Ik probeer dubbele of vergelijkbare foto’s op mijn iPhone te verwijderen, maar ik wil eerst twee foto’s naast elkaar vergelijken zodat ik niet per ongeluk de betere verwijder. Ik heb meerdere foto’s van hetzelfde moment gemaakt, en het heen en weer schakelen in de Foto’s-app maakt het moeilijk om te beslissen. Is er een ingebouwde iPhone-functie of een eenvoudige manier om foto’s naast elkaar te bekijken voordat ik er één verwijder?
Door een stapel bijna dubbele iPhone-foto’s gaan klinkt makkelijk totdat je 20 minuten bezig bent, inzoomt op twee bijna identieke foto’s van dezelfde hond en vergeet welke beter scherpgesteld was. Ik liep zelf ook tegen deze chaos aan, en meestal bedoelen mensen twee verschillende dingen wanneer ze zeggen dat ze foto’s willen vergelijken. Voor die taken heb je verschillende hulpmiddelen nodig.
Als je één enkele afbeelding naast elkaar wilt
De ingebouwde Opdrachten-app werkt prima als je doel is om één gecombineerde afbeelding te maken, zoals een voor-en-na, een snelle vergelijking, of iets dat je naar iemand wilt sturen.
Zo stel je het in:
- Open Opdrachten en tik op de plusknop.
- Voeg Selecteer foto’s toe en zet daarna Meerdere selecteren aan.
- Voeg Afbeeldingen combineren toe en stel dit in op Horizontaal.
- Voeg Bewaar in Foto’s toe.
- Bewaar de opdracht met een naam die je zelf kiest.
- Voer hem uit, kies twee foto’s en hij slaat een samengevoegde versie op in je bibliotheek.
Ik heb dit een paar keer gebruikt om vergelijkingen te versturen. Het werkt. De keerzijde is simpel. Het maakt een nieuwe afbeelding, dus nu heb je daar een derde bestand bij staan. Handig om te delen, minder handig voor het opruimen. Als je bibliotheek opgeblazen is met tien kopieën van dezelfde zonsondergang, helpt dit je totaal niet om te kiezen wat blijft.
Waarom de Foto’s-app snel vermoeiend wordt
Ik probeerde eerst de normale manier. Open één foto, veeg, ga terug, zoom in, tuur, vergeet hoe de vorige eruitzag, herhaal. Het is onhandig. Als je kijkt naar onscherpte, belichting of of iemand knipperde, dan begint je brein na een paar wissels details te missen. Uiteindelijk bewaar je ze allemaal, omdat de verkeerde verwijderen erger voelt dan ruimte verspillen.
Zo groeit een bibliotheek langzaam naar 15.000 foto’s en weet je nog steeds niet wat je veilig kunt verwijderen.
Nog iets irritants: de zichtbaarheid van bestandsgroottes is zwak in de standaard Foto’s-app. Vooral bij video’s moet je items één voor één openen en op Info tikken. Er is geen goede weergave van groot naar klein. Geen snelle manier om te zien wat je opslagruimte opslokt.
Wat voor mij beter werkte
Voor het echte opruimwerk doet Clever Cleaner wat de Foto’s-app niet doet. Het is gratis, zonder advertenties, zonder abonnementsmuur, wat ik niet had verwacht.
Het onderdeel waar ik het meest om gaf was de sectie Vergelijkbare. Die scant je fotobibliotheek en groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn. Denk aan burstfoto’s, minieme hoekveranderingen, vijf pogingen voor hetzelfde portret, noem maar op.
- Open Clever Cleaner en ga naar Vergelijkbare.
- Laat het je bibliotheek scannen. Als je een enorme filmrol hebt, geef het dan een paar minuten.
- Het groepeert op elkaar lijkende foto’s.
- In elke groep markeert het een voorgestelde Beste opname.
- Controleer de groep zelf. De app probeert de betere afbeelding te markeren door te kijken naar problemen zoals onscherpte of gesloten ogen.
- Gebruik Slim opruimen als je wilt dat de extra’s snel worden verwijderd, of bekijk elke set handmatig.
- Verwijderde bestanden gaan eerst naar de prullenbak van de app.
- Maak de prullenbak later leeg als je zeker bent.
Dit onderdeel vond ik fijn omdat het het domme heen-en-weer overbodig maakt. Je ziet vergelijkbare foto’s samen, en zo had dit vanaf het begin al op de iPhone moeten werken.
Kijk voor opslag eerst naar de grote bestanden
Hier verspillen mensen tijd. 300 screenshots verwijderen voelt productief, en dan blijkt één oude 4K-video groter te zijn dan al die screenshots samen.
Het tabblad Heavies sorteert bestanden van groot naar klein en toont de exacte grootte. Zo kom je snel bij de echte opslagvreters. In mijn geval waren oude video’s het grootste probleem, niet foto’s.
Het tabblad Screenshots is ook nuttiger dan de standaard screenshotmap in Foto’s, omdat het de bestandsgroottes daar meteen laat zien voordat je iets verwijdert.
Er is ook een Swipe-weergave. Foto’s worden gegroepeerd per maand, daarna ga je er één voor één doorheen, links om te verwijderen, rechts om te bewaren. De groottes worden getoond terwijl je sorteert, dus je ziet hoeveel ruimte je terugwint terwijl je door de stapel gaat. Best simpel, maar het houdt het proces gaande.
Privacygedeelte
Eén ding dat ik controleerde voordat ik het gebruikte: de verwerking blijft op het apparaat. Foto’s worden niet doorgestuurd naar een externe server. Voor persoonlijke albums, familiefoto’s, bonnetjes, privérommel, wat dan ook, houd ik het liever lokaal.
Dus hier ben ik op uitgekomen. Opdrachten is prima wanneer je twee afbeeldingen wilt exporteren naar één gecombineerd bestand. Voor het sorteren van duplicaten, het kiezen van de beste opname en het vinden van wat je opslagruimte opslokt, is dat een apart probleem, en Clever Cleaner deed dat voor mij beter.
iPhone geeft je geen echte zij-aan-zij vergelijkingsweergave in Foto’s. Dat is het irritante eraan. Je veegt heen en weer, zoomt in, vergeet wat je zag en houdt daarna toch beide foto’s.
Ik zou dit opdelen in 2 gebruikssituaties.
Als je twee iPhone-foto’s naast elkaar op één afbeelding wilt plaatsen, gebruik dan de route via Opdrachten. Deze gids legt het duidelijk uit, hoe je twee iPhone-foto’s naast elkaar kunt combineren voor eenvoudiger vergelijken. Het helpt bij visuele controles, maar het maakt een nieuw bestand aan, dus voor opruimen vind ik het niet ideaal.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Eerst een zij-aan-zij afbeelding maken is traag als je doel is om duplicaten snel te verwijderen. Het voegt nog een extra foto toe die je later moet uitzoeken.
Voor verwijderen is je beste ingebouwde optie Albums, Duplicaten. iPhone voegt exacte duplicaten samen, maar mist bijna-duplicaten van burstfoto’s of kleine houdingsveranderingen.
Daarvoor is Clever Cleaner nuttiger. De groepen met vergelijkbare foto’s besparen tijd, en je bekijkt sets voordat je verwijdert. Dat komt dichter in de buurt van de zij-aan-zij beslissing die je wilt, zonder 50 keer die domme veegdans te doen. Ik heb het gebruikt voor een rommelige filmrol en het verminderde de rommel behoorlijk snel.
Eerlijk gezegd, als je doel is om te beslissen welke foto je moet verwijderen, zou ik me niet druk maken om eerst per se een letterlijke zij-aan-zijweergave te maken. @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas hebben de combineer-afbeelding-kant al behandeld, maar voor opruimen voelt dat voor mij een beetje omgekeerd. Je maakt uiteindelijk nog een foto terwijl je juist foto’s probeert te verwijderen. Heel erg iPhone-logica, lol.
Wat ik in plaats daarvan doe:
- Open beide foto’s in Foto’s
- Tik op Wijzig bij de eerste en controleer de scherpte/belichting
- Veeg omhoog voor de info indien nodig
- Zet een favoriet op de betere
- Verwijder de mindere na het vergelijken
Een kleine truc die meer helpt dan mensen noemen: gebruik de filmstrip in de wijzigmodus. Wanneer je een foto opent en op Wijzig tikt, kun je veel sneller door nabije opnames scrubben dan met normaal vegen. Het is geen echt gesplitst scherm, maar het is waarschijnlijk de dichtstbijzijnde ingebouwde vergelijkingsworkflow die geen extra bestanden maakt.
Als deze ook nog uit burstmodus komen, tik dan op de burststapel en gebruik Selecteer…. De iPhone laat je de burstframes daadwerkelijk bekijken en alleen de beste bewaren. Dat deel is veel beter dan de normale opruiming van duplicaten.
Voor grotere rommel zou ik nog steeds Clever Cleaner gebruiken, omdat die vergelijkbare foto’s op een praktischere manier groepeert voor het verwijderen van duplicaten en bijna-duplicaten. Dat is nuttiger dan handmatig heen en weer springen tussen twee bijna identieke selfies totdat je ogen ermee ophouden. Als je er snel naar wilt kijken, laat deze video de opruimworkflow behoorlijk duidelijk zien: zie hoe Clever Cleaner vergelijkbare foto’s op de iPhone vindt
Dus de korte versie: geen echte native zij-aan-zijvergelijking in Foto’s, maar filmstrip in wijzigmodus + burstselectie + favorieten is de beste ingebouwde workaround. Gebruik daarna het Duplicaten-album voor exacte kopieën en Clever Cleaner voor dingen als “hetzelfde moment, net iets andere opname”.
Ik ben het op één punt met @boswandelaar eens en op een ander niet. Ja, iPhone Foto’s mist nog steeds een echte vergelijkingsmodus, maar ik zou niet de moeite nemen om een samengevoegde afbeelding naast elkaar te maken, tenzij je die combinatieafbeelding echt wilt bewaren. Voor verwijderen zorgt dat alleen maar voor extra rommel.
Een betere ingebouwde truc die niet genoeg is benadrukt:
- Zet de twee foto’s eerst in een tijdelijk album
- Open dat album en tik op Selecteer
- Tik afwisselend op elke foto om ze vanaf dezelfde plek te bekijken
- Gebruik knijpzoom op telkens hetzelfde focusgebied
- Markeer de winnaar met een bijschrift zoals KEEP of maak er een favoriet van
- Sorteer het album later en verwijder de mindere foto
Waarom dit helpt: de context blijft compacter. Door de hele bibliotheek springen maakt vergelijkingen juist vervelend.
Als beide foto’s ook nog met enkele seconden ertussen zijn genomen, controleer dan de tijdstempel in Info. Soms heeft de latere betere HDR-verwerking of focusvergrendeling, vooral bij nachtopnames.
Over Clever Cleaner: het is eigenlijk handig voor bijna-dubbelen omdat het vergelijkbare afbeeldingen groepeert in plaats van alleen exacte kopieën.
Voordelen:
- vangt op elkaar lijkende foto’s
- stelt een beste afbeelding voor
- sneller voor enorme bibliotheken
- lokale verwerking op het apparaat is een pluspunt
Nadelen:
- suggesties voor beste foto zijn niet altijd wat jij zou kiezen
- sentimentele foto’s moet je nog steeds handmatig controleren
- weer een extra app in de workflow als je liever alleen Apple-tools gebruikt
Dus mijn mening tegenover @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer: jaag niet te hard op echt naast elkaar vergelijken. Voor opschonen verslaat snel groeperen de perfecte lay-out. Ingebouwd voor kleine aantallen, Clever Cleaner voor honderden.