Den eksterne harddisken min begynte å klikke, og Windows ber meg stadig om å skanne og reparere den. Jeg er bekymret for å miste bilder og dokumenter, men jeg er ikke spesielt teknisk. Hvilken nybegynnervennlig programvare for reparasjon av harddisker er trygg å prøve før jeg betaler for datagjenoppretting?
Hvis du bare vil starte med ett verktøy, ville jeg sannsynligvis valgt Disk Drill. Hovedgrunnen er at det setter gjenoppretting først, noe som betyr mye når en disk oppfører seg merkelig. Mange reparasjonsverktøy kan gjøre ting verre hvis disken allerede er ustabil, så det er som regel smartere å få ut filene først og bekymre seg for å fikse disken senere.
Disk Drill er også ganske enkelt å bruke hvis du ikke er vant til å håndtere dårlige disker. Det fungerer med eksterne harddisker, USB-minnepinner, minnekort og interne disker, så du slipper å bruke forskjellige verktøy for hver enhet.
For de fleste nybegynnere: Disk Drill
Dette er den jeg ville prøvd først hvis Windows sier at disken må formateres, filsystemet vises som RAW, filer har forsvunnet, eller noe ble slettet ved et uhell. Det kjører raske og dype skanninger, lar deg forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem, og kan opprette et diskbilde slik at du ikke skanner en sviktende disk direkte om og om igjen. Det viser også S.M.A.R.T.-helseinformasjon, noe som kan hjelpe deg med å avgjøre om du har å gjøre med et programvare- eller filsystemproblem eller noe mer alvorlig med maskinvaren.
Fordeler
- Enkelt nok for førstegangsbrukere.
- Passer godt for slettede filer, formaterte disker, RAW-disker og korrupte disker.
- Kan lage et diskbilde før du gjenoppretter filer.
- Inkluderer S.M.A.R.T.-overvåking.
- Gratisversjonen for Windows kan gjenopprette opptil 100 MB.
Ulemper
- Det reparerer ikke partisjonstabeller eller oppstartssektorer.
- Du trenger betalingsversjonen for seriøst gjenopprettingsarbeid.
Hvis du vil ha mer av en diskverktøykasse: DiskGenius
DiskGenius gir mer mening når problemet går utover enkel filgjenoppretting. Det håndterer partisjonsbehandling, gjenoppretting av tapte partisjoner, kloning, filgjenoppretting og noen grunnleggende reparasjonsoppgaver. Det kan være nyttig hvis en partisjon har forsvunnet, filsystemet er skadet, eller du vil klone disken før du endrer noe.
Det er ikke like brukervennlig som Disk Drill, spesielt hvis du er ny på dette, men det er fortsatt mye enklere enn å prøve å gjøre alt fra kommandolinjen.
Fordeler
- Inkluderer gjenoppretting, partisjonsreparasjon, kloning og sikkerhetskopieringsverktøy.
- Kan hjelpe med å gjenoppbygge tapte partisjoner.
- Støtter RAID og virtuelle disker.
- Har disksjekker for helse og testing av dårlige sektorer.
Ulemper
- Noen av de bedre avanserte funksjonene er betalte.
- Grensesnittet kan være litt overveldende i starten.
For testing av diskhelse: SeaTools
SeaTools er det jeg ville brukt når du prøver å finne ut om selve disken er i ferd med å dø. Det er gratis, kjører korte og lange tester, sjekker S.M.A.R.T.-status og hjelper med å skille maskinvareproblemer fra filsystemproblemer. Hvis det er noen sjanse for at disken har fysiske problemer, er det en god første sjekk før du begynner å prøve reparasjoner.
Fordeler
- Gratis.
- Grunnleggende og utvidet diagnostikk er enkel å kjøre.
- Fungerer med mange diskmerker, ikke bare Seagate.
- Et fornuftig første steg før reparasjonsforsøk.
Ulemper
- Det gjenoppretter ikke filer.
- Det reparerer ikke partisjoner eller henter tilbake tapte data.
Det ene jeg ikke ville gjort, er å kjøre en haug med reparasjonsverktøy etter hverandre og håpe at ett av dem fungerer. Hvis disken har filer du bryr deg om, gjenopprett dem eller sikkerhetskopier dem først. Når dataene er trygge, kan du se på å reparere logiske problemer, forutsatt at disken sjekkes som frisk.
Hvis disken viser tegn til fysisk svikt, må du behandle den annerledes. Klikkelyder eller skrapelyder, smertefullt trege lesninger, at Windows fryser når du åpner disken, tilfeldige frakoblinger, I/O-feil eller S.M.A.R.T.-advarsler om omfordelte eller ventende sektorer er alle dårlige tegn. Ikke fortsett å hamre løs på disken med reparasjonsskanninger på det tidspunktet.
- Kopier eller gjenopprett de viktige filene så snart som mulig.
- Hvis disken er ustabil, lag et fullstendig diskbilde før du gjør noe annet.
- Bytt ut disken etter at dataene dine er trygge, fordi fysisk slitasje ikke fikser seg selv.
- Hvis disken ikke oppdages i det hele tatt eller lager merkelige mekaniske lyder, hopp over gjør-det-selv-verktøyene og snakk med en profesjonell datagjenopprettingstjeneste. Programvare kan ikke reparere dårlige lesehoder, motorer eller kontrollerkort, men et laboratorium kan kanskje gjenopprette dataene.
Koble fra stasjonen foreløpig, og ikke klikk på “skann og reparer” i Windows hvis disse bildene og dokumentene betyr noe. Den meldingen høres harmløs ut, men den kan gjøre endringer i filsystemet, og på en stasjon som klikker vil du ha færre endringer, ikke flere.
Jeg er enig i den generelle retningen med å bruke noe som Disk Drill før du prøver reparasjonsverktøy, men jeg ville vært forsiktig med ordet “reparere” her. Nybegynnervennlig programvare kan hjelpe med å gjenopprette filer fra et ødelagt filsystem, slettede mapper eller en stasjon som Windows fortsatt kan lese. Den kan ikke fikse en stasjon som fysisk klikker. For en ikke-teknisk bruker er den enkleste trygge fremgangsmåten: koble den til én gang, se om den vises, gjenopprett/kopier de viktigste filene til en annen stasjon, og stopp deretter. Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme eksterne stasjonen.
Hvis klikkingen er jevn, høylytt, eller stasjonen fortsetter å koble fra, ville jeg hoppet over gjør det selv-programvare og fått et prisoverslag fra et gjenopprettingsverksted før stasjonen blir verre. Hvis den bare klikket én eller to ganger og fortsatt vises normalt, er Disk Drill sannsynligvis et av de mer nybegynnervennlige valgene fordi det veileder deg gjennom skanning og forhåndsvisning av filer i stedet for å kaste en haug med partisjonsverktøy på deg. Men behandle det først og fremst som gjenopprettingsprogramvare, ikke som en magisk reparasjonsknapp.
Ikke fortsett å koble den til med noen minutters mellomrom for å se om den har fikset seg selv. Den gjentatte oppspinningen er hard belastning for en sviktende ekstern disk, og klikkingen er et tegn på at dette kanskje ikke er et problem som kan løses med reparasjonsprogramvare i det hele tatt. Hvis den fortsatt monteres, er det mest nybegynnervennlige valget Disk Drill fordi det er mer veiledet enn verktøyene for partisjonsreparasjon, men ha en annen disk klar først og gjenopprett til den, ikke tilbake til den dårlige. Hvis Windows henger når du åpner disken, disken forsvinner, eller klikkingen fortsetter, stopp der og ikke kjør lange skanninger. Da er det sannsynligvis enkleste alternativet ikke programvare, men å få et pristilbud på datagjenoppretting før gjør-det-selv-forsøk gjør en disk som kan gjenopprettes til en i enda dårligere stand.