Mine filer forsvandt pludseligt fra min eksterne harddisk, og jeg kan stadig se drevet, men mapperne er tomme. Jeg har virkelig brug for at gendanne vigtige fotos og arbejdsdokumenter uden at formatere drevet eller gøre situationen værre. Hvad er den sikreste måde at gendanne manglende filer fra en ekstern harddisk?
Jeg oplevede dette på et eksternt drev med gamle billeder og projektfiler. En dag så mapperne ud til at være slettet. Det viste sig, at drevet havde et ødelagt filsystem, ikke en reel sletning. Jeg fik det meste tilbage, så jeg ville ikke betragte manglende mapper som tabte data endnu.
Det første er at stoppe med at bruge drevet.
- Formatér det ikke.
- Flyt ikke nye filer over på det.
- Kør ikke reparationsværktøjer med det samme.
- Bliv ikke ved med at åbne tilfældige mapper, hvis drevet hakker eller forsvinder.
Hvis dataene stadig ligger der, gør ekstra skrivninger bare tingene værre. Det lærte jeg på den hårde måde med et gammelt WD-drev for flere år siden.
Før gendannelse ville jeg først tjekke et par kedelige ting.
- Slå Skjulte elementer til i Stifinder.
- Se på brugt plads på drevet. Hvis dine mapper er forsvundet, men det stadig viser noget i stil med 800 GB brugt, ville jeg tage det som et ret godt tegn.
- Skift USB-kablet eller porten.
- Hvis det afbrydes, er ekstremt langsomt eller giver filsystemfejl, så lad være med at rode mere med det.
Hvis du ikke har en backup, ville jeg springe reparationsforsøg over i starten og gå direkte til filgendannelse. Den vej virkede bedre for mig end at prøve at reparere disken først.
Jeg brugte Disk Drill. Mine trin var enkle.
- Installer det på computerens interne drev, ikke på det ødelagte eksterne drev.
- Tilslut det eksterne drev, og åbn appen.
- Vælg drevet, og klik derefter på Søg efter mistede data.
- Hvis drevet virker ustabilt, så lav først et diskimage og scan billedet i stedet. Det ville jeg gøre, hvis drevet opfører sig upålideligt, fordi gentagne scanninger på en døende disk slider hårdt på den.
- Lad scanningen blive færdig. Forhåndsvis nogle filer. Gendan dem til et andet drev, aldrig tilbage til det samme.
Jeg ville ikke reparere eller formatere det oprindelige drev, før dine vigtige filer er kopieret et andet sted hen.
Der er også tilfælde, hvor jeg ville stoppe gør det selv-løsningen og overlade det til et gendannelsesværksted.
- Klikkende, slibende eller biplyde.
- Afbrydes hvert par sekunder.
- Bliver ikke registreret på nogen computer.
- Scanninger fryser igen og igen eller trækker ud i evigheder, fordi drevet bliver ved med at forsvinde.
- Filer, du ikke har råd til at miste.
På det tidspunkt begynder det at lyde mindre som mappekorruption og mere som hardwareproblemer. Software redder ikke en disk med svigtende mekanik.
Hvis du får dine filer tilbage, ville jeg pensionere drevet. Jeg stoler ikke på eksterne drev, efter de er begyndt at miste mapper, blive ulæselige eller ødelægge filsystemet uden nogen klar grund. Du kan tjekke SMART-diagnostik og se, hvad helbredsrapporten siger. Selv hvis rapporten ser fin ud, ville jeg kun fortsætte med at bruge drevet til uvigtig lagring, ikke til noget vigtigt.
Det var det, jeg gjorde. Jeg gendannede det, jeg kunne, udskiftede drevet og beholdt derefter endnu en backup. Det kostede mig godt nok nogle penge, men mindre end at skulle håndtere den samme panik to gange.
Hvis drevet vises, og mapperne er tomme, ville jeg tjekke problemer med filattributter, før jeg kører en fuld gendannelsesscanning. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ikke at formatere, men jeg er lidt uenig i at undgå alle reparationsskridt i starten. Nogle kontroller har lav risiko, hvis du gør dem skrivebeskyttet.
Prøv først dette på Windows.
- Åbn Kommandoprompt som administrator.
- Kør attrib -h -r -s /s /d X:*.*
- Erstat X med bogstavet for dit eksterne drev.
Jeg har set malware og dårlige USB-afbrydelser ændre filer til skjulte og systemfiler, så drevet ser tomt ud, selv om dataene stadig er der. Det tager 30 sekunder og koster ingenting.
Tjek derefter Diskhåndtering. Hvis partitionen vises som RAW eller uden filsystem, så spring rettelser over og gå direkte til gendannelse. Hvis brugt plads stadig ser normal ud, er det et stærkt tegn på, at dine filer stadig er på disken.
Til gendannelse er Disk Drill et godt valg, fordi det læser mistede partitioner og slettede mappeposter godt. Gendan kun til et andet drev. Hvis filnavnene kommer tilbage forvanskede, så sortér efter type og forhåndsvis først billeder/dokumenter.
Det er også værd at gemme dette, hvis du senere får brug for en enkel guide til gendannelse af et formateret drev:
se denne enkle guide til at gendanne filer fra en formateret harddisk
Kort version. Tjek skjulte attributter. Tjek om pladsen stadig er brugt. Hvis ja, så scan med Disk Drill, før du gør noget dumt som at formatere det. Hvis drevet laver lyde eller falder offline, så stop. Den del bliver hurtigt værre.
Hvis drevet stadig monteres og viser den korrekte brugte plads, ville jeg faktisk tjekke, om mapperne blev flyttet ind i en mærkelig katalogstruktur, før jeg antager, at de er forsvundet. @mikeappsreviewer og @voyageurdubois har allerede dækket den store “lad være med at formatere det”-del, så jeg springer over at gentage det.
Det, jeg ville gøre anderledes:
- Åbn søgning i Stifinder på det eksterne drev, og søg efter filtype:
*.jpg*.docx*.pdf*.xlsx
- Sorter efter sti eller dato ændret.
- Tjek også, om filerne er havnet i
FOUND.000eller mærkeligt navngivne mapper efter en dårlig frakobling.
En anden ting, folk glemmer, er at tjekke Hændelsesfremviser i Windows. Hvis du ser advarsler om disk, NTFS eller dårlige blokke omkring det tidspunkt, hvor mapperne forsvandt, peger det mere på drevproblemer end på almindeligt skjulte filer. Hvis den slags dukker op, så lad være med at rode for meget med det.
Hvis søgningen ikke finder noget, så ja, brug en ordentlig gendannelsesapp som Disk Drill, og gendan kun til en anden disk. Jeg er lidt uenig i at prøve for mange kommandorettelser tidligt, fordi folk nogle gange går fra “tomme mapper” til “nu er partitionen ødelagt” virkelig hurtigt.
Hvis det eksterne drev er vigtigt nok, så klon/lav først et image af det, og scan derefter klonen. Det er den sikrere løsning, ikke den hurtigere.
Hvis du også vil have flere holdninger fra fællesskabet om værktøjer til gendannelse af harddiske, er denne tråd nyttig:
bedste software til gendannelse af harddisk og problemer med ekstern lagring
Kort version: søg efter filtype, tjek for mærkelige gendannede mapper, se i Hændelsesfremviser, og brug derefter Disk Drill, hvis filerne stadig ikke dukker op. Forsøg ikke at “reparere” drevet, før du har trukket dataene ud. Det er sådan, folk gør en dårlig dag værre.
En ting, jeg vil tilføje til det, som @voyageurdubois, @nachtschatten og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om dette er et problem med tilladelser eller monteringspunkt, ikke kun skjulte filer eller skader på filsystemet.
Et overraskende almindeligt tilfælde på Windows er, at drevbogstavet forbliver det samme, men at mappeejerforhold/ACL’er bliver mærkelige efter at have flyttet drevet mellem pc’er. Mapperne kan se tomme ud, selv om dataene stadig er der. Så før en dyb scanning skal du højreklikke på drevet eller en berørt mappe, åbne Egenskaber, derefter Sikkerhed, og se, om adgang nægtes noget sted. Hvis den gør det, så begynd ikke at ændre tilladelser over hele disken, medmindre du ved, hvad du rører ved, men så ved du i det mindste, at filerne måske faktisk ikke er væk.
Jeg er en smule uenig i at lave for mange shell-niveau-rettelser tidligt. attrib er normalt harmløs nok, ja, men når folk først begynder at stable kommandoer oven på hinanden, glemmer de ofte, hvad der ændrede hvad. Min regel er enkel: verificér først tilstanden, gendan først derefter, og reparér senere.
Det, jeg personligt ville tjekke, som egentlig ikke er blevet understreget nok:
- Åbn drevet i en anden filhåndtering, ikke kun Stifinder
- Prøv en anden computer, helst med et andet OS, hvis muligt
- Tjek, om de manglende mapper viser størrelse under Egenskaber, selv om de ser tomme ud
- Se efter absurd lange filstier eller ødelagte navne, som Stifinder ikke kan håndtere
Hvis drevet er stabilt, er Disk Drill et rimeligt næste skridt.
Fordele:
- nem forhåndsvisning af fotos/dokumenter
- god til at finde slettede eller manglende mappeposter
- kan scanne hele diske, partitioner og images
Ulemper:
- dybe scanninger kan tage en evighed på store eksterne drev
- gendannet mappestruktur er ikke altid perfekt
- de bedste resultater kræver normalt et andet drev med nok ledig plads
Så ja, jeg ville først behandle dette som et synligheds- eller filsystemproblem, ikke som et umiddelbart bevis på, at dataene er slettet. Hvis filerne betyder noget, så gendan dem med Disk Drill til en anden disk, og bekymr dig derefter om at reparere det eksterne drev.