Mina filer försvann plötsligt från min externa hårddisk, och jag kan fortfarande se enheten, men mapparna är tomma. Jag behöver verkligen återställa viktiga foton och arbetsdokument utan att formatera enheten eller göra saken värre. Vad är det säkraste sättet att återställa saknade filer från en extern hårddisk?
Det hände mig på en extern hårddisk med gamla foton och projektfiler. En dag såg mapparna ut att vara raderade. Det visade sig att hårddisken hade ett trasigt filsystem, inte en riktig radering. Jag fick tillbaka det mesta, så jag skulle inte betrakta saknade mappar som förlorad data ännu.
Första saken, sluta använda hårddisken.
- Formatera den inte.
- Flytta inte nya filer till den.
- Kör inte reparationsverktyg direkt.
- Fortsätt inte öppna slumpmässiga mappar om hårddisken laggar eller kopplar från.
Om data fortfarande finns kvar där gör extra skrivningar saken värre. Jag lärde mig det den hårda vägen på en gammal WD-disk för flera år sedan.
Innan återställning skulle jag först kontrollera några tråkiga saker.
- Slå på Dolda objekt i Filutforskaren.
- Titta på använt utrymme på hårddisken. Om dina mappar försvann men det fortfarande visas något i stil med 800 GB använt skulle jag ta det som ett ganska bra tecken.
- Byt USB-kabel eller port.
- Om den kopplar från, går extremt långsamt eller visar filsystemsfel, sluta pilla med den.
Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag hoppa över reparationsförsök i början och gå direkt till filåterställning. Den vägen fungerade bättre för mig än att försöka fixa disken först.
Jag använde Disk Drill. Mina steg var enkla.
- Installera det på datorns interna disk, inte på den trasiga externa hårddisken.
- Anslut den externa hårddisken och öppna appen.
- Välj hårddisken och klicka sedan på Sök efter förlorad data.
- Om hårddisken verkar instabil, skapa först en diskavbild och skanna avbilden i stället. Jag skulle göra detta om hårddisken beter sig opålitligt, eftersom upprepade skanningar på en döende disk sliter hårt på den.
- Låt skanningen bli klar. Förhandsgranska några filer. Återställ dem till en annan disk, aldrig tillbaka till samma.
Jag skulle inte reparera eller formatera originaldisken förrän dina viktiga filer har kopierats någon annanstans.
Det finns också situationer där jag skulle sluta med gör det själv-spåret och lämna in den till en återställningsfirma.
- Klickande, skrapande eller pipande ljud.
- Frånkoppling varannan sekund.
- Ingen upptäckt på någon dator.
- Skanningar som fryser om och om igen eller drar ut på tiden för att hårddisken hela tiden försvinner.
- Filer som du inte har råd att förlora.
Då börjar det låta mindre som mappkorruption och mer som hårdvaruproblem. Programvara kommer inte att rädda en disk med mekaniska fel.
Om du får tillbaka dina filer skulle jag pensionera hårddisken. Jag litar inte på externa hårddiskar efter att de börjar tappa mappar, blir oläsbara eller korruptar filsystemet utan tydlig anledning. Du kan kontrollera SMART-diagnostik och se vad hälsorapporten säger. Även om rapporten ser bra ut skulle jag bara fortsätta använda hårddisken för oviktig lagring, inte för något viktigt.
Det var så jag gjorde. Jag återställde det jag kunde, bytte ut hårddisken och behöll ytterligare en säkerhetskopia efter det. Det kostade mig lite pengar, visst, men mindre än att hantera samma panik två gånger.
Om enheten visas och mapparna är tomma skulle jag kontrollera filattributproblem innan jag gör en full återställningsskanning. Jag håller med @mikeappsreviewer om att inte formatera, men jag håller inte helt med om att undvika alla reparationssteg i början. Vissa kontroller har låg risk om du gör dem skrivskyddat.
Prova detta först i Windows.
- Öppna Kommandotolken som administratör.
- Kör attrib -h -r -s /s /d X:*.*
- Byt ut X mot bokstaven för din externa enhet.
Jag har sett skadlig programvara och dåliga USB-frånkopplingar ändra filer till dolda och systemfiler, så att enheten ser tom ut trots att data fortfarande finns kvar. Det tar 30 sekunder och kostar ingenting.
Kontrollera sedan Diskhantering. Om partitionen visas som RAW, eller utan filsystem, hoppa över åtgärder och gå direkt till återställning. Om använt utrymme fortfarande ser normalt ut är det ett starkt tecken på att dina filer fortfarande finns på disken.
För återställning är Disk Drill ett bra val eftersom det läser förlorade partitioner och borttagna katalogposter bra. Återställ bara till en annan enhet. Om filnamnen kommer tillbaka osorterade, sortera efter typ och förhandsgranska bilder/dokument först.
Det här är också värt att bokmärka om du senare behöver en enkel guide för återställning från en formaterad enhet:
se denna enkla guide för att återställa filer från en formaterad hårddisk
Kort version. Kontrollera dolda attribut. Kontrollera om utrymme fortfarande används. Om ja, skanna med Disk Drill innan du gör något dumt som att formatera den. Om enheten låter eller kopplas från, stoppa. Den delen blir snabbt värre.
Om enheten fortfarande monteras och visar rätt använt utrymme skulle jag faktiskt kontrollera om mapparna har flyttats in i en konstig katalogstruktur innan jag antar att de har försvunnit. @mikeappsreviewer och @voyageurdubois har redan täckt den viktiga delen om att inte formatera den, så jag hoppar över att upprepa det.
Det jag skulle göra annorlunda:
- Öppna sökningen i Filutforskaren på den externa enheten och sök efter filtyp:
*.jpg*.docx*.pdf*.xlsx
- Sortera efter sökväg eller datum för senaste ändring.
- Kontrollera också om filerna hamnade i
FOUND.000eller i konstigt namngivna mappar efter en dålig frånkoppling.
En annan sak som folk glömmer är att kontrollera Loggboken i Windows. Om du ser varningar om disk, NTFS eller dåliga block ungefär vid den tidpunkt då mapparna försvann, pekar det mer på problem med enheten än på att filer bara är dolda. Om sådant dyker upp, sluta hålla på med den alltför mycket.
Om sökningen inte hittar något, så ja, använd ett riktigt återställningsprogram som Disk Drill och återställ bara till en annan disk. Jag håller inte riktigt med om att prova för många kommandofixar tidigt, eftersom folk ibland går från tomma mappar till att partitionen är helt förstörd väldigt snabbt.
Om den externa enheten är tillräckligt viktig, klona eller skapa en avbild av den först och skanna sedan klonen. Det är det säkrare valet, inte det snabbare.
Om du också vill ha fler åsikter från communityn om återställningsverktyg för hårddiskar är den här tråden användbar:
bästa programvaran för återställning av hårddiskar och problem med extern lagring
Kort version: sök efter filtyp, kontrollera konstiga återställda mappar, titta i Loggboken och använd sedan Disk Drill om filerna fortfarande inte dyker upp. Försök inte fixa enheten innan du har fått ut datan. Det är så folk gör en dålig dag ännu värre.
En sak jag skulle lägga till till det @voyageurdubois, @nachtschatten och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om detta är ett behörighets- eller monteringspunktsproblem, inte bara dolda filer eller filsystemsskada.
Ett förvånansvärt vanligt fall i Windows är att enhetsbokstaven förblir densamma, men att mappägarskapet/ACL:erna blir konstiga efter att disken flyttats mellan datorer. Mapparna kan se tomma ut trots att datan fortfarande finns där. Så innan en djupskanning, högerklicka på disken eller en påverkad mapp, öppna Egenskaper, sedan Säkerhet, och se om åtkomst nekas någonstans. Om den gör det, börja inte ändra behörigheter över hela disken om du inte vet vad du rör vid, men då vet du åtminstone att filerna kanske faktiskt inte är borta.
Jag håller inte riktigt med om att göra för många korrigeringar på skalnivå tidigt. attrib är oftast tillräckligt harmlöst, visst, men när folk börjar stapla kommandon glömmer de ofta vad som ändrade vad. Min regel är enkel: verifiera tillståndet först, återställ först, reparera sedan senare.
Det jag personligen skulle kontrollera som egentligen inte har betonats tillräckligt:
- Öppna disken i en annan filhanterare, inte bara Utforskaren
- Prova en annan dator, helst med ett annat operativsystem om möjligt
- Kontrollera om de saknade mapparna visar storlek i Egenskaper även om de verkar tomma
- Leta efter absurt långa filsökvägar eller trasiga namn som Utforskaren inte klarar av
Om disken är stabil är Disk Drill ett rimligt nästa steg.
Fördelar:
- enkel förhandsgranskning för foton/dokument
- bra på att hitta raderade eller saknade katalogposter
- kan skanna hela diskar, partitioner och avbilder
Nackdelar:
- djupskanningar kan ta en evighet på stora externa diskar
- återställd mappstruktur är inte alltid perfekt
- bästa resultat kräver vanligtvis en annan disk med tillräckligt mycket ledigt utrymme
Så ja, jag skulle behandla detta som ett synlighets- eller filsystemproblem först, inte som omedelbart bevis på att datan är raderad. Om filerna är viktiga, återställ dem med Disk Drill till en annan disk och oroa dig sedan för att fixa den externa disken efteråt.