Hulp nodig bij herstel van de prullenbak op mijn laptop

Ik heb per ongeluk de Prullenbak op mijn Windows-laptop geleegd en besefte dat ik een paar belangrijke bestanden had verwijderd die ik nog nodig heb. Ik ben op zoek naar veilige opties voor Prullenbakherstel of stappen om verwijderde bestanden te herstellen zonder de situatie erger te maken.

Als u de Prullenbak per ongeluk hebt geleegd, blijf die schijf dan niet gebruiken als u dat kunt vermijden. Het bestand is mogelijk niet meteen fysiek gewist. Windows markeert die ruimte meestal alleen als vrij, en het echte probleem begint wanneer er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.

Controleer eerst nog één keer de Prullenbak. Het is eenvoudig, maar de moeite waard, vooral als het bestand zich in een map bevond die u hebt verwijderd. Open de Prullenbak vanaf het bureaublad, zoek naar het bestand of de verwijderde map, klik er met de rechtermuisknop op en kies Herstellen. Als het er nog staat, zou Windows het moeten terugzetten naar de oorspronkelijke locatie.

Als de prullenbak echt leeg is, doe het dan rustig aan en voorkom dat er iets nieuws naar die schijf wordt geschreven. Installeer er geen herstelhulpmiddelen op, download daar geen bestanden naartoe en probeer niet voortdurend documenten op te slaan of intensief te browsen. Elke nieuwe schrijfactie geeft Windows opnieuw de kans om de ruimte te hergebruiken waar uw verwijderde bestand stond.

Controleer voordat u herstelsoftware gebruikt of Windows al een back-up heeft waarvan u kunt herstellen. Ga naar de map waar het bestand oorspronkelijk stond, klik met de rechtermuisknop in de map en kies Vorige versies herstellen. Zoek naar een versie van vóór het verwijderen, open die en kopieer het ontbrekende bestand naar een veilige locatie.

U kunt Bestandsgeschiedenis hier ook openen:

Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Bestandsgeschiedenis > Persoonlijke bestanden herstellen

In dat venster kunt u door oudere kopieën bladeren van veelvoorkomende geback-upte locaties zoals Documenten, Afbeeldingen, Bureaublad en vergelijkbare mappen.

Als u geen bruikbare back-up hebt, is herstelsoftware waarschijnlijk de volgende stap. Disk Drill is een optie die NTFS, FAT32 en andere bestandssystemen kan scannen op verwijderde documenten, foto's, video's en andere bestandstypen.

Een paar belangrijke dingen als u dit probeert:

• Installeer het programma op een andere schijf dan de schijf waarvan u probeert te herstellen. Als het verwijderde bestand op C: stond, installeer het dan ergens anders, zoals op een andere interne schijf of een externe schijf.
  • Open de app, selecteer de betreffende schijf en kies Zoeken naar verloren gegevens.
  • Laat de scan voltooien. Een diepere scan kan bestanden vinden, zelfs wanneer het oude mappad of de bestandsnaam verdwenen is.
  • Bekijk bestanden vooraf als het programma dat toestaat. Als de voorbeeldweergave werkt, is dat een goed teken dat het bestand leesbaar is, al garandeert het nog steeds geen perfect herstel.
  • Herstel de bestanden naar een andere schijf. Als u ze terug opslaat op dezelfde schijf, kunnen andere verwijderde gegevens die u misschien nog wilt terughalen worden overschreven.

De Windows-versie bevat mogelijk een kleine hoeveelheid gratis herstel, wat genoeg kan zijn als u alleen een paar kleine bestanden nodig hebt. Controleer de huidige licentievoorwaarden voordat u erop gaat vertrouwen.

Eén kanttekening: herstel van SSD's kan veel minder vergevingsgezind zijn vanwege TRIM. Zodra TRIM verwijderde blokken wist, kunnen de oude gegevens vrij snel onbeschikbaar worden. Dus als het bestand op een SSD stond, is het verstandigst om de computer zo min mogelijk te gebruiken en de herstelpoging liever vroeger dan later te starten.

Een bestand herstellen dat in OneDrive stond, is een ander probleem dan het herstellen van een bestand dat alleen op de lokale C:-schijf bestond. Mike heeft gelijk over het stoppen van schrijfacties naar de schijf, maar voordat je Disk Drill of iets vergelijkbaars gebruikt, moet je controleren of je map Bureaublad, Documenten of Afbeeldingen werd gesynchroniseerd. Op veel Windows-laptops staat OneDrive-back-up ingeschakeld zonder dat mensen het merken. Meld je in een browser aan bij OneDrive en controleer de Prullenbak en versiegeschiedenis, want die kopie kan mogelijk nog worden hersteld, zelfs nadat de Windows-prullenbak is geleegd. Hetzelfde geldt als je Google Drive of Dropbox gebruikt, of het bestand naar iemand hebt gemaild. Het is sneller en veiliger dan de schijf scannen, en het vermijdt het SSD/TRIM-probleem volledig als de cloudkopie bestaat.

Voer geen cleanup tools, defrag, chkdsk /f, Windows-reset of iets anders uit dat belooft de schijf te repareren voordat je herstel probeert. Die kunnen veel schrijfacties veroorzaken of gegevens verplaatsen, en dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilt na het per ongeluk verwijderen van bestanden.

Het ontbrekende stukje hier is of de bestanden op een SSD stonden of op een oudere draaiende harde schijf. Als het een harde schijf is, zijn de kansen op herstel vaak beter als de ruimte nog niet is overschreven. Als het een SSD is, is Mike’s waarschuwing over TRIM veel belangrijker, en kan er simpelweg niets meer over zijn voor Disk Drill of een ander hulpmiddel om te herstellen. Dat betekent niet dat je het niet moet proberen, maar betaal niet voor herstelsoftware totdat je een scan hebt uitgevoerd en hebt bevestigd dat de bestanden daadwerkelijk te bekijken zijn of op een logische manier worden weergegeven.

Als de bestanden echt belangrijk zijn, is de veiligste route om de laptop uit te schakelen en de schijf vanaf een andere computer te laten scannen, of op zijn minst op te starten vanuit een USB-omgeving en te herstellen naar een externe schijf. Voor minder kritieke bestanden: controleer OneDrive zoals @vrijheidsvogel zei, probeer daarna Bestandsgeschiedenis/Vorige versies en gebruik een herstelhulpmiddel pas als laatste stap. De volgorde is belangrijk omdat back-ups geen risico vormen voor de verwijderde gegevens, terwijl elke lokale herstelpoging een bepaald schrijfrisico heeft als je dit uitvoert vanuit dezelfde Windows-installatie.

Controleer of BitLocker of apparaatversleuteling is ingeschakeld voordat je de schijf verwijdert of opstart vanaf een willekeurige herstel-USB. Op veel nieuwere Windows-laptops is versleuteling standaard ingeschakeld, vooral als je je aanmeldt met een Microsoft-account. Als je de SSD verwijdert of buiten het normale Windows opstart, kan om de BitLocker-herstelsleutel worden gevraagd. Zorg er eerst voor dat je die sleutel via je Microsoft-account kunt krijgen, anders kun je van een bestandsherstelprobleem een toegangsprobleem maken.

Ik ben het eens met het algemene advies om de laptop niet meer te gebruiken, maar ik zou iets voorzichtiger zijn met de suggestie om vanaf USB op te starten, tenzij je weet wat je doet. Sommige herstelomgevingen gaan niet netjes om met versleutelde Windows-schijven, en sommige mensen scannen per ongeluk de verkeerde partitie of slaan herstelde bestanden weer op dezelfde schijf op. Als de bestanden erg belangrijk zijn, is de nettere aanpak om een volledige image van de schijf naar een externe schijf te maken en de image te scannen, niet het origineel. Zo blijft de oorspronkelijke schijf ongewijzigd als de eerste scan slecht afloopt.

Als dit een normale situatie is van ik heb een paar fotos/documenten terug nodig, zou ik eerst cloudback-ups en Vorige versies controleren en pas daarna een scan uitvoeren met iets als Disk Drill, maar alleen als je een andere schijf beschikbaar hebt voor zowel de installatie als de herstelde uitvoer. Beoordeel ook niet alleen op bestandsnamen. Nadat de Prullenbak is geleegd, kunnen herstelde bestanden terugkomen met vreemde namen of zonder mapstructuur, dus gebruik voorbeeldweergave en aanwijzingen uit bestandsgrootte en datum voordat je betaalt of een hoop rommel terugzet.