Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik besefte dat ik ze nog nodig had. Ik ben op zoek naar betrouwbare dataherstelsoftware voor Mac die verloren documenten en foto’s kan terughalen zonder de situatie te verergeren. Welke tools werken echt en zijn veilig om te gebruiken?
Mac-herstelapps, na veel te veel proberen en fouten maken
Ik heb de afgelopen paar jaar een hoop Mac-hersteltools uitgeprobeerd. Als ik er voor de meeste mensen één zou moeten kiezen, kom ik nog steeds uit op Disk Drill.
Niet omdat het overal in uitblinkt. Dat doet het niet. Ik bleef erop terugkomen omdat de combinatie gewoon goed aanvoelt. De herstelresultaten waren degelijk. De app was makkelijk genoeg te gebruiken zonder uitgekleed te voelen. En op nieuwere Macs voelde het niet misplaatst of half kapot aan.
Veel Mac-herstelsoftware valt in twee slechte categorieën. Het ene type is te oppervlakkig en mist dingen. Het andere voelt alsof je een weekend en een terminalhandleiding nodig hebt om ergens te komen. Disk Drill zit daar tussenin, en voor normaal gebruik is dat precies waar ik het wilde hebben.
Wat mij opviel
De app voelt alsof hij met macOS in gedachten is gebouwd, in plaats van overgezet te zijn vanuit Windows.
Van wat ik heb gezien:
- Het gaat goed om met APFS.
- Het draait prima op Apple Silicon.
- Het werkt met externe SSD’s, USB-sticks, SD-kaarten en Time Machine-volumes.
- Bestanden vooraf bekijken vóór herstel is betrouwbaar genoeg om tijd te besparen.
- Het bevat back-up- en schijfimage-opties, wat hielp toen ik met een twijfelachtige schijf te maken had.
- Het doet het goed bij foto- en videoherstel, inclusief RAW-formaten van camera’s.
Ik had één beschadigd APFS-volume waarbij andere apps ofwel rommel teruggaven of vastliepen. Disk Drill haalde er een bruikbare set bestanden vanaf. Niet alles, maar genoeg om het niet langer te zien als weer een glanzende herstelapp en het gewoon in de buurt te houden.
Andere tools die ik nog steeds op de lijst zou houden
Disk Drill is niet de enige die de moeite waard is. De juiste tool hangt af van de puinhoop waar je mee te maken hebt.
PhotoRec
Gratis, lelijk, effectief.
Ik heb het gebruikt op SD-kaarten en op bestandssystemen die er slecht aan toe waren. Het vond meer dan ik had verwacht. De keerzijde is stevig. Meestal raak je de oorspronkelijke bestandsnamen en mapstructuur kwijt, dus het opruimen na herstel wordt een klus op zich. De interface voelt oud en bot aan, maar als je prioriteit is om gegevens er koste wat kost uit te trekken, is het nog steeds een van de betere opties.
iBoysoft Data Recovery
Deze voelde makkelijker voor beginners. De APFS-ondersteuning was degelijk in mijn tests, en bij gewone fouten zoals verwijderen of formatteren deed het het prima. Mijn enige echte klacht is het prijsmodel. Die abonnementsopzet gaat snel vervelen.
Data Rescue
Oudere tool, nog steeds bruikbaar.
Ik zou het nu niet mijn eerste keuze noemen, al had ik er redelijk geluk mee op externe schijven en eenvoudigere herstelklussen. Als de situatie niet al te rommelig is, heeft het nog steeds een plek.
Het deel waar mensen de mist in gaan
De grootste fout die ik steeds zie, is dat mensen dezelfde schijf blijven gebruiken nadat bestanden verdwenen zijn.
Stop met er gegevens naar weg te schrijven. Meteen.
Bij SSD’s verandert TRIM de hele situatie. Verwijderde gegevens op moderne Macs kunnen snel verdwijnen, en als dat eenmaal gebeurt, ziet herstel er somber uit. Ik heb dit op de harde manier geleerd op een werkschijf. Te lang gewacht, hem blijven gebruiken, meer verloren dan nodig was. Domme zet.
Wat je in plaats daarvan moet doen
Als je bestanden probeert te herstellen, doe dan eerst dit:
- Installeer de herstelapp op een andere schijf als je die hebt.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, niet terug op dezelfde schijf.
- Als de schijf instabiel lijkt, maak er dan een kloon van voordat je scan na scan uitvoert.
- Sla willekeurige reparatietools over totdat je hebt hersteld wat belangrijk is.
Ik heb herstelpogingen zien mislukken omdat mensen bleven herstarten, dingen heen en weer kopiëren, of elke reparatieapp probeerden die ze in de zoekresultaten vonden. Op een bepaald moment is de schijf niet meer het enige probleem. De extra activiteit is dat ook.
Mijn eenvoudige antwoord
Als iemand mij om één aanbeveling met weinig risico zou vragen zonder een diep technische uitleg te willen, zou ik nog steeds verwijzen naar Disk Drill.
Als je meer ervaring hebt, of de schade specifiek en lelijk is, past een van de andere tools misschien beter. Toch is het voor een breed Mac-publiek degene waarbij ik de minste frictie had en de meest consistente resultaten mee kreeg.
Als je de Prullenmand op een Mac hebt geleegd, is snelheid belangrijker dan de lijst met apps. Stop eerst met het gebruiken van de Mac. Vooral als je bestanden op de interne SSD stonden. TRIM op moderne Macs wist verwijderde blokken snel, dus wachten verkleint je kansen flink.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer over Disk Drill. Het is een van de betere keuzes voor Mac-dataherstelsoftware voor normale gebruikers, en de previewfunctie helpt om documenten en foto’s te sorteren voordat je betaalt of herstelt. Waar ik een beetje van afwijk, is dat ik niet te veel tijd zou besteden aan het testen van meerdere apps op dezelfde interne schijf. Elke extra installatie, scan en herstart zorgt voor meer schijfactiviteit. Dat is waar het vaak misgaat.
Mijn korte lijst:
-
Disk Drill
Beste balans voor Mac-gebruikers. Goede APFS-ondersteuning. Overzichtelijke interface. Sterk voor verwijderde bestanden, externe schijven, geheugenkaarten en fotoherstel. -
R-Studio
Minder gebruiksvriendelijk, technischer. Beter als je diepere controle of RAID-/netwerkfuncties nodig hebt. Voor de meeste mensen te veel van het goede. -
PhotoRec
Gratis. Sterk in bestandsherkenning. Rommelige resultaten. Je raakt vaak bestandsnamen en mappen kwijt, wat vervelend is voor documenten.
Als de bestanden erg belangrijk zijn, herstel dan alleen naar een externe schijf. Als Disk Drill je bestanden vindt en de previews er goed uitzien, zou ik daar beginnen. Als het niets vindt op een interne SSD, is het slechte nieuws dat de data mogelijk al weg is.
Als je ook een snel overzicht wilt, is deze videogids over de beste Mac-dataherstelsoftware een prima plek om opties snel te vergelijken.
Mijn stem: eerst Disk Drill. Snelle scan, preview, herstellen naar een andere schijf. Denk er niet te lang over na en blijf de Mac niet gebruiken.
Als de bestanden zijn verwijderd van de interne SSD van je Mac, zou ik iets minder optimistisch zijn dan @mikeappsreviewer en @nachtschatten het laten klinken. Niet omdat ze ongelijk hebben dat Disk Drill een solide keuze is, maar omdat bij nieuwere Macs het echte probleem vaak is of er überhaupt nog iets te herstellen valt, niet welke app de mooiste scanknop heeft.
Dat gezegd hebbende, voor daadwerkelijke Mac-dataherstelsoftware zou mijn shortlist zijn:
-
Disk Drill
Beste allroundoptie voor de meeste mensen. Goed voor verwijderde documenten, foto’s, externe schijven, SD-kaarten en APFS-volumes. De interface is een stuk minder irritant dan die van veel concurrenten, wat belangrijk is als je al gestrest bent en in paniek raakt lol. -
R-Studio
Sterker als je meer technische dingen aankunt. Ik raad het meestal niet als eerste aan, tenzij de schijfconfiguratie vreemd is of je meer controle over het scannen nodig hebt. -
PhotoRec
Gratis en legitiem, maar nogal chaotisch. Geweldig als je alleen geeft om het redden van bestandsinhoud en het niet erg vindt om daarna door een rommeltje te moeten gaan.
Mijn kleine meningsverschil: ik zou niet uren jagen op “de beste” app. Kies er één, scan één keer en kijk of de voorbeelden er echt uitzien. Als Disk Drill de bestanden kan weergeven in een voorbeeld, is dat een heel goed teken. Als het niets kan vinden op de interne SSD, verspilt het proberen van nog zes apps meestal alleen maar tijd.
Ook de moeite waard om deze Apple-forumdiscussie over Mac-bestandsherstel na het legen van de prullenmand te bekijken als je nog een andere invalshoek van Mac-gebruikers wilt.
Korte versie: Disk Drill voor Mac is waarschijnlijk de veiligste eerste poging. Als de bestanden heel belangrijk zijn en niet opduiken, stop dan met zelf proberen voordat je het erger maakt. Dat is vervelend, maar het is waar.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @nachtschatten, @caminantenocturno en @mikeappsreviewer zeiden: waar de bestanden zijn verwijderd, is bijna nog belangrijker dan welke app je kiest.
Als het de interne SSD van je Mac was, ben ik iets minder optimistisch dan sommige mensen hier. Niet omdat Disk Drill slecht is, maar omdat macOS op SSD’s de herstelperiode meedogenloos kort kan maken. Als de bestanden op een externe HDD, SD-kaart of zelfs sommige externe SSD’s stonden, zijn je kansen meestal beter.
Mijn mening over Disk Drill:
Voordelen
- zeer eenvoudig te gebruiken wanneer je gestrest bent
- goed in het bekijken van voorbeeldweergaven van foto’s/documenten vóór herstel
- gaat beter om met APFS dan veel oudere Mac-tools
- goede balans tussen beginnersvriendelijk en daadwerkelijk nuttig
Nadelen
- geen wondermiddel bij verwijderingen op interne SSD’s die door TRIM zijn beïnvloed
- betaald herstel kan prijzig aanvoelen als dit een eenmalig ongeluk is
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren, dus het sorteren kost tijd
Ik ben het licht oneens met de mentaliteit van gewoon app na app proberen waar sommige mensen in vervallen. Meestal kost dat alleen maar tijd. Kies eerst één serieuze tool. Voor de meeste Mac-gebruikers is dat Disk Drill. Als het duidelijke voorbeeldweergaven van je verloren bestanden laat zien, geweldig. Zo niet, dan zou ik pas overstappen op R-Studio als je je prettig voelt bij een technischere interface. PhotoRec is nog steeds de moeite waard om te kennen, maar vooral wanneer bestandsnamen/mapstructuur niet langer je prioriteit zijn.
Dus mijn ranglijst zou zijn:
- Disk Drill voor normale gebruikers
- R-Studio voor geavanceerde gevallen
- PhotoRec als je gewoon ruw herstel wilt en de puinhoop later kunt sorteren
Als de bestanden bedrijfskritisch zijn of onvervangbare familiefoto’s betreffen en Disk Drill ze niet snel vindt, zou ik daar stoppen met zelf proberen in plaats van je door nog vijf apps heen te worstelen. Dat is het punt waarop een herstelbedrijf zinvoller is dan nog een download.