Hur komprimerar man foton på iPhone för att få mer lagringsutrymme?

Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och bilder tar upp större delen av utrymmet. Vilket är det bästa sättet att komprimera bilder på en iPhone utan att märkbart försämra bildkvaliteten?

Den bästa metoden beror på vad du försöker åstadkomma.

För en mindre fil som du kan skicka via e-post, ladda upp eller skicka i en meddelandeapp räcker vanligtvis de inbyggda iPhone-verktygen. Du behöver ingen annan app för ett par bilder.

1. Markera bilden i Bilder och tryck på Dela.
  2. Välj Spara i Filer, välj en plats och tryck på Spara.
  3. Öppna Filer och leta reda på den sparade bilden.
  4. Tryck och håll på den och välj sedan Snabbåtgärder > Konvertera bild.
  5. Välj JPEG och sedan Liten, Medelstor eller Stor.

Det skapar en separat, mindre kopia som du kan dela utan att påverka originalet.

Att frigöra lagringsutrymme är ett annat problem. Att konvertera foton ett i taget blir snabbt omständligt om ditt bibliotek innehåller tusentals bilder. Då är något som Clever Cleaner mer praktiskt. Appen kan komprimera foton i omgångar och hjälpa dig att hitta dubbletter eller liknande bilder, stora videor, gamla skärmbilder och Live Photos som du inte behöver. Jag frigjorde förvånansvärt mycket utrymme på det här sättet utan att behöva sortera igenom hela mitt bibliotek manuellt.

Använd helt enkelt Filer > Konvertera bild när du bara behöver en mindre fil att dela. Om det egentliga målet är att frigöra lagringsutrymme på din iPhone är en särskild rensnings- eller komprimeringsapp ett bättre val.

Masskomprimera inte hela ditt bibliotek och radera inte originalen förrän du har kontrollerat att allt är säkerhetskopierat och att de komprimerade kopiorna fortfarande har den kvalitet och metadata du vill ha.

För lagring skulle jag prova Apples inställning ”Optimera iPhone-lagring” innan jag komprimerar om något. När iCloud-bilder är aktiverat sparas filerna i full upplösning i iCloud medan mindre versioner finns kvar på telefonen, och originalen hämtas vid behov. Nackdelen är att du behöver tillräckligt med lagringsutrymme i iCloud och att åtkomst till originalen kan kräva en internetanslutning.

@omegaexplorerhqs metod med Filer fungerar bra för enstaka delningar, men den skapar ytterligare en kopia och kan därför tillfälligt använda mer utrymme i stället för mindre. För ett stort bibliotek bör du börja med att ta bort stora videor, dubbletter, skärmbilder och oönskade Live Photos. Clever Cleaner kan göra sorteringen snabbare, men granska appens val noggrant i stället för att godkänna en massradering.

Ett bildbibliotek som redan består av bilder tagna i HEIF-format skiljer sig från ett som är fullt av äldre JPEG-bilder: om HEIF-bilder komprimeras om kan det frigöra mindre utrymme än väntat samtidigt som synliga artefakter uppstår. Jag skulle behålla Optimera iPhone-lagring som @falcon6612 föreslog och sedan välja Kamera > Format > Högeffektiv för framtida bilder. Det minskar inte storleken på befintliga filer, men förhindrar att problemet växer. För att frigöra utrymme direkt är det oftast bättre att börja med videor och Live Photos än med vanliga bilder.

Foton är sällan den verkliga boven. Nio gånger av tio är det videor, och ett enda 4K-klipp kan ta mer plats än hundratals stillbilder. Så innan någon börjar komprimera om hela bildbiblioteket bör du öppna Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och faktiskt titta på fördelningen. Om videor slukar utrymmet är det bortkastat arbete att komprimera JPEG-filer.

@vibergirl har rätt om HEIF, och det är den punkt som de flesta missar. Om dina senaste bilder redan använder Högeffektiv ger det minimala besparingar och sämre bildkvalitet att köra dem genom ytterligare en komprimering. Du skulle offra kvalitet för nästan ingenting. Det är i äldre bibliotek med många JPEG-filer som komprimering faktiskt lönar sig, så det beror verkligen på vilken tidsperiod bilderna i din kamerarulle kommer från.

Det jag skulle invända lite mot är att förlita sig alltför mycket på Optimera iPhone-lagring. Det fungerar, men det är inte gratis lagring – det flyttar bara över belastningen till iCloud. Så fort ditt iCloud-utrymme blir fullt stannar allt upp och du är tillbaka på ruta ett, fast nu med en månadsavgift. Det är okej om du redan betalar för iCloud, men irriterande om du hade hoppats slippa det.

När det gäller sorteringen är något som Clever Cleaner ett rimligt sätt att snabbt hitta stora videor, dubbletter och gamla skärmbilder, men använd det som ett verktyg för att skapa en lista med förslag, inte som en knapp för automatisk radering. Samma varning som @falcon6612 gav. Låt det hitta kandidaterna, sedan bestämmer du.

Min ärliga åsikt: hoppa över bildkomprimering helt tills du har rensat bort videor och dubbletter. Radera några stora klipp eller flytta bort dem från telefonen, så frigör du vanligtvis mer utrymme på fem minuter än vad en omkomprimering av hela biblioteket någonsin skulle ge.