Hoe vind je vergelijkbare foto's op de iPhone met een grote fotobibliotheek?

Mijn iPhone-fotobibliotheek is erg groot geworden en ik probeer deze op te schonen zonder belangrijke foto’s te verwijderen. Ik weet dat er veel vergelijkbare en dubbele foto’s zijn, maar ik weet niet zeker hoe ik ze snel op de iPhone kan vinden. Ik heb hulp nodig bij de beste manier om vergelijkbare foto’s veilig te sorteren, te identificeren en te verwijderen.

Als je exacte duplicaten bedoelt, regelt je iPhone een deel daarvan al. De ingebouwde duplicaatzoeker vindt alleen foto’s die bijna identiek zijn. Hij mist de dingen die de meesten van ons opstapelen, zoals vijf foto’s van dezelfde maaltijd, twee hoeken van je hond op de bank, overgebleven burstfoto’s of een bewerkte kopie naast het origineel.

Voor vergelijkbare foto’s heb ik nooit een native iOS-tool gevonden die het goed doet. Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken, vooral omdat de gebruikelijke schoonmaakapps vreselijk aanvoelden toen ik ze probeerde. Te veel advertenties, rare beperkingen, aandringen op abonnementen. Deze voelde anders toen ik hem op mijn eigen bibliotheek testte.

Wat er voor mij uitsprong:

1. Het was gratis toen ik het gebruikte.
  2. Het scande op de iPhone zelf.
  3. Het groepeerde vergelijkbare foto’s goed genoeg zodat ik er niet elke minuut mee hoefde te worstelen.
  4. De keuze voor Beste foto was vaak juist, al controleerde ik nog steeds alles wat belangrijk was.

Hoe ik ermee werkte:

1. Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
  2. Geef het toegang tot je foto’s.
  3. Open de sectie Similars en wacht tot de scan is voltooid.
  4. Controleer elke fotogroep, of gebruik Smart Cleanup als je wilt dat het dingen voor je sorteert.
  5. Kijk naar de afbeelding die als Best Shot is gemarkeerd. Bewaar die, of wissel naar een andere als de app verkeerd koos.
  6. Verplaats de extra’s naar de prullenmand.
  7. Ga terug naar Apple’s Foto’s-app en leeg Recent verwijderd als je de opslagruimte meteen terug wilt.

Ik gebruikte ook een paar van de andere secties, en sommige waren handig genoeg om te blijven gebruiken:

1. Duplicates, voor exacte kopieën.
  2. Heavies, voor enorme video’s die ruimte innemen.
  3. Video Compression, om de bestandsgrootte te verkleinen zonder duidelijk kwaliteitsverlies.
  4. Lives, waarmee Live Photos in normale stilstaande foto’s worden omgezet.
  5. Screenshots, wat voor zich spreekt en me hielp met een stapel oude bonnetjes en instapkaart-schermafbeeldingen.
  6. Swipe Mode, als je dingen handmatig wilt beoordelen en snel wilt werken.

Het privacygedeelte was voor mij belangrijker dan het AI-gedeelte. Veel van deze apps sturen je afbeeldingen naar externe servers voor analyse. Dat wilde ik niet. Deze bleef alles op het apparaat zelf verwerken, wat veiliger voelde.

Als je geen extra app op je telefoon wilt, zijn er een paar tragere manieren om dit met Apple’s Foto’s-app te doen.

Ingebouwde manieren die ik probeerde

Zoeken op onderwerp

1. Open Foto’s en ga dan naar Zoeken.
  2. Typ dingen als hond, strand, concert, New York, verjaardag.
  3. Verwante foto’s verschijnen meestal dicht bij elkaar, dus dit helpt als je herhalingen uit één scène zoekt.

Kijken op datum

1. Open je bibliotheek.
  2. Blader door steeds één dag, weekend of reis tegelijk.
  3. Dit werkt het best als je meerdere foto’s achter elkaar maakt. Ik doe dat, dus het was rommelig maar bruikbaar.

Burstfoto’s opruimen

1. Open Foto’s.
  2. Ga naar Mediatypen.
  3. Open Burst.
  4. Kies het beeld dat je wilt en verwijder de rest.

Albums en Apple-groeperingen gebruiken

1. Bekijk gebieden zoals Mensen en huisdieren, Reizen, Mediatypen en Herinneringen.
  2. Deze secties verkleinen de stapel, zodat je niet je hele bibliotheek in één keer hoeft door te nemen.

Dus ja, de iPhone verwerkt duplicaten op een beperkte manier. Vergelijkbare foto’s zijn een ander probleem. Ik heb het eerst handmatig geprobeerd, en dat duurde eeuwig. Als snelheid belangrijk is, is een speciale app makkelijker. Als je je bibliotheek maar af en toe opschoont, werken de ingebouwde manieren nog steeds, ze zijn alleen langzamer en irritanter.

Je snelste route is om de taak in 2 delen op te splitsen. Eerst exacte duplicaten, daarna lookalikes.

iPhone vindt sommige exacte duplicaten al in Foto’s, Hulpprogramma’s, Duplicaten. Gebruik dat eerst. Het is veilig en bewaart metadata beter dan veel rommel van derden. Waar ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer is over handmatige controle. Voor een enorme bibliotheek wordt handmatig opschonen snel vervelend en mis je dingen.

Voor vergelijkbare foto’s voelt iOS nog steeds zwak aan. Het groepeert bijna-identieke foto’s niet goed. Als je 8 foto’s van dezelfde zonsondergang hebt, 3 wazige huisdierfoto’s en 2 bewerkte kopieën, heb je een slimmere sorteerder nodig. Clever Cleaner is een van de weinige opties die dit doet zonder het proces irritant te maken. De scan voor Vergelijkbare foto’s is het deel dat de moeite waard is om te gebruiken. Bekijk de groepen, bewaar het beste beeld en verwijder de rest.

Een workflow die tijd bespaart:

1. Voer eerst Apple’s Duplicaten uit.
  2. Filter je bibliotheek op maand of reis.
  3. Gebruik Clever Cleaner voor clusters van vergelijkbare foto’s.
  4. Controleer burstfoto’s en schermafbeeldingen als laatste.
  5. Maak Recent verwijderd leeg nadat je hebt bevestigd dat alles klopt.

Als je bibliotheek in iCloud-foto’s staat, doe dit dan op sterke wifi en laat de telefoon aan de lader. Grote bibliotheken lopen vast als de opslag bijna vol is.

Als je meer ideeën wilt, behandelt deze thread over hoe je dubbele en vergelijkbare foto’s snel van je iPhone verwijdert hetzelfde opschoonprobleem behoorlijk goed.

Ik zou dit opsplitsen in een sorteerprobleem en een verwijderprobleem.

Apple’s ingebouwde tool voor duplicaten is prima voor exacte kopieën, maar ik ben het niet helemaal eens met het idee dat die je er grotendeels doorheen helpt. In een enorme bibliotheek is de echte rommel geen echte duplicaten. Het zijn 14 bijna identieke foto’s van dezelfde koffie, 6 per ongeluk gemaakte broekzakfoto’s en overgebleven burst-opnames uit 2019 waarvan je was vergeten dat ze bestonden.

Wat mij hielp, was veranderen hoe ik dingen beoordeel:

• Begin in Recent, maar zoom uit per maand
  • Ruim op per gebeurtenis, niet per hele bibliotheek
  • Gebruik Infoweergave om tijdstempels te vergelijken en fotospam snel te spotten
  • Zet alles wat belangrijk is op favoriet voordat je verwijdert, zodat je later niet in paniek raakt
  • Maak een tijdelijk album met een naam als “Eerst beoordelen” voor mogelijke blijvers

@mikeappsreviewer en @andarilhonoturno hebben gelijk dat een speciale tool sneller is voor het detecteren van vergelijkbare foto’s. Als je echt groepering van vergelijkbare foto’s wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste route op iPhone. Dat is het deel dat iOS nog steeds slecht doet.

Nog een truc die mensen overslaan: gebruik Zoeken met brede termen zoals “selfie”, “hond”, “zonsondergang” of een stadsnaam, en ga daarna door die clusters heen. Het is geen slimme opschoning, maar het beperkt de chaos.

Controleer ook, voordat je iets installeert, of Optimaliseer iPhone-opslag de voorvertoningen niet te veel vertraagt als je bibliotheek in iCloud staat. Dat kan het opruimen superirritant maken.

Als je een behoorlijke uitleg wilt, deze was vrij makkelijk om snel door te nemen:
beste review van iPhone-opruimapps en tips voor het opschonen van foto’s

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @andarilhonoturno, @viaggiatoresolare en @mikeappsreviewer zeiden: begin niet met verwijderen. Begin met de grootste boosdoeners zichtbaar maken.

Open op de iPhone Foto’s en controleer eerst:

• Albums > Mediatypen > Reeksen
  • Albums > Mediatypen > Live Photos
  • Albums > Hulpprogramma’s > Onlangs bewaard
  • Zoek op dingen zoals ontvangstbewijs, scherm, auto, menu, hond

Daarmee vind je veel vergelijkbare rommel die Apple niet als duplicaten labelt.

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat per maand werken altijd het beste is. Voor enorme bibliotheken is opschonen op mediatype in het begin sneller dan opschonen op datum. Reeksen, schermafbeeldingen en Live Photos leveren meestal meer resultaat per minuut op.

Als je echt groepering van vergelijkbare foto’s wilt, is Clever Cleaner logischer na die eerste ronde.

Voordelen van Clever Cleaner

• groepeert bijna dubbele opnamen goed
  • sneller dan handmatig beoordelen
  • handig voor zeer grote bibliotheken
  • kan kandidaten voor de beste opname markeren

Nadelen

• suggesties voor de beste opname zijn niet altijd juist
  • je moet sentimentele foto’s nog steeds handmatig beoordelen
  • elke extra app voegt nog een extra opschoonstap toe
  • scannen kan traag aanvoelen op oudere iPhones

Mijn volgorde zou zijn:

1. Reeksen
  2. Schermafbeeldingen
  3. Live Photos
  4. Apple-doublures
  5. Scan op vergelijkbare foto’s in Clever Cleaner
  6. Onlangs verwijderd

Die volgorde is minder spectaculair, maar levert meestal sneller betere resultaten op.