Behöver du hjälp med att välja programvara för dataåterställning för Mac

Jag råkade ta bort viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag letar efter pålitlig programvara för dataåterställning för Mac som kan återställa förlorade dokument och foton utan att göra saken värre. Vilka verktyg fungerar faktiskt och är säkra att använda?

Mac-återställningsappar, efter alldeles för mycket trial and error

Jag gick igenom en hög med Mac-återställningsverktyg under de senaste åren. Om jag måste nämna ett val för de flesta, landar jag fortfarande på Disk Drill.

Inte för att det vinner på allt. Det gör det inte. Jag återkom till det eftersom helheten känns rätt. Återställningsresultaten var stabila. Appen var tillräckligt enkel att använda utan att kännas avskalad. Och på nyare Mac-datorer kändes den inte malplacerad eller halvt trasig.

Mycket Mac-återställningsprogramvara hamnar i två dåliga kategorier. Den ena typen är för ytlig och missar saker. Den andra känns som att du behöver en helg och en guide till Terminal för att komma någonstans. Disk Drill ligger mitt emellan, vilket för normal användning är där jag ville ha det.

Vad som stack ut för mig

Appen känns som att den byggdes med macOS i åtanke i stället för att ha flyttats över från Windows.

Utifrån vad jag såg:

1. Den hanterar APFS bra.
  2. Den fungerar fint på Apple Silicon.
  3. Den fungerar med externa SSD-enheter, USB-minnen, SD-kort och Time Machine-volymer.
  4. Förhandsgranskning av filer före återställning är tillräckligt pålitlig för att spara tid.
  5. Den innehåller alternativ för säkerhetskopiering och diskavbildning, vilket hjälpte när jag hade att göra med en tveksam enhet.
  6. Den är bra på återställning av foto och video, inklusive RAW-format från kameror.

Jag hade en korrupt APFS-volym där andra appar antingen returnerade skräp eller stannade. Disk Drill fick ut en användbar uppsättning filer från den. Inte allt, men tillräckligt för att jag skulle sluta behandla den som ännu en flashig återställningsapp och börja ha den kvar.

Andra verktyg jag fortfarande skulle ha med på listan

Disk Drill är inte det enda som är värt att använda. Rätt verktyg varierar beroende på vilket kaos du har att göra med.

PhotoRec

Gratis, ful, effektiv.

Jag använde det på SD-kort och på filsystem i dåligt skick. Det hittade mer än jag väntade mig. Nackdelen är ganska tuff. Du förlorar vanligtvis ursprungliga filnamn och mappstruktur, så städningen efter återställningen blir sitt eget jobb. Gränssnittet känns gammalt och rakt på sak, men om din prioritet är att få ut data till varje pris är det fortfarande ett av de bättre alternativen.

iBoysoft Data Recovery

Det här kändes enklare för nybörjare. APFS-stödet var okej i mina tester, och för vanliga misstag med radering eller formatering fungerade det bra. Mitt enda verkliga klagomål är prismodellen. Upplägget med prenumeration blir snabbt tröttsamt.

Data Rescue

Äldre verktyg, fortfarande användbart.

Jag skulle dock inte kalla det mitt förstahandsval nu, även om jag hade ganska bra resultat med det på externa enheter och enklare återställningsjobb. Om fallet inte är alltför stökigt har det fortfarande sin plats.

Delen som folk gör fel

Det största misstaget jag fortsätter att se är att folk fortsätter använda samma enhet efter att filer har försvunnit.

Sluta skriva data till den. Direkt.

På SSD-enheter förändrar TRIM hela situationen. Raderad data på moderna Mac-datorer kan försvinna snabbt, och när den väl gör det ser det mörkt ut för återställning. Jag lärde mig det den hårda vägen på en arbetsenhet. Väntade för länge, fortsatte använda den, förlorade mer än jag borde ha gjort. Dumt misstag.

Vad du ska göra i stället

Om du försöker återställa filer, gör detta först:

1. Installera återställningsappen på en annan enhet om du har en.
  2. Spara återställda filer på en annan enhet, inte tillbaka på samma disk.
  3. Om enheten verkar instabil, klona den innan du kör skanning efter skanning.
  4. Hoppa över slumpmässiga reparationsverktyg tills efter att du har återställt det som är viktigt.

Jag har sett återställningar misslyckas för att folk fortsatte starta om, kopiera runt saker eller prova varje reparationsapp de hittade i sökresultaten. Vid en viss punkt är enheten inte det enda problemet. Den extra aktiviteten är det också.

Mitt raka svar

Om någon bad mig om en rekommendation med låg risk utan att vilja ha en djup teknisk föreläsning, skulle jag fortfarande hänvisa dem till Disk Drill.

Om du är mer erfaren, eller om skadan är specifik och ful, kan ett av de andra verktygen passa bättre. Fortfarande är det, för en bred Mac-publik, det som gav mig minst friktion och mest konsekventa resultat.

Om du tömde Papperskorgen på en Mac är snabbhet viktigare än applistan. Sluta använda Macen först. Särskilt om dina filer låg på den interna SSD-enheten. TRIM på moderna Macar raderar borttagna block snabbt, så att vänta försämrar dina chanser mycket.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer om Disk Drill. Det är ett av de bättre valen av program för dataåterställning på Mac för vanliga användare, och förhandsgranskningsfunktionen hjälper till att sortera dokument och bilder innan du betalar eller återställer. Där jag skiljer mig lite är att jag inte skulle lägga för mycket tid på att testa flera appar på samma interna enhet. Varje extra installation, skanning och omstart innebär mer diskaktivitet. Det är där folk åker dit.

Min korta lista:

1. Disk Drill
    Bästa balansen för Mac-användare. Bra APFS-stöd. Ren UI. Stabilt för raderade filer, externa enheter, minneskort och fotoåterställning.

2. R-Studio
    Mindre användarvänligt, mer tekniskt. Bättre om du behöver djupare kontroll eller RAID-/nätverksfunktioner. Överkurs för de flesta.

3. PhotoRec
    Gratis. Stark filåterskapning. Röriga resultat. Du förlorar ofta namn och mappar, vilket är jobbigt för dokument.

Om filerna betyder mycket, återställ bara till en extern enhet. Om Disk Drill hittar dina filer och förhandsgranskningarna ser okej ut skulle jag börja där. Om det inte hittar något på en intern SSD är den dåliga nyheten att datan kanske redan är borta.

Om du dessutom vill ha en snabb översikt är den här videoguiden till den bästa programvaran för dataåterställning på Mac ett bra ställe att snabbt jämföra alternativ.

Min röst: Disk Drill först. Snabb skanning, förhandsgranskning, återställ till en annan enhet. Övertänk det inte och fortsätt inte använda Macen.

Om filerna raderades från din Macs interna SSD skulle jag vara lite mindre optimistisk än vad @mikeappsreviewer och @nachtschatten får det att låta. Inte för att de har fel om att Disk Drill är ett bra val, utan för att den verkliga frågan på nyare Macar ofta är om det alls finns något kvar att återställa, inte vilken app som har den snyggaste skanningsknappen.

När det gäller faktisk dataåterställningsprogramvara för Mac skulle min kortlista vara:

1. Disk Drill
    Bästa allroundalternativet för de flesta. Bra för raderade dokument, bilder, externa enheter, SD-kort och APFS-volymer. Gränssnittet är mycket mindre irriterande än hos många konkurrenter, vilket spelar roll när du redan är stressad och smått panikslagen lol.

2. R-Studio
    Starkare val om du är bekväm med mer tekniska saker. Jag brukar inte föreslå det först om inte enhetskonfigurationen är konstig eller du behöver mer kontroll över skanningen.

3. PhotoRec
    Gratis och legitimt, men ganska kaotiskt. Perfekt om du bara bryr dig om att rädda filinnehållet och inte har något emot att sortera igenom en röra efteråt.

Min lilla invändning: jag skulle inte jaga den bästa appen i timmar. Välj en, kör en skanning och se om förhandsvisningarna ser riktiga ut. Om Disk Drill kan förhandsvisa filerna är det ett mycket bra tecken. Om den inte kan hitta något på den interna SSD:n brukar det bara vara slöseri med tid att prova sex appar till.

Det kan också vara värt att kolla den här Apple-forumdiskussionen om återställning av Mac-filer efter att Papperskorgen tömts om du vill ha ett annat perspektiv från Mac-användare.

Kort version: Disk Drill för Mac är troligen det säkraste första försöket. Om filerna är superviktiga och inte dyker upp, sluta försöka fixa det själv innan du gör det värre. Den delen suger, men det är sant.

En sak jag skulle lägga till till det @nachtschatten, @caminantenocturno och @mikeappsreviewer sa: var filerna raderades från spelar nästan större roll än vilken app du väljer.

Om det var din Macs interna SSD är jag lite mindre optimistisk än vissa här. Inte för att Disk Drill är dålig, utan för att macOS på SSD-enheter kan göra återställningsfönstret brutalt kort. Om filerna låg på en extern HDD, ett SD-kort eller till och med vissa externa SSD-enheter är dina chanser vanligtvis bättre.

Min syn på Disk Drill:

Fördelar

• mycket lätt att använda när du är stressad
  • bra på att förhandsvisa foton/dokument före återställning
  • hanterar APFS bättre än många äldre Mac-verktyg
  • bra balans mellan nybörjarvänlighet och faktisk användbarhet

Nackdelar

• ingen magi vid raderingar på interna SSD-enheter som påverkas av TRIM
  • betald återställning kan kännas dyr om detta är en engångsolycka
  • djupa skanningar kan ge tillbaka mycket skräp, så sorteringen tar tid

Jag håller inte riktigt med om tankesättet att bara prova app efter app som vissa fastnar i. Vanligtvis bränner det bara tid. Välj ett seriöst verktyg först. För de flesta Mac-användare är det Disk Drill. Om det visar tydliga förhandsvisningar av dina förlorade filer, toppen. Om inte skulle jag gå vidare till R-Studio bara om du känner dig bekväm med ett mer tekniskt gränssnitt. PhotoRec är fortfarande värt att känna till, men mest när filnamn och mappstruktur inte längre är din prioritet.

Så min rankning skulle vara:

1. Disk Drill för vanliga användare
  2. R-Studio för avancerade fall
  3. PhotoRec om du bara vill ha rå återställning och kan sortera röran senare

Om filerna är affärskritiska eller oersättliga familjefoton och Disk Drill inte hittar dem snabbt skulle jag sluta med gör det själv där i stället för att kämpa vidare genom fem appar till. Det är punkten där ett återställningslaboratorium är mer rimligt än ännu en nedladdning.