Jeg tømte Papirkurv på Mac-en min ved et uhell og mistet viktige filer fra en APFS-stasjon. Jeg har ikke skrevet mye nye data siden da, men jeg er ikke sikker på om macOS-øyeblikksbilder, Time Machine eller gjenopprettingsprogramvare kan hjelpe. Hva er de beste måtene å gjenopprette slettede APFS-filer på en trygg måte?
bruker 1
Ja, det er fortsatt en sjanse, men det kommer egentlig ned til to ting: hvilken type disk det var, og hvor mye disken har blitt brukt siden slettingen.
Det viktigste er å slutte å bruke den disken med en gang. Ikke installer gjenopprettingsapper på den, ikke kopier noe til den, ikke kjør oppryddingsverktøy, og jeg ville også ventet med reparasjoner i Diskverktøy foreløpig. Alt som skriver til disken kan overskrive de slettede dataene du prøver å få tilbake.
Hvis dette var en hurtigformatering i Diskverktøy, betyr det ikke automatisk at filene er borte for alltid. En hurtigformatering tilbakestiller vanligvis filsystemstrukturen i stedet for å slette alle bitene av de gamle dataene med en gang. Hvis du ikke har lagret mye på den etterpå, kan gjenoppretting fortsatt være mulig.
SSD-er er det vanskeligste tilfellet, spesielt interne Mac-SSD-er. De fleste moderne Mac-er bruker TRIM på den interne SSD-en, og når TRIM først har tømt de slettede blokkene, kan vanlig gjenopprettingsprogramvare ikke gjenopprette dem. Eksterne SSD-er er litt mindre forutsigbare fordi TRIM avhenger av tilkoblingen og kabinettet. Noen videresender TRIM-kommandoer, andre gjør det ikke. Så en ekstern SSD kan fortsatt være mulig å gjenopprette fra hvis du slutter å bruke den raskt nok.
Jeg opplevde noe lignende med en APFS-disk etter at jeg slettet en mappe og tømte Papirkurv. Det som hjalp meg mest var Disk Drill, men jeg passet på å ikke installere det på disken jeg prøvde å gjenopprette fra.
Det jeg gjorde var i praksis dette:
- Installerte Disk Drill på en separat disk.
- Koblet til APFS-disken som hadde de slettede filene.
- Ga Full Disk Access da macOS ba om det.
- Skannet hele APFS-volumet, ikke bare en liten mappe.
- Lot skanningen fullføres helt før jeg gjenopprettet noe.
- Forhåndsviste filene først for å sjekke at de faktisk kunne åpnes.
- Gjenopprettet filene til en annen disk.
Det nyttige var at mange av mappenavnene kom tilbake intakte, så det var ikke bare en enorm haug med tilfeldige filnavn å sortere gjennom etterpå.
Hvis du ikke har en Time Machine-sikkerhetskopi, er gjenopprettingsprogramvare sannsynligvis det nest beste å prøve. Sjekk også etter APFS-øyeblikksbilder før du gir opp. macOS kan beholde lokale øyeblikksbilder selv når Time Machine-disken ikke er koblet til. De finnes kanskje eller kanskje ikke i ditt tilfelle, men det er verdt å sjekke.
Jeg ville spart Førstehjelp i Diskverktøy og andre reparasjonsforsøk til etter at du har gjenopprettet filene du bryr deg om. Gjenopprett først, reparer disken senere. Den rekkefølgen er viktig.
Hvis disken oppfører seg fysisk dårlig, for eksempel at den ikke kan monteres, stadig kobler fra, klikker, eller fryser ved hver skanning, ville jeg stoppet med gjør-det-selv-forsøkene. Da er et gjenopprettingslaboratorium tryggere. Mange seriøse laboratorier vil evaluere den gratis og bare ta betalt hvis de gjenoppretter data, vanligvis kalt no data, no fee. Det koster mer enn programvare, men hvis disken er i ferd med å feile, er det den minst risikable veien.
Hvor disse filene lå i iCloud Drive, Skrivebord eller Dokumenter betyr mye, fordi tømming av Papirkurv kanskje ikke er det eneste stedet å sjekke. Før du kjører skanninger, sjekk Nylig slettet på iCloud.com og eventuell appspesifikk papirkurv, spesielt for Bilder, Notater-eksporter, Pages-filer osv. Det redder ikke vanlige lokale APFS-slettinger, men det er en rask sjekk og det skriver ikke til den skadede disken. Jeg er enig med de andre i å unngå installasjoner og reparasjoner på samme disk, men jeg ville vært forsiktig med å hoppe rett til en lang gjenopprettingsskanning hvis det finnes en sky-/øyeblikkskopi der. Hvis det virkelig bare var lokalt på en intern SSD, sett forventningene lavt. Hvis det var på en ekstern APFS-harddisk, er sjansene mye bedre.
Hvis filene lå på den interne Mac SSD-en din, ville jeg behandlet dette som et kappløp mot TRIM og bakgrunnsskrivinger, ikke som en vanlig jobb med å gjenopprette slettede filer. Sjekk Time Machine/lokale øyeblikksbilder først, fordi det er den reneste gjenopprettingen, men hvis det ikke finnes noe der, slå den av og skann fra en annen Mac eller et eksternt oppsett for oppstart i stedet for å installere noe på samme disk.