Mitt iPhone-bildebibliotek har mange dupliserte bilder etter synkronisering og gjenoppretting fra sikkerhetskopi, og det tar opp altfor mye lagringsplass. Jeg trenger en rask måte å slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å miste viktige bilder eller metadata. Hva er den enkleste og tryggeste metoden?
Hvis problemet ditt bare er helt identiske duplikatfiler, har iPhone allerede en innebygd måte å håndtere det på.
Åpne Bilder, bla til Verktøy, eller på nyere iOS-versjoner gå via Samlinger > Verktøy. Åpne deretter Duplikater, trykk på Velg, så Velg alle, og deretter Slå sammen. iOS beholder én kopi, kombinerer metadataene den har, og flytter resten til Nylig slettet.
En ting jeg la merke til er at det ikke alltid vises med en gang. Etter en stor import brukte telefonen min flere timer på å sortere det ut. En gang tok det nesten to dager før Duplikater-delen ble fylt ut ordentlig. Så hvis du har importert masse bilder og ikke ser noe ennå, gi det litt tid.
Det svake punktet er enkelt. Apple fanger bare opp ekte duplikater. Samme fil, samme bilde, ferdig.
Det overser det folk vanligvis vil bli kvitt. Serieaktige bilder tatt med ett sekunds mellomrom. Tre selfier med samme utsnitt. Feriebilder der den eneste forskjellen er at hånden din beveget seg litt. For deg er dette gjentakelser. For Bilder er de separate bilder, så de havner ikke i Duplikater-delen.
Jeg støtte på dette etter at biblioteket mitt hadde blitt oppblåst, rundt 30 000 bilder eller så. På det tidspunktet føltes Bilder for begrenset til opprydding. Det som fungerte bedre for meg var Clever Cleaner.
Det som skilte seg ut for meg var evnen til å finne både duplikatbilder og lignende bilder. Den stopper ikke ved identiske filer. Den grupperer bilder som ser tilstrekkelig like ut, og foreslår så hvilket du bør beholde. Jeg sjekker fortsatt valgene selv, fordi å slette bildebunker i blinde er sånn du mister ting du ville beholde, men resultatene var gode nok i mitt tilfelle.
Dette er flyten jeg bruker:
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- La den skanne bildebiblioteket.
- Åpne Lignende-fanen.
- Bruk Smart Cleanup hvis du vil at appen skal håndtere mesteparten, eller gå gruppe for gruppe selv.
- Den markerer ett bilde som den beste versjonen og flagger resten for sletting.
- Gjenopprett det du vil beholde.
- Fullfør oppryddingen, og tøm deretter Nylig slettet i Bilder hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Noen av sideverktøyene viste seg å være mer nyttige enn jeg forventet:
- Heavies viser de største bildene og videoene først.
- Videokomprimering gjør store videoer mindre i stedet for å fjerne dem.
- Skjermbilder hjelper deg med å rydde bort gammelt skjermbildesøppel raskt.
- Lives gjør Live Photos om til vanlige stillbilder for å spare plass.
- Swipe gir deg en rask gjennomgang måned for måned.
Så, kortversjonen. Hvis du har noen få helt identiske duplikater, er Apples innebygde sammenslåingsverktøy helt greit. Hvis biblioteket ditt er rotete og fullt av nesten-duplikater, lignende bilder, skjermbilder og overdimensjonerte videoer, gjør en dedikert app en bedre jobb. Bilder-appen var grei nok for det åpenbare. Den overså mye av rotet jeg prøvde å rydde opp i.
Hvis du vil ha den raskeste oppryddingen med minst risiko, del det opp i 2 runder.
Først, ta tak i synkroniseringsrot. Gå til Innstillinger, Apple-ID-en din, iCloud, Bilder, og sjekk om Synkroniser denne iPhone er på. Hvis du gjenopprettet fra sikkerhetskopi og deretter synkroniserte et fullt bibliotek på nytt, ender du ofte opp med duplikater fra to kilder. Jeg ville satt nye importer på pause til oppryddingen er ferdig. Hvis Bilder fortsatt synkroniserer, vil antallet duplikater fortsette å endre seg.
For det andre, sorter etter kilde før du sletter noe. I Bilder kan du bruke søkeord som “WhatsApp”, “Instagram”, “Skjermbilder” eller navn på kameramodeller. Mange “duplikater” er ikke ekte duplikater. De er eksporterte kopier med lavere oppløsning eller app-lagrede versjoner. Behold originalkilden når det er mulig. Sveip gjennom Info på noen eksempler og sammenlign filstørrelse, dato og appkilde. Det tar 30 sekunder og sparer deg for anger senere.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Tredjeparts oppryddingsapper er raskere, ja, men jeg ville ikke stolt på automatisk sletting ved første kjøring. Oppdagelse av lignende bilder er nyttig, men den vil gruppere ting du hadde tenkt å beholde. Jeg lærte dette på den harde måten. Mistet noen nesten identiske konsertbilder fordi appen trodde ett var nok.
Min tryggere fremgangsmåte var denne:
- Ta først sikkerhetskopi til en Mac eller en ekstern disk.
- Bruk Clever Cleaner til å skanne etter lignende bilder og duplikatrot.
- Gå bare gjennom de største gruppene først, fordi det frigjør plass raskest.
- Slett i omganger.
- Tøm Nylig slettet etter at du har bekreftet at plassen har endret seg.
Hvis lagringsplass er hovedproblemet, betyr store videoer vanligvis mer enn dupliserte bilder. På mange telefoner kan 10 duplikatbilder tilsvare ett 4K-klipp. Sjekk filstørrelser før du bruker en time på å slå sammen selfier.
For en enkel gjennomgang hjelper dette: rask guide til opprydding av duplikatbilder på iPhone
Den beste søkefrasen for dette er how to merge duplicate photos on iPhone and remove similar pictures fast. Det gir deg de riktige verktøyene og veiledningene raskere.
Jeg ville gjort én ting før noen sammenslåing i det hele tatt: stopp årsaken først. Hvis iCloud-bilder, Finder-synkronisering, Google Foto eller en sikkerhetskopiapp fortsatt reimporterer ting, kan du rydde i en time og så se duplikatene krype rett inn igjen. Den delen blir ofte hoppet over.
Også en liten uenighet med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque: folk henger seg opp i slå sammen duplikater, men på iPhone sparer det vanligvis mindre plass enn forventet med mindre biblioteket virkelig er ødelagt. Den større gevinsten er å finne ut om du har faktiske dupliserte originaler, redigerte kopier, app-lagrede versjoner eller nedlastede vedlegg. Disse bør ikke alltid slås sammen eller slettes blindt.
Det som hjalp meg:
- Sjekk Album > Medietyper og Verktøy først.
- Deretter sorter biblioteket ditt etter Nylig lagt til og se etter tidsperioden rett etter at rotet med gjenoppretting/synkronisering startet.
- Hvis mange duplikater kom fra det vinduet, er det ryddeområdet ditt.
- Trykk på et bilde og sveip opp. Sammenlign filstørrelse, format og kilde før du sletter.
- Hvis én kopi har lavere oppløsning eller er fra Meldinger/WhatsApp, behold den originale kamerafilen i stedet.
Hvis du vil ha fart, er Clever Cleaner sannsynligvis det praktiske alternativet fordi det også fanger opp lignende bilder, ikke bare helt like duplikatfiler. Jeg ville bare ikke trykket på autoslett første dag. Gå gjennom de første buntene manuelt så du kan se hvor aggressiv den er.
Og for flere virkelige erfaringer med iPhone-opprydding er denne tråden nyttig: beste Reddit-tips for å slette duplikatbilder på iPhone
Én ting til folk glemmer: tøm Nylig slettet, ellers er lagringsbesparelsen falsk i 30 dager.