Hoe krijg ik toegang tot de prullenbak op de iPhone om iets terug te halen dat ik heb verwijderd?

Ik heb per ongeluk een belangrijke foto/bestand op mijn iPhone verwijderd en ik probeer het te herstellen, maar ik kan geen Prullenbak-map vinden. Waar moet ik in iOS zoeken naar recent verwijderde items, en is er een manier om ze te herstellen voordat ze permanent verdwenen zijn?

Er is geen ene grote Prullenmand-map op een iPhone, en dat maakt dit zo irritant. Verwijderde spullen zijn opgesplitst per app, en elke app heeft zijn eigen versie van ‘Recent verwijderd’ of Prullenmand.

Begin eerst met Foto’s. Daar zit meestal het grootste deel van de terug te winnen opslag verborgen. Open Foto’s, ga naar Albums, scroll dan helemaal omlaag naar Hulpprogramma’s en open Recent verwijderd. Je hebt Face ID of je toegangscode nodig. Foto’s en video’s blijven daar 30 dagen staan voordat ze definitief weg zijn. Je kunt afzonderlijke onderdelen herstellen, of Selecteer en Verwijder alles gebruiken als je zeker weet dat je het wilt leegmaken.

Ga in de app Bestanden naar Blader. Recent verwijderd zou onder Locaties moeten staan. Van daaruit kun je bestanden terugzetten naar hun oorspronkelijke locatie of ze permanent verwijderen.

Ga voor Notities terug naar de hoofdmaplijst. Recent verwijderd verschijnt als een eigen map, en verwijderde notities blijven ook 30 dagen bewaard.

Open voor Berichten de Berichten-app en tik op Wijzig of Filters in de bovenhoek, kies daarna Toon recent verwijderd. Gesprekken die in de afgelopen 30 dagen zijn verwijderd, kunnen daar worden hersteld of permanent verwijderd.

Mail werkt iets anders, omdat elk e-mailaccount zijn eigen Prullenmand-map krijgt in de lijst Postbussen. Die prullenmand is gekoppeld aan je e-mailprovider, niet alleen aan je telefoon, dus als je hem leegt, kan ook de kopie op de server verdwijnen. Als je die leegmaakt, tik dan op Wijzig en daarna op Selecteer alles, maar kijk er echt eerst even doorheen voordat je bevestigt.

Wat gebeurt er met iCloud?

Voor Foto’s en Notities geldt: ja, permanent verwijderen betekent meestal dat het uit iCloud wordt verwijderd en ook van elk ander apparaat dat dezelfde Apple ID gebruikt, ervan uitgaande dat iCloud-synchronisatie is ingeschakeld.

Bestanden heeft een veiligere optie als je doel alleen is om opslagruimte op je telefoon vrij te maken. Als een bestand in iCloud Drive staat, kun je het lang indrukken en kies je Verwijder download. Daarmee wordt de lokale kopie van de iPhone verwijderd, maar het bestand blijft in iCloud staan en kan later indien nodig opnieuw worden gedownload.

Controleren wat er daadwerkelijk ruimte gebruikt

Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. De balk bovenaan geeft je een grove uitsplitsing per categorie, en de app-lijst eronder toont de echte opslagcijfers per app. Onderaan kan Systeemgegevens ook oplopen door caches, logbestanden en tijdelijke bestanden die iOS niet altijd meteen opruimt.

Wanneer je telefoon nog maar een paar gigabyte vrije ruimte over heeft, kan hij traag gaan aanvoelen. Apps openen langzamer, de camera kan haperen en wisselen tussen apps kan schokkerig worden omdat iOS minder ruimte heeft voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Recent verwijderd leegmaken helpt, maar lost meestal niet alles op als je fotobibliotheek het grootste probleem is.

Clever Cleaner is handig voor het deel dat de ingebouwde prullenmandmappen niet echt afhandelen. Het is gratis, bevat geen advertenties en vereist geen abonnement.

Nadat je de voor de hand liggende mappen Recent verwijderd hebt geleegd, gebruik je het zo:

1. Bekijk eerst het tabblad Heavies. Het sorteert bestanden van groot naar klein en toont de exacte grootte, dus door één of twee enorme video’s te verwijderen kun je meer ruimte vrijmaken dan door meerdere prullenmandmappen te legen.
  2. Kijk daarna naar Similars. Dat groepeert bijna dubbele foto’s en markeert een Beste opname, wat veel sneller is dan handmatig tien versies van dezelfde foto vergelijken.
  3. Open ook Screenshots. Bij elke afbeelding zie je de bestandsgrootte, en oude schermafbeeldingen kunnen meer ruimte innemen dan je zou verwachten.
  4. De opschoning gebeurt op het apparaat, dus de bestanden worden niet geüpload naar een externe server.

De volgorde die ik zou gebruiken is: maak Recent verwijderd leeg in Foto’s, daarna in Bestanden, Notities en Berichten. Ruim daarna de fotobibliotheek zelf op met Clever Cleaner, vooral grote video’s en vergelijkbare opnames. Als je ongeveer 10 tot 20 procent van je iPhone-opslag vrij kunt houden, is de kans veel kleiner dat de telefoon traag wordt.

Controleer ook iCloud.com vanuit een browser, vooral als het item was gesynchroniseerd in plaats van alleen op de telefoon opgeslagen. Soms is een verwijderde foto/het verwijderde bestand daar eenvoudiger terug te halen uit iCloud Drive of Foto’s dan via de iPhone-schermen, maar als je Recent verwijderd al hebt geleegd, is het meestal niet meer te herstellen, tenzij je een iCloud- of computerreservekopie van vóór het verwijderen hebt.

Als het item buiten het herstelvenster van de app valt, is er meestal niet ergens anders een tweede prullenbak van de iPhone die erop wacht. iOS werkt niet zoals een Mac of Windows-pc met één centrale prullenbak, dus het eerste is uitzoeken welke app eigenaar was van het ding dat je hebt verwijderd.

Ga voor een foto of video direct naar Foto’s en controleer Recent verwijderd. Vertrouw niet op het normale zoektabblad, want verwijderde foto’s worden daar over het algemeen niet weergegeven. Open Foto’s, ga naar Albums of Collecties afhankelijk van je lay-out, scrol naar Hulpprogramma’s en vervolgens naar Recent verwijderd. Mogelijk moet je het ontgrendelen met Face ID of je toegangscode. Als het daar staat, herstel het dan voordat je iets anders doet.

Controleer voor een document, pdf, download, export van een spraakmemo of willekeurig bestand de app Bestanden. Tik op Bladeren totdat je op het hoogste niveau bent en zoek dan naar Recent verwijderd. Het vervelende is dat bestanden op verschillende plaatsen kunnen staan: iCloud Drive, Op mijn iPhone, Google Drive, Dropbox, OneDrive, enzovoort. Als het bestand uit een cloudapp van derden kwam, open die app dan ook en controleer de eigen prullenbak of map voor verwijderde items. Iets verwijderen vanuit Bestanden betekent niet altijd dat Apple de enige plek is die het beheert.

Waar ik voorzichtig mee zou zijn, is herstellen vanaf een reservekopie. Mensen zeggen weleens gewoon herstel je iPhone-reservekopie, maar dat kan een nogal bot instrument zijn. Als je de hele telefoon herstelt vanuit een oudere iCloud- of computerreservekopie, krijg je het verwijderde item misschien terug, maar je kunt ook nieuwere berichten, appgegevens, foto’s, instellingen en andere dingen kwijtraken die na die reservekopie zijn gemaakt. Ik zou dat alleen doen als het ontbrekende bestand belangrijk genoeg is en je weet welke gegevens je mogelijk verliest.

Voordat je grof geschut inzet met een volledig herstel, controleer je deze plaatsen:

• Foto’s > Recent verwijderd
  • Foto’s > Verborgen, als je het misschien hebt verborgen in plaats van verwijderd
  • Bestanden > Bladeren > Recent verwijderd
  • Notities > Mappen > Recent verwijderd
  • Berichten > Recent verwijderd, als het een gesprek of bijlage was
  • Mail > Prullenbak of Alle e-mail, afhankelijk van Gmail-, iCloud- of Outlook-instellingen
  • iCloud.com vanuit een browser, zoals @waldgeist al noemde
  • Elke opslagapp van derden die je gebruikt, vooral Google Drive, Dropbox, OneDrive of WhatsApp

Nog een kleine valkuil: als iCloud-foto’s is ingeschakeld, zorgt het verwijderen van een foto op de iPhone er meestal ook voor dat die uit iCloud-foto’s wordt verwijderd. Sommige mensen nemen aan dat iCloud een aparte reservekopie is, maar bij synchronisatiediensten worden wijzigingen vaak gespiegeld, inclusief verwijderingen. Daarom is Recent verwijderd zo belangrijk.

Als herstel je doel is, begin dan nog niet met het uitvoeren van opschoonapps of met meer dingen verwijderen. Hulpmiddelen zoals Clever Cleaner kunnen later nuttig zijn om grote video’s, dubbel lijkende foto’s en schermafbeeldingen te vinden wanneer je ruimte probeert vrij te maken, maar ze zijn geen herstelhulpmiddel voor iets dat al uit Recent verwijderd is gewist. Herstel eerst, maak later schoon.

Als je het nergens kunt vinden, zijn de enige realistische overgebleven opties een oudere reservekopie, de oorspronkelijke app/dienst waar het vandaan kwam, of de afzender vragen het opnieuw te sturen. De telefoon zelf bewaart geen verborgen hoofdmap Prullenbak nadat het gebied Recent verwijderd van de app is geleegd.

Laat de telefoon niet eerst een nieuwe back-up maken voordat je controleert of een oudere back-up het item nog bevat. Als het niet in Recent verwijderd van Foto’s/Bestanden/Notities/Berichten staat, is de volgende plek waar ik zou kijken Instellingen > je naam > iCloud > iCloud-reservekopie om de datum van de laatste back-up te zien voordat je beslist of een herstel het risico waard is.