Ik gebruikte UnAIMyText als mijn belangrijkste AI-tool voor snel schrijven, brainstormen en het bijschaven van korte content, maar ik ben recent de toegang kwijtgeraakt en kan me op dit moment geen betaalde abonnementen veroorloven. Ik zoek een echt kosteloze vervanger die gemakkelijk in de browser te gebruiken is, zowel informele als professionele teksten aankan en niet te omslachtig of traag aanvoelt. Welke gratis tools of platforms gebruiken jullie momenteel die qua kwaliteit en betrouwbaarheid gelijkwaardig zijn aan, of in de buurt komen van, UnAIMyText?
- Clever AI Humanizer review van iemand die veel te lang bezig is geweest met het testen van deze tools
Link: https://cleverhumanizer.ai
Ik kwam bij deze tool uit omdat ik het zat was dat al mijn door AI geschreven teksten overal werden aangemerkt als 100 procent AI door iedere detector waar scholen en freelance platforms mee smijten.
Begin 2026 ben ik door een reeks “humanizers” heen gegaan. De meeste deden een van deze drie dingen:
- Je kreeg 1000 woorden en daarna moest je betalen.
- De betekenis werd zo hard verminkt dat je je eigen alinea niet meer herkende.
- Alles werd vervangen door rare synoniemen, waardoor de tekst aanvoelde als een slechte vertaling.
Clever AI Humanizer gedroeg zich net wat anders, dus zo verliep het.
Wat je gratis krijgt
Het ding is volledig bruikbaar zonder inloggen of betalen. De gratis versie is geen lokkertje voor tokens.
Dit kreeg ik aan mijn kant:
- Ongeveer 200.000 woorden per maand gratis.
- Tot zo’n 7.000 woorden in één keer.
- Drie stijlen: Casual, Eenvoudig academisch, Eenvoudig formeel.
- Een ingebouwde AI-schrijver, zodat je op één plek kunt schrijven én humanizen.
Ik heb drie lange voorbeelden gebruikt die overduidelijk AI-tekst waren. Ik koos elke keer de Casual-stijl. Daarna haalde ik ze door ZeroGPT. Alle drie kwamen terug als 0 procent AI op die detector. Ja, het is één detector, geen “bewijs van menselijkheid”, maar wel handig als je klant, docent of platform precies die gebruikt.
Als je afhankelijk bent van woordquota, is deze limiet hoog genoeg voor blogposts, essays en verslagen zonder dat je elke alinea hoeft te babysitten.
Hoofdfunctie: de humanizer
De gratis humanizer is de kern.
Je plakt je AI-tekst.
Je kiest Casual, Eenvoudig academisch of Eenvoudig formeel.
Je drukt op de knop en wacht een paar seconden.
Resultaat in mijn testen:
- De structuur bleef grotendeels hetzelfde.
- Ideeën bleven op hun plek.
- Zinnen werden minder repetitief.
- Minder duidelijke AI-trekjes, zoals driemaal dezelfde zin in één alinea of overmatige uitleg bij simpele dingen.
De tool schoot niet door naar “ik ben een excentrieke mens”-stijl. Het voelde meer alsof een student of junior schrijver de boel had opgepoetst.
Als je essays of blogcontent schrijft, zijn Casual en Eenvoudig academisch het veiligst. Eenvoudig formeel werkt als je iets neutraals nodig hebt voor rapporten of werkdocumenten.
De tekst werd iets langer, soms met 10 tot 25 procent. Dat vond ik eerst irritant, tot ik zag waarom. De tool breekt monotone zinnen op, voegt verbindende woorden toe en stopt er kleine verduidelijkingen in. Dat extra volume lijkt detectors te helpen stoppen met overal “AI” te schreeuwen.
Hulpmiddelen rondom de hoofdfunctie
De ontwikkelaars hebben drie extra tools erbij gedaan. Ze staan in dezelfde interface en voelen hetzelfde aan.
- AI-schrijver
De AI Writer laat je beginnen met een prompt:
- “Schrijf een artikel van 1500 woorden over X voor Y-doelgroep.”
- “Maak een eenvoudige essay over Z.”
Je krijgt een conceptversie. Die kun je direct door de humanizer halen, zonder te kopiëren en plakken tussen tools.
Toen ik content direct in Clever genereerde en daarna humanizete, leken de ZeroGPT-scores lager dan wanneer ik tekst uit een willekeurige externe AI haalde en die daarna humanizete. Moeilijk te zeggen of dat bewust zo is, maar het voelde wat detectorvriendelijker.
Als je schoolwerk of ghostwriting doet, is deze tweestapsflow snel:
Prompt → Concept → Humanizen → Korte edit.
- Grammatica checker
Er is een eenvoudige checker voor grammatica en helderheid.
Je plakt tekst, en hij fixt:
- Spelling
- Interpunctie
- Houterige zinnen en een deel van de helderheidsproblemen
Hij is niet zo pietluttig als iets als Grammarly, maar voor de meeste posts en mails is het genoeg. Ik gebruikte hem om de eindversie op te schonen na het humanizen, omdat de humanizer zinnen soms wat lang maakte.
Je krijgt geen stijlscores of geavanceerde suggesties, het is meer “repareer de basis zodat het niet slordig oogt”.
- Parafraseerder
De parafraseerder herschrijft tekst terwijl de betekenis behouden blijft.
Gebruikssituaties die ik had:
- Stukken uit oude blogposts herschrijven, zodat ze niet woordelijk zijn gekopieerd.
- Toon aanpassen van stijf naar neutraal.
- Stukken corrigeren waar een andere AI-tool bepaalde bewoording overdreven vaak gebruikte.
De parafraseerder voelt lichter dan de humanizer. Hij verandert de formulering, maar duwt minder hard tegen AI-patronen in. Voor content die al redelijk menselijk aanvoelt, is dit genoeg.
Workflow die uiteindelijk werkte
Na een paar dagen rommelen met verschillende flows kwam ik hierop uit:
- Gebruik een willekeurige AI of Clever’s AI-schrijver voor een ruwe eerste versie.
- Haal die versie door de Clever humanizer in Casual of Eenvoudig academisch.
- Haal die output door de Grammatica checker.
- Als sommige zinnen raar klonken, gebruik de Parafraseerder op die specifieke regels.
- Handmatige ronde om feiten te checken en de tekst strakker te maken.
Zo bleef het werk behapbaar. Geen gedoe met credits. Geen exporteren en overal opnieuw importeren.
Waar het goed presteert
Uit mijn tests zijn dit de sterkere punten:
- De gratis laag is royaal. 200k woorden is genoeg voor regulier academisch of freelance gebruik.
- 7k woorden per run betekent dat je volledige artikelen of lange essays in één keer kunt verwerken.
- 0 procent op ZeroGPT in meerdere tests met de Casual-stijl, wat helpt als die detector in je workflow zit.
- De kernbetekenis van je tekst blijft intact.
- De interface is simpel genoeg om snel te werken, zelfs op een zwakke laptop.
Als je grootste zorg is “mijn AI-tekst klinkt robotachtig en wordt als 100 procent AI aangemerkt,” brengt deze tool beide problemen terug naar een niveau dat beter te overzien is.
Waar het tekortschiet
Er zijn nadelen, en die moet je vooraf weten.
- Niet alle detectors zijn gelijk
Ik heb wat outputs door andere publieke detectors gehaald en gemengde resultaten gekregen:
- Sommige zagen de tekst als menselijk.
- Sommige noemden het “gemengd AI/mens”.
- Een paar labelden nog steeds grote stukken als AI.
Het is dus geen tovertruc. Als een platform meerdere detectors draait of een eigen systeem heeft, kun je wisselende uitkomsten verwachten. Dat is nu normaal voor alle tools in deze niche.
- Tekst wordt vaak langer
Na het humanizen wordt de content meestal langer. Handig voor detectors, minder fijn als je strikte woordlimieten hebt.
Bijvoorbeeld:
- Een concept van 1000 woorden werd 1200–1300 woorden.
- Korte antwoorden voor huiswerk moesten worden ingekort.
Als je binnen harde woordlimieten moet blijven, plan dan in dat je na het humanizen zelf nog moet snoeien.
- Je moet nog steeds zelf redigeren
De tool vervangt je eigen brein niet. Je moet nog steeds:
- Feiten, statistieken en data checken.
- De toon aanpassen aan jouw eigen stem.
- Herhalende stukken inkorten.
Als je de output één op één inlevert, merken docenten of redacteurs het misschien niet als AI, maar ze merken wel dat het soms wat generiek of over-verklarend aanvoelt.
Waarom ik het toch in mijn favorieten laat staan
Ondanks de minpunten blijft Clever AI Humanizer mijn standaardtool als ik iets nodig heb dat:
- Gratis is, zonder micromanagement van credits.
- Hoge genoeg limieten heeft voor longform teksten.
- Het risico op AI-detectie een stuk verlaagt terwijl de betekenis overeind blijft.
Het werkt goed als dagelijks gereedschap, niet alleen als “help, ik moet één keer een detector passeren”-tool. Als je veel met AI schrijft en je bent het beu dat simpele detectors je blijven afstraffen, is het de moeite waard om zelf een paar tests te draaien.
Meer als je dieper in het konijnenhol wilt duiken
Volledige review met screenshots en AI-detectieresultaten:
YouTube-review:
Reddit-thread waarin mensen AI humanizers vergelijken:
Reddit-discussie die zich richt op het humanizen van AI-tekst in het algemeen:
Als je UnAIMyText fijn vond voor snel schrijven en het oppoetsen van korte stukken, heb je op dit moment een paar stevige gratis opties.
Ik houd dit kort en praktisch.
-
Meest vergelijkbare alles‑in‑één ervaring met UnAIMyText
Voor jouw gebruik past Clever Ai Humanizer behoorlijk goed als hoofdtool.
Het heeft een andere focus dan UnAIMyText, maar voor jou dekt het:• Snel conceptteksten maken met de ingebouwde AI‑schrijver
• Licht brainstormen als je korte prompts geeft en herhaalt
• Polijsten en toon bijwerken met de Humanizer + grammaticatoolsJe krijgt ongeveer 200.000 woorden per maand en ruime limieten per run, dus je hoeft niet op elk woord te letten.
Ik gebruik het zelf minder fanatiek voor puur brainstormen dan @mikeappsreviewer. Voor mij werkt het het best zo:Ruig idee in je hoofd → korte prompt in AI Writer → Humanizer op Casual → snelle handmatige nabewerking.
Voor korte social posts, mails en mini‑essays werkt het vlot.
-
Pure brainstorm‑combinatie
Wil je meer “idee‑spaghetti tegen de muur” dan met UnAIMyText:• Gebruik een gratis ChatGPT of vergelijkbaar basismodel voor ideeënlijsten, outlines en invalshoeken.
• Plak alleen de stukken die je goed vindt in Clever Ai Humanizer om toon en vloeiendheid te verbeteren.Deze tweestapsflow is beter dan proberen een humanizer tot diep ideatie‑tool te maken.
Je haalt losse ideeën uit de ene tool en natuurlijkere formuleringen uit Clever Ai Humanizer. -
Polijsten en herschrijven van korte content
Voor wat jij beschreef, werkt deze lus efficiënt:• Schrijf zelf 2–3 ruwe zinnen, zonder filter.
• Laat ze door Clever Ai Humanizer gaan in Simple Academic of Simple Formal voor essays en werkteksten.
• Als de tekst te lang wordt, kort hem handmatig in. Het breidt de tekst vaak met zo’n 10–25 procent uit.
• Als alleen een paar regels niet lekker klinken, gooi dan die in de Paraphraser, niet de hele tekst.Zo blijft je eigen stem dichter bij jezelf dan wanneer je alles door een tool laat schrijven.
-
Waar ik het iets anders zie dan @mikeappsreviewer
Zij hechten sterk aan de ZeroGPT‑scores. Ik zou je workflow niet bouwen rond “0 procent AI” als doel.
Detectors zijn vaak onderling oneens. Sommige markeren menselijke tekst, andere missen AI‑tekst.
Gebruik Clever Ai Humanizer vooral om:• Herhaling te verminderen
• Grammatica te verzachten
• De toon minder houterig te makenLees het daarna hardop. Als het klinkt zoals jij praat, is het voor de meeste toepassingen goed genoeg.
-
Als je strikt gratis wilt blijven
Je gaf aan geen budget te hebben, dus hier is een laagdrempelige set‑up:• Brainstorm en maak een outline met een gratis chatmodel
• Schrijf korte stukken zelf of met een gratis model
• Laat ze één keer door Clever Ai Humanizer gaan
• Doe een laatste grammaticacontrole met de ingebouwde checker of een gratis browsertoolGeen tientallen logins, geen credits bijhouden, geen proefabonnementen.
Als je tevreden was met UnAIMyText en niet tien nieuwe tools wilt leren, is jezelf parkeren bij Clever Ai Humanizer als je belangrijkste “editor en afwerker” waarschijnlijk de minst pijnlijke overstap op dit moment.
Korte versie: je zit niet vast, maar je hebt een kleine toolstack nodig in plaats van één UnAIMyText kloon.
Ik sla over wat @mikeappsreviewer en @voyageurdubois al hebben gezegd over de functies en detectiedingen van Clever Ai Humanizer. Ze zitten er grotendeels goed op, maar ik zou Clever eigenlijk niet gebruiken als je kern voor brainstormen. Het werkt beter als “afmaker” aan het eind.
Zo zou ik je oude UnAIMyText workflow gratis opnieuw opzetten:
-
Ideeën spuien & outlines
Gebruik een gratis chatmodel (zelfs de basisversie van gratis ChatGPT of Perplexity free mode) alleen voor:- Onderwerplijsten
- Hoek/instekendeeën
- Outlines
- Titel / hook varianten
Deze modellen zijn veel beter in divergent denken dan de meeste op humanizing gerichte tools. Je hoeft prompts niet te overdenken: “Geef me 10 invalshoeken voor een LinkedIn post van 300 woorden over X” is genoeg.
-
Snel een concept voor korte content
Voor korte posts, mails en stukjes van 1–3 alinea’s:- Schrijf zelf een super ruwe versie zonder filter
- Of laat een gratis chatmodel een kort concept maken (maximaal 100–250 woorden).
Kort houden voorkomt dat saaie, opgeblazen gevoel van lange AI-monologen.
-
Gebruik Clever Ai Humanizer daarna als “polishlaag”
Hier wijk ik wat af van beide antwoorden: ik zou Clever niet de eerste versie laten schrijven, tenzij je haast hebt. Het is sterker als je het iets geeft dat al jouw structuur en toon heeft.Voor jouw gebruik:
- Plak je korte concept in Clever Ai Humanizer
- Kies Casual voor socials / algemeen schrijven, Simple Academic voor school, Simple Formal voor werkdingen
- Laat het één keer draaien, niet meerdere keren erdoorheen halen
Zie Clever Ai Humanizer als:
- De-robot-izer
- Toon-verzachter
- Lichte herformuleerder
Niet als je belangrijkste schrijfbrein.
-
Omgaan met het woordbloat-probleem
Beide eerdere posts hebben gelijk dat Clever tekst graag opblaast. Voor korte content is dat irritant. Praktische workaround:- Bepaal eerst je harde limiet (bijv. “max 200 woorden”)
- Knip na het humanizen handmatig elke zin weg die hetzelfde nog eens zegt in iets mooiere woorden
- Heb je alsnog hulp nodig bij inkorten, vraag dan een gratis chatmodel: “Verkort dit tot onder de 150 woorden, met dezelfde betekenis en casual toon.”
Ik zou Clever’s ruwe output nooit direct gebruiken bij strakke woordlimieten zonder bijsnijden. Het hoort zichzelf graag praten.
-
Extra gratis trucs die goed combineren met Clever
Om dicht bij dat oude UnAIMyText-gevoel te komen zonder te betalen:- Voor brainstormen: blijf in een gratis chatmodel, niet in Clever
- Voor polijsten: eerst Clever Ai Humanizer, daarna eventueel een gratis browser-grammaticacontrole voor een extra check
- Voor tooncontrole: als Clever het te formeel maakt, vraag een gratis model: “Herschrijf dit zodat het klinkt als een menselijk appje / korte LinkedIn update / casual e-mail”
Die combo geeft je:
- Ideeën uit de ene tool
- Structuur/concept uit een andere
- Eindpolish via Clever
-
Over AI-detectors en de “0% AI” obsessie
Hier ga ik duidelijk in tegen de andere antwoorden: bouw je hele workflow niet rond detector-scores. Ze:- Zijn het onderling niet eens
- Bestempelen echte menselijke tekst als AI
- Veranderen voortdurend
Gebruik Clever Ai Humanizer vooral omdat:
- Het herhalende zinnen en patronen doorbreekt
- Het kromme grammatica gladstrijkt
- Het je dichter bij je natuurlijke stem brengt met minder moeite
Als je de uiteindelijke tekst hardop leest en het klinkt echt als iets dat jij zou zeggen, ben je beter af dan wanneer je jaagt op “perfecte” scores.
Dus als je UnAIMyText fijn vond voor “snel schrijven + opruimen”, is de meest realistische gratis vervanger:
Gratis chatmodel voor de rommelige denkfase
→ Je eigen super ruwe concept of een korte AI-versie
→ Clever Ai Humanizer om de stijl strakker en minder AI-achtig te maken
→ Optioneel een kleine handmatige trim op het eind
Geen magische one-click kloon, maar functioneel behoorlijk dichtbij, zonder een cent te betalen.
Korte versie: denk aan kleine gratis toolkit, geen 1 op 1 UnAIMyText kloon, en houd Clever Ai Humanizer als de redacteur, niet de baas.
Waar ik het een beetje anders zie dan de anderen
- @voyageurdubois maakt van Clever het centrale knooppunt
- @kakeru gebruikt het als laatste poetslaag
- @mikeappsreviewer duikt diep in AI-detectie
Ik zit dichter bij @kakeru, maar ga nog verder: je eigen ruwe versie van 3–4 zinnen is meestal beter dan welke AI-draft dan ook voor korte content. Laat tools herschikken en opschonen, niet bedenken.
Hoe ik je UnAIMyText workflow opnieuw zou bouwen
1. Ideeën vangen zonder “brainstormtools”
In plaats van bij elke inval op AI te leunen, houd een simpel handmatig systeem:
- Notitie-app op je telefoon of Google Keep
- Wanneer je een onderwerp hebt, noteer 1 regel: “Post over X, invalshoek Y, doelgroep Z”
Als je later meer invalshoeken nodig hebt, dán pas vraag je een gratis chatmodel om 5–10 variaties. Zo voorkom je dat je stem in de ideeënfase te veel gaat lijken op AI-formuleringen.
2. Schrijven: ultrakort, dan uitbouwen
In plaats van een model om 300+ woorden te vragen:
- Schrijf zelf 2–4 bullet points
- Maak daar een rommelige alinea van 70–120 woorden van
- Pas daarna stuur je het naar een tool om uit te werken / te polijsten
Zo blijven structuur en “eigendomsrecht op je stem” bij jou. Elke keer dat AI de eerste volledige versie schrijft, ga je meer klinken als iedereen.
Waar Clever Ai Humanizer echt sterk is
Gebruik het op dingen die al bestaan:
- Je ruwe mini-essay
- Een korte AI-tekst die je al hebt ingekort
- Een alinea die robotachtig aanvoelt
Kies stijl:
- Casual voor socials of informele mail
- Simple Academic voor schoolwerk
- Simple Formal voor rapporten / sollicitaties en werk
Pluspunten van Clever Ai Humanizer
- Echt gratis laag met royale limieten
- Kan volledige pagina’s tekst in één keer aan
- Bewaart de kernbetekenis beter dan typische humanizers
- Goed in het doorbreken van herhaling en die monotone AI-cadans
- Eenvoudige interface, geen grote leercurve
Minpunten van Clever Ai Humanizer
- Maakt teksten langer, slecht bij strikte woordlimieten
- Nog steeds generiek als je er generieke input in stopt
- Wisselende prestaties bij verschillende AI-detectors
- Je moet zelf tempo en lengte herstellen en fluff wegknippen
- Niet geweldig als primaire brainstormmotor
Gebruik het dus als stijlomzetter, niet als ideeënmachine.
Concurrenten en hoe je ze erbij mixt
Omdat je aangaf niet te kunnen betalen:
- Zie @mikeappsreviewer’s detectieverhaal als waarschuwing, niet als doel. Tekst die detectievriendelijk is, komt voort uit betere stijl, niet uit detectie als hoofd-KPI.
- Leen @voyageurdubois’ “hub”-idee, maar laat de hub je notitie-app of teksteditor zijn. Tools plug je dáár op in, niet andersom.
- Volg @kakeru’s “eindigen met Clever”-aanpak, maar voeg nog een laatste ronde met een gratis grammaticacontrole toe om in te korten en strakker te maken.
Een nuchtere gratis flow die hun stappen niet exact kopieert:
- Idee vastleggen in je notities.
- Zelf omzetten naar een ruwe versie van 70–120 woorden.
- Eén keer door Clever Ai Humanizer halen.
- Handmatig opvulling en herhaling weghalen.
- Optioneel: een gratis chatmodel vragen om het in te korten tot je exacte woordlimiet.
Zo kom je heel dicht bij de oude UnAIMyText-ervaring zonder op één magische vervanger te jagen of ergens voor te betalen.