Hoe kan ik bestanden herstellen die van een externe harde schijf zijn verdwenen zonder te formatteren?

Mijn bestanden zijn plotseling verdwenen van mijn externe harde schijf, en ik kan de schijf nog steeds zien, maar de mappen zijn leeg. Ik moet echt belangrijke foto’s en werkdocumenten herstellen zonder de schijf te formatteren of de situatie te verergeren. Wat is de veiligste manier om ontbrekende bestanden van een externe harde schijf te herstellen?

Ik heb dit meegemaakt met een externe schijf met oude foto's en projectbestanden. Op een dag leken de mappen gewist. Het bleek dat de schijf een beschadigd bestandssysteem had, geen nette verwijdering. Ik heb het meeste teruggekregen, dus ik zou ontbrekende mappen nog niet als verloren data beschouwen.

Eerste stap: stop met het gebruiken van de schijf.

1. Formatteer hem niet.
  2. Zet er geen nieuwe bestanden op.
  3. Voer niet meteen reparatietools uit.
  4. Blijf niet willekeurig mappen openen als de schijf traag is of steeds wegvalt.

Als de data er nog steeds op staat, maken extra schrijfacties het erger. Dat heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd met een oude WD-schijf.

Voordat je met herstel begint, zou ik eerst een paar saaie dingen controleren.

1. Zet Verborgen items aan in Verkenner.
  2. Bekijk de gebruikte ruimte op de schijf. Als je mappen verdwenen zijn maar er nog steeds zoiets als 800 GB gebruikt wordt weergegeven, zou ik dat als een redelijk goed teken zien.
  3. Wissel de USB-kabel of poort.
  4. Als hij de verbinding verbreekt, extreem traag wordt of bestandssysteemfouten geeft, blijf er dan niet aan prutsen.

Als je geen back-up hebt, zou ik reparatiepogingen in het begin overslaan en direct naar bestandsherstel gaan. Die aanpak werkte voor mij beter dan eerst proberen de schijf te repareren.

Ik heb Disk Drill gebruikt. Mijn stappen waren eenvoudig.

1. Installeer het op de interne schijf van je computer, niet op de kapotte externe schijf.
  2. Sluit de externe schijf aan en open de app.
  3. Selecteer de schijf en klik daarna op Zoeken naar verloren data.
  4. Als de schijf onstabiel lijkt, maak dan eerst een schijfimage en scan die image in plaats daarvan. Ik zou dit doen als de schijf kuren vertoont, omdat herhaalde scans op een stervende schijf zwaar voor de schijf zijn.
  5. Laat de scan afronden. Bekijk een voorbeeld van een paar bestanden. Herstel ze naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde.

Ik zou de originele schijf niet repareren of formatteren totdat je belangrijke bestanden ergens anders naartoe zijn gekopieerd.

Er zijn ook situaties waarin ik zou stoppen met de doe-het-zelf-aanpak en het aan een herstelbedrijf zou overlaten.

1. Klikkende, schurende of piepende geluiden.
  2. Om de paar seconden de verbinding verbreken.
  3. Op geen enkele computer gedetecteerd worden.
  4. Scans die steeds vastlopen of eindeloos duren omdat de schijf blijft verdwijnen.
  5. Bestanden die je je niet kunt veroorloven te verliezen.

Op dat punt klinkt het minder als mapcorruptie en meer als hardwareproblemen. Software zal een schijf met falende mechanica niet redden.

Als je je bestanden terugkrijgt, zou ik de schijf met pensioen sturen. Ik vertrouw externe schijven niet meer nadat ze mappen beginnen kwijt te raken, onleesbaar worden of zonder duidelijke reden het bestandssysteem beschadigen. Je kunt SMART-diagnostiek controleren en kijken wat het gezondheidsrapport zegt. Zelfs als het rapport er goed uitziet, zou ik de schijf alleen blijven gebruiken voor onbelangrijke opslag, niet voor iets belangrijks.

Dat was mijn aanpak. Ik heb teruggehaald wat ik kon, de schijf vervangen en daarna nog een extra back-up bijgehouden. Het kostte me wat geld, zeker, maar minder dan twee keer met dezelfde paniek omgaan.

Als de schijf verschijnt en de mappen leeg zijn, zou ik eerst controleren op problemen met bestandsattributen voordat ik een volledige herstelscan uitvoer. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat je niet moet formatteren, maar ik ben het er niet helemaal mee eens om in het begin alle reparatiestappen te vermijden. Sommige controles hebben weinig risico als je ze alleen-lezen uitvoert.

Probeer eerst dit op Windows.

1. Open de Opdrachtprompt als administrator.
  2. Voer attrib -h -r -s /s /d X:*.*
  3. Vervang X door de stationsletter van je externe schijf.

Ik heb gezien dat malware en slechte USB-ontkoppelingen bestanden op verborgen en systeem zetten, waardoor de schijf leeg lijkt terwijl de gegevens er nog steeds op staan. Het kost 30 seconden en kost niets.

Controleer daarna Schijfbeheer. Als de partitie als RAW wordt weergegeven, of zonder bestandssysteem, sla reparaties dan over en ga direct naar herstel. Als de gebruikte ruimte er nog steeds normaal uitziet, is dat een sterk teken dat je bestanden nog steeds op de schijf staan.

Voor herstel is Disk Drill een goede keuze omdat het verloren partities en verwijderde maprecords goed leest. Herstel alleen naar een andere schijf. Als de bestandsnamen verhaspeld terugkomen, sorteer dan op type en bekijk eerst foto’s/documenten.

Ook is dit het bewaren waard als je later een eenvoudige handleiding nodig hebt voor herstel van een geformatteerde schijf:
bekijk deze eenvoudige handleiding om bestanden van een geformatteerde harde schijf te herstellen

Korte versie. Controleer verborgen attributen. Controleer of er nog steeds ruimte in gebruik is. Zo ja, scan dan met Disk Drill voordat je iets stoms doet zoals formatteren. Als de schijf geluid maakt of offline gaat, stop dan. Dat deel wordt snel erger.

Als de schijf nog steeds wordt gekoppeld en de juiste gebruikte ruimte toont, zou ik eigenlijk controleren of de mappen in een vreemde mappenstructuur zijn terechtgekomen voordat ik aanneem dat ze verdwenen zijn. @mikeappsreviewer en @voyageurdubois hebben het belangrijkste deel over niet formatteren al behandeld, dus ik sla het herhalen daarvan over.

Wat ik anders zou doen:

• Open de zoekfunctie van Verkenner op die externe schijf en zoek op bestandstype:
    • *.jpg
    • *.docx
    • *.pdf
    • *.xlsx
  • Sorteer op pad of wijzigingsdatum.
  • Controleer ook of de bestanden in FOUND.000 of vreemd benoemde mappen zijn beland na een slechte ontkoppeling.

Iets anders dat mensen vaak vergeten, is het controleren van Logboeken in Windows. Als je schijf-, NTFS- of slechte blok-waarschuwingen ziet rond het moment waarop de mappen verdwenen, wijst dat meer op schijfproblemen dan op simpelweg verborgen bestanden. Als dat soort dingen verschijnen, blijf er dan niet te veel mee rommelen.

Als zoeken niets oplevert, gebruik dan inderdaad een goede herstelapp zoals Disk Drill en herstel alleen naar een andere schijf. Ik ben het er enigszins mee oneens om al vroeg te veel opdrachtoplossingen te proberen, omdat mensen soms heel snel van lege mappen naar een volledig kapotte partitie gaan.

Als de externe schijf belangrijk genoeg is, maak er dan eerst een kloon/image van en scan daarna de kloon. Dat is de veiligere aanpak, niet de snelste.

Als je ook meer meningen uit de community wilt over tools voor herstel van harde schijven, is deze thread nuttig:
beste software voor herstel van harde schijven en problemen met externe opslag

Korte versie: zoek op bestandstype, controleer op vreemde herstelde mappen, bekijk Logboeken en gebruik daarna Disk Drill als de bestanden nog steeds niet verschijnen. Probeer de schijf niet te repareren voordat je de gegevens eraf hebt gehaald. Zo maken mensen van een slechte dag een nog slechtere.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @voyageurdubois, @nachtschatten en @mikeappsreviewer zeiden: controleer of dit een probleem met machtigingen of een mountpoint is, en niet alleen verborgen bestanden of schade aan het bestandssysteem.

Een verrassend vaak voorkomend geval op Windows is dat de stationsletter hetzelfde blijft, maar dat het eigendom van de map of de ACL’s vreemd worden nadat de schijf tussen pc’s is verplaatst. De mappen kunnen leeg lijken, ook al staan de gegevens er nog steeds. Dus voordat je een diepe scan uitvoert, klik met de rechtermuisknop op de schijf of een getroffen map, open Eigenschappen, daarna Beveiliging, en kijk of ergens de toegang wordt geweigerd. Als dat zo is, begin dan niet overal op de schijf machtigingen te wijzigen tenzij je weet wat je aanraakt, maar dan weet je in ieder geval dat de bestanden mogelijk niet echt weg zijn.

Ik ben het er enigszins mee oneens om te vroeg te veel shell-niveau-oplossingen uit te voeren. attrib is meestal onschadelijk genoeg, zeker, maar zodra mensen commando’s gaan opstapelen, vergeten ze vaak wat waardoor is veranderd. Mijn regel is simpel: controleer eerst de status, herstel daarna eerst, en repareer pas later.

Wat ik persoonlijk zou controleren en wat eigenlijk niet genoeg benadrukt is:

• Open de schijf in een andere bestandsbeheerder, niet alleen in Verkenner
  • Probeer een andere computer, idealiter met een ander besturingssysteem als dat mogelijk is
  • Controleer of de ontbrekende mappen in Eigenschappen wel een grootte tonen, ook als ze leeg lijken
  • Zoek naar absurd lange bestandspaden of kapotte namen waar Verkenner niet mee overweg kan

Als de schijf stabiel is, is Disk Drill een redelijke volgende stap.

Voordelen:

• eenvoudige voorbeeldweergave voor foto’s/documenten
  • goed in het vinden van verwijderde of ontbrekende mapvermeldingen
  • kan hele schijven, partities en images scannen

Nadelen:

• diepe scans kunnen eeuwig duren op grote externe schijven
  • de herstelde mappenstructuur is niet altijd perfect
  • de beste resultaten vereisen meestal een andere schijf met voldoende vrije ruimte

Dus ja, ik zou dit eerst behandelen als een zichtbaarheids- of bestandssysteemprobleem, niet als direct bewijs dat de gegevens zijn gewist. Als de bestanden belangrijk zijn, herstel ze dan met Disk Drill naar een andere schijf en maak je pas daarna zorgen over het repareren van de externe schijf.