Brug for hjælp med gendannelse af HFS-eksternt drev

Min eksterne harddisk formateret med HFS holdt op med at montere, og jeg er bekymret for at miste vigtige filer. Jeg har brug for råd om sikre muligheder for gendannelse af HFS-ekstern harddisk, før jeg ved et uheld gør datatabet værre.

Jeg har haft med et par ældre eksterne HFS- og HFS±drev at gøre, og det vigtigste, jeg vil understrege, er dette: behandl ikke gendannelse som reparation. Hvis filerne er vigtige, så få først dataene ud. Formatér ikke drevet, kør ikke Førstehjælp igen og igen, kopiér ikke noget nyt over på det, og installér ikke gendannelsessoftware på den samme disk.

Når filer slettes fra et HFS-drev, bliver de normalt ikke slettet med det samme. Filsystemet markerer for det meste bare pladsen som ledig, så dataene kan stadig være der, indtil noget overskriver dem. Det kan gælde efter en utilsigtet sletning, tømt Papirkurv eller nogle gange endda en hurtigformatering. Eksterne drev har ofte bedre chancer end interne systemdrev, fordi macOS ikke konstant skriver baggrundsdata til dem.

Før du kører en gendannelsesscanning, skal du kontrollere drevets tilstand:

1. Se, om det vises i Diskværktøj med den korrekte kapacitet.
  2. Prøv et andet kabel, en anden USB-port eller en anden Mac, hvis forbindelsen er ustabil.
  3. Kontrollér SMART-status, hvis kabinettet videregiver disse oplysninger.
  4. Hvis drevet fryser, forsvinder, viser læsefejl eller har dårlige SMART-værdier, så lav først et disk-image og scan imaget i stedet for at presse det fysiske drev.

Til HFS-gendannelse er Disk Drill som regel det første værktøj, jeg ville pege folk i retning af. Det understøtter HFS og HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-drev og kan scanne en disk, selv hvis Finder ikke vil montere volumen, så længe enheden stadig vises med den rigtige størrelse. Forhåndsvisningerne og indikatorerne for gendannelseschance er også nyttige, fordi du kan kontrollere, om filerne faktisk kan gendannes, før du beslutter dig for at gendanne dem.

Det grundlæggende workflow ville være:

1. Installér Disk Drill på din Mac, ikke på det HFS-drev, du gendanner fra.
  2. Tilslut det gamle eksterne drev.
  3. Åbn Disk Drill, og vælg hele den fysiske disk, hvis den er tilgængelig, ikke kun HFS-volumen.
  4. Klik på Søg efter mistede data, og kør Universal Scan.
  5. Vent på, at scanningen bliver færdig, og gå derefter til Gennemse fundne elementer.
  6. Se i Slettet eller mistet og Rekonstrueret.
  7. Forhåndsvis de vigtige billeder, dokumenter, videoer eller hvad du ellers har brug for.
  8. Vælg filerne, og klik på Gendan.
  9. Gem de gendannede filer på et andet sundt drev.

Gendan ikke filer tilbage til den samme HFS-disk. Det kan overskrive andre slettede filer, som endnu ikke er blevet gendannet.

Hvis det eksterne drev er gammelt og opfører sig ustabilt, så brug før du udfører den normale scanning. Opret imaget på et separat drev med nok ledig plads, tilslut imaget i Disk Drill, og scan kopien. Det løser ikke problemet på det originale drev, men det reducerer, hvor meget du tvinger svigtende hardware til at læse.

Tjek også først de enkle ting. Kig i Papirkurv, da macOS kan gemme skjulte Papirkurv-mapper på eksterne drev. Hvis Time Machine har en sikkerhedskopi fra før filerne forsvandt, så brug den før gendannelsessoftware. TestDisk er en anden mulighed, hvis hele HFS-partitionen blev slettet eller mistet, men det er tekstbaseret og lettere at lave fejl med. Jeg ville mere betragte det som et partitionsgendannelsesværktøj end en normal app til gendan min slettede mappe.

En hurtigformatering ødelægger ikke altid dine chancer. Den kan erstatte filsystemets metadata, mens meget af det faktiske filindhold stadig ligger på disken. Det vigtigste er, hvor meget drevet blev brugt efter formateringen. Hvis scanningen er nødt til at gendanne filer ud fra signaturer i stedet for intakte HFS-poster, kan nogle originale navne og mappestier være gået tabt.

En ting, du skal være opmærksom på i Windows: Windows læser ikke HFS+ indbygget, så det kan vise drevet som RAW og bede om at formatere det. Annullér det. Nogle gendannelsesværktøjer på Windows kan stadig scanne disken, men en scanning på Mac har større sandsynlighed for at bevare den oprindelige mappestruktur.

Jeg ville stoppe gør-det-selv-gendannelse, hvis drevet:

1. klikker, skurrer, summer eller bliver ved med at spinne op gentagne gange
  2. forsvinder fra Diskværktøj
  3. afbrydes hvert par sekunder
  4. får Macen til at fryse
  5. scanner smertefuldt langsomt på grund af konstante læsefejl
  6. har uerstattelige data og kun én læsbar kopi tilbage

Disse symptomer hører mere til kategorien fysisk fejl end simpel sletning eller HFS-korruption. Software kan ikke reparere beskadigede hoveder, defekt elektronik, firmwareproblemer eller alvorligt nedbrudt medie. Gentagne scanninger kan gøre tingene værre, så på det tidspunkt er et professionelt gendannelseslaboratorium det sikrere valg.

Ved en normal utilsigtet sletning på et sundt gammelt eksternt HFS-drev ville jeg stoppe med at bruge det, tjekke Papirkurv og Time Machine, scanne med Disk Drill, forhåndsvise filerne og gendanne dem til en separat disk. Hvis drevet er ustabilt, så lav først et image. Hvis det klikker, forsvinder eller tydeligt er ved at fejle, så stop med at tænde det, og se i stedet på laboratorie-gendannelse.

https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag

Forsøg ikke at montere den på en eller anden måde som det næste mål. Montering af en beskadiget HFS-diskenhed kan udløse skrivninger, journalgenafspilning, Spotlight-indeksering eller tilfældig macOS-oprydningsadfærd, og det er det modsatte af, hvad du ønsker, hvis mappestrukturen allerede er beskadiget.

Jeg er enig i det generelle råd om først at lave et image, hvis drevet er ustabilt, men jeg ville være mere streng med det: Hvis disken laver mærkelige lyde, kobler fra, eller læser ekstremt langsomt, så spring den normale scanning med gendannelsesappen helt over indtil videre. Lav en sektor-for-sektor-klon eller et image med et værktøj beregnet til dårlige diske, og scan derefter kopien. Gendannelsesprogrammer som Disk Drill er fine til et sundt drev med HFS-korruption eller slettede filer, men de skal stadig læse meget fra disken. På et døende drev kan den ekstra læsning være det, der gør det helt færdigt.

En lille detalje, som folk glemmer med gamle eksterne Mac-drev: Tjek, om problemet er kabinettet og ikke drevet. Et defekt USB-broprint eller en svag strømforsyning kan få en HFS-disk til at se korrupt ud, når selve disken faktisk kan læses. Hvis det er et eksternt 3,5-tommers drev, så sørg for, at strømforsyningen er den rigtige. Hvis det er et aftageligt SATA-drev i et kabinet, kan test via et andet kabinet eller en anden dock ændre alt. Gør dog ikke dette, hvis drevet klikker eller fysisk er ved at fejle.

Og hvis du bruger Diskværktøj, så brug det i første omgang kun til at se på oplysninger. Hvis det viser den korrekte drevstørrelse, er det et rimeligt godt tegn. Hvis det viser forkert størrelse, nul byte, eller hele tiden dukker op og forsvinder, er softwaregendannelse mindre sandsynligt den sikre vej. For filer, der ikke kan erstattes, er det billigste forsøg ikke altid det billigste udfald.

Før du scanner noget, skal du skrive præcist ned, hvordan drevet vises i Diskværktøj: navnet på den fysiske disk, den rapporterede størrelse, partitionsoversigten, og om HFS-diskenheden er gråtonet, mangler eller beder om en adgangskode. Det lille øjebliksbillede er vigtigt, fordi det fortæller dig, om du har at gøre med et problem med diskenheden, en mistet partitionsoversigt eller en disk, som macOS knap nok kan se.

Et forbehold, som jeg ikke ser nævnt ret tit: hvis drevet var HFS±krypteret, så forvent ikke, at en normal gendannelse af rå filer redder situationen, medmindre du kan låse det op. Med kryptering er det nyttige gendannelsesmål som regel den intakte krypterede diskenheds-/containerstruktur, ikke tilfældige filsignaturer. Hvis adgangskodeprompten stadig vises, er det nyttigt. Hvis partitionsposten er beskadiget, men de krypterede diskenhedsdata stadig er der, bliver en kloning først endnu vigtigere, fordi reparationsforsøg kan gøre den struktur sværere at gendanne.

Disk Drill kan være en rimelig scanner, når du har en stabil kilde eller et image, men jeg ville ikke begynde at klikke på reparationsagtige muligheder, bare fordi et værktøj tilbyder dem. Behandl hver app som skrivebeskyttet, indtil filerne er kopieret et andet sted hen. Og brug et destinationsdrev med masser af ekstra plads, fordi gendannede filer kan ende med at blive duplikeret, omdøbt eller sorteret i mærkelige mapper, hvis HFS-kataloget er beskadiget. Det irriterende er, at en vellykket scanning stadig kan efterlade dig med en masse manuelt sorteringsarbejde, så gendan de vigtigste mapper først i stedet for at forsøge at gendanne hele disken i én kæmpe omgang.

Et drev, der viser den korrekte størrelse, men har en HFS-diskenhed, der ikke kan monteres, er et meget andet tilfælde end et drev, der vises som 4 GB, 0 byte eller forsvinder, når du rører ved kablet. I det første tilfælde kan gendannelsessoftware have en reel chance. I det andet tilfælde kæmper du muligvis med kabinettet, strømforsyningen, controlleren eller svigtende hardware, før HFS overhovedet bliver relevant.

Jeg er enig i rådet om image først, men der er en kedelig detalje, folk springer over: sørg for, at din gendannelsesdestination er Mac-venlig. Hvis du gendanner en masse gamle Mac-filer til en tilfældig exFAT USB-stick, kopieres selve filindholdet muligvis fint, men du kan støde på irritationer med pakker, tilladelser, mærkelige filnavne, gamle app-pakker, aliaser og metadata. For billeder, PDF’er, film og Office-dokumenter er dette normalt ikke noget stort problem. For gamle Mac-projekter, app-mapper, musikbiblioteker, Fotos/iPhoto-biblioteker eller alt, der opfører sig som en pakke, ville jeg hellere gendanne til et APFS- eller HFS±formateret drev.

Disk Drill er fin som scanner, hvis disken er stabil, men jeg ville betragte dens resultater som en bunke reddede data, ikke en ren gendannelse. At forhåndsvise en fil beviser kun, at netop den fil kan læses, ikke at hele mappestrukturen er sund. Hvis du ser både fundne mapper og rekonstruerede resultater, så prøv resultaterne med mappestruktur først, fordi de har større sandsynlighed for at bevare navne og stier. Rekonstruerede filer er nyttige, men det er elendigt at sortere 10.000 filer navngivet efter type og nummer.

Min rækkefølge ville være: stop med at bruge drevet, tjek om Diskværktøj ser den korrekte fysiske størrelse, lav en klon/et image, hvis der er nogen ustabilitet, og scan derefter klonen eller den fysiske disk kun, hvis den opfører sig normalt. Gem først nogle få vigtige filer, og åbn dem fra destinationen, før du laver en stor gendannelseskørsel. Gå ikke ud fra, at gendannet betyder brugbar.

Det lidt hårde svar er, at HFS-gendannelse ofte handler mindre om at finde den perfekte app og mere om ikke at lave et dårligt første træk. Hvis drevet lyder normalt og forbliver tilsluttet, er gør det selv-scanning rimelig. Hvis det klikker, nulstiller eller bliver langsommere, jo længere det kører, så stop med at prøve at være smart med software. På det tidspunkt er den sikreste mulighed at gøre mindre.