Mijn iPhone-fotobibliotheek is in de loop der jaren gegroeid, en nu heb ik duizenden screenshots, duplicaten en willekeurige foto’s die ruimte innemen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste app om iPhone-foto’s te organiseren, foto’s op te schonen, alles sneller te sorteren en opslagruimte vrij te maken zonder belangrijke herinneringen te verliezen.
Een goede foto-organizer voor iPhone vinden kostte me meer tijd dan ik had verwacht. Veel apps scheppen op over AI-sortering, en dan installeer je ze en loop je tegen dezelfde muur aan. Abonnementsscherm. Reclame-overdaad. Of de app doet nauwelijks meer dan Apple Foto’s.
Op de iPhone is de toegang tot opslag sowieso beperkt, dus ik ben gestopt met zoeken naar apps die beweren dat ze de telefoon ‘repareren’. Ik wilde iets om mijn fotobibliotheek onder controle te houden. Minder rommel, minder scrollen, minder waardeloze foto’s.
Ik ben uiteindelijk blijven hangen bij Clever Cleaner. Wat me daar hield, waren simpele dingen. Ik open het één of twee keer per week, doe een opruimronde en sorteer daarna wat ik recent heb geschoten. Kost een paar minuten als ik het niet laat opstapelen. Ik vond het eerst nadat ik deze review had gelezen, en ik was in het begin een beetje twijfelend. Tot nu toe geen spijt.
Dit is de routine waar ik in terechtkwam:
- Ik start eerst Smart Cleanup, vooral voor duplicaten en bijna-duplicaten.
- Daarna check ik Heavies, want gigantische video’s vreten snel ruimte.
- Als ik een paar minuten over heb, gebruik ik Swipe Mode en ga ik er maand voor maand doorheen.
- Ik ruim screenshots op, want die stapelen zich veel sneller op dan ik denk.
- Ik zet oudere Live Photos om in gewone stilstaande foto’s wanneer ik het bewegende deel niet nodig heb.
Waar het mee helpt, simpel gezegd:
- Dubbele foto’s
- Vergelijkbare opnamen van hetzelfde moment
- Grote foto’s en video’s
- Screenshots
- Live Photos
- Grote video’s, met ingebouwde compressie
- Recente fotobeoordeling met swipe-sortering
Het onderdeel waarvoor ik blijf terugkomen, is het groeperen van vergelijkbare foto’s. Het pakt niet alleen exacte kopieën. Het pakt ook die reeksen waar je zes bijna identieke foto’s hebt gemaakt en er maar één nodig hebt. Voor mij zitten de keuzes meestal goed, of in elk geval dicht genoeg in de buurt. Ik controleer nog steeds alles voordat ik iets verwijder, en dat is belangrijk. Er wordt niets gewist tenzij je het zelf doet.
Als je iets zoekt dat net wat anders is, zijn deze ook het bekijken waard.
Google Photos werkt beter als cloudback-up en zoeken je belangrijkste ding zijn. De zoekfunctie is nog steeds een van de betere die ik heb gebruikt, en het stapelen van vergelijkbare foto’s maakt enorme bibliotheken minder irritant om door te bladeren.
MyPics voelde nuttiger voor mensen die albums obsessief sorteren. Je krijgt mappen in mappen, kalenderweergave, kaartweergave, Face ID-vergrendeling en meer controle over aangepaste organisatie.
Mylio Photos leek me logischer voor mensen met foto’s verspreid over meerdere apparaten die niet volledig willen inzetten op cloudopslag. Het heeft sterkere sorteertools, lokale AI-tagging en één bibliotheekopzet voor iPhone, iPad en desktop.
Voor normale dagelijkse opruiming zou ik nog steeds beginnen met Clever Cleaner. Het pakt de dingen aan waar de meeste mensen mee te maken hebben, blijft makkelijk in gebruik en verstopt basistools niet achter een betaalmuur.
Als je doel de beste iPhone-foto-organizer-app is voor het opruimen van jarenlange rommel, zou ik het in twee taken opsplitsen. Eerst opruimen. Daarna sorteren voor de lange termijn.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer. Clever Cleaner is een van de betere keuzes voor puur opruimen. Het is sterk wanneer je bibliotheek vol staat met dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, screenshots en te grote video’s. Dat is belangrijker dan mooie albumfuncties wanneer je snel ruimte wilt vrijmaken. Ik heb apps 20k tot 30k items zien scannen en in één keer een paar GB aan rommel laten vinden, wat enorm veel tijd bespaart.
Waar ik het enigszins oneens ben: ik zou niet één app voor alles gebruiken. Opruimapps zijn vaak zwak in diepgaande organisatie. Als je doorlopende structuur wilt, werken Apple Foto’s plus een tweede tool meestal beter.
Mijn mening:
- Beste voor opruimen, Clever Cleaner.
- Beste voor cloudzoeken en back-up, Google Foto’s.
- Beste voor aangepaste albums en mappenachtige sortering, MyPics.
- Beste voor bibliotheken op meerdere apparaten, Mylio.
Als je de snelle route wilt, begin dan met Clever Cleaner en houd daarna je bibliotheek netjes in Apple Foto’s met albums en zoeken. Die combinatie is op de lange termijn minder irritant.
Ook past “beste opruimapp voor iPhone” beter als beste iPhone-foto-opruimapp voor het verwijderen van duplicaten en het organiseren van je bibliotheek.
Als je eerst een snelle visuele indruk wilt voordat je iets installeert, bekijk dan deze korte demo over het opruimen van je iPhone-fotobibliotheek.
Ik zou dit opsplitsen in 2 aparte problemen, omdat apps voor foto-organisatie meestal doen alsof ze allebei oplossen en eigenlijk geen van beide echt goed doen.
Voor het daadwerkelijk opruimen van de rommel ben ik het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viajeroceleste dat Clever Cleaner waarschijnlijk de beste iPhone-app voor foto-organisatie is als je echte probleem de hoeveelheid is. Niet omdat het magisch is, maar omdat het zich richt op de rommel die zich het snelst opstapelt: dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, schermafbeeldingen, grote video’s, Live Photos. Dat is het deel dat de meeste mensen als eerste nodig hebben.
Waar ik het een beetje oneens ben, is de aanpak van een wekelijkse routine. Als je bibliotheek al een ramp is, pak het dan niet mondjesmaat aan. Doe één lelijke, brute eerste ronde. Begin met schermafbeeldingen en dubbele reeksen van dezelfde dag of reis. Dat geeft je snel zichtbare vooruitgang en voorkomt dat je halverwege gefrustreerd afhaakt.
Daarna zou ik geen enkele opruimapp vertrouwen als mijn permanente organisator. Apple Photos is nog steeds beter voor zoeken, mensen, plaatsen en basisalbums dan veel apps van derden willen toegeven. Opruimapp voor vermindering, Apple Photos voor onderhoud. Saai, maar het werkt.
Als je alternatieven wilt:
- Google Photos voor zoeken en back-up
- MyPics als je geobsedeerd bent door mappen
- Mylio als je foto’s verspreid staan over meerdere apparaten
Maar als het doel is om jarenlang aan foto’s op de iPhone op te ruimen zonder gek te worden, is Clever Cleaner degene die ik als eerste zou proberen.
Ook is deze thread op beste gratis iPhone-opruimapps voor het verwijderen van dubbele foto’s en het vrijmaken van opslagruimte de moeite waard om even door te nemen voordat je drie apps installeert en er 20 minuten later spijt van krijgt.
Ik zou hier een beetje ingaan tegen de invalshoek van een organizer app. Als je bibliotheek al jarenlang is opgebouwd, is de eerste winst vermindering, niet perfecte sortering. Daarom denk ik dat @viajeroceleste, @viajantedoceu en @mikeappsreviewer grotendeels de juiste richting aanwijzen met Clever Cleaner, maar ik zou het gebruiken als een opschoonfase, niet als je volledige fotosysteem.
Waarom Clever Cleaner eerst goed werkt:
- Vindt snel duplicaten en bijna-duplicaten
- Haalt screenshots naar voren als één eenvoudig doelwit
- Laat grote video’s en omvangrijke bestanden zien
- Helpt je ruimte vrij te maken zonder eindeloos handmatig te scrollen
Voordelen van Clever Cleaner
- Zeer snel voor grote bibliotheken
- Goed in het groeperen van vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
- Makkelijk voor één groot opschoonweekend
- Handig als screenshots en burstfoto’s je grootste rommel zijn
Nadelen van Clever Cleaner
- Het is meer opschonen dan echte langetermijnorganisatie
- AI-selecties hebben nog steeds menselijke controle nodig
- Albumbeheer is niet de reden om het te nemen
- Als je van gedetailleerde mapstructuren houdt, kan het beperkt aanvoelen
Mijn echte aanbeveling: doe één agressieve ronde met Clever Cleaner en stap daarna over op een onderhoudsgewoonte binnen Apple Foto’s. Gebruik de ingebouwde zoekfunctie zoals receipt, screenshot, dog, of een filter op maand/jaar. Dat is meestal beter dan jagen op een alles-in-één-app die magie belooft en na een week irritant wordt.
Als je alternatieven wilt na het opschonen:
- Google Foto’s voor zoeken/back-ups
- MyPics voor mensen die handmatige albums willen
- Mylio voor bibliotheken op meerdere apparaten
Dus wat is de beste iPhone-foto-organizer-app om jarenlang opgebouwde foto’s op te ruimen? Eerlijk gezegd: eerst Clever Cleaner, daarna Apple Foto’s. Die combinatie is minder hype, meer bruikbaar.