Jeg har nettopp fått en iPad, og jeg leter etter anbefalinger om de beste tegneappene å prøve. Jeg hadde satt pris på forslag basert på funksjoner, brukervennlighet og allsidighet. Hjelp meg med å bestemme hvilke apper som er verdt å laste ned, og hvorfor. All råd er veldig verdsatt. Takk!
Ok, la oss kutte gjennom støyen og gå rett på sak. Hvis du har en iPad, MÅ du sjekke ut Procreate—det er som den hellige gralen av tegneapper. Den er superintuitiv, har en haug med børster, og, la oss være ærlige, alle som er noe innen digital kunst har skrytt av den. Rent grensesnitt, tidsforløpsfunksjon, og når du først har betalt for den, ingen snikende abonnementsavgifter. Bare… kokkens kyss.
Så har vi Adobe Fresco, som går for den “fantastisk for både vektor OG raster”-vibben. Flott hvis du er inne på hybridstiler eller vil leke med realistiske børster. Men advarsel: Adobes abonnementsgreier kan bli irriterende. Perfekt hvis du allerede har Creative Cloud, da.
Clip Studio Paint—den er for manga- og tegneserieskapere. Folk sverger til det vanvittige detaljnivået du kan oppnå med den. Ganske allsidig også, men abonnementsmodellen kan skremme noen vekk.
For nybegynnere eller superenkle kruseduller, er Tayasui Sketches herlig og ikke så overveldende som noen andre. Nydelig rent utseende, men kanskje ikke det samme dybden av funksjoner.
Å, og jeg har hørt blandede ting om Affinity Designer—mer for vektorkunst, men læringskurven kan være ganske intens hvis du ikke er inne på grafisk design-territoriet.
Ærlig talt, det beste avhenger av hva du driver med—realisme, tegneserier, vektorkunst, eller bare tulle rundt. Prøv noen og se hva som klikker med din stil.
Ok, så her er greia—Procreate er flott, ja, men la oss ikke late som om det er en slags messias i iPad-kunstverdenen. Ærlig talt, det er fantastisk til maling og skissering, superstrømlinjet, men hvis du driver med tung grafisk design eller noe vektorbasert? Nei, det holder ikke helt.
La oss snakke om alternativer som ikke får nok oppmerksomhet. Affinity Designer—se, jeg skjønner det, det kan føles som en bratt fjellklatring for nybegynnere, men wow, når du først knekker koden? En absolutt redning for vektorarbeid og til og med noe illustrasjon hvis du liker den presisjonstilnærmingen. Og ingen abonnement—endelig. Tenk på det som en fornuftig arbeidshest sammenlignet med Procreates kunstneriske opprører.
Også, ikke overse Autodesk SketchBook hvis du akkurat begynner. Det er GRATIS (ja, faktisk gratis, ingen ‘freemium’-tull her) og grensesnittet er latterlig lett å bruke. Det gir deg ikke dybden av verktøy for proffkunst, men til avslappet moro? Totalt solid.
Å, og ArtRage Vitae—ikke mainstream nok, etter min mening. Uten tvil den mest tilfredsstillende simuleringen av tradisjonelle medier som olje og akvarell. Sannsynligvis ikke ideelt for detaljert digital kunst som manga (host se hva @jeff sa om Clip Studio Paint for det), men hvis du liker maleriske vibber? Perfekt.
Het take: Fresco er kult, men Adobe virker som de prøver for hardt å holde seg relevante. Abonnementsmodellen er blæh, og ærlig talt ikke verdt det med mindre du allerede er bundet til økosystemet deres for andre ting.
Så, TL;DR: Procreate er flott, men ikke den eneste kronjuvelen. Designer for presisjon, SketchBook for å lære/komme i gang, ArtRage for malerealismen, og Fresco hvis du har $$$ å bruke. Finn din stil og kjør på.