Jeg slettet ved et uhell flere viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg prøvde å frigjøre plass, og jeg trenger hjelp til å gjenopprette dem raskt. Kortet ble brukt i kameraet mitt, og jeg er bekymret for at filene kan være borte for godt. Hvis noen vet den beste måten å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort på eller hvilken programvare som faktisk fungerer, ville jeg virkelig satt pris på rådene.
Å miste en video du trengte føles dårlig hver eneste gang. Jeg gjorde dette én gang med opptak fra et familiearrangement, og den verste feilen ville ha vært å fortsette å bruke kortet som om ingenting hadde skjedd.
Hvis klippet ditt forsvant fordi du slettet det, formaterte kortet, eller kameraet ditt begynte å gi kortfeil, slutt å skrive noe som helst til det. Akkurat nå er det beste du kan gjøre å unngå å gjøre skaden verre.
Først av alt, ta ut kortet
Ta minnekortet ut av kameraet.
Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater kortet igjen. Hver nye skriving går utover de gamle dataene du vil ha tilbake.
Og ja, hvis kameraet ditt lar deg koble til via USB, ville jeg fortsatt ikke brukt det til dette. Jeg hadde bedre hell med en vanlig kortleser. Færre rare overføringsproblemer.
Sjekk om datamaskinen din fortsatt ser det
Sett kortet inn i en kortleser og koble det til datamaskinen.
Hvis Windows viser kortet, selv om det ser ødelagt, uleselig, RAW eller ikke allokert ut, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt noe å jobbe med.
Hvis det ikke vises i Filutforsker, åpne Diskbehandling og se der. Jeg har sett kort dukke opp der selv når Filutforsker oppfører seg som om de ikke eksisterer. Hvis Diskbehandling ser det, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
De vanlige gjenopprettingsverktøyene går glipp av mye kameravideo
Det er her folk bruker bort tid.
Mange gjenopprettingsapper klarer seg fint med bilder, PDF-er, kontorfiler og slikt. Video fra kameraer er et helt annet rot. På mange kort er opptakene delt opp i fragmenter over hele lagringen, noen ganger i et stort antall separate biter. GoProer, droner, dashbordkameraer, speilløse kameraer, actionkameraer, de gjør alle dette vanskeligere.
Jeg pleier vanligvis å vise folk til Disk Drill når de tapte filene er kameravideoer.
Hovedgrunnen er modusen Advanced Camera Recovery. Den er laget for å sette sammen fragmenterte opptak igjen i stedet for å gjøre et slapt headersøk og håpe på det beste. På kort fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashbordkameraer og lignende utstyr, betyr dette noe.
Hva jeg ville gjort
- Installer Disk Drill.
- Koble det originale SD-kortet til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg minnekortet fra listen. Klikk på Search for lost data, og velg deretter Advanced Camera Recovery.
- La skanningen fullføres. Ikke avbryt den for tidlig.
- Forhåndsvis det den finner.
- Lagre gjenopprettede videoer et annet sted.
Den siste delen er viktig. Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme kortet. Legg dem på den interne disken, en ekstern SSD, et hvilket som helst annet sted.
Når programvare fortsatt gir mening
Jeg ville prøvd programvare først hvis problemet ser logisk ut, ikke fysisk. Ting som:
- Du slettet filene ved en feil.
- Kortet ble formatert.
- Filsystemet ble skadet.
- Kortet vises, men filene mangler eller er ødelagte.
I de tilfellene gir gjenopprettingsprogramvare ofte resultater hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok.
Når jeg ville stoppet og overlatt det til noen andre
Noen tegn forteller deg at du bør avslutte hjemmegjenopprettingsrunden.
- Kortet har synlig fysisk skade.
- Det blir raskt varmt når du kobler det til.
- Datamaskinen din oppdager det ikke i det hele tatt.
- Det fortsetter å koble fra under skanninger.
- Kameraet viser maskinvarerelaterte feil.
- Opptakene er verdt penger, kundetillit eller arbeid du ikke kan gjøre på nytt.
Jeg ville ikke fortsatt å pirke borti et kort i de tilfellene. Gjentatte forsøk kan gjøre ting verre. Et gjenopprettingslaboratorium kan kanskje lese minnebrikkene direkte, noe som er langt utover vanlige hjemmeverktøy.
Hvis kortet fortsatt vises, slutt å bruke det og skann det én gang, forsiktig. Hvis det ikke gjør det, eller det begynner å oppføre seg ustabilt, ville jeg stoppet der. Det reddet meg fra å gjøre ett dårlig kort om til et dødt kort.
Slutt å bruke SD-kortet. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig.
En ting jeg ville lagt til først: lag et bilde av kortet før du skanner det. Jeg ville gjort dette før du prøver gjenoppretting hvis videoene betyr noe. En byte-for-byte-kopi gir deg ett rent forsøk og holder originalen urørt hvis kortet begynner å oppføre seg rart. På Windows fungerer USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool fint. På Mac eller Linux fungerer dd hvis du vet hva du gjør. Lite steg, stor gevinst.
Kjør deretter gjenoppretting på bildet, ikke kortet, hvis programvaren din støtter det. Disk Drill er et solid valg for slettede kameravideoer, spesielt hvis kortet ble formatert eller klippene ble fragmentert.
Sjekk også mappene DCIM og PRIVATE for skjulte rester. Noen kameraer legger igjen sidecar-filer eller oppdelte klipp. Hvis du ser THM-, XML-, IDX- eller BDMV-filer, ikke slett noe av det.
Hvis videoene ble slettet i dag og du ikke skrev noe nytt, er sjansene for gjenoppretting ganske gode. Hvis du fortsatte å ta opp etter slettingen, faller sjansene raskt.
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, dekker denne veiledningen for gjenoppretting av videoer fra SD-kort for slettede kamerafiler prosessen ganske bra.
Det viktigste er at du ikke fortsetter å teste tilfeldige apper. Slik gjør folk en dårlig situasjon verre.
Trekk ut kortet og la det være i fred. Den delen hadde @mikeappsreviewer og @jeff helt rett i.
Der jeg er litt uenig, er å hoppe rett til å prøve en haug med skanninger. Hvis videoene virkelig er viktige, ville jeg først kopiert ut alt som fortsatt er synlig normalt, og deretter sjekket om kameraet ditt laget proxyfiler eller delte klipp. Mange overser mapper utenfor DCIM, spesielt på Sony-/Canon-/Panasonic-kort. Se i PRIVATE, AVCHD, MP_ROOT, MISC og til og med skjulte mapper. Noen ganger er den slettede videoen egentlig bare en manglende indeks, og strømmen er fortsatt der.
Prøv også kortet i en annen kortleser før du antar korrupsjon. Billige lesere er ustabile som bare det.
Hvis kortet er lesbart, så ja, bruk Disk Drill og skann etter slettede videofiler. Jeg ville sortert resultatene etter filtype/størrelse og sett etter klipp med realistiske lengder i stedet for å gjenopprette hvert tilfeldige fragment. Det sparer tid.
En ting til folk glemmer: hvis kameraet ditt har et internt alternativ for gjenopprett bildedatabase eller reparer kort, må du IKKE kjøre det ennå. Noen ganger hjelper det, noen ganger overskriver det metadata du trenger.
Hvis kortet klikker, kobler fra eller forsvinner midt under lesing, slutt å rote med det. Da er det et jobb for lab, uten spøk.
Relatert lesing her også: Diskusjon om videogjenoppretting fra SD-kort og tips for gjenoppretting av slettede filer
Jeg vil legge til én ting de andre bare var så vidt innom: sjekk om videoene faktisk ble slettet av kameradatabasen, og ikke fjernet fra lagringen. På noen Sony-, Panasonic- og Canon-kort blir klipplisten ødelagt mens .MTS-, .MP4- eller .MOV-delene fortsatt ligger der. Så før full gjenoppretting, aktiver skjulte filer på datamaskinen din og inspiser mappedybden manuelt, ikke bare øverste nivå.
Jeg er litt uenig i å gjøre for mange testforhåndsvisninger først. Forhåndsvisninger kan mislykkes på fragmenterte opptak og få gode filer til å se ugjenopprettelige ut når de ikke er det.
Disk Drill er et rimelig valg her, spesielt for kameramedier.
Fordeler:
- god til å finne slettede videofiler
- kan gjenopprette fra formaterte kort
- renere grensesnitt enn mange gjenopprettingsverktøy
Ulemper:
- dype skanninger kan ta en stund
- forhåndsvisning er ikke alltid pålitelig for store ødelagte klipp
- de beste resultatene avhenger i stor grad av om data ble overskrevet
@jeff, @sognonotturno og @mikeappsreviewer har rett i at man må stoppe bruken umiddelbart. Jeg vil bare legge til: hvis kortet har viktig betalt arbeid på seg, hopp over gjør-det-selv-maratonet og gå rett til et laboratorium uten flere lesinger hvis kortet oppfører seg ustabilt.