Hoe comprimeer je foto's op een iPhone voor meer opslagruimte?

De opslagruimte van mijn iPhone is bijna vol en foto’s nemen de meeste ruimte in beslag. Wat is de beste manier om foto’s op een iPhone te comprimeren zonder de beeldkwaliteit merkbaar te verminderen?

De beste methode hangt af van wat je wilt bereiken.

Voor een kleiner bestand dat je kunt e-mailen, uploaden of via een berichtenapp kunt versturen, zijn de ingebouwde iPhone-tools meestal voldoende. Voor een paar foto's heb je geen andere app nodig.

1. Selecteer de afbeelding in Foto's en tik op Deel.
  2. Kies Bewaar in Bestanden, selecteer een locatie en tik op Bewaar.
  3. Open Bestanden en zoek de opgeslagen afbeelding.
  4. Houd de afbeelding ingedrukt en selecteer vervolgens Taken > Converteer afbeelding.
  5. Kies JPEG en selecteer Klein, Gemiddeld of Groot.

Hiermee maak je een afzonderlijke, kleinere kopie die je kunt delen, terwijl het origineel ongewijzigd blijft.

Opslagruimte vrijmaken is een ander probleem. Foto's afzonderlijk converteren wordt al snel vervelend als je bibliotheek duizenden afbeeldingen bevat. Daarvoor is iets als Clever Cleaner praktischer. Deze app kan foto's in batches comprimeren en helpen bij het vinden van dubbele of vergelijkbare foto's, grote video's, oude schermafbeeldingen en Live Photos die je niet nodig hebt. Op deze manier heb ik verrassend veel ruimte vrijgemaakt zonder mijn hele bibliotheek handmatig te hoeven doorzoeken.

Kortom, gebruik Bestanden > Converteer afbeelding als je alleen een kleiner bestand nodig hebt om te delen. Als het werkelijke doel is om opslagruimte op je iPhone vrij te maken, is een speciale opschoon- of compressie-app een logischere keuze.

Comprimeer je bibliotheek niet in één keer en verwijder de originelen pas nadat je hebt gecontroleerd of van alles een back-up is gemaakt en de gecomprimeerde kopieën nog steeds de gewenste kwaliteit en metadata bevatten.

Voor opslagruimte zou ik eerst Apples instelling ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ proberen voordat je iets opnieuw comprimeert. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, blijven de bestanden met volledige resolutie in iCloud staan terwijl kleinere versies op de telefoon worden bewaard. De originelen worden gedownload wanneer dat nodig is. Het nadeel is dat je voldoende iCloud-opslag nodig hebt en dat voor toegang tot de originelen mogelijk een internetverbinding vereist is.

De methode van @omegaexplorerhq met Bestanden is prima om af en toe iets te delen, maar hiermee wordt nog een kopie gemaakt. Daardoor kan de methode tijdelijk juist meer in plaats van minder ruimte gebruiken. Begin bij een grote bibliotheek met het verwijderen van grote video’s, dubbele foto’s, schermafbeeldingen en ongewenste Live Photos. Clever Cleaner kan dit sorteerproces versnellen, maar controleer de selecties zorgvuldig in plaats van een massale verwijdering goed te keuren.

Een bibliotheek met foto’s die al in HEIF zijn gemaakt, is anders dan een bibliotheek vol oudere JPEG-bestanden: het opnieuw comprimeren van HEIF-foto’s bespaart mogelijk minder ruimte dan verwacht en kan zichtbare artefacten veroorzaken. Ik zou ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ ingeschakeld laten, zoals @falcon6612 voorstelde, en vervolgens voor toekomstige foto’s Camera > Structuren > High Efficiency instellen. Daarmee worden bestaande bestanden niet kleiner, maar wordt voorkomen dat het probleem groter wordt. Om direct ruimte vrij te maken, verdienen video’s en Live Photos meestal eerder aandacht dan gewone foto’s.

Foto’s zijn zelden de echte boosdoener. Negen van de tien keer zijn het video’s, en één 4K-fragment kan meer ruimte innemen dan honderden foto’s. Dus voordat iemand zijn fotobibliotheek opnieuw gaat comprimeren, open je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en bekijk je daadwerkelijk de verdeling. Als video’s de ruimte opslokken, is het comprimeren van JPEG’s verspilde moeite.

@vibergirl heeft gelijk over HEIF, en dat is het punt dat de meeste mensen overslaan. Als je recente foto’s al in Hoge efficiëntie zijn opgeslagen, levert het opnieuw comprimeren ervan slechts een minimale besparing en een minder mooie afbeelding op. Je zou kwaliteit inleveren voor vrijwel niets. Bij oude bibliotheken die voornamelijk uit JPEG’s bestaan, loont compressie wel, dus het hangt er echt vanaf uit welke periode je filmrol stamt.

Waar ik wel een kleine kanttekening bij zou plaatsen, is dat je niet te zwaar moet leunen op Optimaliseer iPhone-opslag. Het werkt, maar het is geen gratis opslag; het verplaatst de last alleen naar iCloud. Zodra je iCloud vol raakt, loopt alles vast en ben je weer terug bij af, maar betaal je nu maandelijks. Prima als je al voor iCloud betaalt, vervelend als je dat juist hoopte te vermijden.

Voor het sorteren is iets als Clever Cleaner een redelijke manier om snel grote video’s, dubbele bestanden en oude schermafbeeldingen te vinden, maar beschouw het als een hulpmiddel om een shortlist te maken, niet als een knop om automatisch te verwijderen. Dezelfde waarschuwing die @falcon6612 gaf. Laat de app de kandidaten vinden en beslis daarna zelf.

Mijn eerlijke mening: sla fotocompressie volledig over totdat je de video’s en dubbele bestanden hebt opgeruimd. Verwijder een paar grote fragmenten of zet ze van de telefoon af, en meestal maak je in vijf minuten meer ruimte vrij dan het opnieuw comprimeren van een volledige bibliotheek ooit zou opleveren.