Mijn iPhone-opslag is helemaal vol na jaren van downloads, opgeslagen documenten en appbestanden, en items één voor één verwijderen duurt eeuwig. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of er een manier is om meerdere bestanden tegelijk op een iPhone te verwijderen, zodat ik snel ruimte kan vrijmaken zonder de verkeerde dingen te verwijderen.
Waarschuwingen over opslag op de iPhone lijken altijd op te duiken wanneer je de telefoon voor iets anders nodig hebt. Ik liep hiertegenaan nadat ik een instapkaart probeerde op te slaan, en iOS had mijn rommel overal verspreid staan. Dit is het opruimpad dat ik heb gebruikt.
Hoe je oude bestanden uit de Bestanden-app verwijdert
Open Bestanden en tik daarna onderaan op Blader. De twee plekken die het eerst de moeite waard zijn om te controleren, zijn:
- Op mijn iPhone, voor dingen die alleen op de telefoon zijn opgeslagen
- iCloud Drive, voor bestanden die via iCloud zijn gesynchroniseerd
Ik zou beginnen met Downloads onder Op mijn iPhone. Bij mij stonden daar oude pdf’s, zipbestanden, willekeurige bijlagen uit Mail en dingen waarvan ik was vergeten dat ze bestonden.
Om één bestand of één map te verwijderen:
- Houd het item ingedrukt
- Tik op Verwijder
Als je een map verwijdert, gaat alles daarin ook weg.
Om meerdere tegelijk te verwijderen:
- Tik op de knop met de drie puntjes rechtsboven
- Tik op Selecteer
- Kies de bestanden die je wilt verwijderen, of gebruik Selecteer alles
- Tik op het prullenbakpictogram
Hoe je opslag echt vrijmaakt, in plaats van bestanden nep te verwijderen
Dit deel bracht me in de war. Verwijderen binnen Bestanden maakt niet meteen ruimte vrij. De iPhone verplaatst die items naar Recent verwijderd, en daar blijven ze 30 dagen staan terwijl ze nog steeds opslagruimte innemen.
Als je die ruimte nu terug wilt:
- Open Bestanden
- Ga naar Blader
- Zoek Recent verwijderd onder Locaties
- Tik op de drie puntjes
- Tik op Verwijder alles
Foto’s werkt op dezelfde manier, irritant genoeg. Als je foto’s of video’s hebt verwijderd, moet je ook in de Foto’s-app Recent verwijderd leegmaken.
Hoe je bestanden verwijdert die aan specifieke apps zijn gekoppeld
Ga hierheen:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Deze pagina sorteert apps op hoeveel ruimte ze gebruiken. Tik op een app en je ziet meestal twee keuzes:
- Ruim app op, waarmee de app wordt verwijderd maar documenten en gegevens behouden blijven
- Verwijder app, waarmee de app en de opgeslagen bestanden worden verwijderd
Eén handige plek in dit menu is Berichten. Scrol daarin en zoek naar Bekijk grote bijlagen. Ik vond daar oude clips en gedeelde bestanden zonder hele berichtenthreads te hoeven wissen.
Hoe je vindt wat de meeste ruimte inneemt
Bestanden en Instellingen laten de grote cijfers zien, maar ze zijn zwak als je de grootste boosdoeners in je fotobibliotheek wilt vinden. In mijn geval waren het niet de documenten. Het waren 4K-video’s, dubbele foto’s, reeksen en schermafbeeldingen die ik nooit had opgeruimd.
Clever Cleaner is één optie om die rommel uit te zoeken. Wat mij opviel, was hoe het alles opsplitst in bruikbare stukken.
Wat ik ermee deed:
- Open Heavies. Daar staan de grootste items eerst, met de exacte bestandsgroottes. Mijn bovenste vermeldingen waren gigantische video’s die ik absoluut niet hoefde te bewaren.
- Ga naar Similars. Dat groepeert bijna identieke foto’s en markeert de beste opname, zodat je niet om 1 uur 's nachts half slapend door 15 versies van dezelfde foto hoeft te tikken.
- Probeer de Swipe-modus. Die gaat maand voor maand door je bibliotheek. Links om te verwijderen, rechts om te bewaren. Makkelijker dan in één keer naar je hele filmrol staren.
- Alles blijft op het apparaat. Er wordt niets ergens anders heen gestuurd.
Als de telefoon te vol is om nog normaal te werken
Als de opslag zo vol zit dat je telefoon hapert, vastloopt of eenvoudige taken niet meer kan afronden, is de laatste redmiddel een volledige wisbeurt.
Pad:
Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen
Hiermee wordt de telefoon teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Maak eerst een reservekopie van wat je nodig hebt, naar iCloud of een computer. Zodra je hem wist, is het gebeurd.
Nadat ik Bestanden had opgeruimd, beide onderdelen Recent verwijderd had geleegd en de fotobibliotheek had uitgedund, schoot de vrije ruimte weer omhoog en stopten de vertragingen. Het kostte even, maar ja, het werkte.
Ja. Je hoeft niet bestand voor bestand te verwijderen.
Beste snelle opties op de iPhone:
-
Gebruik bulkselectie binnen apps
In Bestanden, Notities, Dictafoon, Mail-downloads en veel apps van derden tik je op Selecteer en markeer je meerdere items. De meeste Apple-apps ondersteunen dit. Sommige bieden zelfs Selecteer alles. @mikeappsreviewer heeft Bestanden goed behandeld, dus ik zou me richten op de andere plekken die mensen missen. -
Wis Safari-downloads en offline gegevens
Als je veel van het web opslaat:
Instellingen > Safari > Downloads
Controleer waar downloads naartoe gaan.
Wis daarna websitegegevens:
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
Dit helpt als de Safari-opslag is opgeblazen. Ik heb ooit 2,3 GB vrijgemaakt alleen al van gecachte site-rommel. -
Verwijder opgeslagen streamingdownloads
Netflix, Spotify, YouTube, Prime Video, Podcasts. Deze apps nemen veel opslagruimte in.
Open elke app en verwijder downloads in batches. Dit is vaak sneller dan de app verwijderen, vooral als je je login en instellingen wilt behouden. -
Verwijder berichtenthreads in plaats van bijlagen één voor één
Open Berichten.
Tik op Wijzig.
Selecteer meerdere gesprekken.
Verwijder ze.
Hiermee wis je foto’s, video’s, pdf’s en spraaknotities die aan die threads zijn gekoppeld. Sneller als oude groepschats het probleem zijn. -
Reset opgeblazen app-caches
Sommige apps slaan enorme tijdelijke bestanden op en geven je geen opruimknop. Sociale apps zijn hier berucht om.
Pad:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Tik op app
Als Documenten en gegevens enorm groot is, verwijder en installeer de app opnieuw.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om vroeg al een volledige telefoonwissing te doen. Het opnieuw installeren van 2 of 3 probleemapps bespaart vaak al 5 tot 15 GB. -
Het opruimen van foto’s levert meestal de grootste winst op
Open Foto’s en gebruik:
Albums > Duplicaten
Albums > Schermafbeeldingen
Albums > Schermopnamen
Albums > Video’s
Sorteer en verwijder daar in bulk.
Als je bibliotheek enorm groot is, is Clever Cleaner het bekijken waard om vergelijkbare foto’s en grote video’s sneller te groeperen dan met de tools van Apple. -
Maak app-specifieke prullenbakken leeg
Google Drive, Dropbox, OneDrive, Notities, Foto’s. Veel apps bewaren verwijderde items 30 dagen. Mensen missen dit voortdurend en de opslag blijft vol. Irritant, maar waar.
Als je een visuele uitleg wilt, bekijk hier de volledige tutorial voor het opschonen van iPhone-opslag.
Snelste volgorde:
Foto’s
Grote apps met zware cache
Prullenbak van Bestanden-app
Browsergegevens
Als de opslag vastzit op 0 GB, start dan opnieuw op na elk opschoonblok. iOS werkt de vrije ruimte soms laat bij.
Dat kan, maar de iPhone maakt het op een vreemd gefragmenteerde manier. @mikeappsreviewer en @hoshikuzu hebben Bestanden, Foto’s, Berichten en appopslag al behandeld, dus ik zou de dingen toevoegen die meestal worden overgeslagen.
Als je doel is om in één keer een hoop bestanden te verwijderen met zo min mogelijk tikken:
-
Gebruik de zoekbalk in Bestanden
Zoek op bestandstype zoals pdf, zip, mp4, of op naam. Tik daarna op de drie puntjes, Selecteer, en wis hele groepen. Sneller dan handmatig door mappen graven. -
Sorteer voordat je verwijdert
Sorteer in Bestanden of Foto’s op Grootte of Datum als dat beschikbaar is in dat appgedeelte. Oude gigantische rommel gaat eerst. Dit bespaart veel meer ruimte dan willekeurig 500 kleine bestanden verwijderen. -
Controleer bijlagen in de Mail-app
De Mail-app kan gedownloade bijlagen en offline e-mail blijven vasthouden. Als Mail enorm groot is in iPhone-opslag, verwijder dan het account en voeg het opnieuw toe in plaats van er item voor item mee te worstelen. Best irritant, maar effectief. -
Notities en Dictafoon
Mensen vergeten deze. In beide apps kun je meerdere items tegelijk selecteren. Vooral Dictafoon kan veel ruimte innemen als je lange opnames hebt. -
Gebruik App offloaden niet te veel
Klein meningsverschil met wat advies hierboven: offloaden is fijn, maar als je opslag echt helemaal vol zit, is het soms beter om de app volledig te verwijderen omdat gecachte rommel en oude data dan niet blijven terugkomen. Offloaden kan eerlijk gezegd als nep opschonen aanvoelen. -
Als foto’s het echte probleem zijn, gebruik dan een cleaner die zich eerst op grote media richt
De ingebouwde tools van Apple zijn oké, alleen traag. Clever Cleaner is echt handig om zware video’s, vergelijkbare foto’s en dubbele rommel te vinden zonder dat je het hele proces hoeft te babysitten. Dat is waarschijnlijk de snelste route als je opslagcrisis vooral chaos in je filmrol is.
Als je ook echte gebruikerservaringen wilt voordat je iets installeert, is dit een prima overzicht van echte Reddit-recensies van gratis iPhone-cleaner-apps.
Belangrijk punt: start de telefoon opnieuw op nadat je batches hebt verwijderd. iOS doet soms alsof de ruimte nog steeds weg is totdat het systeem is bijgewerkt. Heel typisch Apple-gedrag.