Mijn externe harde schijf wordt plotseling weergegeven als niet-toegewezen in Schijfbeheer, en ik denk dat deze een GPT-partitietabel gebruikte. Ik heb deze niet geformatteerd omdat ik de verloren partitie en bestanden veilig moet herstellen. Wat is de beste manier om de GPT-partitie te herstellen zonder het herstel van de gegevens moeilijker te maken?
Eerste punt: stop met het gebruiken van die schijf. Kopieer er niets naartoe, installeer er geen hersteltools op, voer Diskpart clean niet uit, niets. Als het je opstartschijf is, zet de computer uit en gebruik een live-USB. Als het een tweede schijf of externe schijf is, koppel die dan af of trek de stekker eruit totdat je eraan gaat werken. De bestanden kunnen er nog steeds zijn, maar nieuwe schrijfacties kunnen overschrijven wat je probeert terug te halen.
Je hebt hier mogelijk een redelijke kans, omdat GPT-schijven een reservekoptekst van de partitie aan het einde van de schijf bewaren. Dat garandeert geen herstel, maar het geeft je in sommige gevallen meer om mee te werken dan een oude indeling in MBR-stijl.
Als je een andere schijf hebt met genoeg vrije ruimte, maak dan eerst een volledige sector-voor-sector-image. Dat is de veiligste stap. Gebruik dd, ddrescue of een commerciële imagingtool als dat prettiger is. Voer daarna het herstelwerk uit op de image in plaats van op de originele schijf. Als er iets misgaat, heb je nog steeds de onaangeroerde bronsschijf.
Voor een praktischere aanpak is herstelsoftware meestal de minst pijnlijke optie. Wanneer de partitietabel beschadigd of verwijderd is, kan het besturingssysteem doen alsof de bestanden weg zijn, maar de daadwerkelijke gegevens staan vaak nog gewoon op de schijf.
Disk Drill is een goede keuze voor dit soort GPT-partitieproblemen. Het kan de fysieke schijf direct scannen, zoeken naar verloren partities en bestandssysteemsignaturen, en je bestanden laten bekijken voordat je ze herstelt. Het ondersteunt ook gangbare bestandssystemen zoals NTFS, FAT32 en exFAT, en kan werken met schijven die als RAW worden weergegeven.
De basisstappen zijn:
- Kies de fysieke schijf, niet alleen een zichtbare volume.
- Voer Zoek naar verloren gegevens uit.
- Controleer de resultaten onder Bestaand en Gereconstrueerd.
- Herstel alles wat belangrijk is naar een andere schijf.
Als je wilt proberen de partitietabel zelf te repareren, kijk dan naar TestDisk of gdisk, maar wees voorzichtig. TestDisk kan scannen op oude partitiesignaturen en de partitievermeldingen herschrijven als het de juiste vindt. De scan zelf is veilig genoeg, maar zodra je Write kiest, wijzigt het de schijf. Doe dat niet tenzij de gedetecteerde partitie-indeling duidelijk overeenkomt met wat je eerder had.
gdisk is nuttig bij GPT-specifieke schade. Omdat GPT een reservekoptekst aan het einde van de schijf opslaat, kan gdisk soms de hoofdkoptekst opnieuw opbouwen vanuit die reservekopie. Dat kan helpen wanneer het begin van de schijf beschadigd is geraakt.
Nog iets: als Windows de schijf toont als een GPT Protective Partition, converteer, wis of initialiseer die dan niet meteen. Dat kan gebeuren na een vreemde hardwarewijziging, een probleem met een USB-dock of een mismatch in sectorgrootte. Clean uitvoeren in Diskpart wist de partitietabel, wat herstel moeilijker maakt. Haal eerst de bestanden eraf met iets zoals Disk Drill en maak je daarna pas druk over het herstellen van de schijfindeling.
Initialiseer de schijf niet alleen omdat Windows aanbiedt deze te repareren. Voordat ik uren besteed aan het scannen, zou ik eerst de saaie hardwarekant uitsluiten: probeer een andere USB-kabel, poort en, als deze in een behuizing zit, indien mogelijk een ander dock of andere behuizing. Sommige USB-bridges rapporteren de sectorgrootte anders, en dat kan ervoor zorgen dat een perfect geldige GPT-schijf er onjuist of niet-toegewezen uitziet. Als deze nog steeds op dezelfde manier wordt weergegeven, dan ben ik het eens met de veiligere aanpak hierboven: maak er eerst een image van als dat kan, scan daarna de image of de fysieke schijf met TestDisk/Disk Drill en herstel bestanden naar een andere schijf. Ik zou een opnieuw opgebouwde GPT niet terugschrijven naar het origineel totdat de belangrijke bestanden elders zijn gekopieerd.
Het eerste getal dat je moet controleren, is of Windows nog steeds de juiste totale schijfgrootte voor de externe schijf rapporteert.
Als het een schijf van 4 TB is en Schijfbeheer ongeveer 3,6 TB niet-toegewezen toont, wijst dat eerder op een verloren of beschadigde partitietabel. Als het 0 bytes, 2 TB, een vreemd kleine grootte toont, of steeds verschijnt en verdwijnt, behandel het dan niet langer als een partitieherstelklus. Dan is de kans groter dat het om een USB-bridge, behuizing, firmware of schijfgezondheidsprobleem gaat, en 12 uur scannen kan een falende schijf alleen maar extra belasten.
Ik ben het eens met het advies om het niet te initialiseren, maar ik zou ook voorzichtig zijn met een andere veelgemaakte fout: voer er geen CHKDSK op uit. CHKDSK is bedoeld om een bestandssysteem te repareren dat Windows al kan begrijpen. Op een schijf die plotseling als niet-toegewezen verschijnt, kan het er een puinhoop van maken als de partitiegrenzen of metadata van het bestandssysteem al onjuist zijn.
Voordat ik probeer GPT opnieuw op te bouwen, zou ik dit in deze volgorde controleren:
- Toont de schijf de juiste fysieke grootte?
- Maakt hij klikgeluiden, verbreekt hij willekeurig de verbinding of laat hij Schijfbeheer vastlopen?
- Kan een SMART-tool de gezondheid uitlezen via de USB-behuizing?
- Was de schijf ooit met BitLocker versleuteld?
- Is hij gebruikt op een Mac, NAS, Linux-systeem, tv of gameconsole voordat Windows hem als niet-toegewezen zag?
Dat vierde punt wordt vaak over het hoofd gezien. Als de oude partitie met BitLocker was versleuteld, kunnen sommige hersteltools bestandskenmerken vinden, maar geen bruikbare bestandsnamen of mappenstructuur herstellen, tenzij de volumemetadata intact is en je de herstelsleutel hebt. In dat geval is het correct opnieuw opbouwen van de partitievermelding belangrijker dan een algemene bestandsuitsnede uitvoeren.
Als de schijfgrootte correct is en de schijf stabiel lijkt, dan is scannen redelijk. Kies de fysieke schijf, niet een willekeurig niet-toegewezen volume, en bekijk eerst een voorbeeld voordat je ergens voor betaalt. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer, GetDataBack en TestDisk pakken dit allemaal net iets anders aan. Disk Drill is eenvoudiger voor niet-technische gebruikers, maar ik zou geen enkele tool kopen totdat die je herkenbare bestanden in de voorbeeldweergave laat zien. Als je betaalde tools vergelijkt, kunnen recente gebruikersreviews van Disk Drill de moeite waard zijn om te lezen, maar het voorbeeldresultaat op je eigen schijf is belangrijker dan reviews.
Mijn persoonlijke volgorde zou zijn: maak eerst een image als de gegevens belangrijk zijn, scan de image, herstel bestanden naar een andere schijf en maak je daarna pas zorgen over het repareren van de partitietabel. Eerst de GPT opnieuw opbouwen is verleidelijk omdat het netter voelt, maar het is de riskantere route als je moet gokken. Een succesvolle partitiereparatie die de verkeerde startsector gebruikt, kan ervoor zorgen dat Windows vraagt om deze te formatteren of een kapot bestandssysteem toont, waarna mensen nog meer reparaties boven op reparaties gaan proberen.
Als je TestDisk gebruikt, let dan goed op de begin- en eindwaarden van de partitie die het vindt. Schrijf niets weg alleen omdat het iets heeft gevonden met het juiste bestandssysteemlabel. Een overgebleven oude partitie van een eerdere formattering kan overtuigend lijken. Het juiste resultaat moet overeenkomen met de grootte, het bestandssysteem en de globale indeling die je je herinnert.
Als de schijf lawaai maakt, erg traag is, de verbinding verbreekt of leesfouten geeft, sla doe-het-zelf reparatiepogingen dan over en kloon met ddrescue of overweeg een herstelbedrijf. Softwareherstel gaat ervan uit dat de schijf betrouwbaar genoeg gelezen kan worden. Wanneer de hardware faalt, is elke lange scan opnieuw een gang over beschadigde media.
Initialiseer de schijf niet alleen omdat Windows aanbiedt deze te repareren. Voordat u uren besteedt aan scannen, zou ik eerst de saaie hardwarekant uitsluiten: probeer een andere USB-kabel, poort en, als deze in een behuizing zit, indien mogelijk een ander dock of andere behuizing. Sommige USB-bridges rapporteren de sectorgrootte anders, en dat kan ervoor zorgen dat een volledig geldige GPT-schijf er onjuist of niet-toegewezen uitziet. Als deze nog steeds op dezelfde manier wordt weergegeven, dan ben ik het eens met de veiligere aanpak hierboven: maak er eerst een image van als dat kan, scan vervolgens de image of de fysieke schijf met TestDisk/Disk Drill en herstel bestanden naar een andere schijf. Ik zou een opnieuw opgebouwde GPT niet terugschrijven naar het origineel totdat de belangrijke bestanden elders zijn gekopieerd.