Jeg slettede ved et uheld vigtige GoPro-videofiler fra mit SD-kort efter en tur, og nu kan jeg ikke finde dem på kameraet eller min computer. Jeg har ikke brugt kortet ret meget siden det skete, fordi jeg håber, at der stadig er en måde at gendanne de slettede GoPro-optagelser på. Jeg har virkelig brug for råd om de bedste metoder eller software til gendannelse af SD-kort, som måske kan hjælpe med at gendanne videoerne.
Ja, det er surt. Jeg har oplevet, at et kort gik galt efter en optagelse, og det værste, jeg gjorde, var at pille for meget ved det, efter at filerne forsvandt.
Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge SD-kortet nu. Ingen nye klip. Ingen formatering. Ingen reparationsknap endnu. Når GoPro-filer bliver slettet, bliver dataene ofte liggende, indtil nye optagelser bliver skrevet ovenpå. Hver ekstra optagelse forringer dine chancer.
Ting jeg ville tjekke, før jeg scannede kortet
- Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, så log ind og gennemgå cloud Media Library og mappen Papirkurv.
- Sæt kortet tilbage i kameraet én gang, og se om GoPro selv tilbyder filreparation.
- Åbn kortet på din computer, og kig efter LRV-filer. Det er preview-klip i lav opløsning. Ikke ideelt, men stadig bedre end ingenting, hvis hovedfilen er ødelagt.
Hvis klippene er væk fra kortoversigten, ville jeg prøve Disk Drill. Jeg brugte det engang på optagelser fra et actionkamera og fik mere tilbage, end jeg forventede. Den del, der er værd at prøve til GoPro-optagelser, er dens Advanced Camera Recovery-tilstand.
Ud fra det jeg så, hjælper denne tilstand med optagelser fra udstyr som GoPro-kameraer, droner og dashcams, hvor videodata bliver spredt ud over kortet i bidder i stedet for at ligge i én ren blok.
Det betyder mere, end folk tror. GoPro-filer ender ofte opdelt i et rod af fragmenter, nogle gange hundredvis, nogle gange flere. Mange gendannelsesapps finder dele af videoen og fejler så, når de skal genskabe den. Slutresultatet er, at filen dukker op, men ikke vil afspille. Eller den afspiller halvdelen og dør. Disk Drills Advanced Camera Recovery-tilstand er lavet til den slags fragmenterede optagelser, og den understøtter GoPro-formater, herunder MP4 og LRV.
Tre ting, jeg ikke ville springe over
- Brug en kortlæser. Tilslut ikke GoPro til din computer for gendannelse, hvis du har en anden mulighed.
- Gem gendannede filer et andet sted, på dit skrivebordsdrev, en ekstern SSD, hvad som helst undtagen det samme SD-kort.
- Hvis kortet giver fejl eller afbryder forbindelsen, så lav først et byte-for-byte-image, og scan derefter imaget i stedet for at slide på det originale kort.
Hvis du ikke har optaget meget nyt materiale, siden filerne forsvandt, er dine chancer stadig rimelige. Ikke garanteret, men heller ikke håbløst.
Stop med at bruge kortet. Det var det rigtige at gøre.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, undgå at skrive til SD-kortet. Jeg er lidt uenig i at sætte det tilbage i GoPro igen og lade kameraet gøre noget som helst. Hvis kortet betyder noget, ville jeg holde kameraet ude af det fra nu af. GoPro-reparationsprompter kan nogle gange hjælpe med beskadigede headere, men de skriver også til kortet. Jeg kan ikke lide de odds.
Det ville jeg gøre som det næste:
- Sæt microSD-kortet i en god kortlæser.
- Tjek den ledige plads på kortet.
- Hvis de slettede videoer er væk, men den brugte plads stadig ser høj ud, er dine data ofte stadig der.
- Lav først et image af kortet, hvis din pc ser læsefejl.
- Scan med Disk Drill på computeren, ikke gennem kameraet.
Disk Drill er værd at prøve her, fordi GoPro-optagelser ofte bliver gemt i bidder. Standardværktøjer til gendannelse af slettede filer overser dele og returnerer ødelagte MP4-filer. Disk Drill klarer sig ofte bedre med gendannelse af actionkamera-video, især hvis filsystemposten blev slettet, men videodataene stadig er på kortet.
Endnu en ting, som folk springer over. Kig i DCIM efter .THM-filer og huller i klipnumrene. Hvis du ser, at GX01xxxx.MP4 mangler, men de nærliggende numre findes, er chancerne for gendannelse som regel bedre, end hvis hele mappestrukturen er væk.
Hvis kortet blev hurtigformateret, er gendannelse stadig mulig. Hvis du optog nye klip efter sletningen, er de overskrevne dele væk.
Denne guide om gendannelse af GoPro- og kamera-SD-kortvideoer er også udmærket, se denne vejledning til gendannelse af kamera-SD-kort.
Hovedreglen er, at du skal gendanne til din computer eller et andet drev, ikke tilbage til det samme kort.
Jeg er enig med @kakeru om én ting: Jeg ville ikke sætte kortet tilbage i GoPro’en bare for at se, hvad den gør. Kameraer elsker at lave “hjælpsomme” ting, som skriver til kortet, og det er ikke det, du ønsker lige nu.
Hvor jeg ville tilføje noget andet, er dette: Før gendannelse skal du tjekke, om filerne faktisk blev slettet eller bare skjult/ødelagt i mappestrukturen. På en computer skal du aktivere skjulte filer og kigge efter mærkelige MP4-filer på nul byte, dublerede mapper eller et kort, der pludselig vises som tomt, men stadig har brugt plads. Det peger nogle gange på filsystemskade, ikke reel sletning.
Hvis du gendanner MP4-filen, og den stadig ikke vil afspille, så antag ikke, at den er død. GoPro-klip kommer ofte tilbage med beskadigede headere. Et videoreparationsværktøj kan nogle gange genskabe dem, hvis du har et andet fungerende eksempelklip fra samme kamera/indstillinger. Folk springer alt for ofte det trin over.
Hvis du scanner det, giver Disk Drill mening her, mest fordi GoPro-optagelser kan være fragmenterede, og generiske undelete-apps er ret elendige til at samle actionkamera-video igen. Jeg ville gendanne alt til et andet drev og så sortere bagefter.
Også nyttig læsning her: Diskussion om gendannelse af mistede videoer fra GoPro Hero 8 og løsninger.
Det vigtigste: Hvis kortet er falsk, ved at fejle eller pludselig meget langsommere end normalt, så stop med gør-det-selv-forsøg efter én grundig gennemgang. Gentagne genscanninger kan gøre tingene værre. Nogle lærer det på den irriterende måde.
Jeg ville tilføje én kontrol, som ingen tydeligt har nævnt: undersøg kortet med en hex-/filviser for signaturerne mdat og ftyp, før du laver flere gendannelsesforsøg. Hvis de stadig findes i store sammenhængende områder, er dine chancer bedre, end situationen med den tomme mappe får det til at se ud.
Jeg er for det meste enig med @kakeru og @reveurdenuit i at holde GoPro ude af processen. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer i først at prøve reparation i kameraet. På skrøbelige kort kan selv én hjælpsom skrivning koste dig et klip.
Min rækkefølge ville være:
- Lås SD-kortet med en adapter, hvis det er muligt.
- Lav først en klon af det, hvis der opstår SMART-/læseproblemer.
- Kør én dyb scanning, ikke fem forskellige værktøjer lige efter hinanden.
- Sortér gendannede filer efter størrelse og tidsstempel, ikke kun efter filnavn.
Om Disk Drill:
Fordele: god til at finde slettede kameramedier, håndterer fragmenteret actionkamera-optagelser bedre end grundlæggende gendan-slettede-apps, brugerfladen er nem, forhåndsvisning er nyttig.
Ulemper: ikke magisk, hvis sektorer blev overskrevet, dybe scanninger kan tage et stykke tid, og gendannede filnavne/mappestruktur kan være rodet.
Hvis gendannede GoPro-MP4-filer heller ikke åbner, så prøv at reparere dem med en kendt velfungerende prøvefil fra samme kamera/indstillinger. Det trin redder flere korrupte gendannelser, end folk tror.