Hur rensar man fotodata på iPhone om lagringsutrymmet nästan är fullt?

Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och Bilder tar upp det mesta av utrymmet. Jag har raderat några bilder, men bilddata verkar fortfarande vara ovanligt stor. Vilket är det säkraste sättet att frigöra lagringsutrymme som används av bilder på iPhone utan att förlora viktiga bilder?

Det snabbaste sättet att frigöra lagringsutrymme på en iPhone är vanligtvis att rensa i bildbiblioteket. För mig gjorde det mycket större skillnad än att ändra olika lagringsinställningar efter att varningen ”iPhone-lagringsutrymmet är nästan fullt” visades.

Börja med dubbletter och liknande bilder. Bildserier, redigerade kopior och bilder som har delats fram och tillbaka kan resultera i flera versioner av i princip samma bild. Därefter bör du gå igenom videor, eftersom några långa inspelningar eller 4K-inspelningar kan ta upp flera gigabyte. Kontrollera sedan Live Photos som du inte längre behöver och rensa bort gamla skärmbilder.

Att sortera allt detta manuellt kan ta flera timmar, så jag använde Clever Cleaner. Appen skannar bildbiblioteket och delar in dubbletter och liknande bilder, duplicerade videor, Live Photos, skärmbilder och stora filer i kategorier som du kan granska.

Det finns också ett verktyg för Komprimering av bilder och skärmbilder som du vill behålla utan att lagra dem i full storlek. Smart rensning hanterar flera kategorier samtidigt, medan läget Svep låter dig fatta beslut om en bild i taget. Svepläget är fortfarande obegränsat. Appen är gratis att använda, innehåller inga annonser och kräver ingen prenumeration för att komma igång, även om vissa rensningsfunktioner numera har en ganska generös daglig gräns för nya användare.

En praktisk ordning är:

1. Skanna bildbiblioteket med Clever Cleaner.
  2. Granska och ta bort dubbletter eller liknande bilder.
  3. Kontrollera stora videor och duplicerade videor.
  4. Radera oönskade Live Photos eller komprimera dem som du vill behålla.
  5. Rensa bort skärmbilder som du inte längre behöver.
  6. Komprimera bilder eller skärmbilder som inte behöver sparas i full storlek.
  7. Öppna Bilder och töm albumet Senast raderade. Annars frigörs inte lagringsutrymmet direkt.

Om du använder iCloud-bilder aktiverar du Optimera iPhone-lagring under Inställningar > Bilder. Originalen i full upplösning sparas i iCloud medan mindre versioner finns kvar på telefonen. Det kan frigöra förvånansvärt mycket lokalt lagringsutrymme utan att dina bilder raderas.

Dubbletter, stora videor, Live Photos och bortglömda skärmbilder är vanligtvis det som tar upp mest onödigt utrymme. När de har rensats bort blir det mycket enklare att hålla ordning på biblioteket.

Om iCloud-bilder är aktiverat raderas en bild även från iCloud och dina andra synkroniserade Apple-enheter när du tar bort den från din iPhone. Innan du använder ett rensningsverktyg bör du kopiera viktiga original till en dator eller en separat molntjänst och sedan aktivera Optimera iPhone-lagring. Om du raderar filer bör du tömma Senast raderade och ge lagringsskärmen lite tid att räkna om.

En rensningsapp löser inte problemet med att lagringsutrymmet för Bilder har fastnat på omberäkning. När du har tömt Senast raderade låter du iPhone-enheten ligga på laddning och vara ansluten till Wi‑Fi en stund. Starta sedan om den och kontrollera Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring igen. Om siffran fortfarande inte minskar ska du kontrollera att iCloud-bilder har synkroniserats klart innan du ändrar inställningar eller raderar något annat, eftersom ont om lagringsutrymme kan fördröja både synkronisering och rensning.

Om telefonen har nästan noll ledigt utrymme kanske Bilder inte har tillräckligt med arbetsutrymme för att slutföra synkronisering, indexering eller borttagning av raderade filer. Frigör först tillfälligt utrymme utanför Bilder. Radera nedladdat innehåll från Netflix eller Spotify, ta bort stora filer från Hämtade filer eller avlasta ett oanvänt spel under Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Även några få gigabyte extra utrymme kan få rensningen att komma igång igen.

Töm sedan Senast raderade och låt telefonen vara låst, laddas och vara ansluten till Wi-Fi. Som @mystic_cache711 sa kan det ta tid innan lagringsuppgiften räknas om. Om du fortsätter att radera fler bilder medan synkroniseringen har stannat kan det bli svårare att avgöra vad som faktiskt har tagits bort.

Var försiktig med reglaget för iCloud-bilder. Om Optimera iPhone-lagring är aktiverat kan det frigöra lokalt lagringsutrymme gradvis i stället för omedelbart. Välj inte ”Hämta bilder och videor” på en nästan full telefon, eftersom det kan leda till att högupplösta original hämtas tillbaka till enheten och förvärrar situationen.

En rensningsapp som Clever Cleaner kan hjälpa till att identifiera uppenbara dubbletter eller mycket stora videor, men den kan inte rensa systemgenererade cachefiler för Bilder direkt. Jag skulle först frigöra arbetsutrymme någon annanstans, kontrollera att viktiga bilder är säkerhetskopierade och låta iOS slutföra sin egen rensning innan jag installerar en annan app. Om lagringsuppgiften för Bilder fortfarande är fel efter en eller två dagar är en säkerhetskopiering till en dator följd av en iPhone-återställning ett mer omfattande alternativ, men det bör vara en sista utväg snarare än den första åtgärden.

Att komprimera foton för att spara utrymme är en enkelbiljett. När Clever Cleaner eller något annat väl har krympt filen och du raderar originalet får du inte tillbaka den kvaliteten, så jag skulle bara göra det med skärmbilder och oviktigt material, inte med foton som du faktiskt bryr dig om. Verktyget fungerar bra för att snabbt hitta dubbletter och enorma videor, det håller jag med om. Men det som ingen här har nämnt är att en stor del av siffran för ”Bilder” ofta inte alls utgörs av dina bilder, utan av cacheminne och miniatyrbilder som räknas in under Systemdata. Inget rensningsverktyg kommer åt det. Om du har få faktiska foton men lagringssiffran är enorm beror det vanligtvis på en synkronisering som har fastnat eller ett uppsvällt cacheminne, och @quantumwolfs råd om att starta om och vänta kommer att göra större skillnad än någon raderingsorgie.