Hur kan jag återställa raderade GoPro-videofiler från ett SD-kort? Hjälp behövs

Jag råkade ta bort viktiga GoPro-videofiler från mitt SD-kort efter en resa, och nu kan jag inte hitta dem på kameran eller min dator. Jag har inte använt kortet mycket sedan det hände eftersom jag hoppas att det fortfarande finns ett sätt att återställa de borttagna GoPro-inspelningarna. Jag behöver verkligen råd om de bästa metoderna för återställning av SD-kort eller programvara som kan hjälpa till att återställa videorna.

Ja, det suger. Jag har haft ett kort som krånglade efter en inspelning, och det värsta misstaget var att röra det för mycket efter att filerna försvann.

Det första jag skulle göra är att sluta använda SD-kortet nu. Inga nya klipp. Ingen formatering. Ingen reparera-knapp ännu. När GoPro-filer raderas ligger datan ofta kvar tills nytt material skrivs över den. Varje extra inspelning försämrar dina chanser.

Saker jag skulle kontrollera innan jag skannar kortet

1. Om du betalar för en GoPro-prenumeration, logga in och gå igenom molnets mediebibliotek och papperskorgen.
  2. Sätt tillbaka kortet i kameran en gång och se om GoPro själv erbjuder filreparation.
  3. Öppna kortet på datorn och leta efter LRV-filer. Det är förhandsklipp i låg upplösning. Inte idealiskt, men fortfarande bättre än ingenting om huvudfilen är förstörd.

Om klippen är borta från kortlistan skulle jag prova Disk Drill. Jag använde det en gång på material från en actionkamera och fick tillbaka mer än jag väntade mig. Den del som är värd att prova för GoPro-material är dess läge Advanced Camera Recovery.

Av det jag såg hjälper det här läget med material från utrustning som GoPros, drönare och dashcams, där videodata blir utspridd över kortet i bitar i stället för att ligga i ett enda rent block.

Det spelar större roll än folk tror. GoPro-filer blir ofta uppdelade i ett virrvarr av fragment, ibland hundratals, ibland fler. Många återställningsappar hittar delar av videon men misslyckas sedan när de ska bygga ihop dem igen. Slutresultatet blir att filen dyker upp men inte går att spela. Eller så spelas den halvvägs och dör. Disk Drills läge Advanced Camera Recovery gjordes för den här typen av fragmenterat material och det stöder GoPro-format, inklusive MP4 och LRV.

Tre saker jag inte skulle hoppa över

1. Använd en kortläsare. Anslut inte GoPro-kameran till datorn för återställning om du har något annat alternativ.
  2. Spara återställda filer någon annanstans, på datorns enhet, en extern SSD eller vad som helst utom samma SD-kort.
  3. Om kortet ger fel eller kopplas från, skapa först en byte-för-byte-avbildning och skanna sedan avbildningen i stället för att slita på originalkortet.

Om du inte har spelat in så mycket nytt material sedan filerna försvann, är chanserna fortfarande ganska goda. Inte garanterat, men inte kört heller.

Sluta använda kortet. Du gjorde rätt där.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, håll skrivningar borta från SD-kortet. Jag håller inte riktigt med om att sätta tillbaka det i GoPro-kameran igen för att låta kameran göra något alls. Om kortet är viktigt skulle jag lämna kameran utanför detta från och med nu. GoPros reparationsuppmaningar hjälper ibland med skadade headers, men de skriver också till kortet. Jag gillar inte de oddsen.

Det här skulle jag göra härnäst:

1. Sätt microSD-kortet i en bra kortläsare.
  2. Kontrollera ledigt utrymme på kortet.
  3. Om de raderade videorna är borta, men det använda utrymmet fortfarande ser högt ut, finns dina data ofta fortfarande kvar.
  4. Skapa först en avbild av kortet om din PC ser läsfel.
  5. Skanna med Disk Drill på datorn, inte via kameran.

Disk Drill är värt att prova här eftersom GoPro-material ofta sparas i delar. Vanliga verktyg för att ångra radering missar delar och ger trasiga MP4-filer tillbaka. Disk Drill brukar fungera bättre för återställning av actionkamera-video, särskilt om filsystemsposten raderades men videodatan fortfarande finns kvar på kortet.

En sak till som folk hoppar över. Titta i DCIM efter .THM-filer och luckor i klippnumren. Om du ser att GX01xxxx.MP4 saknas men att närliggande nummer finns, är chanserna till återställning vanligtvis bättre än om hela mappstrukturen är borta.

Om kortet snabbformaterades är återställning fortfarande möjlig. Om du spelade in nya klipp efter raderingen är de överskrivna delarna borta.

Den här guiden om återställning av GoPro- och kameravideo från SD-kort är också okej, titta på den här handledningen för återställning från kamerans SD-kort.

Huvudregeln är att återställa till din dator eller en annan enhet, inte tillbaka till samma kort.

Jag håller med @kakeru om en sak: jag skulle inte sätta tillbaka kortet i GoPro-kameran bara för att se vad den gör. Kameror älskar att göra hjälpsamma saker som skriver till kortet, och det är inte vad du vill just nu.

Det jag skulle lägga till är detta: före återställning, kontrollera om filerna faktiskt raderades eller bara är dolda/korrupta i katalogen. På en dator, aktivera visning av dolda filer och leta efter konstiga MP4-filer på noll byte, dubbla mappar eller ett kort som plötsligt ser tomt ut men fortfarande har använt utrymme. Det pekar ibland på filsystemskador, inte verklig radering.

Om du dessutom återställer MP4-filen och den fortfarande inte går att spela, anta inte att den är död. GoPro-klipp kommer ofta tillbaka med skadade headers. Ett videoreparationsverktyg kan ibland bygga upp dem igen om du har ett annat fungerande exempelklipp från samma kamera/inställningar. Folk hoppar över det steget alldeles för ofta.

Om du skannar kortet är Disk Drill vettigt här, mest eftersom GoPro-material kan vara fragmenterat och generiska undelete-appar är ganska usla på att sätta ihop actionkameravideo igen. Jag skulle återställa allt till en annan enhet och sortera efteråt.

Också användbar läsning här: Diskussion om återställning av förlorad video från GoPro Hero 8 och lösningar.

Viktigt: om kortet är fejk, håller på att gå sönder eller plötsligt är mycket långsammare än normalt, sluta försöka med gör det själv-saker efter en ordentlig genomgång. Upprepade omskanningar kan göra saker värre. Vissa lär sig det den irriterande vägen.

Jag skulle lägga till en kontroll som ingen tydligt har nämnt: inspektera kortet med en hex-/filvisare efter signaturerna mdat och ftyp innan du gör flera återställningsförsök. Om de fortfarande finns kvar i stora sammanhängande områden är dina chanser bättre än vad situationen med den tomma mappen får det att se ut som.

Jag håller mest med @kakeru och @reveurdenuit om att hålla GoPro utanför processen. Jag är lite oenig med @mikeappsreviewer om att först prova reparation i kameran. På sköra kort kan till och med en enda hjälpsam skrivning kosta dig ett klipp.

Min ordning skulle vara:

1. Lås SD-kortet med en adapter om möjligt.
  2. Klona det först om SMART-/läsproblem dyker upp.
  3. Kör en djup skanning, inte fem olika verktyg direkt efter varandra.
  4. Sortera återställda filer efter storlek och tidsstämpel, inte bara filnamn.

Om Disk Drill:
Fördelar: bra på att hitta raderad kameramedia, hanterar fragmenterat actionkamera-material bättre än enkla appar för att återställa raderade filer, gränssnittet är lätt att använda, förhandsvisningen är användbar.
Nackdelar: ingen magi om sektorer har skrivits över, djupa skanningar kan ta ett tag, och återställda filnamn/mappstruktur kan vara röriga.

Om återställda GoPro-MP4:or inte går att öppna kan du också försöka reparera dem med hjälp av ett fungerande prov från samma kamera/inställningar. Det steget räddar fler korrupta återställningar än folk tror.