Na het updaten van mijn iPhone loopt Messenger traag en neemt het meer opslagruimte in beslag dan verwacht. Ik probeer de Messenger-cache te wissen zonder belangrijke chats te verwijderen, maar ik kan geen duidelijke optie vinden in de app of in de iPhone-instellingen. Wat is de veiligste manier om ruimte vrij te maken en de prestaties van Messenger te verbeteren na een iOS-update?
Ja, dit is echt een vervelend iPhone-probleem. Messenger kan belachelijk veel ruimte innemen, vooral als je een iOS-update probeert te installeren en je telefoon blijft schreeuwen dat de opslag vol is. Het frustrerende is dat iOS Messenger geen eenvoudige knop Cache wissen geeft zoals je misschien zou verwachten. Je moet eromheen werken.
Waar mensen zich vooral zorgen over maken, is of het wissen van de cache van Messenger hun chats zal verwijderen. Dat gebeurt niet. Je gesprekken, berichtgeschiedenis en gedeelde media zijn gekoppeld aan je Meta-account en opgeslagen op de servers van Meta. De cache bestaat vooral uit tijdelijke dingen die de app lokaal bewaart, zoals profielfoto's, stickers, miniaturen en andere onderdelen die ervoor zorgen dat chats sneller laden. Het wissen van die rommel verwijdert je echte berichten niet.
Op de iPhone heb je in principe twee goede manieren om dit aan te pakken.
Optie 1: Messenger offloaden
Dit is de veiligere snelle oplossing. Het verwijdert de app zelf maar bewaart de documenten en gegevens, dus meestal hoef je niet opnieuw in te loggen. Het kan een deel van de opgeblazen appbestanden opruimen zonder dat het een volledige reset is.
- Open Instellingen op je iPhone.
- Ga naar Algemeen en daarna naar iPhone-opslag.
- Zoek Messenger in de lijst en tik erop.
- Kies App offloaden en bevestig dit.
- Tik daarna op App opnieuw installeren.
Zodra de app opnieuw is geïnstalleerd, krijg je meestal weer wat ruimte terug.
Optie 2: Messenger verwijderen en opnieuw installeren
Als Messenger buggy is geweest, traag werkt of zich vreemd gedraagt na een update, zou ik eerder hiervoor kiezen. Dit geeft de app een schonere reset.
- Houd het appicoon van Messenger ingedrukt.
- Tik op Verwijder app en kies daarna Verwijder app.
- Je kunt dit ook doen via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Messenger > Verwijder app.
- Download Messenger opnieuw vanuit de App Store.
Houd er wel rekening mee dat je door het verwijderen van de app wordt uitgelogd. Zorg ervoor dat je je wachtwoord kent en toegang hebt tot je tweefactorauthenticatie voordat je dit doet. Zodra je weer inlogt, zouden je chats normaal moeten synchroniseren.
Dat gezegd hebbende, helpt het wissen van de cache maar beperkt. Ik zat een tijdlang in dezelfde lus, waarbij Messenger 2 GB of 3 GB bereikte, ik de app verwijderde en opnieuw installeerde, en hij daarna langzaam weer groeide. Zo werkt appcache nu eenmaal. Messenger bouwt veel van die bestanden opnieuw op zodra je de app weer gaat gebruiken, en de app kan direct na het wissen zelfs iets trager aanvoelen omdat miniaturen en pictogrammen opnieuw moeten worden gedownload.
Wat meer hielp, was het controleren van de volledige opslagverdeling onder Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. In mijn geval zag Messenger er slecht uit, maar was mijn Fotobibliotheek de echte opslagvreter. Die zat dicht tegen de 60 GB aan. Oude screenshots, dubbele foto's, burstfoto's, willekeurige video's, al dat soort dingen nam veel meer ruimte in dan de cache van Messenger ooit zou doen.
Foto's handmatig opschonen is wel verschrikkelijk. Apple maakt het nog steeds niet makkelijk om je galerij op bestandsgrootte te sorteren, dus uiteindelijk moet je maar raden welke willekeurige video een halve gigabyte opslokt.
Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Ik ben meestal nogal sceptisch over schoonmaakapps omdat veel ervan eigenlijk abonnementsvallen zijn, maar deze is echt gratis. Geen nep-proefperiode, geen nuttige functies die achter een betaalmuur zitten.
Het beste onderdeel voor opslag opschonen is de sectie Heavies. Daar worden je grootste video's en bestanden eerst getoond, zodat je de dingen kunt verwijderen die echt tellen in plaats van tijd te verspillen aan piepkleine screenshots. De sectie Similars is ook handig omdat die foto's vindt die geen exacte duplicaten zijn maar wel genoeg op elkaar lijken, zoals vijf versies van dezelfde opname. Het toont ook bestandsgroottes voor screenshots, waardoor je makkelijker kunt beslissen wat de moeite waard is om te verwijderen.
Het verwerkt ook alles op je telefoon, wat belangrijk is als je niet wilt dat je fotobibliotheek ergens wordt geüpload alleen om gescand te worden.
Dus ja, verwijder Messenger en installeer het opnieuw als de app opgeblazen is of glitcht. Het kan tijdelijk ruimte vrijmaken en wat vreemd gedrag oplossen. Maar als je echte probleem de waarschuwing Opslag bijna vol is, kijk dan ook naar je fotobibliotheek. Het opruimen van de grote rommel met iets als Clever Cleaner bespaart je waarschijnlijk veel meer ruimte dan voortdurend vechten tegen de cache van Messenger.
Verwacht dat de opslagruimte na verloop van tijd weer toeneemt, omdat Messenger zijn lokale gegevens opnieuw opbouwt zodra je chats en media weer opent. Als het doel een echte cache-reset is, kan offloaden te mild zijn omdat appgegevens behouden blijven, dus Messenger verwijderen en opnieuw installeren is meestal de nettere oplossing zolang je weer kunt inloggen.
Verwijder geen afzonderlijke chats of media in Messenger in de veronderstelling dat je daarmee de cache wist, want daardoor kun je dingen uit het gesprek verwijderen in plaats van alleen appopslag vrij te maken. Ik ben het meer eens met het advies om te verwijderen en opnieuw te installeren dan met offloaden als de app echt traag is, maar controleer eerst twee saaie dingen: zorg ervoor dat je Messenger-aanmelding werkt, en open belangrijke foto’s/bestanden uit chats en sla ze op in Foto’s of Bestanden als je lokale kopieën nodig hebt. Je chatgeschiedenis zou moeten terugkomen nadat je je hebt aangemeld, maar gedownloade bijlagen, concepten en vreemde lokale appstatus zijn precies het soort dingen dat kan verdwijnen. Op de iPhone is er eigenlijk geen echte knop om de Messenger-cache te wissen, dus de praktische route is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Messenger, noteer de grootte, verwijder de app, start de telefoon opnieuw op, installeer de app opnieuw en meld je daarna weer aan. Als de grootte later weer toeneemt, is dat normaal en geen mislukte opschoning.