Mijn extern HFS-geformatteerde harde schijf wordt niet meer gekoppeld en ik ben bang belangrijke bestanden te verliezen. Ik heb advies nodig over veilige opties voor HFS-herstel van een externe schijf voordat ik het gegevensverlies per ongeluk erger maak.
Ik heb met een paar oudere HFS- en HFS±externe schijven gewerkt, en het belangrijkste dat ik zou benadrukken is dit: behandel herstel niet als reparatie. Als de bestanden belangrijk zijn, haal dan eerst de gegevens eraf. Formatteer de schijf niet, blijf niet steeds opnieuw EHBO uitvoeren, kopieer er niets nieuws naartoe en installeer geen herstelsoftware op diezelfde schijf.
Wanneer bestanden van een HFS-schijf worden verwijderd, worden ze meestal niet meteen gewist. Het bestandssysteem markeert die ruimte vooral als vrij, dus de gegevens kunnen er nog steeds staan totdat iets ze overschrijft. Dat kan gelden na een per ongeluk verwijderen, een geleegde Prullenmand, of soms zelfs na een snelle formattering. Externe schijven hebben vaak betere kansen dan interne systeemschijven omdat macOS er niet voortdurend achtergrondgegevens naartoe schrijft.
Controleer voordat je een herstelscan uitvoert de staat van de schijf:
- Kijk of deze in Schijfhulpprogramma verschijnt met de juiste capaciteit.
- Probeer een andere kabel, USB-poort of Mac als de verbinding instabiel is.
- Controleer de SMART-status als de behuizing die informatie doorgeeft.
- Als de schijf vastloopt, wegvalt, leesfouten toont of slechte SMART-waarden heeft, maak dan eerst een schijfkopie en scan de kopie in plaats van de fysieke schijf zwaar te belasten.
Voor HFS-herstel is Disk Drill meestal de eerste tool waarnaar ik mensen zou verwijzen. Het ondersteunt HFS en HFS+, werkt met interne en externe Mac-schijven, en kan een schijf scannen zelfs als Finder het volume niet wil koppelen, zolang het apparaat nog steeds met de juiste grootte verschijnt. De voorbeelden en indicatoren voor herstelkans zijn ook nuttig, omdat je kunt controleren of de bestanden daadwerkelijk herstelbaar zijn voordat je doorgaat met het herstel.
De basisworkflow zou zijn:
- Installeer Disk Drill op je Mac, niet op de HFS-schijf waarvan je herstelt.
- Sluit de oude externe schijf aan.
- Open Disk Drill en kies indien mogelijk de volledige fysieke schijf, niet alleen het HFS-volume.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens en voer Universele scan uit.
- Wacht tot de scan is voltooid en ga dan naar Gevonden items bekijken.
- Kijk in Verwijderd of verloren en Gereconstrueerd.
- Bekijk de belangrijke foto’s, documenten, video’s of wat je verder nodig hebt.
- Selecteer de bestanden en klik op Herstellen.
- Sla de herstelde bestanden op een andere gezonde schijf op.
Herstel bestanden niet terug naar dezelfde HFS-schijf. Dat kan andere verwijderde bestanden overschrijven die nog niet zijn hersteld.
Als de externe schijf oud is en zich instabiel gedraagt, gebruik dan voordat je de normale scan uitvoert. Maak de image op een aparte schijf met voldoende vrije ruimte, koppel die image in Disk Drill en scan de kopie. Het zal de originele schijf niet repareren, maar het vermindert hoeveel je falende hardware dwingt om te lezen.
Controleer ook eerst de eenvoudige dingen. Kijk in de Prullenmand, omdat macOS verborgen Prullenmand-mappen op externe schijven kan bewaren. Als Time Machine een reservekopie heeft van voordat de bestanden verdwenen, gebruik die dan vóór herstelsoftware. TestDisk is een andere optie als de hele HFS-partitie is verwijderd of verloren is gegaan, maar het is tekstgebaseerd en daarbij maak je sneller fouten. Ik zou het meer zien als een tool voor partitieherstel dan als een normale app om mijn verwijderde map te herstellen.
Een snelle formattering verpest je kansen niet altijd. Het kan de metadata van het bestandssysteem vervangen terwijl een groot deel van de feitelijke bestandsinhoud nog op de schijf staat. Wat het meest telt, is hoeveel de schijf na de formattering is gebruikt. Als de scan bestanden moet herstellen op basis van handtekeningen in plaats van intacte HFS-records, kunnen sommige oorspronkelijke namen en mappaden verdwenen zijn.
Eén ding om op te letten in Windows: Windows leest HFS+ niet standaard, dus het kan de schijf als RAW weergeven en vragen om deze te formatteren. Annuleer dat. Sommige hersteltools op Windows kunnen de schijf nog steeds scannen, maar een scan op een Mac bewaart waarschijnlijk eerder de oorspronkelijke mapstructuur.
Ik zou stoppen met doe-het-zelfherstel als de schijf:
- klikt, schuurt, zoemt of steeds opnieuw op gang komt
- verdwijnt uit Schijfhulpprogramma
- om de paar seconden de verbinding verbreekt
- de Mac laat vastlopen
- extreem traag scant door voortdurende leesfouten
- onvervangbare gegevens heeft en er nog maar één leesbare kopie over is
Die symptomen vallen meer onder fysieke defecten dan onder eenvoudig verwijderen of HFS-corruptie. Software kan beschadigde leeskoppen, defecte elektronica, firmwareproblemen of sterk verslechterde media niet repareren. Herhaalde scans kunnen de situatie verergeren, dus op dat punt is een professioneel herstelbedrijf de veiligere keuze.
Bij een normale onbedoelde verwijdering op een gezonde oude HFS-externe schijf zou ik stoppen met het gebruik ervan, de Prullenmand en Time Machine controleren, met Disk Drill scannen, de bestanden bekijken en ze naar een aparte schijf herstellen. Als de schijf instabiel is, maak er dan eerst een image van. Als deze klikt, verdwijnt of duidelijk defect raakt, schakel hem dan uit en kijk liever naar herstel via een lab.
Probeer niet om het op de een of andere manier te koppelen als het volgende doel. Het koppelen van een beschadigd HFS-volume kan schrijfacties, journal-herstel, Spotlight-indexering of willekeurig opschoongedrag van macOS activeren, en dat is het tegenovergestelde van wat je wilt als de mapstructuur al beschadigd is.
Ik ben het eens met het algemene advies om eerst een image te maken als de schijf instabiel is, maar ik zou daar strenger in zijn: als de schijf vreemde geluiden maakt, offline wegvalt of extreem traag leest, sla de normale scan met een herstelapp voorlopig dan helemaal over. Maak een sector-voor-sector-kloon of -image met een tool die bedoeld is voor slechte schijven, en scan daarna de kopie. Herstelprogramma’s zoals Disk Drill zijn prima voor een gezonde schijf met HFS-corruptie of verwijderde bestanden, maar ze moeten de schijf nog steeds veel lezen. Bij een stervende schijf kan dat extra lezen juist hetgene zijn dat hem definitief de das omdoet.
Een klein detail dat mensen bij oude externe Mac-schijven vergeten: controleer of het probleem bij de behuizing ligt en niet bij de schijf. Een defecte USB-bridgeprint of zwakke voeding kan een HFS-schijf beschadigd doen lijken terwijl de eigenlijke schijf leesbaar is. Als het een externe 3,5-inch-schijf is, zorg er dan voor dat de voedingsadapter de juiste is. Als het een verwijderbare SATA-schijf in een behuizing is, kan testen via een andere behuizing of dock alles veranderen. Doe dit echter niet als de schijf klikt of fysiek defect raakt.
En als je Schijfhulpprogramma gebruikt, gebruik het dan in eerste instantie alleen om informatie te bekijken. Als het de juiste schijfgrootte toont, is dat een redelijk goed teken. Als het de verkeerde grootte toont, nul bytes aangeeft of steeds verschijnt en verdwijnt, is softwarematig herstel minder waarschijnlijk de veilige weg. Bij onvervangbare bestanden is de goedkoopste poging niet altijd de goedkoopste uitkomst.
Voordat je iets scant, noteer precies hoe de schijf verschijnt in Schijfhulpprogramma: de naam van de fysieke schijf, de gerapporteerde grootte, de partitietabel en of het HFS-volume grijs is, ontbreekt of om een wachtwoord vraagt. Dat kleine momentopname is belangrijk, omdat het aangeeft of je te maken hebt met een volumeprobleem, een verloren partitietabel of een schijf die macOS nauwelijks ziet.
Een kanttekening die ik niet vaak genoemd zie: als de schijf met HFS+ was versleuteld, verwacht dan niet dat een normale herstelmethode voor ruwe bestanden alles oplost, tenzij je deze kunt ontgrendelen. Bij versleuteling is het nuttige hersteldoel meestal de intacte structuur van het versleutelde volume of de container, niet willekeurige bestandssignaturen. Als de wachtwoordprompt nog steeds verschijnt, is dat nuttig. Als de partitievermelding beschadigd is maar de gegevens van het versleutelde volume er nog zijn, wordt eerst een kloon maken nog belangrijker, omdat reparatiepogingen die structuur moeilijker herstelbaar kunnen maken.
Disk Drill kan een redelijke scanner zijn zodra je een stabiele bron of een image hebt, maar ik zou niet meteen op reparatieachtige opties klikken alleen omdat een tool die aanbiedt. Behandel elke app als alleen-lezen totdat de bestanden ergens anders naartoe zijn gekopieerd. En gebruik een doelschijf met ruim voldoende extra ruimte, omdat herstelde bestanden dubbel kunnen verschijnen, hernoemd kunnen zijn of in vreemde mappen terecht kunnen komen als de HFS-catalogus beschadigd is. Het vervelende is dat een succesvolle scan je nog steeds met veel handmatig sorteerwerk kan opzadelen, dus herstel eerst de belangrijkste mappen in plaats van te proberen de hele schijf in één enorme batch terug te zetten.
Een schijf die de juiste grootte toont maar een niet-koppelbaar HFS-volume heeft, is een heel ander geval dan een schijf die als 4 GB, 0 bytes verschijnt of verdwijnt zodra je de kabel aanraakt. In het eerste geval heeft herstelsoftware mogelijk een redelijke kans. In het tweede geval kun je al worstelen met de behuizing, voeding, controller of falende hardware voordat HFS überhaupt van belang is.
Ik ben het eens met het advies image eerst, maar er is een saai detail dat mensen overslaan: zorg ervoor dat je herstelbestemming Mac-vriendelijk is. Als je een hoop oude Mac-bestanden herstelt naar een willekeurige exFAT-USB-stick, kan de hoofdinhoud van de bestanden prima worden gekopieerd, maar je kunt problemen krijgen met packages, rechten, vreemde bestandsnamen, oude app-bundels, aliassen en metadata. Voor foto’s, pdf’s, films en Office-documenten is dit meestal geen groot probleem. Voor oude Mac-projecten, app-mappen, muziekbibliotheken, Foto’s iPhoto-bibliotheken of alles wat zich als een package gedraagt, zou ik liever herstellen naar een als APFS of HFS+ geformatteerde schijf.
Disk Drill is prima als scanner als de schijf stabiel is, maar ik zou de resultaten ervan behandelen als een berg geredde bestanden, niet als een schone restore. Een voorbeeldweergave van een bestand bewijst alleen dat dat specifieke bestand leesbaar is, niet dat de hele mappenstructuur gezond is. Als je zowel gevonden mappen als gereconstrueerde resultaten ziet, probeer dan eerst de resultaten met mappenstructuur omdat die meer kans hebben om namen en paden te behouden. Gereconstrueerde bestanden zijn nuttig, maar 10.000 bestanden sorteren die op type en nummer zijn genoemd is ellendig.
Mijn volgorde zou zijn: stop met het gebruiken van de schijf, controleer of Schijfhulpprogramma de juiste fysieke grootte ziet, maak een kloon image als er enige instabiliteit is, en scan daarna de kloon of de fysieke schijf alleen als die zich normaal gedraagt. Sla eerst een paar belangrijke bestanden op en open ze vanaf de bestemming voordat je een enorme herstelsessie uitvoert. Ga er niet van uit dat hersteld bruikbaar betekent.
Het enigszins harde antwoord is dat HFS-herstel vaak minder draait om het vinden van de perfecte app en meer om het niet maken van een slechte eerste zet. Als de schijf normaal klinkt en verbonden blijft, is zelf scannen redelijk. Als hij klikt, reset of trager wordt naarmate hij langer draait, stop dan met slim proberen te zijn met software. Op dat moment is de veiligste optie minder doen.