Ik besefte dat een groot aantal van mijn iPhone-foto’s was opgeslagen als Live Photos, en nu nemen ze meer ruimte in dan ik had verwacht. Ik heb een snelle manier nodig om alle Live Photos om te zetten naar stilstaande afbeeldingen zonder ze één voor één te doen. Op zoek naar de eenvoudigste methode om Live Photos in bulk te converteren naar JPEG of gewone foto’s.
Ik snap waarom je dit wilt doen. Live Photos zijn handig wanneer één frame precies goed is, maar de extra opslag loopt snel op. Elk bestand is een stilstaande foto plus een korte videoclip met audio, dus de bestandsgrootte is vaak 2 tot 3 keer groter dan bij een normale foto. Als je bibliotheek er vol mee staat, verspil je gigabytes aan beweging die je misschien nooit bekijkt.
Als je een grote batch moet aanpakken, zou ik de opties zo rangschikken, snelste eerst, langzaamste als laatste.
Gebruik een iPhone-opruimapp
Als je bibliotheek enorm is, wordt dit binnen Apple’s eigen menu’s al snel vermoeiend. Ik heb eerder de handmatige route geprobeerd. Dat schiet niet op. Apple geeft je losse onderdelen van de taak, geen prettige bulkworkflow voor converteren, opslaan en het origineel verwijderen.
Na er een paar te hebben getest, voelde Clever Cleaner als de minst irritante optie. Geen advertenties, geen betaalmuur, geen rare limiet na tien foto’s. Het richt zich op de dingen die de Foto’s-app meestal rommelig achterlaat.
Wat ik deed:
- Installeer de app en geef toegang tot je Foto’s-bibliotheek.
- Open het onderdeel Lives. Je kunt sorteren op datum of op grootte, wat helpt als je eerst de grootste bestanden wilt aanpakken.
- Tik op Alles selecteren, of kies een batch en selecteer daarna Comprimeren. Op het label staat comprimeren, maar wat het hier doet is het bewegende deel verwijderen en een stilstaand beeld van hoge kwaliteit behouden.
- Wanneer het klaar is, wordt gevraagd of je de originele Live-versies wilt verwijderen. Dat deel is belangrijk, anders eindig je met duplicaten en zonder extra vrije ruimte.
Maak een snelkoppeling
Als je geen extra app op je telefoon wilt, is Opdrachten de nettere doe-het-zelfroute. Ik zou dit altijd verkiezen boven de screenshot-truc, omdat screenshots de oorspronkelijke kwaliteit verloren laten gaan.
De installatie is vrij eenvoudig:
- Open Opdrachten en maak een nieuwe snelkoppeling met de knop +.
- Voeg Zoek foto's toe en filter het daarna zodat Fototype gelijk is aan Live Photo.
- Voeg Herhaal met elk toe.
- Voeg binnen de lus Converteer afbeelding toe. Kies JPEG of PNG.
- Voeg Bewaar in fotoalbum toe zodat de stilstaande kopieën weer in Foto's worden opgeslagen.
- Voer het uit en geef het even de tijd. Bij een grote bibliotheek duurt dit deel wat langer.
Het nadeel is irritant. Opdrachten slaat de stilstaande afbeeldingen op, maar ruimt de oorspronkelijke Live Photos niet voor je op. Je moet nog steeds teruggaan naar het Live Photos-album en die handmatig verwijderen als je de opslagruimte wilt terugkrijgen.
Dupliceer als stilstaande foto
Apple heeft wel een ingebouwde optie, en die werkt, maar ik vond die onhandig.
- Open Foto's en ga naar het album Live Photos.
- Tik op Selecteer en kies de afbeeldingen die je wilt.
- Tik op het menu met de drie puntjes.
- Kies Dupliceer.
- Selecteer Dupliceer als stilstaande foto.
Let tijdens dit proces op de opslagruimte: Apple maakt eerst een tweede bestand. Je telefoon gebruikt dus tijdelijk meer ruimte, niet minder. Uiteindelijk heb je de originele Live Photo en de nieuwe stilstaande foto naast elkaar. Daarna moet je de Live-versies zelf verwijderen.
Nadat je klaar bent met opruimen, ga je naar Instellingen > Camera > Bewaar instellingen en schakel je daar Live Photo in. Open daarna Camera en tik nog één keer op het Live Photo-pictogram om het uit te zetten. Je telefoon zou die uitgeschakelde status vanaf dan moeten onthouden. Die van mij deed dat in elk geval.
De snelste route op een Mac is Image Capture of exporteren via Foto’s, niet de telefoon.
Als je een Mac hebt:
- Open Foto’s.
- Maak een slim album voor Live Photos.
- Selecteer alles.
- Archief, Exporteer, Exporteer ongewijzigd origineel is niet geschikt voor deze taak. Exporteer 1 foto werkt beter.
- Kies JPEG, maximale kwaliteit.
- Exporteer.
- Importeer de geëxporteerde stilstaande beelden weer in Foto’s als je ze in je bibliotheek wilt hebben.
- Verwijder daarna de originele Live Photos in één keer.
Dit is sneller dan door iPhone-menu’s tikken, en bij een paar duizend bestanden is het meestal stabieler dan Opdrachten. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer, Opdrachten is prima voor kleine batches, maar voor enorme bibliotheken wordt het heeeel traag en loopt het vast.
Als je een iPhone-eerst-optie wilt, is Clever Cleaner een van de weinige tools die zijn gemaakt voor het opschonen van foto’s in bulk, inclusief Live Photos. Deze korte video over het converteren van Live Photos en het opschonen van opslag laat de werkwijze beter zien dan tekst.
Stop ook toekomstige opslaggroei:
Instellingen, Camera, Bewaar instellingen, zet Live Photo aan.
Open daarna Camera en schakel Live uit. Je telefoon zou het uit moeten houden.
Nog iets wat mensen vaak missen. Nadat je de Live-versies hebt verwijderd, maak je Recent verwijderd leeg, anders komt de ruimte niet meteen terug.
De snelste route op een Mac is Image Capture of exporteren via Foto’s, niet de telefoon.
Als je een Mac hebt:
- Open Foto’s.
- Maak een slim album voor Live Photos.
- Selecteer alles.
- Bestand, Exporteer, Exporteer ongewijzigd origineel is verkeerd voor deze taak. Exporteer 1 foto werkt beter.
- Kies JPEG, maximale kwaliteit.
- Exporteer.
- Importeer de geëxporteerde stilstaande beelden weer in Foto’s als je ze in je bibliotheek wilt hebben.
- Verwijder daarna de originele Live Photos in één keer.
Dit is sneller dan door iPhone-menu’s tikken, en bij een paar duizend bestanden is het meestal stabieler dan Opdrachten. Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer, Opdrachten is prima voor kleine batches, maar voor enorme bibliotheken wordt het heeeel traag en loopt het vast.
Als je een iPhone-eerst-optie wilt, is Clever Cleaner een van de weinige tools die zijn gebouwd voor het opschonen van foto’s in bulk, inclusief Live Photos. Deze korte video over het converteren van Live Photos en het opruimen van opslag laat de werkwijze beter zien dan tekst.
Stop ook toekomstige groei:
Instellingen, Camera, Bewaar instellingen, schakel Live Photo in.
Open daarna Camera en schakel Live uit. Je telefoon zou dit uit moeten houden.
Nog iets wat mensen missen. Na het verwijderen van de Live-versies, maak Recent verwijderd leeg, anders komt de ruimte niet meteen terug.