Facebook neemt veel opslagruimte in op mijn iPhone, zelfs nadat ik de cache heb gewist en oude media heb verwijderd. Ik heb hulp nodig bij het verwijderen van Facebook-appgegevens, cachebestanden en alles wat daadwerkelijk iPhone-opslag vrijmaakt zonder belangrijke accountgegevens te verliezen.
Als Facebook een groot deel van je iPhone-opslag inneemt, is het vervelende dat iOS je niet dezelfde makkelijke knop Opslag wissen geeft die Android-gebruikers wel hebben. Je moet er een beetje omheen werken.
De makkelijkste eerste stap is om de app te ontladen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, tik op Facebook en kies vervolgens App ontladen. Daarmee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven je inloggegevens en documenten behouden, zodat je je meestal niet opnieuw hoeft aan te melden en weer met tweestapsverificatie te maken krijgt wanneer je de app opnieuw installeert vanaf het beginscherm.
Ontladen kan wat rommel opruimen, maar het is geen volledige schoonmaak. Als Facebook nog steeds 2 GB of 3 GB inneemt, moet je het volledig verwijderen en opnieuw installeren. Dat kun je doen vanuit hetzelfde scherm iPhone-opslag, of door het Facebook-pictogram lang ingedrukt te houden en op Verwijder app te tikken.
Die volledige verwijdering is wat de groeiende stapel Documenten en gegevens echt wist. Daaronder vallen gecachte afbeeldingen, videovoorbeelden, scripts en andere tijdelijke bestanden die Facebook bewaart. Je berichten, foto’s, vrienden en account verdwijnen niet, omdat die door Facebook worden opgeslagen en niet alleen op je telefoon. Het nadeel is dat je wordt uitgelogd, dus zorg ervoor dat je je wachtwoord eerst weet.
Ook Messenger staat los. Het verwijderen van Facebook wist de opslag van Messenger niet. Als Messenger ook opgeblazen is, moet je die app apart ontladen of verwijderen.
Er is ook nog iets kleiners dat de moeite waard is om binnen Facebook zelf te wissen: de cache van de ingebouwde browser. Open Facebook, tik op het Menu met de drie lijnen en ga daarna naar Instellingen en privacy > Instellingen. Scroll omlaag naar Browser en tik op Wissen naast Cookies en cache. Het zal waarschijnlijk niet enorm veel ruimte vrijmaken, maar het kan een beetje helpen.
Goed om te weten is dat Facebook die ruimte vrij snel weer gaat vullen. Als je door Reels scrolt, foto’s opent, video’s bekijkt of op links tikt, begint de app zijn cache opnieuw op te bouwen, omdat zo dingen later sneller laden. Dus verwijderen en opnieuw installeren kan helpen, vooral als de app kuren heeft, maar meestal is het een oplossing voor de korte termijn.
Ik verspilde hier vroeger veel tijd aan met Facebook, Instagram en TikTok. Ik maakte een paar honderd megabyte vrij, had het gevoel dat ik het had opgelost, en daarna was die ruimte bijna meteen weer weg.
Wat een groter verschil maakte, was kijken naar mijn fotobibliotheek. Daar zat de echte rommel: oude screenshots, wazige foto’s van bonnetjes, dubbele opnames, willekeurige video’s en een hoop bijna identieke foto’s die ik nooit de moeite had genomen op te ruimen.
Als je de waarschuwing Opslag vol echt wilt voorkomen, is Clever Cleaner het bekijken waard. Ik ontdekte het nadat ik genoeg had van opschoonapps die een abonnement wilden of overal advertenties tussen propten.
Het is gratis, zonder advertenties, zonder betaalde pro-versie en zonder betaalmuur. Het tabblad Heavies is handig omdat het je foto’s en video’s sorteert op exacte bestandsgrootte, zodat je snel die enorme oude 4K-video kunt vinden die veel meer ruimte inneemt dan je had verwacht.
Het tabblad Similars was het onderdeel dat ik het fijnst vond. Het groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, toont de bestandsgroottes en maakt het makkelijker om de beste te bewaren en de rest te verwijderen. Er is ook een sectie voor screenshots, en dat was voor mij een groot opruimgebied.
Een ander pluspunt is dat het scannen op het apparaat zelf gebeurt. Je privéfoto’s worden niet naar een willekeurige server gestuurd alleen om te bepalen wat op elkaar lijkt.
Dus ja, verwijder Facebook en installeer het opnieuw als je snel wat verlichting nodig hebt. Het kan tijdelijke rommel wissen en vreemd appgedrag oplossen. Maar als je dat elke week doet alleen om je iPhone bruikbaar te houden, is Facebook waarschijnlijk niet het hoofdprobleem. Je fotobibliotheek is meestal waar de grotere schoonmaak nodig is.
Controleer de Facebook-vermelding in iPhone-opslag voordat je de app opnieuw installeert, want het getal dat je ziet is mogelijk niet allemaal verwijderbare cache. Als er staat dat de app zelf een paar honderd MB is maar Documenten en gegevens enorm groot zijn, dan is het verwijderen van de app de juiste stap. Als het grootste deel van de ruimte wordt weergegeven als appgrootte, win je niet veel behalve Facebook tijdelijk verwijderen.
Ik ben het eens met het advies om te verwijderen en opnieuw te installeren, maar ik zou voorzichtig zijn met verwachtingen rond cache wissen. De instelling binnen Facebook voor browsercookies is minuscuul vergeleken met de mediacache van video’s, reels, marketplace-vermeldingen, groepen en linkvoorbeelden. iOS laat je dat deel niet echt gericht opschonen. Offloaden is prima als je snel wilt resetten zonder opnieuw in te loggen, maar Verwijder app is de schonere optie als opslag het hoofdprobleem is.
Verander na het opnieuw installeren hoe je de app gebruikt als je niet wilt dat binnen een paar dagen hetzelfde gebeurt. Voorkom dat video’s automatisch afspelen als die instelling beschikbaar is, open Facebook-links niet steeds in de appbrowser en controleer Messenger apart omdat die zijn eigen stapel bijlagen kan bewaren. En start de telefoon opnieuw op nadat je grote apps of media hebt verwijderd. De opslagcijfers van de iPhone lopen soms achter totdat iOS ze opnieuw heeft berekend.
Verwijder de app niet totdat je je Facebook-wachtwoord kent en je je 2FA-code kunt ontvangen. Veel mensen blijven alleen ingelogd omdat de appsessie nog actief is, verwijderen de app daarna om opslagruimte vrij te maken en ontdekken dan dat hun herstel-e-mailadres of telefoonnummer verouderd is.
Het nuttige onderscheid is dit: Verwijder van beginscherm doet niets voor opslag, Ruim app op verwijdert meestal vooral het app-pakket, en Verwijder app is de optie die de lokale Facebook-gegevens van de telefoon wist. Als het opslagscherm Facebook toont met een groot aantal bij Documenten en gegevens, dan is opruimen niet het hulpmiddel waarop ik zou vertrouwen. Het kan precies de rommel laten staan die je probeert kwijt te raken.
Ik zou het in deze volgorde doen:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Facebook.
- Kijk naar de verdeling tussen Appgrootte en Documenten en gegevens.
- Als Documenten en gegevens groot is, kies dan Verwijder app, niet Ruim app op.
- Start de iPhone opnieuw op nadat de app is verdwenen.
- Installeer Facebook alleen opnieuw vanuit de App Store als je de app echt nodig hebt.
Die herstart klinkt misschien onzin, maar de opslagrapportage van de iPhone kan traag en koppig zijn. Soms is de ruimte al vrijgemaakt, maar ziet de grafiek er nog een tijdje verkeerd uit. Ik zou het na het opnieuw opstarten een paar minuten geven voordat je besluit dat het niet is gelukt.
Een iets andere optie: installeer de app helemaal niet opnieuw. Gebruik Facebook een tijdje in Safari. Het is niet zo soepel, meldingen zijn slechter en sommige functies werken wat omslachtiger, maar het voorkomt meestal dat de app om de paar dagen weer een gigantische mediacache opbouwt. Voor iemand met weinig opslagruimte kan die afweging beter zijn dan de app steeds te verwijderen en opnieuw te installeren.
Er is nog een andere plek die mensen vergeten te controleren: Safari en gedownloade bestanden. Als je Facebook-links in Safari opent, of video’s/foto’s van Facebook downloadt, valt die opslag mogelijk niet meer onder Facebook. Controleer Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata als je het goed vindt om site-aanmeldingen/geschiedenis te wissen, en controleer de Bestanden-app onder Downloads. Dat maakt de appcache van Facebook niet schoon, maar het kan verklaren waarom het opslagcijfer niet zoveel daalt als verwacht.
Messenger is ook een apart probleem, zoals in de eerdere reacties al werd gezegd. Het verwijderen van Facebook heeft geen invloed op Messenger-gesprekken, bijlagen, stickers, gecachte video’s of wat Messenger verder ook vasthoudt. Als Messenger groot is in iPhone-opslag, behandel het dan apart.
Het directe antwoord is: er is geen echt iPhone-equivalent van alleen Facebook-cache verwijderen en al het andere behouden. Als je de maximale opslagruimte van Facebook wilt terugkrijgen, is volledig verwijderen en opnieuw installeren de schone methode. Als je wilt dat de ruimte vrij blijft, gebruik dan de webversie of pas je gebruik aan, want Reels, video’s, foto’s bekijken, Marketplace en groepen bouwen de cache zo weer op.
Het verwijderen van Facebook verwijdert geen foto’s of video’s die je ervan in je Foto’s-bibliotheek op je iPhone hebt opgeslagen. Ik ben het ermee eens dat je beter Verwijder app kunt gebruiken in plaats van App ontladen voor de Facebook-cache, maar als de opslag daarna nog steeds niet goed lijkt, controleer dan Foto’s > Onlangs verwijderd en maak die leeg, want verwijderde media kunnen daar nog steeds ruimte innemen gedurende maximaal 30 dagen.