Jeg har et exFAT SD-kort/USB-stasjon som plutselig sluttet å vise filene mine etter å ha blitt brukt mellom Windows og et kamera. Jeg vil ikke gjøre datatapet verre ved å bruke feil gjenopprettingsverktøy eller formatere det. Hva er den tryggeste og mest pålitelige metoden for filgjenoppretting fra exFAT for SD-kort og USB-stasjoner?
Hvis dette er et exFAT-SD-kort eller en USB-stasjon, er det viktigste å slutte å bruke det med en gang. Jeg lærte det på den harde måten etter å ha formatert et kamerakort på 128 GB og trodd at en hel helg med bilder og videoer var borte. Gjenopprettingsappen betyr noe, men det du gjør før gjenopprettingen betyr mer.
Ikke lagre noe nytt på kortet. Ikke formater det på nytt. Ikke kjør CHKDSK eller reparasjonsverktøy på det. Slettede eller formaterte data kan fortsatt ligge der, men hver skriving gir enheten en sjanse til å overskrive det du vil ha tilbake.
Sjekk sikkerhetskopier først, selvfølgelig. I mitt tilfelle fantes det ingen, så jeg gikk rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg brukte Disk Drill, og den fikk tilbake nesten alt.
Den grunnleggende prosessen var ganske enkel:
- Installer Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet eller USB-stasjonen.
- Koble til kortet med en kortleser.
- Velg exFAT-enheten og kjør en skanning. Universal Scan er vanligvis alternativet du vil ha.
- La den fullføre, og forhåndsvis deretter filene før du gjenoppretter dem.
- Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinens interne stasjon, ikke tilbake på det samme kortet.
Det fine er at Disk Drill for Windows lar deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, så du kan i det minste bekrefte at filene kan gjenopprettes før du betaler for noe.
Én funksjon jeg ville lagt merke til, er diskavbildning. Hvis kortet eller USB-minnepinnen oppfører seg ustabilt, for eksempel kobler fra, går tregt under lesing eller vises inkonsekvent, ikke fortsett å belaste den opprinnelige enheten med skanning etter skanning. Lag et diskbilde først, og skann deretter bildet. Det er tryggere for sviktende medier og gir deg mer rom til å prøve på nytt hvis noe går galt.
For slettede kameraopptak, spesielt fra droner, speilreflekskameraer, speilløse kameraer, GoPro-er eller dashkameraer, har Disk Drill også Advanced Camera Recovery (ACR). Jeg trengte det ikke så mye fordi saken min hovedsakelig gjaldt bilder, men det er verdt å prøve hvis du mangler MP4-, MOV- eller andre videofiler. Standardskanninger kan overse fragmentert video.
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er TestDisk et annet alternativ. Det er gratis, men det er mer teknisk og er bedre for partisjonsproblemer enn enkel gjenoppretting av slettede filer.
Jeg ville unngått gjør-det-selv-gjenoppretting hvis enheten ser fysisk skadet ut. Hvis den ikke vises på noen datamaskin, stadig kobler fra, blir uvanlig varm eller har synlige skader, slutt å prøve. Flere forsøk kan gjøre gjenopprettingen vanskeligere. Et gjenopprettingslaboratorium er vanligvis den bedre veien å gå da. Mange vil vurdere den gratis, selv om selve gjenopprettingen lett kan koste noen hundre dollar eller mer, avhengig av skaden.
Hvis det bare er logisk datatap, som sletting eller formatering, har du en ganske god sjanse. Slutt å bruke enheten, gjenopprett til en annen stasjon, og tenk først på reparasjoner etter at filene dine er trygge. Det var det som reddet meg.
Ikke la Windows initialisere, formatere eller skanne og reparere kortet bare fordi det dukker opp en hjelpsom melding. Det er slik folk gjør et gjenopprettbart exFAT-problem til et rot. @mikeappsreviewer har rett om å skanne et image hvis enheten oppfører seg ustabilt, men jeg ville gått enda enklere til verks først: prøv en annen kortleser eller USB-port, og lag deretter et fullstendig image av kortet/stasjonen før du gjør gjenoppretting. Etter det kan du skanne imaget med et hvilket som helst godt verktøy du er komfortabel med. Disk Drill er greit hvis det forhåndsviser filene dine før gjenoppretting, men ikke vurder noe verktøy bare ut fra filnavn alene, spesielt med kamerakort. Åpne noen forhåndsvisninger, gjenopprett til datamaskinen din eller en annen stasjon, og formater SD-kortet på nytt først etter at du vet at de gjenopprettede filene faktisk kan brukes.
Om kortet viser riktig kapasitet er viktigere enn hvilken gjenopprettingsknapp du klikker på. Hvis et kort på 128 GB vises som 128 GB, men mappen er tom, RAW, eller ber om å bli formatert, er det vanligvis en normal situasjon for programvaregjenoppretting. Hvis det vises som 0 byte, 31 MB, en merkelig liten størrelse, eller stadig forsvinner fra Diskbehandling, slutt å teste det som et vanlig tilfelle med slettede filer. På det tidspunktet kan leseren, kontrolleren eller NAND være problemet, og gjentatte skanninger kan bare sløse bort den gjenværende lesbare tiden.
Jeg er enig i rådet om ikke å kjøre CHKDSK / ikke formatere, men jeg ville vært forsiktig med å skanne gjennom selve kameraet. Bruk en enkel USB-kortleser hvis det er et SD-kort. Kameraer eksponerer noen ganger lagring på rare måter, og du vil helst at datamaskinen skal se blokkenheten direkte hvis mulig. For en USB-minnepinne, koble den direkte til datamaskinen i stedet for gjennom en hub hvis den oppfører seg ustabilt.
For selve gjenopprettingsmetoden ville rekkefølgen min være: bekreft at størrelsen ser riktig ut, lag et image hvis enheten er det minste ustabil, og skann deretter imaget med gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er greit til dette hvis det kan forhåndsvise filene du bryr deg om, men forhåndsvisning betyr mer enn antallet skanneresultater. At et verktøy sier at det fant 40 000 filer betyr ikke så mye hvis de gjenopprettede bildene er halvveis grå eller videoene ikke kan spilles av. Lagre et lite utvalg på en annen disk, åpne det, og avgjør deretter om det er verdt å fortsette. Først etter det ville jeg reformatert kortet, og jeg ville ikke gjenbrukt det til noe viktig hvis det allerede har begynt å forsvinne uten forvarsel.
Forvent litt rot selv når gjenopprettingen fungerer, spesielt med exFAT på kameramedier. Du kan få bildene tilbake, men miste mappestruktur, originale navn eller noen videoklipp hvis filtabelen er skadet. Derfor ville jeg ikke behandlet «alle filer gjenopprettet» som målet. Målet er at «de viktige filene åpnes normalt etter at de er kopiert et trygt sted.»
Den beste metoden er kjedelig: gjør kortet skrivebeskyttet hvis du kan, lag et image av det, og arbeid deretter fra imaget. For SD-kort er den lille låsebryteren ikke en perfekt beskyttelse, men jeg ville fortsatt brukt den. For USB-stasjoner har du egentlig ikke den muligheten, så vær ekstra forsiktig med å ikke la Windows skrive noe som helst til den. Selv det å åpne den i Utforsker kan noen ganger opprette søppel- eller metadatafiler avhengig av oppsettet. Jeg ville unngått å bla gjennom stasjonen i det hele tatt til imaget er laget.
Disk Drill er et rimelig første forsøk hvis du vil ha et vanlig grensesnitt og forhåndsvisninger, men jeg ville ikke fortsatt å skanne originalenheten på nytt med ulike innstillinger bare fordi det første resultatet ser ufullstendig ut. Skann klonen/imaget. Hvis Disk Drill finner forhåndsvisninger som åpnes uten problemer, gjenopprett dem til en annen disk. Hvis det stort sett finner generiske filbiter uten navn, betyr ikke det at det mislyktes; det kan bety at exFAT-kataloginformasjonen er borte og at du er redusert til signaturgjenoppretting. Det er fortsatt nyttig for JPEG-er og noen RAW-filer, mindre hyggelig for lange fragmenterte videoer.
Etter at filene er kopiert ut, ikke «reparer» det gamle kortet og stol på det igjen. Et kort som tilfeldig mister et exFAT-volum etter å ha blitt flyttet mellom et kamera og Windows, er billig sammenlignet med tiden brukt på å gjenopprette det. Reformater først etter gjenopprettingen, test det hvis du vil, og ta det deretter ut av bruk til noe viktig.