Herstel verwijderde APFS-bestanden nadat de prullenmand is geleegd, nog hoop?

Ik heb per ongeluk de Prullenmand op mijn Mac geleegd en belangrijke bestanden van een APFS-schijf verloren. Sindsdien heb ik niet veel nieuwe gegevens weggeschreven, maar ik weet niet zeker of macOS-snapshots, Time Machine of herstelsoftware kunnen helpen. Wat zijn de beste manieren om veilig verwijderde APFS-bestanden te herstellen?

gebruiker 1

Ja, er is nog steeds een kans, maar het hangt echt van twee dingen af: wat voor soort schijf het was, en hoeveel de schijf sinds het verwijderen is gebruikt.

Het belangrijkste is om die schijf meteen niet meer aan te raken. Installeer er geen herstelapps op, kopieer er niets naartoe, voer geen opschoonhulpprogramma's uit, en ik zou voorlopig ook wachten met reparaties via Schijfhulpprogramma. Alles wat naar de schijf schrijft, kan de verwijderde gegevens overschrijven die je probeert terug te halen.

Als dit een snelle formattering in Schijfhulpprogramma was, betekent dat niet automatisch dat de bestanden voorgoed weg zijn. Een snelle formattering zet meestal de structuur van het bestandssysteem opnieuw op in plaats van direct elk stukje oude data te wissen. Als je er daarna niet veel op hebt opgeslagen, is herstel mogelijk nog steeds mogelijk.

SSD's zijn het lastigste geval, vooral interne Mac-SSD's. De meeste moderne Macs gebruiken TRIM op de interne SSD, en zodra TRIM die verwijderde blokken wist, kan normale herstelsoftware ze niet meer terughalen. Externe SSD's zijn iets minder voorspelbaar omdat TRIM afhangt van de verbinding en de behuizing. Sommige geven TRIM-opdrachten door, andere niet. Dus een externe SSD kan nog herstelbaar zijn als je hem snel genoeg niet meer gebruikt.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een APFS-schijf nadat ik een map had verwijderd en de prullenmand had geleegd. Wat mij het meest hielp, was Disk Drill, maar ik heb ervoor gezorgd dat ik het niet installeerde op de schijf waarvan ik probeerde te herstellen.

Wat ik deed, was in feite dit:

1. Disk Drill op een aparte schijf geïnstalleerd.
  2. De APFS-schijf aangesloten waarop de verwijderde bestanden stonden.
  3. Volledige schijftoegang toegestaan toen macOS daarom vroeg.
  4. Het volledige APFS-volume gescand, niet alleen een kleine map.
  5. De scan volledig laten afronden voordat ik iets herstelde.
  6. Eerst een voorbeeld van de bestanden bekeken om te controleren of ze echt openden.
  7. De bestanden naar een andere schijf hersteld.

Het handige was dat veel van de mapnamen intact terugkwamen, dus het was niet zomaar een enorme stapel willekeurige bestandsnamen die ik achteraf moest uitzoeken.

Als je geen Time Machine-back-up hebt, is herstelsoftware waarschijnlijk het op één na beste om te proberen. Controleer ook op APFS-snapshots voordat je opgeeft. macOS kan lokale snapshots bewaren, zelfs wanneer je Time Machine-schijf niet is aangesloten. Ze bestaan in jouw geval misschien wel of misschien niet, maar het is de moeite waard om te controleren.

Ik zou Schijfhulpprogramma EHBO en andere reparatiepogingen bewaren voor nadat je de bestanden hebt hersteld die belangrijk voor je zijn. Eerst herstellen, later de schijf repareren. Die volgorde is belangrijk.

Als de schijf zich fysiek slecht gedraagt, bijvoorbeeld als hij niet koppelt, steeds de verbinding verbreekt, klikt, of bij elke scan vastloopt, zou ik stoppen met doe-het-zelfpogingen. Op dat punt is een herstelbedrijf veiliger. Veel goede bedrijven beoordelen het gratis en rekenen alleen als ze gegevens herstellen, meestal aangeduid als no data, no fee. Het kost meer dan software, maar als de schijf defect raakt, is het de minder riskante route.

Of die bestanden zich in iCloud Drive, Bureaublad of Documenten bevonden, maakt veel uit, want Prullenmand legen is misschien niet de enige plek om te controleren. Controleer vóór je scans uitvoert de map Recent verwijderd op iCloud.com en eventuele prullenmanden van specifieke apps, vooral voor Foto’s, exportbestanden van Notities, Pages-bestanden, enzovoort. Dat helpt niet bij normale lokale APFS-verwijderingen, maar het is een snelle controle en het schrijft niets naar de beschadigde schijf. Ik ben het met de anderen eens dat je installaties en reparaties op dezelfde schijf moet vermijden, maar ik zou oppassen om niet meteen in een lange herstelscan te duiken als er nog een cloud- of snapshotkopie beschikbaar is. Als het echt alleen lokaal op een interne SSD stond, houd de verwachtingen dan laag. Als het op een externe APFS-harde schijf stond, is de kans veel groter.

Als de bestanden op de interne SSD van je Mac stonden, zou ik dit behandelen als een race tegen TRIM en achtergrondschrijfacties, niet als een gewone taak voor het terughalen van verwijderde bestanden. Controleer eerst Time Machine/lokale snapshots, want dat is de schoonste manier van herstellen, maar als daar niets staat, schakel hem dan uit en scan vanaf een andere Mac of een externe opstartconfiguratie in plaats van iets op dezelfde schijf te installeren.