Hulp nodig bij het vinden van gratis software voor gegevensherstel die werkt

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn externe harde schijf verwijderd en nu probeer ik ze terug te halen zonder vooraf voor dure software te betalen. Ik heb een gratis programma voor gegevensherstel nodig dat echt werkt, veilig te gebruiken is en een goede slagingskans heeft bij het herstellen van verwijderde foto’s, documenten en video’s. Op zoek naar echte aanbevelingen voordat ik het erger maak.

Als je bestanden hebt verwijderd, schrijf dan niets anders meer naar die schijf. Ik heb dit een tijd geleden op de harde manier geleerd. De bestanden staan daar vaak nog steeds totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven. Elke installatie, download, screenshot of gekopieerde map verkleint je kansen.

Een paar tools die het eerst het proberen waard zijn:

1. Disk Drill

Dit is meestal degene waar ik mensen als eerste naartoe wijs. Ik heb het gebruikt op een kapotte USB-stick en op een geformatteerde externe SSD, en de opzet was meteen logisch. Het scant verwijderde bestanden, geformatteerde volumes, RAW-partities en schijven met bestandssysteembeschadiging zonder er een complete huiswerkopdracht van te maken.

Wat mij overtuigde was de voorbeeldweergave. Ik kon controleren of de bestanden bruikbaar leken voordat ik geld uitgaf of uren verspilde. Het bevat ook een byte-voor-byte-back-up, wat belangrijk is als je schijf instabiel lijkt en je eerst een veiligere kopie wilt maken voordat je verder gaat zoeken. Op Windows krijg je tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is voor een kleine testrun.

1. Recuva

Oud, maar nog steeds nuttig. Ik houd het in de buurt voor de eenvoudige gevallen. Als je per ongeluk de Prullenbak hebt geleegd of een paar foto’s hebt verwijderd en er snel bij was, doet Recuva nog steeds degelijk werk. Het is gratis, licht en snel uit te voeren.

Ik zou het niet gebruiken voor een zwaar beschadigde schijf, rommelige partities of een groot videoproject. Voor gewone documenten en regulier fotoherstel presteert het nog steeds verrassend goed, ook al voelt de interface alsof die in een ander decennium is blijven steken.

1. R-Studio

Deze is voor mensen die niet in paniek raken van dichte menu’s en technische termen. Ik heb het ooit gebruikt op een beschadigde partitie-indeling en ja, het wist wat het deed. Het is sterk in RAID, partitieherstel en ongebruikelijke opslagconfiguraties.

De keerzijde is simpel. Het is niet gebruiksvriendelijk. Als je al weet waarom je R-Studio nodig hebt, dan heb je het waarschijnlijk ook echt nodig. Als je dat niet weet, begin dan met iets eenvoudigs en minder meedogenloos.

Wat je nu meteen moet doen:

Stop met het gebruiken van de schijf.
Sla er niets op op.
Installeer er geen herstelsoftware op.
Kopieer herstelde bestanden er niet terug naartoe.

Installeer de herstelapp indien mogelijk op een andere schijf en herstel je bestanden ook naar een andere schijf. Dezelfde bron en bestemming gebruiken is hoe mensen een slechte dag nog erger maken. Ik heb het zien gebeuren.

Eén ding dat mensen vaak overslaan: als de schijf klikt, schuurt, piept, halverwege een scan verdwijnt of niet verschijnt in BIOS of Schijfbeheer, stop dan met software. Die signalen wijzen eerder op hardwareproblemen dan op een simpel geval van verwijderde bestanden. Herhaalde scans op een falende schijf zijn riskant. Op dat punt is een recoverylab de veiligere keuze, ook al doet het pijn om ervoor te betalen.

Als dit een gewone verwijdering was en de schijf verder nog gezond is, dan zijn je kansen redelijk goed. Werk langzaam. Gebruik een andere schijf voor installaties en herstelde bestanden. Controleer voorbeeldweergaven voordat je een hoop rommel herstelt. Dat gedeelte heeft mij uren bespaard.

Ik zou beginnen met PhotoRec/TestDisk voordat ik enkele van de gelikte apps probeer die mensen meestal noemen. @mikeappsreviewer behandelde Disk Drill en Recuva, dus hier is de andere kant ervan.

PhotoRec is gratis, open source en sterk wanneer het bestandssysteem in de war is. Het negeert veel mapinformatie en zoekt naar bestandssignaturen. Dat betekent dat het vaak foto’s, video’s, pdf’s, ZIP’s en documenten terughaalt, zelfs na formatschade. Het nadeel is dat bestandsnamen en mappen vaak rommelig terugkomen. Als je structuur nodig hebt, wordt het snel irritant.

TestDisk is beter als het probleem partitieschade is in plaats van gewone verwijdering. Het is niet mooi, maar het werkt. Ik heb het gebruikt op een externe HDD die uit Verkenner was verdwenen en het bracht de partitie terug zonder betaalde software nodig te hebben. Wel een beetje lastig om te leren.

Als je de makkelijkste weg wilt, is Disk Drill nog steeds een solide keuze voor een eerste scan, vooral voor bestandsvoorbeeld en nettere sortering. Voor volledig gratis herstel zonder kleine limiet verdient PhotoRec eerst een kans.

Ook de moeite waard om deze videoreview van de beste data recovery software voor verwijderde bestanden te bekijken als je snel een vergelijking naast elkaar wilt zien voordat je iets installeert.

Mijn volgorde zou zijn:

1. PhotoRec voor diepgaand gratis herstel.
  2. TestDisk als de partitie ontbreekt.
  3. Disk Drill als je een eenvoudigere interface en voorbeeldweergave wilt.

Eén kleine onenigheid met het gebruikelijke advies: Recuva is prima, maar bij externe schijven met bestandssysteemproblemen denk ik dat mensen er tijd mee verspillen. Het is beter voor eenvoudige verwijderingen, niet voor rommelige gevallen.

Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Niet terug op dezelfde. Daar verpesten mensen het.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles, maar ik zou er één ding aan toevoegen dat mensen overslaan: controleer de gezondheid van de schijf voordat je een gigantische scan uitvoert. Als de externe HDD SMART-waarschuwingen geeft, willekeurig de verbinding verbreekt of vreemde geluiden maakt, kan herstelsoftware heel snel veranderen in een lange nutteloze lijdensweg.

Voor echt gratis opties zou ik ook naar Windows File Recovery kijken als je Windows gebruikt. Het is lelijk, alleen via de opdrachtregel, een beetje irritant, maar het komt van Microsoft en is volledig gratis. Niet leuk, maar het kan verrassend goed werken bij eenvoudige verwijderingen. Het is het proberen waard voordat je vijf verschillende apps gaat installeren.

Als je de makkelijke modus wilt, is Disk Drill nog steeds de meest beginnersvriendelijke optie imo. Alleen de preview bespaart al tijd omdat je kunt zien of het bestand herstelbaar is voordat je gaat rommelen met exports. Ik ben niet dol op de gratis limiet op Windows, dus ik ben het er een beetje mee oneens wanneer mensen het volledig gratis noemen, maar als eerste poging is het degelijk en veilig als je het ergens anders installeert.

Ook is deze lijst met de beste dataherstelsoftware voor externe harde schijven en verwijderde bestanden een prima plek om tools te vergelijken zonder je door een hoop neppe reviewsites te hoeven worstelen.

Korte versie:

• Eenvoudig per ongeluk verwijderd: Recuva of Windows File Recovery
  • Ontbrekende partitie: TestDisk
  • Diepgaand bestanden terughalen: PhotoRec
  • Makkelijkste interface en preview: Disk Drill

En ja, herstel naar een andere schijf. Terug opslaan op dezelfde schijf is hoe mensen spijt in recordtijd krijgen.

Een invalshoek die ik zou toevoegen en die @chasseurdetoiles, @stellacadente en @mikeappsreviewer slechts licht hebben aangestipt: maak eerst een kloon als de schijf ook maar enigszins verdacht is. Een goedkope sector-voor-sector-image met iets als HDD Raw Copy Tool of ddrescue kan voorkomen dat je één herstelkans in nul verandert. Ik ben het eigenlijk behoorlijk oneens met de gewoonte scan eerst, beslis later die veel mensen hebben. Op gezonde schijven prima. Op haperende externe schijven een slechte gok.

Als de schijf gezond is en het alleen om verwijdering ging, zou mijn shortlist zijn:

• Windows File Recovery als je echt gratis wilt en de opdrachtregel kunt verdragen
  • DMDE als je een krachtige gratis optie wilt met beter bewustzijn van bestandssystemen dan pure carvingtools
  • Disk Drill als je de gemakkelijkste voorbeelden en de minst verwarrende workflow wilt

Voordelen van Disk Drill:

• zeer eenvoudig te gebruiken
  • goede ondersteuning voor voorbeelden
  • verwerkt verwijderde bestanden plus lastigere bestandssysteemgevallen
  • overzichtelijke sortering, wat belangrijk is wanneer je door duizenden resultaten graaft

Nadelen van Disk Drill:

• de gratis herstelbeperking op Windows is klein
  • niet de beste keuze als je onbeperkt gratis herstel wilt
  • kan mensen aanmoedigen om eindeloos te scannen in plaats van eerst een image te maken

DMDE is hier de verborgen favoriet. Minder beginnersvriendelijk dan Disk Drill, maar vaak beter dan de gebruikelijke gratis apps wanneer de mapstructuur nog bestaat. Dat is belangrijk als je je echte projectmappen terug nodig hebt, niet alleen een stapel hernoemde bestanden.

Mijn mening:

• Gratis nodig en redelijke structuurherstel: DMDE
  • Beginnersvriendelijk scannen nodig: Disk Drill
  • Ruwe noodopties zonder kosten nodig: Windows File Recovery of PhotoRec

Belangrijk punt: als de externe schijf SMR is en recent veel schrijfacties heeft gehad, kunnen de kansen op herstel van verwijderde bestanden sneller afnemen dan mensen verwachten.