Ik probeer foto’s op mijn iPhone in verschillende albums te organiseren, maar wanneer ik ze verplaats of toevoeg, raak ik in de war over of ze echt zijn verplaatst of alleen gekopieerd. Ik heb onlangs mijn fotobibliotheek opgeschoond en nu lijken sommige foto’s in meerdere albums te staan. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat de beste manier is om iPhone-foto’s tussen albums te beheren zonder iets te verliezen of duplicaten te maken.
Enorme fotobibliotheken worden snel lelijk. Ik liep ooit tegen dezelfde muur aan toen die van mij richting de tienduizenden groeide. Wat hielp, was niet harder ploeteren. Het was veranderen hoe ik met die rommel omging.
Waar ik over struikelde in Apple Foto’s
De Foto’s-app op de iPhone plaatst foto’s niet in albums zoals een normaal mapsysteem dat zou doen. Wanneer je een afbeelding aan een album toevoegt, blijft die in de hoofdbibliotheek staan en verschijnt die ook in het album. Het is meer een label dan een verplaatsing. Recent is niet een soort opvangbak die je later leegmaakt. Het is de doorlopende stroom van alles. Toen ik dat eindelijk doorhad, kreeg de app meer logica en stopte ik met ertegen vechten.
Waarom ik elke keer eerst het afval zou opruimen
Als je bibliotheek vol staat met wazige foto’s, vijf pogingen van dezelfde hondenfoto, burst-restjes en willekeurige screenshots uit 2021, voelt het sorteren tien keer erger. Die van mij was ook zo. Behalve dat het irritant was, zorgde weinig vrije opslag ervoor dat de telefoon traag werd. Apps openden langzaam. De camera aarzelde. Alles voelde stroperig.
Apple’s ingebouwde onderdeel Duplicaten onder Hulpprogramma’s is prima voor exacte kopieën, maar het miste bij mij het meeste van de rommel die op elkaar leek en deed er eindeloos over om te updaten. Voor een grondigere opschoning had ik meer succes met Clever Cleaner. Het was gratis toen ik het gebruikte, geen advertenties, geen abonnements-pop-ups die in mijn gezicht werden geduwd.
Het onderdeel waar ik steeds naar terugging, was de grootteweergave. Grote bestanden kwamen direct bovenaan te staan, met exacte aantallen, zodat die gigantische 4K-clips zich niet langer in de stapel verstopten. Daarna deed de groepering van vergelijkbare foto’s het saaie deel dat ik zelf nooit afmaak. Het bundelde bijna dezelfde foto’s, burst-reeksen en die drie of vier pogingen van dezelfde zonsondergang waarbij er één prima is en de rest alleen maar ballast. Ik maakte een flink stuk opslag vrij, ongeveer 8 GB als ik het goed herinner, en de telefoon stopte met verstopt aanvoelen. Het gaf me een schoon genoeg startpunt om de bibliotheek te sorteren zonder hem door de kamer te willen gooien lol.
Hoe ik het zou organiseren zonder er een heel weekend aan te verbranden
De grote fout is proberen elke foto in één keer te fixen. Dat deed ik. Hield misschien vijftien minuten stand voordat mijn brein afhaakte. Kleinere routines werkten beter.
Gebruik de datumtruc. Zoek de datum van vandaag in Foto’s. Dan verschijnen foto’s die op dezelfde maand en dag in verschillende jaren zijn gemaakt. Dit maakte opruimen voor mij vreemd genoeg makkelijker, omdat ik toch al naar oude herinneringen keek, dus rommel verwijderen voelde minder als administratief werk. Ik gooide onderweg de wazige foto’s, dubbele hoeken en per ongeluk gemaakte broekzakfoto’s weg.
Doe één korte ronde per week. Tien minuten was genoeg. Ik behandelde Recent als een inbox. Eerste ronde: duidelijke rommel verwijderen. Tweede ronde: de blijvers in een paar albums zetten. Dit hield veel beter stand dan die opruimmarathons van eens in de zes maanden.
Houd de albumindeling saai. Te veel albums wordt weer een nieuwe rommel. Ik hield het bij een paar brede categorieën. Persoonlijke dingen. Screenshots en opgeslagen referentierommel. Een plek voor foto’s die ik later wilde bewerken. Dat dekte het meeste. Toen ik het te ingewikkeld probeerde te maken, stopte ik na ongeveer een week al met het systeem bijhouden.
Gebruik bij enorme achterstanden een snellere sorteerapp. Ik probeerde op swipen gebaseerd sorteren met apps zoals Slidebox, en dat voelde sneller dan Apple’s stroom van tikken, selecteren, delen, toevoegen. Als je jaren aan achterstand hebt, is snelheid belangrijk, anders blijf je het niet doen.
Het doel waar ik op uitkwam
Ik ben gestopt met jagen op een perfecte bibliotheek. Je hebt geen twintig redelijke foto’s van één diner of één concert nodig. Je hebt dat ene paar nodig dat het waard is om te bewaren. Als je telefoon stikt in de opslag, ruim dan eerst de rommel op zodat hij weer normaal werkt. Daarna is een paar minuten per week genoeg om alles onder controle te houden. Geen gigantische resetsessie, geen chic systeem, geen onzin.
Foto’s op de iPhone verplaatsen niet tussen albums zoals bestanden in mappen. Dat brengt veel mensen in de war.
Hier is de duidelijke versie.
-
Je bibliotheek is de hoofdlijst.
Elke foto staat daar eerst. -
Albums zijn verwijzingen.
Wanneer je een foto aan een album toevoegt, verplaats je die niet uit de bibliotheek. Je plaatst er een verwijzing naar in dat album. -
Verwijderen is belangrijk.
Als je een foto uit de hoofdbibliotheek verwijdert, verdwijnt die ook uit elk album.
Als je een foto uit een album verwijdert, blijft die in de bibliotheek staan.
Dat is de basisregel.
Een snelle test:
Open een album, tik op een foto en tik op het prullenbakpictogram. De iPhone vraagt meestal of je de foto wilt verwijderen. Daarmee verwijder je die overal.
Als je de albumopties gebruikt en kiest voor Verwijder uit album, verdwijnt die alleen uit dat album.
Op één punt ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer, Recent is handig, maar ik zou het niet voor altijd behandelen als een werkwachtrij. Het is een op datum gebaseerde stroom, geen projectbord. Ik krijg betere resultaten met maximaal 4 tot 6 albums, en dan Favorieten voor de beste foto’s.
Mijn indeling:
Familie
Reizen
Werk
Schermafbeeldingen
Om af te drukken
Favorieten
Als je bibliotheek na het opruimen nog steeds rommelig aanvoelt, gebruik dan vaker zoeken. Zoek op beach, dog, receipt, video, of een maand zoals March 2024. Apple’s object- en tekstzoekfunctie is nu behoorlijk goed.
Als je een opruimapp wilt voordat je gaat sorteren, is Clever Cleaner de moeite waard voor duplicaten en vergelijkbare foto’s. Voor een visuele handleiding legt deze iPhone-foto-opruimgids van Clever Cleaner het proces op een eenvoudige manier uit.
Kort gezegd: albums kopiëren de verwijzing, niet het bestand. Verwijder uit de bibliotheek, dan is het overal weg. Verwijder uit album, dan blijft het bewaard. Die ene regel voorkomt veel verwarring.
Wat mensen in de war brengt, is dat iPhone-albums geen mappen zijn. Ze lijken meer op afspeellijsten.
Dus als je een foto toevoegt aan Album B, blijft die meestal gewoon in je hoofdbibliotheek staan en kan die ook in Album A blijven. Je hebt het bestand niet verplaatst in de computerbetekenis van het woord. Apple Foto’s toont gewoon dezelfde foto op meerdere plekken.
Wat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @stellacadente zeiden: stop met albums gebruiken als opslagbakken. Gebruik ze als weergaven.
Mijn systeem is:
- bewaar alles in Bibliotheek
- gebruik Favorieten voor de beste foto’s
- maak alleen albums voor tijdelijke projecten zoals “Spullen Verkopen”, “Reis 2025” of “Naar mama sturen”
- gebruik zoeken en bijschriften veel vaker dan albums
Bijschriften worden trouwens onderschat. Veeg omhoog op een foto en voeg “paspoort”, “bonnetje”, “keukenverf” of wat dan ook toe. Later werkt zoeken echt veel beter dan graven door 19 albums waarvan je was vergeten dat je ze had gemaakt.
Ook, als foto’s na het opruimen “verdwenen” lijken, controleer dan:
- Recent verwijderd
- Verborgen
- Duplicaten
- of iCloud-foto’s synchroniseert
- of je iets uit een album hebt verwijderd in plaats van het echt te wissen
Eén klein meningsverschil met het advies om “maar een paar albums te houden”: als albums jouw brein helpen, maak er dan meer. Verwacht alleen niet dat ze zich als mappen gedragen, want dat doen ze niet.
Als je bibliotheek vóór het organiseren nog steeds overvol is, is Clever Cleaner eerlijk gezegd handig om eerst vergelijkbare foto’s en grote bestanden op te ruimen. Deze uitleg over hoe je iPhone-opslag snel kunt vrijmaken met Clever Cleaner is vrij makkelijk te volgen.
Korte versie:
- Toevoegen aan album = niet verplaatst
- Verwijderen uit album = nog steeds in bibliotheek
- Foto verwijderen = overal weg
Apple heeft dit veel verwarrender gemaakt dan nodig was, eerlijk gezegd.