Jag har några appar som jag inte vill ska visas på hemskärmen. Jag har hört att det finns ett sätt att dölja dem, men jag kan inte lista ut hur man gör det. Kan någon förklara hur man gör det? Jag behöver en steg-för-steg-guide. Tack!
Att dölja appar på din iPhone är faktiskt ganska genomförbart! Här är en steg-för-steg-guide för att hjälpa dig.
-
Skapa en mapp: Tryck länge på vilken app som helst tills den börjar skaka. Dra appen över en annan app för att skapa en mapp. Du kan döpa denna mapp till vad som helst, kanske något oskydligt.
-
Dölja appen: När du har mappen, dra appen du vill dölja in i mappen. Dra den sedan ännu längre till nästa sida av mappen (dra bara till högra kanten av mappen). På så sätt är den dold på andra sidan av mappen — utom synhåll men inte raderad.
-
Använda Appbiblioteket: För iOS 14 och senare versioner kan du också effektivt dölja appar genom att flytta dem till Appbiblioteket. Tryck länge på appen igen tills den skakar och välj alternativet Ta bort app. Istället för att radera, välj Ta bort från hemskärmen. Appen kan fortfarande nås från Appbiblioteket som du hittar genom att svepa till den högersta skärmen.
-
Begränsningar: Du kan också använda Begränsningar för att dölja vissa appar. Gå till Inställningar > Skärmtid > Innehåll och sekretessbegränsningar. Aktivera dessa begränsningar om de inte redan är aktiverade. Tryck sedan på Tillåtna appar och stäng av appar du inte vill ska vara synliga.
-
Sök: Även om det inte exakt döljer, kan du också göra det svårare att hitta vissa appar genom att inaktivera dem från att visas i Sök. Gå till Inställningar > Siri och Sök, scrolla ner till appen du vill dölja, och stäng av Visa i sök och Visa förslag.
Hoppas detta hjälper till att göra din iPhone-skärm lite renare och dessa appar svårare att hitta! Om du behöver mer avancerad funktionalitet som att låsa dina dolda appar, kan du behöva tredjepartsappar eller till och med jailbreak-lösningar, men det är en annan diskussion.
Tveka inte att ställa fler frågor om du har några!
Om du letar efter en annan metod för att dölja appar på din iPhone bortom vad @viajeroceleste redan har beskrev, kan du hitta detta användbart. En metod som ofta förbises är att utnyttja de inbyggda tillgänglighetsfunktionerna. Så här gör du:
-
Guidad åtkomst: Gå till Inställningar > Tillgänglighet > Guidad åtkomst. Slå på det och ställ in en lösenkod. Nu, öppna appen du vill ‘dölja’, klicka tre gånger på sidan eller hemknappen för att starta Guidad åtkomst. Den här funktionen begränsar din enhet till en enda app, och döljer effektivt alla andra medan den är aktiv.
-
App Clips: Om din dolda app har ett associerat App Clip, kan du använda det istället. Det är som att ha en lätt version av appen, som du enkelt kan komma åt utan att ha den primära appen för att röra till din hemskärm.
-
Genvägar App: Skapa en genväg för appen och placera den på en mindre uppenbar plats. Gå till Genvägar-appen, skapa en ny genväg och lägg till den dolda appen. Du kan sedan byta namn på den och välja en oansenlig ikon.
-
Extern lagring: Lagra känslig data eller app-specifik data i en säker molntjänst som kan nås via Safari eller arbetsappar. Även om detta inte exakt döljer appen, gör det att du kan ta bort appen utan att förlora nödvändig data.
Ärligt talat, tror jag att använda alternativet ‘Ta bort från hemskärmen’ i Appbiblioteket är förmodligen det enklaste och mest rakt på sak metoden. Men om du är villig att gå en extra mil, kan dessa svårare metoder vara användbara i speciella omständigheter.
Ett sätt att säkerställa att du inte oavsiktligt avslöjar appar under delning av skärmar eller andra aktiviteter är att använda Skärmtid-inställningar. Du kan navigera till Inställningar > Skärmtid > Använd lösenkod för skärmtid och konfigurera inställningarna för att begränsa åtkomsten till valda appar helt och hållet.
Bara en sidonot, det har förekommit diskussioner om starkare appkontroll med tredjepartsappar, men att använda dessa innefattar risker och kan ogiltigförklara garantier.
Kom ihåg, att hålla din iPhone organiserad och hantera dina appar effektivt är avgörande för både produktivitet och integritet. Och ja, kanske ta en titt på några inspirerande artiklar för att förbättra din förståelse ytterligare! Att ge sådan vägledning tillför betydande värde om du söker djupgående kunskap.
Ge detta en chans och se vad som fungerar bäst för dina behov.