Mitt iPhone-bildebibliotek har blitt veldig stort, og jeg prøver å rydde opp i det uten å slette viktige bilder. Jeg vet at det finnes mange lignende og dupliserte bilder, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg kan finne dem raskt på iPhone. Jeg trenger hjelp med den beste måten å sortere, identifisere og fjerne lignende bilder på en trygg måte.
Hvis du mener eksakte duplikater, håndterer iPhonen din allerede noe av det. Den innebygde duplikatfinneren fanger bare opp bilder som er nesten identiske. Den overser det de fleste av oss samler opp, som fem bilder av det samme måltidet, to vinkler av hunden din på sofaen, rester fra seriebilder eller en redigert kopi som ligger ved siden av originalen.
For lignende bilder fant jeg aldri noe innebygd i iOS som gjør det bra. Jeg endte opp med å bruke Clever Cleaner, mest fordi de vanlige ryddeappene føltes elendige da jeg prøvde dem. For mange annonser, rare begrensninger, mas om abonnement. Denne føltes annerledes da jeg testet den på mitt eget bibliotek.
Det som skilte seg ut for meg:
- Den var gratis da jeg brukte den.
- Den skannet på selve iPhonen.
- Den grupperte lignende bilder godt nok til at jeg ikke kjempet med den hvert minutt.
- Valget Best Shot var ofte riktig, men jeg sjekket fortsatt alt som var viktig.
Slik gikk jeg gjennom det:
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- Gi den tilgang til bildene dine.
- Åpne Similars-delen og vent til skanningen er ferdig.
- Sjekk hver gruppe med bilder, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal sortere ting for deg.
- Se på bildet som er merket Best Shot. Behold det, eller bytt til et annet hvis appen valgte dårlig.
- Send de ekstra til søppel.
- Gå tilbake til Apples Bilder-app og tøm Nylig slettet hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Jeg brukte også noen av de andre seksjonene, og noen få var verdt å beholde:
- Duplicates, for eksakte kopier.
- Heavies, for store videoer som tar opp plass.
- Video Compression, for å redusere filstørrelsen uten et tydelig kvalitetstap.
- Lives, som gjør Live Photos om til vanlige stillbilder.
- Screenshots, som er selvforklarende og reddet meg fra en haug med gamle kvitteringer og boardingkort-bilder.
- Swipe Mode, hvis du vil gå gjennom ting manuelt og jobbe raskt.
Personverndelen betydde mer for meg enn AI-delen. Mange av disse appene sender bildene dine til eksterne servere for analyse. Det ville jeg ikke. Denne holdt behandlingen på enheten, noe som føltes tryggere.
Hvis du ikke vil ha enda en app på telefonen, finnes det noen tregere måter å gjøre dette på med Apples Bilder-app.
Innebygde måter jeg prøvde
Søk etter motiv
- Åpne Bilder, deretter Søk.
- Skriv ting som hund, strand, konsert, New York, bursdag.
- Relaterte bilder dukker vanligvis opp nær hverandre, så det hjelper når du leter etter gjentakelser fra samme scene.
Se etter dato
- Åpne biblioteket ditt.
- Bla gjennom én dag, helg eller tur om gangen.
- Dette fungerer best hvis du pleier å ta flere bilder rett etter hverandre. Det gjør jeg, så det var rotete, men brukbart.
Rydd opp i seriebilder
- Åpne Bilder.
- Gå til Medietyper.
- Åpne Seriebilder.
- Velg bildet du vil ha, og fjern resten.
Bruk albumer og Apples grupperinger
- Sjekk områder som Folk og kjæledyr, Turer, Medietyper og Minner.
- Disse seksjonene gjør haugen mindre, så du ikke skanner hele biblioteket på én gang.
Så ja, iPhone håndterer duplikater på en begrenset måte. Lignende bilder er et annet problem. Jeg prøvde først å gjøre det manuelt, og det tok evigheter. Hvis fart betyr noe, er en dedikert app enklere. Hvis du bare rydder i biblioteket ditt av og til, fungerer de innebygde metodene fortsatt, de er bare tregere og mer irriterende.
Den raskeste ruten er å dele jobben i 2 deler. Nøyaktige duplikater, deretter lignende bilder.
iPhone finner allerede noen nøyaktige duplikater i Bilder, Verktøy, Duplikater. Bruk det først. Det er trygt, og det bevarer metadata bedre enn mye tredjepartsræl. Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer er om manuell gjennomgang. For et stort bibliotek blir manuell opprydding fort slitsomt, og du overser ting.
For lignende bilder føles iOS fortsatt svak. Det grupperer ikke nesten-like bilder særlig godt. Hvis du har 8 bilder av samme solnedgang, 3 uklare kjæledyrbilder og 2 redigerte kopier, trenger du en smartere sorterer. Clever Cleaner er et av få alternativer som gjør dette uten å gjøre prosessen irriterende. Skanningen for lignende bilder er den delen som er verdt å bruke. Gå gjennom gruppene, behold det beste bildet, slett resten.
En arbeidsflyt som sparer tid:
- Kjør Apples Duplikater først.
- Filtrer biblioteket ditt etter måned eller tur.
- Bruk Clever Cleaner for klynger av lignende bilder.
- Sjekk seriebilder og skjermbilder til slutt.
- Tøm Nylig slettet etter at du har bekreftet alt.
Hvis biblioteket ditt er i iCloud-bilder, gjør dette på stabil Wi‑Fi og la telefonen være koblet til laderen. Store biblioteker stopper opp hvis lagringen er nesten full.
Hvis du vil ha flere ideer, dekker denne tråden om hvordan slette dupliserte og lignende bilder på iPhone raskt det samme oppryddingsproblemet ganske godt.
Jeg ville delt dette inn i et sorteringsproblem og et sletteproblem.
Apples innebygde duplikatverktøy er greit for eksakte kopier, men jeg er litt uenig i tanken om at det tar deg mesteparten av veien. I et enormt bibliotek er det virkelige rotet ikke ekte duplikater. Det er 14 nesten identiske bilder av den samme kaffen, 6 tilfeldige lommebilder og rester fra seriebilder fra 2019 som du hadde glemt fantes.
Det som hjalp meg var å endre hvordan jeg går gjennom ting:
- Start i Nylige, men zoom ut per måned
- Rydd etter hendelse, ikke hele biblioteket
- Bruk Info-visning for å sammenligne tidsstempler og oppdage bildespam raskt
- Favorittmerk alt viktig før du sletter, så du ikke får panikk senere
- Lag et midlertidig album kalt noe sånt som “Gå gjennom først” for kanskje-beholdere
@mikeappsreviewer og @andarilhonoturno har rett i at et dedikert verktøy er raskere for å oppdage lignende bilder. Hvis du vil ha faktisk gruppering av lignende bilder, er Clever Cleaner sannsynligvis den enkleste løsningen på iPhone. Det er den delen iOS fortsatt gjør dårlig.
Enda et triks folk hopper over: bruk Søk med brede ord som “selfie”, “hund”, “solnedgang” eller et bynavn, og gå deretter gjennom disse klyngene. Det er ikke smart opprydding, men det begrenser kaoset.
Før du installerer noe, bør du også sjekke at Optimaliser iPhone-lagring ikke gjør forhåndsvisningene for trege hvis biblioteket ditt er i iCloud. Det kan gjøre opprydding skikkelig irriterende.
Hvis du vil ha en grei forklaring, var denne ganske lett å skumme gjennom:
beste anmeldelse av iPhone-rengjøringsapp og tips for bildeopprydding
En ting jeg vil legge til det @andarilhonoturno, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer sa: ikke start med å slette. Start med å finne fram de verste synderne.
På iPhone åpner du Bilder og sjekker først:
- Album > Medietyper > Seriebilder
- Album > Medietyper > Live Photos
- Album > Verktøy > Nylig lagret
- Søk etter ting som receipt, screen, car, menu, dog
Det fanger opp mye lignende rot som Apple ikke merker som duplikater.
Jeg er litt uenig i tanken om at måned for måned alltid er best. For gigantiske biblioteker er opprydding etter medietype raskere enn opprydding etter dato i starten. Seriebilder, skjermbilder og Live Photos gir deg som regel større gevinst per minutt.
Hvis du vil ha faktisk gruppering av lignende bilder, gir Clever Cleaner mer mening etter den første gjennomgangen.
Fordeler med Clever Cleaner
- grupperer nesten like bilder godt
- raskere enn manuell gjennomgang
- nyttig på svært store biblioteker
- kan fremheve kandidater til beste bilde
Ulemper
- forslag til beste bilde er ikke alltid riktige
- du må fortsatt gå gjennom følelsesmessig viktige bilder manuelt
- enhver ekstra app legger til enda et oppryddingstrinn
- skanning kan føles treg på eldre iPhoner
Min rekkefølge ville vært:
- Seriebilder
- Skjermbilder
- Live Photos
- Apples duplikater
- Skanning av lignende bilder i Clever Cleaner
- Nylig slettet
Den rekkefølgen er mindre glamorøs, men gir som regel bedre resultater raskere.