Min eksterne harddisk er begyndt at klikke, og Windows bliver ved med at bede mig om at scanne og reparere den. Jeg er bekymret for at miste billeder og dokumenter, men jeg er ikke særlig teknisk. Hvilken begyndervenlig harddiskreparationssoftware er sikker at prøve, før jeg betaler for datagendannelse?
Hvis du kun vil starte med ét værktøj, ville jeg nok vælge Disk Drill. Hovedårsagen er, at det sætter gendannelse først, hvilket betyder meget, når et drev opfører sig mærkeligt. Mange reparationsværktøjer kan gøre tingene værre, hvis disken allerede er ustabil, så det er som regel smartere at få filerne ud først og bekymre sig om at reparere drevet senere.
Disk Drill er også ret nemt at bruge, hvis du ikke er vant til at håndtere defekte drev. Det fungerer med eksterne harddiske, USB-stik, hukommelseskort og interne drev, så du ikke skal jonglere med et forskelligt værktøj til hver enhed.
For de fleste begyndere: Disk Drill
Dette er det, jeg ville prøve først, hvis Windows siger, at drevet skal formateres, filsystemet vises som RAW, filer er forsvundet, eller noget er blevet slettet ved et uheld. Det kører hurtige og dybdegående scanninger, lader dig forhåndsvise filer før gendannelse og kan oprette et diskimage, så du ikke scanner et svigtende drev direkte igen og igen. Det viser også S.M.A.R.T.-helbredsoplysninger, som kan hjælpe dig med at afgøre, om du har at gøre med et software-/filsystemproblem eller noget mere alvorligt med hardwaren.
Fordele
- Enkelt nok til førstegangsbrugere.
- Godt egnet til slettede filer, formaterede drev, RAW-drev og korrupte diske.
- Kan oprette et diskimage, før du gendanner filer.
- Inkluderer S.M.A.R.T.-overvågning.
- Den gratis Windows-version kan gendanne op til 100 MB.
Ulemper
- Det reparerer ikke partitionstabeller eller bootsektorer.
- Du skal bruge den betalte version til seriøst gendannelsesarbejde.
Hvis du vil have mere af en diskværktøjskasse: DiskGenius
DiskGenius giver mere mening, når problemet går ud over simpel filgendannelse. Det håndterer partitionsstyring, gendannelse af mistede partitioner, kloning, filgendannelse og nogle grundlæggende reparationsopgaver. Det kan være nyttigt, hvis en partition er forsvundet, filsystemet er beskadiget, eller du vil klone drevet, før du ændrer noget.
Det er ikke lige så brugervenligt som Disk Drill, især hvis du er ny i det her, men det er stadig meget nemmere end at prøve at gøre alting fra kommandolinjen.
Fordele
- Inkluderer gendannelse, partitionsreparation, kloning og backupværktøjer.
- Kan hjælpe med at genopbygge mistede partitioner.
- Understøtter RAID og virtuelle diske.
- Har diskhelbredstjek og test af dårlige sektorer.
Ulemper
- Nogle af de bedre avancerede funktioner kræver betaling.
- Brugerfladen kan virke lidt overvældende i starten.
Til test af drevets helbred: SeaTools
SeaTools er det, jeg ville bruge, når du prøver at finde ud af, om selve drevet er ved at dø. Det er gratis, kører korte og lange tests, kontrollerer S.M.A.R.T.-status og hjælper med at skelne hardwareproblemer fra filsystemproblemer. Hvis der er nogen chance for, at drevet har fysiske problemer, er det en god første kontrol, før du begynder at prøve reparationer.
Fordele
- Gratis.
- Grundlæggende og udvidet diagnostik er nem at køre.
- Fungerer med mange drevmærker, ikke kun Seagate.
- Et fornuftigt første skridt før reparationsforsøg.
Ulemper
- Det gendanner ikke filer.
- Det reparerer ikke partitioner og bringer ikke mistede data tilbage.
Det ene, jeg ikke ville gøre, er at køre en masse reparationsværktøjer efter hinanden og håbe, at et af dem virker. Hvis drevet indeholder filer, du går op i, så gendan dem eller tag backup af dem først. Når dataene er sikre, kan du se på at reparere logiske problemer, forudsat at drevet fremstår som sundt.
Hvis drevet viser tegn på fysisk svigt, så behandl det anderledes. Klikkende eller skurrende lyde, smertefuldt langsomme læsninger, at Windows fryser, når du åbner drevet, tilfældige afbrydelser, I/O-fejl eller S.M.A.R.T.-advarsler om omallokerede eller afventende sektorer er alle dårlige tegn. Bliv ikke ved med at presse drevet med reparationsscanninger på det tidspunkt.
- Kopiér eller gendan de vigtige filer så hurtigt som muligt.
- Hvis drevet er ustabilt, så opret et fuldt diskimage, før du gør noget andet.
- Udskift drevet, når dine data er sikre, fordi fysisk slid ikke løser sig selv.
- Hvis drevet slet ikke registreres, eller det laver mærkelige mekaniske lyde, så spring gør-det-selv-værktøjerne over og tal med en professionel datagendannelsestjeneste. Software kan ikke reparere defekte læse/skrivehoveder, motorer eller controllerkort, men et laboratorium kan muligvis gendanne dataene.
Afbryd forbindelsen til drevet for nu, og klik ikke på “scan and repair” i Windows, hvis de billeder og dokumenter betyder noget. Den prompt lyder harmløs, men den kan foretage ændringer i filsystemet, og på et drev der klikker, ønsker du færre ændringer, ikke flere.
Jeg er enig i den generelle retning med at bruge noget som Disk Drill, før du prøver reparationsværktøjer, men jeg ville være forsigtig med ordet “repair” her. Begyndervenlig software kan hjælpe med at gendanne filer fra et ødelagt filsystem, slettede mapper eller et drev, som Windows stadig kan læse. Det kan ikke reparere et drev, der fysisk klikker. For en ikke-teknisk bruger er den nemmeste sikre vej: tilslut det én gang, se om det vises, gendan/kopiér de vigtigste filer til et andet drev, og stop så. Gendan ikke filer tilbage til det samme eksterne drev.
Hvis klikken er konstant, høj, eller drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen, ville jeg springe gør-det-selv-software over og få et tilbud fra et datagendannelsesfirma, før drevet bliver værre. Hvis det kun klikkede én eller to gange og stadig vises normalt, så er Disk Drill sandsynligvis et af de mere begyndervenlige valg, fordi det guider dig gennem scanning og forhåndsvisning af filer i stedet for at kaste en masse partitionsværktøjer efter dig. Men betragt det først og fremmest som gendannelsessoftware, ikke som en magisk reparationsknap.
Bliv ikke ved med at tilslutte den hvert par minutter for at se, om den har rettet sig selv. Den gentagne opstart er hård ved et svigtende eksternt drev, og kliklyde er tegn på, at dette måske slet ikke er et problem, som reparationssoftware kan løse. Hvis det stadig kan monteres, er det mest begyndervenlige valg Disk Drill, fordi det er mere guidet end værktøjerne til partitionsreparation, men hav først et andet drev klar, og gendan til det, ikke tilbage til det dårlige. Hvis Windows fryser, når drevet åbnes, drevet forsvinder, eller kliklydene fortsætter, så stop der og kør ikke lange scanninger. På det tidspunkt er den letteste løsning sandsynligvis ikke software, men at få et tilbud på datagendannelse, før gør det selv-forsøg forvandler et drev, der kan gendannes, til et i værre stand.