Mit iPhone-fotobibliotek er blevet virkelig stor, og jeg prøver at rydde op i den uden at slette vigtige billeder. Jeg ved, at der er mange lignende og dublerede billeder, men jeg er ikke sikker på, hvordan jeg hurtigt finder dem på iPhone. Jeg har brug for hjælp til den bedste måde at sortere, identificere og fjerne lignende billeder sikkert på.
Hvis du mener præcise dubletter, håndterer din iPhone allerede noget af det. Den indbyggede dubletsøger fanger kun billeder, der er næsten identiske. Den overser det, de fleste af os får samlet sammen, som fem billeder af det samme måltid, to vinkler af din hund på sofaen, rester fra seriebilleder eller en redigeret kopi ved siden af originalen.
Til lignende billeder fandt jeg aldrig et indbygget iOS-værktøj, der gjorde det godt. Jeg endte med at bruge Clever Cleaner, mest fordi de sædvanlige oprydningsapps føltes forfærdelige, da jeg prøvede dem. For mange reklamer, mærkelige begrænsninger, irriterende abonnementspåmindelser. Denne føltes anderledes, da jeg testede den på mit eget bibliotek.
Det, der skilte sig ud for mig:
- Den var gratis, da jeg brugte den.
- Den scannede på selve iPhonen.
- Den grupperede lignende billeder godt nok til, at jeg ikke kæmpede med den hvert minut.
- Dens Bedste billede-valg var ofte rigtigt, selvom jeg stadig tjekkede alt vigtigt.
Sådan gik jeg igennem det:
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- Giv den adgang til billeder.
- Åbn sektionen Lignende, og vent på at scanningen bliver færdig.
- Tjek hver klynge af billeder, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at sortere tingene for dig.
- Se på billedet markeret som Bedste billede. Behold det, eller skift til et andet, hvis appen valgte dårligt.
- Send de ekstra til papirkurven.
- Gå tilbage til Apples Fotos-app, og tøm Slettet for nylig, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.
Jeg brugte også nogle af de andre sektioner, og et par stykker var værd at beholde:
- Dubletter, til præcise kopier.
- Store filer, til kæmpevideoer der optager plads.
- Videokomprimering, til at reducere filstørrelsen uden et tydeligt kvalitetstab.
- Live, som gør Live Photos om til normale stillbilleder.
- Skærmbilleder, som giver sig selv og reddede mig fra en bunke gamle kvitteringer og boardingkort-skærmbilleder.
- Swipe-tilstand, hvis du vil gennemgå ting manuelt og komme hurtigt frem.
Privatlivsdelen betød mere for mig end AI-delen. Mange af disse apps sender dine billeder til eksterne servere for analyse. Det ville jeg ikke have. Denne beholdt behandlingen på enheden, hvilket føltes mere sikkert.
Hvis du ikke vil have endnu en app på din telefon, er der et par langsommere måder at gøre dette på med Apples Fotos-app.
Indbyggede metoder jeg prøvede
Søg efter motiv
- Åbn Fotos, derefter Søg.
- Skriv ting som hund, strand, koncert, New York, fødselsdag.
- Relaterede billeder dukker som regel op tæt på hinanden, så det hjælper, når du leder efter gentagelser fra samme scene.
Se efter dato
- Åbn dit bibliotek.
- Rul gennem én dag, weekend eller rejse ad gangen.
- Dette fungerer bedst, hvis du har tendens til at tage flere billeder lige efter hinanden. Det gør jeg, så det var rodet, men brugbart.
Ryd op i seriebilleder
- Åbn Fotos.
- Gå til Medietyper.
- Åbn Seriebilleder.
- Vælg det billede, du vil have, og fjern resten.
Brug albummer og Apples grupperinger
- Tjek områder som Personer og kæledyr, Rejser, Medietyper og Minder.
- Disse sektioner indsnævrer bunken, så du ikke scanner hele dit bibliotek på én gang.
Så ja, iPhonen håndterer dubletter på en begrænset måde. Lignende billeder er et andet problem. Jeg prøvede først at gøre det manuelt, og det tog evigheder. Hvis hastighed betyder noget, er en dedikeret app nemmere. Hvis du kun rydder op i dit bibliotek en gang imellem, fungerer de indbyggede muligheder stadig, de er bare langsommere og mere irriterende.
Din hurtigste vej er at dele opgaven i 2 dele. Præcise dubletter, derefter lignende billeder.
iPhone finder allerede nogle præcise dubletter i Fotos, Hjælpeprogrammer, Dubletter. Brug det først. Det er sikkert, og det bevarer metadata bedre end en masse tredjeparts-skrammel. Der, hvor jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer, er omkring manuel gennemgang. For et stort bibliotek bliver manuel oprydning hurtigt trættende, og du overser ting.
Når det gælder lignende billeder, føles iOS stadig svagt. Det grupperer ikke næsten ens billeder særligt godt. Hvis du har 8 billeder af den samme solnedgang, 3 slørede kæledyrsbilleder og 2 redigerede kopier, har du brug for en smartere sortering. Clever Cleaner er en af de få muligheder, der gør dette uden at gøre processen irriterende. Dets scanning af lignende billeder er den del, der er værd at bruge. Gennemgå grupperne, behold det bedste billede, og slet resten.
En arbejdsgang, der sparer tid:
- Kør først Apples Dubletter.
- Filtrer dit bibliotek efter måned eller rejse.
- Brug Clever Cleaner til klynger af lignende billeder.
- Tjek seriebilleder og skærmbilleder til sidst.
- Tøm Senest slettet, når du har bekræftet, at alt er korrekt.
Hvis dit bibliotek er i iCloud-fotos, så gør dette på stærk Wi-Fi, og lad telefonen være tilsluttet strøm. Store biblioteker går i stå, hvis lagerpladsen er tæt på at være fuld.
Hvis du vil have flere idéer, dækker denne tråd om hvordan du hurtigt sletter dubletter og lignende billeder på din iPhone det samme oprydningsproblem ret godt.
Jeg ville dele dette op i et sorteringsproblem og et sletteproblem.
Apples indbyggede værktøj til dubletter er fint til nøjagtige kopier, men jeg er lidt uenig i idéen om, at det får dig det meste af vejen. I et kæmpe bibliotek er det egentlige rod ikke ægte dubletter. Det er 14 næsten identiske billeder af den samme kaffe, 6 utilsigtede lommebilleder og rester fra burst-optagelser fra 2019, som du havde glemt fandtes.
Det, der hjalp mig, var at ændre måden, jeg gennemgår ting på:
- Start i Seneste, men zoom ud efter måned
- Ryd op efter begivenhed, ikke i hele biblioteket
- Brug Info-visning til at sammenligne tidsstempler og hurtigt opdage billedspam
- Markér alt vigtigt som favorit før du sletter, så du ikke går i panik senere
- Opret et midlertidigt album med et navn som “Gennemgå først” til dem, du måske vil beholde
@mikeappsreviewer og @andarilhonoturno har ret i, at et dedikeret værktøj er hurtigere til at finde lignende billeder. Hvis du vil have egentlig gruppering af lignende billeder, er Clever Cleaner nok den nemmeste løsning på iPhone. Det er den del, iOS stadig er dårlig til.
Et andet trick, som folk springer over: brug Søg med brede termer som “selfie”, “hund”, “solnedgang” eller et bynavn, og sorter så gennem de klynger. Det er ikke smart oprydning, men det indsnævrer kaosset.
Inden du installerer noget, så sørg også for, at Optimer iPhone-lagring ikke gør forhåndsvisninger for langsomme, hvis dit bibliotek ligger i iCloud. Det kan gøre oprydning virkelig irriterende.
Hvis du vil have en okay forklaring, var denne ret nem at skimme:
anmeldelse af den bedste iPhone-renseapp og tips til oprydning i billeder
En ting, jeg vil tilføje til det, som @andarilhonoturno, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer sagde: start ikke med at slette. Start med at finde de værste syndere frem.
På iPhone skal du åbne Fotos og først tjekke:
- Album > Medietyper > Serieoptagelser
- Album > Medietyper > Live Photos
- Album > Hjælpeprogrammer > Senest gemt
- Søg efter ting som receipt, screen, car, menu, dog
Det fanger meget af det lignende rod, som Apple ikke markerer som dubletter.
Jeg er lidt uenig i idéen om, at måned for måned altid er bedst. For kæmpestore biblioteker er oprydning efter medietype hurtigere end oprydning efter dato i starten. Serieoptagelser, skærmbilleder og Live Photos giver som regel større gevinster pr. minut.
Hvis du vil have egentlig gruppering af lignende billeder, giver Clever Cleaner mere mening efter den første gennemgang.
Fordele ved Clever Cleaner
- grupperer næsten ens billeder godt
- hurtigere end manuel gennemgang
- nyttig til meget store biblioteker
- kan fremhæve kandidater til det bedste billede
Ulemper
- forslag til bedste billede er ikke altid rigtige
- du skal stadig gennemgå følelsesmæssigt vigtige billeder manuelt
- enhver ekstra app tilføjer endnu et oprydningstrin
- scanning kan føles langsom på ældre iPhones
Min rækkefølge ville være:
- Serieoptagelser
- Skærmbilleder
- Live Photos
- Apple-dubletter
- Scanning af lignende billeder i Clever Cleaner
- Senest slettet
Den rækkefølge er mindre glamourøs, men giver som regel bedre resultater hurtigere.