Hva er den beste måten å gjenopprette filer fra et SD-kort på Mac?

Jeg slettet ved et uhell bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg prøvde å flytte dem til Macen min, og nå ser kortet tomt ut. Jeg trenger hjelp med den beste måten å gjenopprette filer fra SD-kort på Mac uten å gjøre situasjonen verre, siden dette er viktige personlige filer jeg virkelig ikke kan erstatte.

Hvis du fortsatt vil ha en sjanse til å få filene tilbake, slutt å bruke SD-kortet nå. Jeg mener det. Jeg ville ikke tatt ett bilde til, flyttet en eneste fil over på det, eller formatert det ‘for å se om det hjelper.’ Jeg har sett folk gjøre én ekstra skriving og gjøre et gjenopprettbart kaos om til en blindvei.

På en Mac blir slettede filer fra et SD-kort ofte liggende igjen en stund. Det som vanligvis forsvinner først er indeksoppføringen, ikke selve fildataene. Gjenoppretting blir fort vanskeligere hvis du fortsatte å ta bilder på kortet, gjorde en full formatering, eller de gamle dataene ble overskrevet.

Hvis du vil ta den enkle veien, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet ga mening med en gang, og jeg trengte ikke styre med partisjonsgreier. Det sorterer resultater godt, forhåndsvisningene er brukbare, og det leser RAW-bildeformater, noe som var viktig for meg. Én ting jeg likte mer enn jeg forventet, er at det lar deg lage et byte-for-byte-bilde av kortet før skanning. Hvis kortet er ustabilt eller mister tilkoblingen, gjør det først.

Det jeg ville gjort:

1. Sett SD-kortet i en kortleser og koble det til Mac-en.
  2. Åpne Disk Drill og velg SD-kortet, ikke den interne disken ved en feil.
  3. Kjør full skanning. La den fullføre. Ikke stopp halvveis fordi den første bunken med filer ser dårlig ut.
  4. Forhåndsvis det du trenger.
  5. Gjenopprett filene til Mac-ens SSD eller til en annen ekstern disk.

Ikke gjenopprett noe tilbake til det samme SD-kortet. Hvis du skriver gjenopprettede filer til det, risikerer du å overskrive data du ikke har fått hentet ut ennå. Jeg lærte dette på den dumme måten for mange år siden. Det reduserer sjansene dine.

Folk nevner også ofte PhotoRec. Greit nok. Det er gratis, og på skadede eller korrupte kort får det noen ganger resultater andre verktøy ikke får til. Ulempen er at grensesnittet føles røft, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med generiske navn og uten mappestruktur. Hvis du bryr deg mer om å få tilbake bildedataene enn ryddig organisering, er det verdt å prøve.

Én ting til. Hvis kortet stadig kobler fra, gir lesefeil, lager rare lyder, eller knapt vises i macOS, ville jeg stoppet med forsøk på gjenoppretting hjemme. Da ville jeg heller vurdert en gjenopprettingstjeneste før kortet blir verre av gjentatt tilgang.

Først og fremst, slutt å montere og bla gjennom kortet om og om igjen. Hver ekstra lesing på et sviktende SD-kort er belastning, og hver skriving er verre. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på det punktet.

Der jeg er litt uenig, er at jeg ville sjekket Mac-ting før jeg hoppet rett til en dyp skanning. Hvis du flyttet filer med Finder, se i Papirkurv, Nylig slettet i Bilder, og Spotlight-søk etter filtype som .JPG, .CR3, .MP4. Finder-kopieringsjobber feiler på dumme måter, og noen ganger kom filene til Mac-en din, bare ikke dit du forventet. Har sett det mer enn én gang.

Etter det, bruk en Mac-app for datagjenoppretting med støtte for forhåndsvisning. Disk Drill er et solid valg for SD-kort fordi det håndterer bilde- og videoformater godt, og forhåndsvisningen hjelper deg å unngå å gjenopprette søppel. Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, dekker denne videoen om filgjenoppretting fra SD-kort på Mac prosessen på en ryddig måte.

Noen praktiske tips:

1. Bruk en USB-kortleser, ikke den innebygde sporet hvis Mac-en din oppfører seg ustabilt.
  2. Kjør Førstehjelp bare hvis kortet viser filsystemfeil og bare etter at du har laget et bilde av det, fordi reparasjon skriver til kortet.
  3. Gjenopprett til Mac-en din eller en annen disk, aldri tilbake til SD-kortet.
  4. Sorter resultater etter filsignaturer hvis mappenavnene er borte.
  5. For videoer, gjenopprett alle fragmenter du finner. Store filer kommer noen ganger tilbake i biter.

Hvis kortet viser 0 byte, ber om initialisering eller kobler fra, klon det først. Deretter skanner du klonen, ikke originalen. Det gir deg best sjanse med den beste gjenopprettingsprogramvaren for Mac og filgjenoppretting fra SD-kort på Mac.

Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @boswandelaar egentlig understreket nok: sjekk om kortet faktisk er tomt, eller om det bare har en ødelagt filallokeringstabell. På Mac hender det at filene fortsatt er der, men Finder viser nesten ingenting fordi katalogen har blitt ødelagt. Du kan teste det uten å skrive til kortet ved å åpne Diskverktøy og se på brukt kapasitet kontra ledig plass. Hvis kortet fortsatt viser brukt plass, er det et veldig godt tegn.

Jeg er litt mindre ivrig enn dem når det gjelder å kjøre reparasjoner tidlig. Førstehjelp er greit i noen tilfeller, men det kan absolutt endre metadata, så jeg ville spart det til senere. Gjenoppretting først, opprydding etterpå. Den rekkefølgen betyr noe.

Min fremgangsmåte ville vært:

1. Lås SD-kortet hvis det har en fysisk skrivelås.
  2. Bruk Terminal og kjør diskutil list for å bekrefte riktig disk.
  3. Hvis kortet er lesbart, lag en bildekopi av det før du gjør noe avansert.
  4. Skann bildekopien, ikke kortet, hvis mulig.

Disk Drill er sannsynligvis det enkleste alternativet på Mac for dette fordi det kan skanne SD-kort, gjenopprette slettede bilder/videoer og håndtere bildebasert gjenoppretting også. Derfor fortsetter folk å anbefale det for gjenoppretting av SD-kort på Mac. Hvis det finner filene dine med intakte forhåndsvisninger, gjenopprett bare det du bryr deg om først, spesielt videoene siden de er større og mer irriterende å få tilbake.

En ting til folk glemmer: hvis disse ble importert til Bilder på noe tidspunkt, sjekk størrelsen på Bilder-bibliotekpakken på Macen din. Noen ganger mislyktes flyttingen visuelt, men originalene skjuler seg der inne. Litt dumt, men det skjer.

Dessuten, hvis du vil ha flere innspill fra fellesskapet, har denne tråden en grei diskusjon om Mac og gjenoppretting av SD-kort: Facebook-råd fra virkeligheten om å gjenopprette slettede filer fra et SD-kort.

Hvis kortet begynner å koble fra, blir varmt eller leses ekstremt sakte, stopp med gjør-det-selv-opplegg. Det er da folk gjør det mye verre veldig raskt.

Liten uenighet med @boswandelaar og @chasseurdetoiles her: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å rote rundt i Finder hvis kortet nå ser tomt ut. Et par raske sjekker på Mac-en er greit, men så snart du har bekreftet at filene ikke ligger i Papirkurv, Nylig slettet i Bilder eller allerede er kopiert lokalt, stopp der. Hver ekstra monterings-/avmonteringssyklus på et tvilsomt SD-kort er bare støy.

Det jeg ville gjort annerledes, er å verifisere kortets helse først, ikke filsystemet. I Diskverktøy, sjekk S.M.A.R.T. hvis det er tilgjengelig gjennom kortleseren, og merk deg om kortstørrelsen og brukt plass ser normal ut. Hvis kapasiteten er feil, eller kortet rapporterer en absurd liten størrelse, kan det peke på kontrollerproblemer heller enn enkel sletting.

Min rekkefølge ville være:

1. Skyv SD-kortets låsebryter hvis det har en.
  2. Bruk en ekstern kortleser som du vet fungerer.
  3. Lag et bilde av kortet først hvis lesingene er stabile.
  4. Skann det bildet med Disk Drill.
  5. Hvis resultatene er dårlige, prøv deretter et verktøy i andre omgang som PhotoRec for rå uthenting.

Fordeler med Disk Drill:

• veldig Mac-vennlig
  • god støtte for forhåndsvisning av bilder og mange videotyper
  • kan fungere fra et diskbilde
  • enklere filtrering enn i de fleste gjenopprettingsapper

Ulemper med Disk Drill:

• dype skanninger kan ta litt tid
  • filnavn/mapper blir ikke alltid bevart på kort som er dårlig skadet
  • betalt gjenoppretting hvis du må lagre mange filer

En annen vinkel som ingen egentlig la særlig vekt på: sjekk om videoene fortsatt var åpne da de ble fjernet. Avbrutte overføringer kan etterlate videobeholdere ødelagt selv etter gjenoppretting, så gjenopprett først, reparer deretter. Det betyr mer for MP4/MOV enn for JPEG-er.

Så ja, Disk Drill er et solid førstevalg på Mac, men behandle det som programvare for gjenoppretting, ikke et reparasjonsverktøy. Gjenoppretting før reparasjon er den delen som redder folk.