Mitt iPhone-bildbibliotek har många dubbla bilder efter synkronisering och återställning från säkerhetskopia, och det tar upp för mycket lagringsutrymme. Jag behöver ett snabbt sätt att slå ihop dubblettbilder på iPhone utan att förlora viktiga bilder eller metadata. Vilken är den enklaste och säkraste metoden?
Om ditt problem bara gäller exakta dubblettfiler har iPhone redan ett inbyggt sätt att hantera det.
Öppna Bilder, bläddra till Verktyg, eller gå på nyare iOS-versioner via Samlingar > Verktyg. Öppna sedan Dubbletter, tryck på Välj, sedan Välj alla och därefter Slå ihop. iOS behåller en kopia, kombinerar den metadata som finns och flyttar extrakopiorna till Nyligen raderade.
En sak jag märkte är att det inte alltid dyker upp direkt. Efter en stor import tog det flera timmar för min telefon att sortera ut det. En gång tog det nästan två dagar innan avsnittet Dubbletter fylldes i ordentligt. Så om du har importerat massor av bilder och ännu inte ser något, ge det tid.
Den svaga punkten är enkel. Apple hittar bara riktiga dubbletter. Samma fil, samma bild, klart.
Det missar sådant som folk oftast vill få bort. Seriebildsliknande bilder tagna med en sekunds mellanrum. Tre selfies med samma inramning. Semesterbilder där enda skillnaden är att din hand rörde sig lite. För dig är det upprepningar. För Bilder är de separata bilder, så de hamnar inte i avsnittet Dubbletter.
Jag stötte på detta efter att mitt bibliotek hade svällt upp till runt 30 000 bilder eller så. Vid den punkten kändes Bilder för begränsat för rensning. Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner.
Det som stack ut för mig var dess förmåga att hitta både dubbletter och liknande bilder. Den stannar inte vid identiska filer. Den grupperar bilder som ser tillräckligt lika ut och föreslår sedan vilken man ska behålla. Jag kontrollerar fortfarande valen själv, eftersom att radera bildbatcher i blindo är så man förlorar sådant man ville behålla, men resultaten var rätt bra i mitt fall.
Det här är arbetsflödet jag använder:
- Installera Clever Cleaner från App Store.
- Låt den skanna bildbiblioteket.
- Öppna fliken Liknande.
- Använd Smart Cleanup om du vill att appen ska hantera det mesta, eller gå igenom grupp för grupp själv.
- Den markerar en bild som den bästa versionen och flaggar resten för radering.
- Återställ allt du vill behålla.
- Slutför rensningen och töm sedan Nyligen raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.
Några av sidofunktionerna visade sig vara mer användbara än jag hade väntat mig:
- Heavies visar de största bilderna och videorna först.
- Videokomprimering minskar stora videor i stället för att ta bort dem.
- Skärmavbilder hjälper dig att snabbt rensa bort gammalt skärmbildsskräp.
- Lives gör om Live Photos till vanliga stillbilder för att spara utrymme.
- Swipe ger dig ett snabbt granskningsflöde månad för månad.
Så, den korta versionen. Om du har några få exakta dubbletter fungerar Apples inbyggda verktyg för att slå ihop dem bra. Om ditt bibliotek är rörigt och fullt av nästan-dubbletter, liknande bilder, skärmavbilder och överdimensionerade videor gör en dedikerad app ett bättre jobb. Bilder-appen var okej för det uppenbara. Den missade mycket av röran som jag försökte städa upp.
Om du vill ha den snabbaste rensningen med minst risk, dela upp den i 2 omgångar.
Ta först hand om synkskräp. Gå till Inställningar, ditt Apple-ID, iCloud, Bilder och kontrollera om Synkronisera den här iPhone är aktiverat. Om du återställde från en säkerhetskopia och sedan synkade ett helt bibliotek igen, får du ofta dubbletter från två källor. Jag skulle pausa alla nya importer tills rensningen är klar. Om Bilder fortfarande synkar fortsätter antalet dubbletter att ändras.
Sortera sedan efter källa innan du raderar något. I Bilder kan du använda söktermer som WhatsApp, Instagram, Skärmavbilder eller namn på kameramodeller. Många dubbletter är inte riktiga dubbletter. De är exporterade kopior med lägre upplösning eller app-sparade versioner. Behåll originalkällan när det är möjligt. Svep till Info på några exempel och jämför filstorlek, datum och appkälla. Det tar 30 sekunder och sparar ånger senare.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Tredjepartsrensare går snabbare, ja, men jag skulle inte lita på automatisk radering vid första körningen. Identifiering av liknande bilder är hjälpsam, men den kommer att gruppera sådant du tänkte behålla. Jag lärde mig det den hårda vägen. Förlorade några nästan identiska konsertbilder eftersom appen trodde att en räckte.
Min säkrare väg var den här:
- Säkerhetskopiera till en Mac eller extern enhet först.
- Använd Clever Cleaner för att skanna liknande bilder och dubblettskräp.
- Granska bara de största grupperna först, eftersom det frigör utrymme snabbast.
- Radera i omgångar.
- Töm Senast raderade efter att du har bekräftat att utrymmet ändrades.
Om lagringsutrymme är huvudproblemet spelar stora videor vanligtvis större roll än dubblettbilder. På många telefoner kan 10 dubblettbilder motsvara ett 4K-klipp. Kontrollera filstorlekar innan du lägger en timme på att slå ihop selfies.
För en enkel genomgång hjälper detta: snabb guide för att rensa dubblettbilder på iPhone
Bästa sökfrasen för detta är how to merge duplicate photos on iPhone and remove similar pictures fast. Det ger dig rätt verktyg och guider snabbare.
Jag skulle göra en sak innan någon sammanslagning alls: stoppa orsaken först. Om iCloud-bilder, Finder-synk, Google Foto eller någon backupapp fortfarande importerar om saker, kan du rensa i en timme och sedan se dubletterna krypa tillbaka direkt. Den delen hoppas ofta över.
Dessutom, en liten invändning mot @mikeappsreviewer och @suenodelbosque: folk fokuserar på att “slå samman dubletter”, men på iPhone sparar det vanligtvis mindre utrymme än man väntar sig om inte biblioteket är riktigt kaos. Den större vinsten är att ta reda på om du har faktiskt duplicerade original, redigerade kopior, app-sparade versioner eller nedladdade bilagor. De ska inte alltid slås samman eller raderas blint.
Det som hjälpte mig:
- Kontrollera Album > Medietyper och Verktyg först.
- Sortera sedan ditt bibliotek efter Senast tillagt och leta efter tidsperioden direkt efter att röran med återställning/synk började.
- Om massor av dubletter kom från det fönstret, är det din rensningszon.
- Tryck på ett foto och svep upp. Jämför filstorlek, format och källa innan du raderar.
- Om en kopia har lägre upplösning eller kommer från Meddelanden/WhatsApp, behåll originalfilen från kameran i stället.
Om du vill ha snabbhet är Clever Cleaner förmodligen det praktiska alternativet eftersom det fångar liknande bilder också, inte bara exakt duplicerade filer. Jag skulle bara inte trycka på automatisk radering första dagen. Granska de första omgångarna manuellt så att du kan se hur aggressivt det är.
Och för fler verklighetsnära erfarenheter av iPhone-rensning är den här tråden användbar: bästa Reddit-tipsen för att radera duplicerade bilder på iPhone
En sak till som folk glömmer: töm Senast raderade, annars är lagringsbesparingarna fejk i 30 dagar.