Gendan slettede videoer fra SD-kort, hjælp ønskes hurtigst muligt!

Jeg kom ved et uheld til at slette flere vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg prøvede at frigøre plads, og jeg har brug for hjælp til at gendanne dem hurtigt. Kortet blev brugt i mit kamera, og jeg er bekymret for, at filerne kan være væk for altid. Hvis nogen kender den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort på, eller hvilken software der faktisk virker, vil jeg virkelig sætte pris på rådene.

At miste en video, du havde brug for, føles dårligt hver eneste gang. Jeg oplevede det engang med optagelser fra en familiebegivenhed, og den værste fejl ville have været at blive ved med at bruge kortet, som om intet var hændt.

Hvis dit klip forsvandt, fordi du slettede det, formaterede kortet, eller dit kamera begyndte at give kortfejl, så stop med at skrive noget som helst til det. Lige nu er dit bedste træk at undgå at gøre skaden værre.

Første ting, tag kortet ud

Tag hukommelseskortet ud af kameraet.

Optag ikke mere video. Tag ikke billeder. Formatér ikke kortet igen. Hver ny skrivning skærer ind i de gamle data, du vil have tilbage.

Og ja, hvis dit kamera lader dig tilslutte via USB, ville jeg stadig ikke bruge det til dette. Jeg havde bedre held med en almindelig kortlæser. Færre mærkelige overførselsproblemer.

Tjek om din computer stadig kan se det

Sæt kortet i en kortlæser og tilslut det til din computer.

Hvis Windows viser kortet, selv hvis det ser ødelagt ud, ulæseligt, RAW eller ikke-allokeret, har gendannelsessoftware stadig noget at arbejde med.

Hvis det ikke vises i Stifinder, så åbn Diskhåndtering og kig der. Jeg har set kort dukke op der, selv når Stifinder opfører sig, som om de ikke findes. Hvis Diskhåndtering kan se det, er dine chancer stadig rimelige.

De sædvanlige gendannelsesværktøjer overser meget kameravideo

Det er her, folk spilder tid.

Mange gendannelsesapps klarer sig fint med billeder, PDF-filer, kontorfiler og den slags. Video fra kameraer er et helt andet rod. På mange kort er optagelserne delt op i fragmenter på tværs af lageret, nogle gange i et enormt antal separate stykker. GoPros, droner, dashcams, spejlløse kameraer, actionkameraer, de gør det hele sværere.

Jeg plejer at henvise folk til Disk Drill , når de mistede filer er kameravideoer.

Hovedårsagen er programmets Advanced Camera Recovery-tilstand. Den er bygget til at samle fragmenterede optagelser igen i stedet for at lave en doven header-søgning og håbe på det bedste. På kort fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashcams og lignende udstyr betyder det noget.

Hvad jeg ville gøre

1. Installér Disk Drill.
  2. Sæt det originale SD-kort i din computer med en kortlæser.
  3. Åbn Disk Drill.
  4. Vælg hukommelseskortet fra listen. Klik på Search for lost data, og vælg derefter Advanced Camera Recovery.
  5. Lad scanningen blive færdig. Afbryd den ikke for tidligt.
  6. Forhåndsvis det, den finder.
  7. Gem gendannede videoer et andet sted.

Den sidste del er vigtig. Gendan ikke filer tilbage til det samme kort. Læg dem på dit interne drev, en ekstern SSD eller et hvilket som helst andet sted.

Hvornår software stadig giver mening

Jeg ville prøve software først, hvis problemet ser logisk ud, ikke fysisk. Ting som:

1. Du slettede filerne ved en fejl.
  2. Kortet blev formateret.
  3. Filsystemet blev beskadiget.
  4. Kortet vises, men filerne mangler eller er ødelagte.

I de tilfælde giver gendannelsessoftware ofte resultater, hvis du stoppede med at bruge kortet hurtigt nok.

Hvornår jeg ville stoppe og give det videre

Nogle tegn fortæller dig, at du skal stoppe med hjemmegendenannelsesrunden.

1. Kortet har synlige fysiske skader.
  2. Det bliver hurtigt varmt, når du tilslutter det.
  3. Din computer registrerer det slet ikke.
  4. Det bliver ved med at afbryde under scanninger.
  5. Kameraet viser hardware-relaterede fejl.
  6. Optagelserne er penge værd, kundetillid eller arbejde, du ikke kan lave om.

Jeg ville ikke blive ved med at rode med et kort i de tilfælde. Gentagne forsøg kan gøre tingene værre. Et gendannelseslaboratorium kan måske læse hukommelseschippene direkte, hvilket er langt ud over normale hjemmeværktøjer.

Hvis kortet stadig vises, så stop med at bruge det og scan det én gang, forsigtigt. Hvis det ikke gør, eller det begynder at opføre sig ustabilt, ville jeg stoppe der. Det reddede mig fra at forvandle ét dårligt kort til et dødt kort.

Stop med at bruge SD-kortet. Den del fra @mikeappsreviewer er helt rigtig.

En ting jeg først ville tilføje: lav et image af kortet, før du scanner det. Det ville jeg gøre, før du prøver gendannelse, hvis videoerne betyder noget. En byte-for-byte-kopi giver dig ét rent forsøg og holder originalen urørt, hvis kortet begynder at opføre sig mærkeligt. På Windows fungerer USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool fint. På Mac eller Linux fungerer dd, hvis du ved, hvad du laver. Lille skridt, stor gevinst.

Kør derefter gendannelse på imaget, ikke på kortet, hvis din software understøtter det. Disk Drill er et solidt valg til slettede kameravideoer, især hvis kortet blev formateret, eller klippene blev fragmenteret.

Tjek også mapperne DCIM og PRIVATE for skjulte rester. Nogle kameraer efterlader sidecar-filer eller opdelte klip. Hvis du ser THM-, XML-, IDX- eller BDMV-filer, så slet ikke noget af det.

Hvis videoerne blev slettet i dag, og du ikke har skrevet noget nyt, er chancerne for gendannelse rimelige. Hvis du fortsatte med at optage efter sletningen, falder chancerne hurtigt.

Hvis du vil have en visuel gennemgang, dækker denne vejledning til gendannelse af SD-kortvideoer for slettede kamerafiler processen ret godt.

Vigtigst af alt: bliv ikke ved med at teste tilfældige apps. Sådan gør folk en dårlig situation værre.

Tag kortet ud og lad det være. Den del havde @mikeappsreviewer og @jeff ret i.

Der hvor jeg er lidt uenig, er med at gå direkte i gang med at prøve en masse scanninger. Hvis videoerne virkelig er vigtige, ville jeg først kopiere alt det, der stadig kan ses normalt, og derefter tjekke, om dit kamera lavede proxyfiler eller opdelte klip. Mange overser mapper uden for DCIM, især på Sony-/Canon-/Panasonic-kort. Kig i PRIVATE, AVCHD, MP_ROOT, MISC og endda skjulte mapper. Nogle gange er den slettede video i virkeligheden bare et manglende indeks, og streamen er der stadig.

Prøv også kortet i en anden kortlæser, før du antager korruption. Billige kortlæsere er ustabile som bare pokker.

Hvis kortet kan læses, så ja, brug Disk Drill og scan efter slettede videofiler. Jeg ville sortere resultaterne efter filtype/størrelse og kigge efter klip med realistiske længder i stedet for at gendanne alle tilfældige fragmenter. Det sparer tid.

Én ting mere, folk glemmer: Hvis dit kamera har en intern gendan billeddatabase eller reparer kort-funktion, så lad være med at køre den endnu. Nogle gange hjælper den, nogle gange overskriver den metadata, du har brug for.

Hvis kortet klikker, afbryder eller forsvinder midt under læsning, så stop med at rode med det. Så er vi ovre i laboratorieområde, helt alvorligt.

Relateret læsning her også: Diskussion om gendannelse af SD-kortvideoer og tips til gendannelse af slettede filer

Jeg ville tilføje én ting, som de andre kun berørte let: tjek, om videoerne faktisk blev “slettet” af kameraets database, og ikke slettet fra lageret. På nogle Sony-, Panasonic- og Canon-kort går klipliste-strukturen i stykker, mens .MTS-, .MP4- eller .MOV-delene stadig ligger der. Så før fuld gendannelse skal du aktivere skjulte filer på din computer og manuelt inspicere mappedybden, ikke kun det øverste niveau.

Jeg er en smule uenig i at lave for mange testforhåndsvisninger først. Forhåndsvisninger kan fejle på fragmenteret optagelse og få gode filer til at se ugendannelige ud, selv når de ikke er det.

Disk Drill er et rimeligt valg her, især til kameramedier.

Fordele:

• god til at finde slettede videofiler
  • kan gendanne fra formaterede kort
  • mere overskuelig brugerflade end mange gendannelsesværktøjer

Ulemper:

• dybe scanninger kan tage et stykke tid
  • forhåndsvisning er ikke altid pålidelig for store ødelagte klip
  • de bedste resultater afhænger i høj grad af, om data blev overskrevet

@jeff, @sognonotturno og @mikeappsreviewer har ret i, at man straks skal stoppe brugen. Jeg ville bare tilføje: hvis kortet indeholder vigtigt betalt arbejde, så spring gør-det-selv-maratonet over og gå direkte til et laboratorium uden yderligere læsninger, hvis kortet opfører sig ustabilt.