Hur hittar du liknande bilder på iPhone med ett stort bildbibliotek?

Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit riktigt stort, och jag försöker rensa upp det utan att ta bort viktiga bilder. Jag vet att det finns många liknande och dubbla foton, men jag är inte säker på hur jag snabbt hittar dem på iPhone. Jag behöver hjälp med det bästa sättet att sortera, identifiera och ta bort liknande foton på ett säkert sätt.

Om du menar exakta dubbletter hanterar din iPhone redan en del av det. Den inbyggda dubblettsökaren fångar bara foton som är nästan identiska. Den missar det som de flesta av oss samlar på oss, som fem bilder av samma måltid, två vinklar av din hund i soffan, rester från seriebildstagning eller en redigerad kopia som ligger bredvid originalet.

För liknande foton hittade jag aldrig något inbyggt i iOS som gjorde det bra. Jag slutade med att använda Clever Cleaner, mest för att de vanliga städapparna kändes hemska när jag testade dem. För många annonser, konstiga begränsningar, tjat om prenumerationer. Den här kändes annorlunda när jag testade den på mitt eget bibliotek.

Det som stack ut för mig:

1. Den var gratis när jag använde den.
  2. Den skannade på själva iPhonen.
  3. Den grupperade liknande bilder tillräckligt bra för att jag inte skulle behöva kämpa med den varje minut.
  4. Dess val av bästa bild var ofta rätt, även om jag fortfarande kontrollerade allt viktigt.

Så här gick jag igenom det:

1. Installera Clever Cleaner från App Store.
  2. Ge den åtkomst till bilder.
  3. Öppna avsnittet Similars och vänta tills skanningen blir klar.
  4. Kontrollera varje grupp med foton, eller använd Smart Cleanup om du vill att den sorterar saker åt dig.
  5. Titta på bilden som markerats som Best Shot. Behåll den, eller byt till en annan om appen valde dåligt.
  6. Skicka extrabilderna till papperskorgen.
  7. Gå tillbaka till Apples app Bilder och töm Senast raderade om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.

Jag använde några av de andra avsnitten också, och några var värda att ha kvar:

1. Duplicates, för exakta kopior.
  2. Heavies, för jättestora videor som tar upp plats.
  3. Video Compression, för att minska filstorleken utan någon tydlig kvalitetsförlust.
  4. Lives, som gör om Live Photos till vanliga stillbilder.
  5. Screenshots, vilket säger sig självt och räddade mig från en hög gamla kvitton och skärmdumpar av boardingkort.
  6. Swipe Mode, om du vill granska saker manuellt och komma fram snabbt.

Integritetsdelen betydde mer för mig än AI-delen. Många av de här apparna skickar dina bilder till fjärrservrar för analys. Det ville jag inte. Den här fortsatte att bearbeta allt på enheten, vilket kändes säkrare.

Om du inte vill ha ännu en app på telefonen finns det några långsammare sätt att göra det här med Apples app Bilder.

Inbyggda sätt jag provade

Sök efter motiv

1. Öppna Bilder och sedan Sök.
  2. Skriv saker som hund, strand, konsert, New York, födelsedag.
  3. Relaterade bilder brukar visas nära varandra, så det hjälper när du letar efter upprepningar från samma scen.

Titta efter datum

1. Öppna ditt bibliotek.
  2. Bläddra igenom en dag, helg eller resa i taget.
  3. Det här fungerar bäst om du brukar ta flera bilder direkt efter varandra. Jag gör det, så det var rörigt men användbart.

Rensa seriebilder

1. Öppna Bilder.
  2. Gå till Medietyper.
  3. Öppna Seriebilder.
  4. Välj den bildruta du vill ha och ta bort resten.

Använd album och Apples grupperingar

1. Kontrollera områden som Personer och husdjur, Resor, Medietyper och Minnen.
  2. De här avsnitten minskar högen, så du inte skannar hela biblioteket på en gång.

Så ja, iPhone hanterar dubbletter på ett begränsat sätt. Liknande bilder är ett annat problem. Jag försökte först göra det manuellt, och det tog en evighet. Om hastighet spelar roll är en dedikerad app enklare. Om du bara städar biblioteket då och då fungerar de inbyggda sätten fortfarande, de är bara långsammare och mer irriterande.

Din snabbaste väg är att dela upp jobbet i 2 delar. Exakta dubbletter, sedan liknande bilder.

iPhone hittar redan vissa exakta dubbletter i Bilder, Verktyg, Dubbletter. Använd det först. Det är säkert, och det bevarar metadata bättre än mycket tredjepartsskräp. Där jag skiljer mig lite från @mikeappsreviewer är när det gäller manuell granskning. För ett enormt bibliotek blir manuell rensning snabbt tröttsam och du missar saker.

För liknande foton känns iOS fortfarande svagt. Det grupperar inte nästan identiska bilder särskilt bra. Om du har 8 bilder av samma solnedgång, 3 suddiga husdjursbilder och 2 redigerade kopior, behöver du en smartare sorterare. Clever Cleaner är ett av få alternativ som gör detta utan att processen blir irriterande. Dess skanning av Liknande bilder är den del som är värd att använda. Granska grupperna, behåll den bästa bilden, radera resten.

Ett arbetsflöde som sparar tid:

1. Kör först Apples Dubbletter.
  2. Filtrera ditt bibliotek efter månad eller resa.
  3. Använd Clever Cleaner för kluster med liknande bilder.
  4. Kontrollera seriebilder och skärmdumpar sist.
  5. Töm Senast raderade när du har bekräftat att allt stämmer.

Om ditt bibliotek finns i iCloud-bilder, gör detta på starkt Wi‑Fi och låt telefonen vara inkopplad. Stora bibliotek stannar upp om lagringen nästan är full.

Om du vill ha fler idéer täcker den här tråden om hur du snabbt raderar dubbletter och liknande bilder på din iPhone samma rensningsproblem ganska bra.

Jag skulle dela upp detta i ett sorteringsproblem och ett raderingsproblem.

Apples inbyggda verktyg för dubbletter är okej för exakta kopior, men jag håller inte riktigt med om att det löser större delen av problemet. I ett enormt bibliotek är den verkliga röran inte äkta dubbletter. Det är 14 nästan identiska bilder på samma kaffe, 6 oavsiktliga bilder från fickan och rester från seriebildstagning från 2019 som du glömt ens fanns.

Det som hjälpte mig var att ändra hur jag går igenom saker:

• Börja i Senaste, men zooma ut per månad
  • Rensa efter händelse, inte hela biblioteket på en gång
  • Använd Infovy för att jämföra tidsstämplar och snabbt upptäcka bildspam
  • Markera allt viktigt som favorit innan du raderar, så att du inte får panik senare
  • Skapa ett tillfälligt album som heter något i stil med “Granska först” för möjliga behållare

@mikeappsreviewer och @andarilhonoturno har rätt i att ett dedikerat verktyg är snabbare för att hitta liknande bilder. Om du vill ha faktisk gruppering av liknande foton är Clever Cleaner förmodligen den enklaste vägen på iPhone. Det är den delen som iOS fortfarande gör dåligt.

Ett annat knep som många hoppar över: använd Sök med breda termer som “selfie”, “hund”, “solnedgång” eller ett stadsnamn och gå sedan igenom de klustren. Det är inte smart städning, men det minskar kaoset.

Innan du installerar något, se också till att Optimera iPhone-lagring inte gör förhandsvisningarna för långsamma om ditt bibliotek finns i iCloud. Det kan göra rensningen superirriterande.

Om du vill ha en bra förklaring var den här ganska lätt att skumma igenom:
recension av bästa städappen för iPhone och tips för fotorensning

En sak jag skulle lägga till till det som @andarilhonoturno, @viaggiatoresolare och @mikeappsreviewer sa: börja inte med att radera. Börja med att lyfta fram de värsta bovarna.

På iPhone öppnar du Bilder och kollar först:

• Album > Mediatyper > Bildserier
  • Album > Mediatyper > Live Photos
  • Album > Verktyg > Senast sparade
  • Sök efter saker som receipt, screen, car, menu, dog

Det fångar mycket av det liknande skräp Apple inte märker som dubbletter.

Jag håller inte helt med om idén att månad för månad alltid är bäst. För enorma bibliotek är rensning efter mediatyp snabbare än rensning efter datum i början. Bildserier, skärmbilder och Live Photos ger oftast större resultat per minut.

Om du vill ha faktisk gruppering av liknande foton är Clever Cleaner mer rimligt efter den första genomgången.

Fördelar med Clever Cleaner

• grupperar nästan identiska bilder bra
  • snabbare än manuell granskning
  • användbart för mycket stora bibliotek
  • kan lyfta fram kandidater till bästa bild

Nackdelar

• förslag på bästa bild är inte alltid rätt
  • du behöver fortfarande granska sentimentala bilder manuellt
  • varje extra app lägger till ytterligare ett rensningssteg
  • skanning kan kännas långsam på äldre iPhones

Min ordning skulle vara:

1. Bildserier
  2. Skärmbilder
  3. Live Photos
  4. Apples dubbletter
  5. Skanning av liknande bilder i Clever Cleaner
  6. Senast raderade

Den ordningen är mindre glamorös, men ger vanligtvis bättre resultat snabbare.