Hulp nodig bij herstel van Outlook PST-bestanden

Mijn Outlook PST-bestand raakte beschadigd na een plotselinge afsluiting, en nu kan ik belangrijke e-mails, contacten of oude berichten niet openen. Ik heb hulp nodig bij het herstellen van een Outlook PST-bestand en de veiligste manier om het bestand te repareren zonder gegevens te verliezen.

Ik kwam dit ooit een keer tegen na het opschonen van oude mappen, en Outlook gaf toen het heerlijke bericht “bestand kan niet worden gevonden”. In mijn geval was het ontbrekende bestand een PST die ik had verwijderd zonder het te merken. Als dit jou is overkomen, stop dan voorlopig met rommelen op de pc. Elke schrijfactie geeft Windows meer kans om de ruimte te hergebruiken waar de oude PST stond. Zodra die ruimte wordt hergebruikt, wordt herstel al snel een stuk lastiger.

Wat ik als eerste zou doen

Begin met de saaie controles. Die besparen tijd.

1. Controleer de makkelijke plekken

Open de Prullenbak. Een normale verwijdering laat het PST-bestand daar vaak achter. Als je Shift+Delete hebt gebruikt, dan ja, dan is de prullenbak overgeslagen.

Controleer daarna alle synchronisatie- of back-upservices die aan je gebruikersmappen zijn gekoppeld. Als Documenten synchroniseerde met OneDrive, Dropbox of iets vergelijkbaars, log dan in via het webpaneel en kijk naar verwijderde bestanden of versiegeschiedenis. Ik heb vaker dan eens gezien dat OneDrive mensen redde van hun eigen opruimacties.

2. Probeer eerdere versies van Windows

Als Bestandsgeschiedenis, schaduwkopieën of herstelpunten actief waren, heeft Windows mogelijk nog steeds een oudere momentopname van de map.

De gebruikelijke PST-locatie is:

C:\Users\YourName\Documents\Outlook Files

Klik met de rechtermuisknop op de map, kies “Vorige versies herstellen” en controleer datums van voordat het PST-bestand verdween. Als u er een vindt, open die dan en kopieer het PST-bestand eerst naar een veilige locatie. Herstel niet meteen over de hele map heen. Ik zou het bestand eruit kopiëren en de oorspronkelijke configuratie ongemoeid laten totdat ik wist wat werkte.

3. Herstelsoftware uitvoeren

Als het bestand uit de prullenbak is verdwenen en Windows geen eerdere versies toont, dan is herstelsoftware de volgende stap.

Disk Drill wordt vaak genoemd voor het herstellen van verwijderde bestanden, en met goede reden. Het scant verder dan wat Verkenner je laat zien. Eén ding is hier belangrijk: installeer het niet op dezelfde schijf waar de PST is verwijderd als je een andere optie hebt.

Dit is de volgorde die ik zou aanhouden:

Installeer de herstelapp op een andere schijf, een externe schijf of zelfs een USB-stick als je die hebt.

Scan je Windows-schijf, meestal C:.

Filter of zoek naar .pst-bestanden.

Let op de bestandsgrootte. Een lege vervangende PST kan heel klein zijn, soms slechts een paar honderd KB. Je echte e-mailarchief is vaak honderden MB groot, soms meerdere GB.

Herstel de grotere PST naar een andere locatie, niet terug naar dezelfde schijfsector die je probeert te redden.

4. Let op dat Outlook geen neppe nieuwe start maakt

Dit deel bracht me de eerste keer in verwarring. Outlook reageert vaak op een ontbrekend PST-bestand door een nieuw leeg bestand aan te maken. Dus Outlook opent, ziet er min of meer normaal uit, en al je oude mappen zijn verdwenen. Het voelt erger dan een crash omdat het er schoon en leeg uitziet.

Als je het oude PST-bestand terughaalt, laad het dan handmatig:

Bestand > Openen en exporteren > Outlook-gegevensbestand openen

Kies het herstelde PST-bestand. Als het herstel is gelukt, zouden je oude mappen in het linkerdeelvenster moeten verschijnen. Zodra je hebt bevestigd dat de berichten er zijn, ga je naar Accountinstellingen en stel je Outlook weer in op het herstelde PST-bestand als standaardgegevensbestand.

5. Als uw account IMAP gebruikte, staat uw e-mail mogelijk nog steeds online

Dit deel is belangrijk. Als het account IMAP was, staan de inbox en gesynchroniseerde mappen vaak nog steeds op de mailserver. Wanneer u het account opnieuw toevoegt, maakt Outlook een nieuw OST-bestand aan en haalt het de e-mail weer binnen.

Waar ik me zorgen over zou maken, is data die alleen lokaal stond. Oude archieven, geïmporteerde mappen, e-mail die naar persoonlijke mappen is verplaatst, en alles wat buiten gesynchroniseerde servermappen is opgeslagen. Die items stonden vaak alleen in het verwijderde PST-bestand. Als u jarenlang opgeslagen e-mail in lokale archieven had, is die herstelscan het belangrijkste onderdeel.

Nadat u het hebt teruggekregen

Zodra het PST-bestand is hersteld, maak dan meteen een back-up. Ik bewaar nu een kopie op een externe schijf omdat ik dit op de harde manier heb geleerd. Het helpt ook om het toe te voegen aan cloudback-up. PST-bestanden zijn gemakkelijk te vergeten totdat Outlook vastloopt en u beseft dat uw e-mailgeschiedenis al die tijd in één bestand stond.

Als uw scan een groot PST-bestand oplevert, begin dan daarmee. Kleine PST-bestanden zijn vaak de lege vervangingsbestanden die Outlook heeft gemaakt nadat het oorspronkelijke bestand was verdwenen.

Open Outlook voorlopig niet meer. Elke mislukte start schrijft tijdelijke gegevens weg en maakt het beschadigde Outlook e-mailarchiefbestand soms erger.

Ik zou een andere aanpak kiezen dan @mikeappsreviewer. Hun invalshoek met verwijderde bestanden is nuttig als het bestand echt verdwenen is. Jouw situatie klinkt meer als corruptie na een crash, niet als verwijdering. Andere oplossing.

Doe dit eerst.

1. Kopieer het beschadigde .pst-bestand naar een andere map of een externe schijf.
  2. Werk alleen op de kopie.
  3. Controleer de bestandsgrootte. Als die is gedaald naar 0 KB of een heel kleine omvang, zullen reparatietools waarschijnlijk weinig helpen.

Voer daarna Microsofts Hulpprogramma voor Postvak IN-reparatie uit, scanpst.exe. Dat wordt meegeleverd met Outlook. Het gebruikelijke pad staat onder Program Files\Microsoft Office\root\OfficeXX. Voer het indien nodig 2 of 3 keer uit. De eerste keer wordt vaak de index hersteld, de tweede keer worden meer fouten opgeschoond. Vervelend, maar waar.

Als ScanPST faalt of vastloopt, gebruik Outlook in de veilige modus, outlook.exe /safe, en maak daarna een nieuw profiel aan via Configuratiescherm, E-mail, Profielen weergeven. Open daarvandaan het gerepareerde bestand. Soms is het profiel kapot, niet het gegevensbestand. Veel mensen missen dit.

Bij ernstige corruptie helpt een herstelapp. Disk Drill is beter voor bestandsherstel als het Outlook-gegevensbestand ontbreekt, is hernoemd of deels verloren is gegaan na schijfproblemen. Als de schijf zelf slechte sectoren heeft, herstel het bestand dan eerst van de schijf en probeer daarna pas reparatie.

Controleer ook of je e-mailaccount IMAP of Exchange was. Zo ja, dan kan e-mail opnieuw synchroniseren vanaf de server. Contactpersonen, agenda en oude lokale archiefmappen vormen het grootste risico.

Dit legt in gewone taal uit wat een Outlook e-mailarchiefbestand is:
wat een Outlook PST-archiefbestand opslaat en waarom het belangrijk is

Nog iets. Compacteer het bestand niet. Importeer het nog niet. Repareer het eerst en open het daarna pas. Zo voorkom je extra rommel.

Ik zou dit in twee aparte problemen opsplitsen, omdat mensen ze voortdurend door elkaar halen: beschadigde PST versus ontbrekende PST. @mikeappsreviewer ging meer in op herstel als het bestand verdwenen is, en @techchizkid behandelde ScanPST, wat de voor de hand liggende eerste stap is. Ik ben het echter niet helemaal eens met het advies om het hoe dan ook 2 of 3 keer uit te voeren. Als de schijf instabiel is, kunnen herhaalde reparatiepogingen een slecht idee zijn. Maak eerst een kloon of kopie en test daarna.

Een paar dingen die ik zou toevoegen:

1. Controleer Event Viewer
    Windows-logboeken > Toepassing. Zoek naar Outlook-, schijf- of NTFS-fouten rond het tijdstip van afsluiten. Als je schijfwaarschuwingen ziet, richt je dan niet alleen op Outlook. De opslag kan het echte probleem zijn.

2. Test de PST op een andere machine
    Kopieer de PST naar een andere pc met Outlook geïnstalleerd en probeer hem daar te openen. Dat helpt om een slechte PST te onderscheiden van een beschadigd Outlook-profiel / Office-installatie.

3. Gebruik SCANPST-logboeken
    Veel mensen voeren ScanPST uit en klikken er gewoon doorheen. Het maakt logboeken aan. Lees ze. Als het schade aan de header of een afgeknotte structuur meldt, vertelt dat je of het bestand te redden is of slechts gedeeltelijk herstelbaar.

4. Exporteer eerst wat opent
    Als de PST al is te koppelen, al is het maar gedeeltelijk, wacht dan niet. Sleep kritieke mappen eruit of exporteer onmiddellijk. Begin met Contacten en eventuele oude archiefmappen.

5. Als het bestand niet netjes wil kopiëren
    Dan wordt Disk Drill relevanter, niet alleen voor verwijderde PST’s maar ook wanneer de schijf leesproblemen heeft en je het Outlook-gegevensbestand moet herstellen voordat er meer sectoren defect raken. Sla herstelde gegevens uiteraard op een andere schijf op.

Als je bovendien eerst een beter beeld wilt krijgen van gebruikerservaringen voordat je het probeert, lees dan echte gebruikersreviews van Disk Drill voor herstel van Outlook PST.

Nog een waarschuwing: koppel de beschadigde PST niet direct vanaf een haperende externe schijf of netwerklocatie. Kopieer hem eerst lokaal. Outlook gaat raar doen en maakt een slechte situatie nog erger, lol.

Ik zou nog één invalshoek toevoegen waar de anderen alleen op hebben gezinspeeld: controleer of de PST echt versleuteld is of alleen met een wachtwoord is beveiligd. Sommige door crashes beschadigde PST’s geven misleidende corruptiefouten wanneer de header beschadigd is. Als je een ander Windows-account of een andere Outlook-installatie hebt, probeer dan de gekopieerde PST daar te koppelen voordat je iets destructiefs doet. Zo kun je bestandsschade onderscheiden van een vreemd lokaal Outlook-configuratieprobleem, waar @techchizkid en @himmelsjager allebei indirect op ingingen.

Ook zou ik niet te snel overgaan tot het importeren van het bestand, zelfs niet nadat het opent. Open het eerst als een secundair gegevensbestand en kopieer daarna de belangrijkste mappen eruit. Importeren kan de mapstructuur door elkaar halen en items dupliceren, wat vervelend is tijdens herstel.

Als ScanPST niets oplevert en de schijf zelf instabiel doet, dan is dat het moment waarop Disk Drill zinvol is. Niet als een magische PST-reparatietool, maar als een manier om een leesbare kopie van instabiele opslag te halen voordat het bestand verder verslechtert.

Voordelen van Disk Drill:

• goed als de PST ontbreekt, onleesbaar is door schijffouten, of is vervangen
  • eenvoudig te filteren op bestandstype en grootte
  • nuttig wanneer Windows de schijf nog wel ziet maar het bestand niet goed kan openen

Nadelen:

• niet echt een volwaardige PST-reparatietool
  • diepe scans kunnen erg lang duren
  • herstelde bestanden hebben mogelijk daarna nog reparatie in Outlook nodig

Dus mijn volgorde zou zijn: bewaar het bestand, test het op een andere machine, koppel het in plaats van het te importeren, en gebruik Disk Drill alleen als opslagproblemen of het verdwijnen van het bestand deel uitmaken van het probleem. @mikeappsreviewer legde meer de nadruk op herstel van verwijderde bestanden, wat terecht is, maar bij gewone corruptie zou ik de gezondheid van de schijf als doorslaggevende factor nemen.