Hoe verwijder ik schermafbeeldingen op de iPhone en maak ik direct opslagruimte vrij?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik ontdekte dat schermafbeeldingen veel meer ruimte innemen dan ik had verwacht. Ik heb er een heleboel uit Foto’s verwijderd, maar de beschikbare opslag veranderde nauwelijks, dus ik weet niet zeker of ik nog een andere stap mis. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik schermafbeeldingen op de iPhone permanent kan verwijderen en meteen daadwerkelijk opslagruimte kan vrijmaken.

Ik liep hier een tijdje geleden ook tegenaan. Ik opende Foto's en zag pagina na pagina met nutteloze screenshots. Oude instapkaarten, willekeurige bestel­nummers, recepten die ik nooit heb gemaakt, dingen die ik wilde sturen en vergat. Screenshots stapelen zich op omdat ze geen moeite kosten. Druk op twee knoppen en ga verder. Een jaar later is je opslag weg en heb je het nauwelijks gemerkt.

Als je er al een hoop hebt verwijderd en je vrije ruimte er nog steeds niet goed uitziet, controleer dan eerst Onlangs verwijderd. Veel mensen missen dit. Foto's uit de hoofdbibliotheek verwijderen wist ze niet meteen. De iPhone verplaatst ze naar Onlangs verwijderd in het gedeelte Hulpprogramma's binnen Foto's en houdt ze daar vervolgens 30 dagen. Ze staan nog steeds op je telefoon en nemen nog steeds opslagruimte in. Als je die ruimte nu terug wilt, open dan Onlangs verwijderd, tik op Selecteer en daarna op Verwijder alles. Dat is het moment waarop de opslagruimte begint terug te komen.

Wanneer je veel te veel screenshots hebt

Als je naar duizenden ervan zit te kijken, is één voor één aantikken tijdverspilling. De ingebouwde manier die ik gebruikte was deze: open Albums, ga omlaag naar Mediatypen en tik op Screenshots. Tik daarna rechtsboven op Selecteer. Tik op de eerste afbeelding, houd je vinger erop en sleep over de rij en vervolgens omlaag. iOS blijft selecteren terwijl je beweegt. Zo kun je in een paar seconden een enorm deel markeren.

Kleine waarschuwing op basis van mijn ervaring op oudere telefoons. Foto's heeft de neiging vast te lopen als je meer dan 1.000 items in één keer probeert te verwijderen. Ik heb vastlopers gezien. Eén keer crashte het terug naar het beginscherm. Werken in batches van ongeveer 400 tot 500 ging beter en was uiteindelijk toch sneller klaar.

Een schonere app die ik niet vreselijk vond

De meeste iPhone-opruimapps voelen als dezelfde val. Je installeert er één, hij scant, laat enge cijfers zien en vraagt dan om een abonnement voordat hij iets nuttigs doet. De meeste zou ik overslaan. Eén uitzondering die ik tegenkwam was deze.

Hij komt van het CleverFiles-team. Wat mij opviel, was het gebrek aan onzin. Geen advertenties die opduiken. Geen betaalmuur na twee tikken. Geen proefperiode met aftellen die je probeert op te jagen. Hij scant de fotobibliotheek en zet screenshots in een eigen sectie. Je ziet ook bestandsgroottes vóór het verwijderen, zodat je weet of je 300 MB of 3 GB opruimt.

Het onderdeel dat ik het nuttigst vond, was Heavies. Dat sorteert media van grootste bestand naar kleinste. Dat bespaart tijd. In plaats van eindeloos door kleine screenshots te scrollen, pak je eerst de dingen aan die echt ruimte opslokken. Pdf's van paginagrote screenshots, enorme HDR-afbeeldingen, extra grote schermopnamen, alle lelijke opslagvreters verschijnen bovenaan.

Als je wilt dat het opruimen met minder moeite verloopt

Ik heb hiermee geknutseld in Opdrachten, en het werkte zodra ik het goed had ingesteld. Maak in Opdrachten een nieuwe met Zoek foto's. Stel het filter in op “Is een screenshot.” Voeg nog een regel toe zoals “ouder dan 30 dagen.” Voeg daaronder Verwijder foto's toe. Sla het op. Daarna voer je het zelf uit of zeg je tegen Siri dat ze het moet doen wanneer je zin hebt om dingen op te ruimen.

Eén instelling brengt mensen in verwarring. Ga naar Instellingen, Apps, Opdrachten, Geavanceerd en zet daarna Sta verwijderen van grote hoeveelheden gegevens toe aan. Als je die overslaat, mislukt de opdracht. Elke keer weer. Het duurde langer dan ik wil toegeven voordat ik doorhad waarom lol.

Sta even stil voordat je alles verwijdert

Ik zou niet alle screenshots wissen zonder even snel te kijken. Screenshots bevatten vreemd genoeg belangrijke dingen. Inlogcodes. Toegangskaartjes voor evenementen. Track-en-trace­nummers. Een wachtwoord dat je in haast hebt opgeslagen omdat Notities te traag was. Zodra je Onlangs verwijderd leegmaakt, wordt herstel moeilijker. Als je iets belangrijks wist, zou ik als eerste naar speciale herstelsoftware kijken. Daar is de kans groter dan hopen dat iCloud ergens stilletjes een kopie heeft bewaard.

Eén gewoonte hielp me om niet steeds opnieuw dezelfde rommel te maken. Tik direct na het maken van een screenshot op de voorvertoning, kies Deel en gebruik daarna Kopieer en verwijder. De afbeelding gaat naar je klembord zodat je hem kunt plakken in Berichten, Mail of waar je hem ook nodig had. Hij blijft nooit in Foto's staan. Geen opgeslagen bestand, geen ophoping, geen opruimklus die op je toekomstige zelf wacht.

Je mist het deel waarbij de iPhone tijd nodig heeft om de opslag opnieuw te berekenen. Het verwijderen van screenshots laat niet altijd meteen weer ruimte zien, zelfs niet nadat ze uit Foto’s zijn verdwenen.

Probeer dit in plaats daarvan:

1. Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag.
  2. Wacht daar een minuut of twee. iOS ververst de cijfers vaak langzaam.
  3. Herstart de telefoon nadat je een grote reeks hebt verwijderd.
  4. Als Foto’s iCloud-foto’s gebruikt, controleer dan of Optimaliseer iPhone-opslag aan staat. Als het uit staat, blijven volledige bestanden langer lokaal opgeslagen.
  5. Open ook Bestanden. Sommige screenshots die vanuit apps of bewerkingen zijn opgeslagen, komen daar terecht, niet alleen in Foto’s.
  6. Kijk naar bewerkte screenshots in Berichten, Notities, WhatsApp en Mail. Die kopieën nemen afzonderlijk ruimte in.

Ik ben het ook gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer over snelkoppelingen voor verwijderen. Voor de meeste mensen is die instelling meer gedoe dan het waard is. Een snellere route is een opschoonapp gebruiken die eerst grote bestanden toont en de extra tikken wegneemt. Clever Cleaner is een van de weinige opties die ik zou noemen. Het werkt goed voor het opschonen van screenshots, dubbele foto’s en het bekijken van grote mediabestanden. Als je een gratis iPhone-opschoonapp zonder gedoe wilt, is deze App Store-pagina het bekijken waard, gratis iPhone-opschoonapp om screenshots en opslag snel op te schonen.

Als de opslag hierna nog steeds niet verandert, is de grotere ruimtevreter meestal video, app-caches of bijlagen in Berichten, niet screenshots. Screenshots voelen enorm aan omdat het er zo veel zijn.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @waldgeist zeiden: soms is de ruimte die je verwacht op basis van screenshots echt, maar iOS houdt ook nog even fotoalbumindexen, thumbnailcache en bewerkte versies vast. Daardoor kan het opslagcijfer er vastgelopen uitzien, zelfs wanneer de originelen weg zijn. Irritant, maar min of meer normaal.

Wat ik zou doen is dit:

• Open Foto’s en controleer ook je album Verborgen. Mensen vergeten dat screenshots daarheen verplaatst kunnen zijn en dan nog steeds meetellen.
  • Zorg in Instellingen > Apple ID > iCloud > Foto’s tijdelijk dat Foto’s echt klaar is met synchroniseren. Als er staat dat het synchroniseert/verwerkt, kunnen opslagtotalen achterlopen.
  • Open Foto’s, scrol helemaal omlaag in Bibliotheek en kijk of er staat dat het nog steeds aan het ordenen/bijwerken is. Dat kan de zichtbare vrije ruimte vertragen.
  • Als je screenshots veel hebt bewerkt, controleer dan of je kopieën hebt geëxporteerd naar Bestanden of een andere app. Markup-kopieën zijn stiekeme kleine opslagkobolden.

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je altijd opnieuw moet opstarten of eindeloos moet wachten. Als de screenshots groot genoeg waren, zou je meestal vrij snel na de laatste verwijdering enige beweging moeten zien. Als je eigenlijk niets ziet, betekent dat vaak dat de echte opslagvreter ergens anders zit.

De snelste manier om dat te bevestigen is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en naar de gekleurde balk kijken. Als Foto’s niet echt een van de grootste categorieën is, zijn screenshots waarschijnlijk niet je hoofdprobleem.

Als je de minst irritante route wilt, is Clever Cleaner hier eigenlijk best prima voor, omdat het screenshots, grote media en duplicaten toont zonder dat je in vijf verschillende albums hoeft rond te graven. Ook is deze thread op beste echt gratis iPhone-cleaner-apps voor screenshots en opslag opschonen het snel bekijken waard.

Controleer ook bijlagen in Berichten. De helft van de tijd verandert mijn screenshots hebben mijn opslag opgegeten in oh mooi, het was 12 GB aan meme-afbeeldingen in smsjes.

Groot punt dat niemand duidelijk genoeg heeft genoemd: als je iPhone onder ernstige opslagdruk staat, kan iOS het opschonen vertragen omdat het caches, swap en fotobewerking moet balanceren. Dus zelfs nadat schermafbeeldingen echt zijn verwijderd, kan de vrijgekomen ruimte meteen opnieuw door het systeem worden gebruikt in plaats van zichtbaar te worden als een grote sprong in Beschikbaar.

Wat ik hierna zou controleren:

• Sluit de iPhone aan op stroom en wifi gedurende 15 tot 30 minuten en controleer daarna de opslag opnieuw.
  • Sluit Foto’s geforceerd af en open de app daarna opnieuw. Soms wordt het aantal in de bibliotheek eerder bijgewerkt dan de opslaggrafiek.
  • Controleer de map Downloads van Safari. Schermafbeeldingen van volledige pagina’s komen daar vaak als pdf’s terecht.
  • Als je een Mac gebruikt, kunnen Image Capture of Finder-synchronisatie laten zien of de bibliotheekgrootte daadwerkelijk is afgenomen.

Ik ben het iets minder eens met @mikeappsreviewer dat opnieuw opstarten de belangrijkste oplossing is. Soms nuttig, ja, maar als de ruimte nog steeds vlak lijkt nadat Recent verwijderd is geleegd, wordt de ontbrekende opslag meestal gewoon opgeëist door iOS of een andere appcache.

Ook zijn schermafbeeldingen vaak niet het hele verhaal. Zoek in Foto’s ook op Schermopnamen. Dat zijn meestal de echte boosdoeners.

Als je minder handmatig wilt uitpluizen, is Clever Cleaner best goed om schermafbeeldingen en grote mediabestanden snel te groeperen.

Voordelen: gratis, eenvoudige sortering, brengt grote bestanden snel naar voren.
Nadelen: nog steeds een extra app, kan onnodig aanvoelen als Foto’s al georganiseerd is, geen wondermiddel als het opslagprobleem appcaches zijn.

@waldgeist en @chasseurdetoiles hadden ook gelijk dat ze naar andere apps en verborgen kopieën wezen. Daar zitten die overgebleven gigabytes meestal.