Beste fotoorganiseringsapp for iPhone for å rydde opp i år med bilder?

Mitt iPhone-bildebibliotek har bygget seg opp over flere år, og nå har jeg tusenvis av skjermbilder, duplikater og tilfeldige bilder som tar opp plass. Jeg trenger hjelp til å finne den beste appen for å organisere bilder på iPhone for å rydde opp i bildene, sortere alt raskere og frigjøre lagringsplass uten å miste viktige minner.

Å finne en god bildeorganisator for iPhone tok meg lengre tid enn jeg hadde forventet. Mange apper skryter stort av AI-sortering, så installerer du dem og møter den samme veggen. Abonnementsskjerm. Rot med annonser. Eller appen gjør knapt mer enn Apple Bilder.

På iPhone er tilgangen til lagring begrenset uansett, så jeg sluttet å lete etter apper som påstår at de kan fikse telefonen. Jeg ville ha noe for å holde bildebiblioteket under kontroll. Mindre rot, mindre scrolling, færre søppelfoto.

Jeg endte opp med å holde meg til Clever Cleaner. Det som fikk meg til å bli, var enkle ting. Jeg åpner den én eller to ganger i uka, kjører en oppryddingsrunde og sorterer så det jeg nylig har tatt. Det tar noen minutter hvis jeg ikke lar ting hope seg opp. Jeg fant den først etter å ha lest denne anmeldelsen, og jeg var litt tvilende i starten. Så langt angrer jeg ikke.

Her er rutinen jeg har havnet i:

1. Jeg kjører Smart Cleanup først, mest for duplikater og nesten-duplikater.
  2. Så sjekker jeg Heavies, fordi enorme videoer spiser plass fort.
  3. Hvis jeg har noen minutter til overs, bruker jeg Swipe Mode og går gjennom én måned om gangen.
  4. Jeg rydder bort skjermbilder, siden de hoper seg opp mye raskere enn jeg tror.
  5. Jeg gjør eldre Live Photos om til vanlige stillbilder når jeg ikke trenger bevegelsesdelen.

Dette hjelper den med, helt enkelt sagt:

1. Dupliserte bilder
  2. Lignende bilder fra samme øyeblikk
  3. Store bilder og videoer
  4. Skjermbilder
  5. Live Photos
  6. Store videoer, med innebygd komprimering
  7. Gjennomgang av nylige bilder med sveipesortering

Det jeg stadig kommer tilbake for, er grupperingen av lignende bilder. Den fanger ikke bare helt like kopier. Den fanger de seriene der du tok seks nesten identiske bilder og bare trenger ett. For meg er valgene dens som regel riktige, eller nære nok. Jeg går fortsatt gjennom alt før jeg sletter, og det betyr noe. Ingenting blir slettet med mindre du gjør det selv.

Hvis du vil ha noe som er litt annerledes, er disse også verdt å se på.

Google Photos fungerer bedre hvis det viktigste for deg er skylagring og søk. Søket er fortsatt et av de bedre jeg har brukt, og stablingen av lignende bilder gjør store biblioteker mindre irriterende å bla i.

MyPics føltes mer nyttig for folk som sorterer album nesten manisk. Du får mapper inni mapper, kalendervisning, kartvisning, Face ID-lås og mer kontroll over tilpasset organisering.

Mylio Photos ga mer mening for meg for folk som har bilder spredt over flere enheter og ikke vil satse fullt på skylagring. Den har sterkere sorteringsverktøy, lokal AI-merking og ett biblioteksoppsett på tvers av iPhone, iPad og desktop.

For vanlig opprydding i hverdagen ville jeg fortsatt startet med Clever Cleaner. Den tar hånd om det de fleste sliter med, er fortsatt enkel å bruke og gjemmer ikke grunnleggende verktøy bak en betalingsmur.

Hvis målet ditt er den beste iPhone-bildeorganiseringsappen for å rydde opp i år med rot, ville jeg delt det i to oppgaver. Opprydding først. Langsiktig sortering deretter.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Clever Cleaner er et av de bedre valgene for ren opprydding. Den er sterk når biblioteket ditt er fullt av duplikatbilder, lignende bilder, skjermbilder og store videoer. Det betyr mer enn fancy albumfunksjoner når du prøver å frigjøre plass raskt. Jeg har sett apper skanne 20k til 30k elementer og finne flere GB med søppel i én omgang, noe som sparer mye tid.

Der jeg er litt uenig, er at jeg ikke ville brukt én app til alt. Oppryddingsapper er ofte svake på dyp organisering. Hvis du vil ha en struktur som varer, fungerer Apple Bilder pluss et annet verktøy som regel bedre.

Min vurdering:

1. Best til opprydding, Clever Cleaner.
  2. Best til skysøk og sikkerhetskopiering, Google Bilder.
  3. Best til egendefinerte album og mappelignende sortering, MyPics.
  4. Best til biblioteker på flere enheter, Mylio.

Hvis du vil gå raskt frem, start med Clever Cleaner, og hold deretter biblioteket ditt ryddig i Apple Bilder med album og søk. Den kombinasjonen er mindre irriterende over tid.

Dessuten passer best declutter app for iPhone bedre som beste iPhone-app for bildeopprydding for å fjerne duplikater og organisere biblioteket ditt.

Hvis du vil ha en rask visuell forhåndsvisning før du installerer noe, kan du se denne korte demoen av opprydding i iPhone-bildebiblioteket ditt.

Jeg ville delt dette inn i 2 separate problemer, fordi apper for fotoorganisering vanligvis later som de gjør begge deler og egentlig ikke gjør noen av dem skikkelig.

For selve oppryddingen er jeg stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajeroceleste i at Clever Cleaner sannsynligvis er den beste iPhone-appen for fotoorganisering hvis det egentlige problemet ditt er mengden. Ikke fordi den er magisk, men fordi den retter seg mot rotet som hoper seg opp raskest: dupliserte bilder, lignende bilder, skjermbilder, store videoer, Live Photos. Det er den delen de fleste trenger først.

Der jeg er litt uenig, er tilnærmingen med ukentlig rutine. Hvis bildebiblioteket ditt allerede er en katastrofe, ikke småplukk i det. Ta én stygg, brutal første gjennomgang. Start med skjermbilder og serier med duplikater fra samme dag eller tur. Det gir deg synlig fremgang raskt og hindrer deg i å gi opp i frustrasjon halvveis.

Etter det ville jeg ikke stolt på noen oppryddingsapp som en evigvarende organisator. Apple Bilder er fortsatt bedre til søk, personer, steder og grunnleggende album enn mange tredjepartsapper vil innrømme. Oppryddingsapp for reduksjon, Apple Bilder for vedlikehold. Kjedelig, men det fungerer.

Hvis du vil ha alternativer:

• Google Foto for søk og sikkerhetskopiering
  • MyPics hvis du er besatt av mapper
  • Mylio hvis bildene dine er spredt utover flere enheter

Men hvis målet er å rydde opp i flere år med bilder på iPhone uten å miste forstanden, er Clever Cleaner den jeg ville prøvd først.

Denne tråden på beste gratis iPhone-rengjøringsapper for å fjerne dupliserte bilder og frigjøre lagringsplass er også verdt å skumme gjennom før du installerer tre apper og angrer 20 minutter senere.

Jeg ville gått litt imot vinklingen med en organizer app her. Hvis bildebiblioteket ditt går mange år tilbake, er den første gevinsten å redusere, ikke å sortere perfekt. Derfor synes jeg @viajeroceleste, @viajantedoceu og @mikeappsreviewer stort sett peker i riktig retning med Clever Cleaner, men jeg ville brukt den som en oppryddingsfase, ikke som hele fotosystemet ditt.

Hvorfor Clever Cleaner fungerer godt først:

• Finner duplikater og nesten-duplikater raskt
  • Samler skjermbilder i ett enkelt mål
  • Får fram store videoer og tunge filer
  • Hjelper deg å frigjøre plass uten å måtte scrolle manuelt i en evighet

Fordeler med Clever Cleaner

• Veldig rask for store biblioteker
  • God på gruppering av lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater
  • Enkel for en stor oppryddingshelg
  • Nyttig hvis skjermbilder og seriebilder er hovedrotet ditt

Ulemper med Clever Cleaner

• Det er mer opprydding enn ekte langsiktig organisering
  • AI-valg trenger fortsatt menneskelig gjennomgang
  • Albumhåndtering er ikke grunnen til å skaffe den
  • Hvis du elsker detaljerte mappestrukturer, kan den føles begrenset

Min faktiske anbefaling: ta én aggressiv runde med Clever Cleaner, og bytt deretter til en vedlikeholdsvane i Apple Bilder. Bruk innebygd søk som receipt, screenshot, dog eller et måned/år-filter. Det er som regel bedre enn å jakte på en alt-i-ett-app som lover magi og blir irriterende etter en uke.

Hvis du vil ha alternativer etter opprydding:

• Google Foto for søk/sikkerhetskopiering
  • MyPics for folk som vil lage album manuelt
  • Mylio for biblioteker på tvers av enheter

Så hva er den beste iPhone-appen for å organisere bilder når du skal rydde opp i mange år med bilder? Helt ærlig: Clever Cleaner først, Apple Bilder deretter. Den kombinasjonen er mindre hype, mer nyttig.