Hoe maak je een oude iPhone sneller zonder deze volledig te resetten?

Mijn oude iPhone is traag geworden na recente app-updates, met vertraging bij het openen van apps, typen en wisselen tussen schermen. Ik wil de prestaties van mijn iPhone verbeteren zonder alles te wissen of een fabrieksreset uit te voeren. Welke veilige stappen kan ik proberen om hem sneller te maken terwijl ik mijn gegevens behoud?

Je kunt een oudere iPhone meestal een stuk beter laten aanvoelen zonder hem volledig te wissen. De grootste winstpunten zijn vrij saai: schakel een paar achtergrond-/visuele functies uit die middelen verspillen, en maak daarna genoeg opslagruimte vrij zodat iOS ademruimte heeft.

Begin met de batterij

Controleer dit voordat je met iets anders gaat rommelen: Instellingen > Batterij > Batterijconditie en opladen.

Als de maximale capaciteit onder de 80 procent ligt, kan de telefoon zichzelf vertragen om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Op dat punt helpt een batterijvervanging meer dan het aanpassen van instellingen. Als de batterij nog in redelijke staat is, komt de vertraging waarschijnlijker door software-instellingen of opslagdruk.

Pas de instellingen aan die echt verschil maken

Er zijn een paar dingen die het waard zijn om uit te schakelen op oudere iPhones, omdat ze de hele dag door steeds een beetje extra belasting toevoegen:

• Ververs op achtergrond: Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond en schakel het uit. Oudere chips hebben niet nodig dat apps constant op de achtergrond worden ververst.
  • Verminder beweging: Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging > Verminder beweging. Dit vervangt een deel van de zwaardere animaties door eenvoudigere.
  • Verminder transparantie: Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Verminder transparantie. Dit vermindert de vervagingseffecten in iOS.
  • Energiebesparingsmodus: Als je die altijd aan laat staan, zet hem dan uit wanneer snelheid belangrijker is dan batterijduur. Deze modus beperkt bewust de prestaties om energie te besparen.
  • Safari-cache: Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Dit helpt vooral Safari en browserweergaven in apps, maar het is nog steeds de moeite waard.

Negeer opslag niet

Opslag is meestal het onderdeel dat mensen als laatste controleren, maar het kan ervoor zorgen dat de telefoon waardeloos aanvoelt. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, indexering en andere achtergrondprocessen. Zodra een oudere iPhone rond de 85 tot 90 procent vol zit, kun je vreemde vertragingen gaan merken: de camera doet er eeuwig over om te openen, apps crashen meteen, haperingen bij het wisselen tussen apps, dat soort dingen.

Het sluipt er ook langzaam in, waardoor het voelt alsof de telefoon gewoon oud is, terwijl de opslag hem in werkelijkheid al maanden verstikt.

De snelste plek om ruimte terug te winnen is meestal Foto's

Handmatig dingen verwijderen uit een grote fotobibliotheek is een gedoe. Clever Cleaner maakt dat deel makkelijker, en het is gratis zonder advertenties of abonnement.

De handige volgorde is:

1. Begin met Heavies. Dit toont bestanden van groot naar klein, met de exacte grootte bij elk bestand. Oude schermopnames en 4K-video's zijn meestal de echte opslagvreters. Een paar daarvan verwijderen kan meer ruimte vrijmaken dan honderden normale foto's verwijderen.
  2. Controleer daarna Similars. Dit groepeert foto's die bijna hetzelfde zijn en kiest in elke set de scherpste. Dit is handig voor burstfoto's, herhaalde opnames en al die situaties van dezelfde foto maar vanuit een iets andere hoek.
  3. Kijk ook naar Screenshots. Screenshots stapelen zich snel op, en de meeste zijn maar één of twee dagen nuttig. De app toont de bestandsgrootte voordat je iets verwijdert.
  4. Verwerking blijft op de telefoon. Er wordt niets geüpload naar een externe server.

De volgorde die ik zou aanhouden is simpel: controleer eerst de batterijconditie, pas daarna de instellingen aan en ruim vervolgens de fotobibliotheek op. Nadat je foto's of video's hebt verwijderd, open je Foto's en leeg je Recent verwijderd, anders verandert het opslagcijfer nog niet echt.

Slechts één van deze dingen doen helpt een beetje. Ze allemaal samen doen is meestal het moment waarop de telefoon weer merkbaar dichter bij normaal begint aan te voelen, zonder je gegevens te wissen.

Start het eerst opnieuw op en controleer dan of de vertraging overal optreedt of vooral in een paar recent bijgewerkte apps. Als het direct na app-updates begon, zou ik niet meteen naar een systeembrede opschoning grijpen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, tik op de grootste boosdoeners en gebruik Ruim app op voor apps die je gemakkelijk opnieuw kunt installeren. Daardoor blijven documenten en gegevens behouden, maar wordt de app zelf vervangen, wat een opgeblazen of haperende installatie kan verhelpen. Ik ben het ermee eens dat je opslag en batterij moet controleren, maar wees voorzichtig met schoonmaakapps of willekeurige cachetrucs als hoofdoplossing. Op iOS is de veiligere, saaie aanpak om probleemapps op te ruimen en opnieuw te installeren, grote berichtbijlagen te verwijderen, opnieuw op te starten en de telefoon daarna een dag aan de lader op wifi te laten, zodat indexering en fotobewerking weer tot rust kunnen komen.

Begin niet met Reset alle instellingen of een of andere opschoonapp die beweert dat die iOS-systeemrommel zal oplossen, want dat kan meer irritatie dan snelheid opleveren. Ik zou eerst de dingen met laag risico doen: werk iOS bij als jouw model dat nog ondersteunt, verwijder widgets waar je nooit naar kijkt, zet meldingen uit voor rumoerige apps en verwijder toetsenborden van derden die je niet nodig hebt, omdat typvertraging daar soms vandaan kan komen. Ik ben het eens met @stellacadente dat appspecifieke vertraging belangrijk is. Als alleen Instagram, Facebook, Maps, enz. vreselijk aanvoelen, beschouw die apps dan als het probleem in plaats van de hele telefoon de schuld te geven. En start na het vrijmaken van opslag één keer opnieuw op en laat hem daarna even met rust. Oudere iPhones voelen vaak trager aan direct na een grote opschoning of update, omdat Foto’s, Spotlight en iCloud het dan druk hebben op de achtergrond.

Wees voorzichtig met het verwijderen van foto’s als iCloud-foto’s is ingeschakeld, want als je ze van de iPhone verwijdert, kunnen ze ook uit iCloud en van je andere Apple-apparaten worden verwijderd. Veel mensen denken dat ze lokale ruimte vrijmaken en beseffen later pas dat ze de daadwerkelijke bibliotheek hebben verwijderd. Controleer voordat je een grote opschoning van foto’s doet via Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s of iCloud-foto’s is ingeschakeld.

De veiligere zet, als je iCloud-foto’s gebruikt, is om Optimaliseer iPhone-opslag in te schakelen. Daardoor blijven er kleinere lokale versies op de telefoon staan en blijven de originele bestanden op volledige grootte in iCloud. Een telefoon van 32 GB voelt daardoor niet als nieuw aan, maar het kan helpen als de telefoon vastloopt omdat elke video lokaal is opgeslagen. Als je wel een app voor het opschonen van foto’s gebruikt, zoals Clever Cleaner of iets vergelijkbaars, behandel die dan als een sorteertool, niet als een magische snelheidsknop. Controleer alles voordat je iets verwijdert en leeg pas Recent verwijderd als je zeker weet dat het goed is.

Ik ben het met @stellacadente eens over het ontladen van problematische apps. Dat is meestal netter dan alle instellingen platgooien. Maar controleer ook Documenten en gegevens. Sommige apps zijn belachelijk als het om cache gaat. Sociale apps, podcast-apps, streaming-apps met downloads en chat-apps kunnen ongemerkt meerdere gigabytes innemen. Ontladen bewaart je gegevens, terwijl Verwijder app de app en de lokale gegevens verwijdert, dus haal die twee niet door elkaar. Voor apps waarbij alles in de cloud staat, kan verwijderen en opnieuw installeren prima zijn. Voor apps met lokale projecten, downloads of concepten moet je voorzichtiger zijn.

Nog iets saais dat echt belangrijk is: hitte. Een oudere iPhone die warm is, voelt veel trager aan omdat iOS de prestaties terugschroeft om de hardware te beschermen. Als hij vooral traag is tijdens het opladen, in een dikke hoes, in de auto of tijdens videogesprekken, dan gaan aanpassingen in de instellingen dat niet allemaal oplossen. Haal de hoes er even af, stop met opladen tijdens het testen, sluit de camera-, navigatie- of video-app en kijk of hij zich anders gedraagt nadat hij is afgekoeld.

Mijn volgorde zou zijn: zorg dat je een reservekopie hebt, controleer iCloud-foto’s voordat je iets verwijdert, ontlaad of installeer alleen de apps opnieuw die problemen geven, verwijder grote lokale downloads en berichtbijlagen en start daarna opnieuw op. Bewaar Stel alle instellingen opnieuw in als laatste redmiddel vóór een volledige wisbeurt. Het is geen fabrieksreset, maar het kan er wel voor zorgen dat je wifi, privacymeldingen, Apple Pay-onderdelen, toetsenbordinstellingen, meldingsvoorkeuren en andere irritante dingen opnieuw moet instellen.