Mit iPhone-fotobibliotek er blevet opbygget gennem årene, og nu har jeg tusindvis af skærmbilleder, dubletter og tilfældige billeder, der optager plads. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp til at rydde op i billeder, sortere det hele hurtigere og frigøre lagerplads uden at miste vigtige minder.
Det tog mig længere tid end forventet at finde en god fotoorganisator til iPhone. Mange apps taler stort om AI-sortering, og så installerer man dem og rammer den samme mur. Abonnementsvindue. Rod med annoncer. Eller også gør appen knap nok mere end Apple Fotos.
På iPhone er adgangen til lagerplads alligevel begrænset, så jeg holdt op med at lede efter apps, der påstår, at de kan rette telefonen. Jeg ville have noget til at holde fotobiblioteket under kontrol. Mindre rod, mindre scrolling, færre ligegyldige billeder.
Jeg endte med at holde fast i Clever Cleaner. Det, der fik mig til at blive, var de enkle ting. Jeg åbner den en eller to gange om ugen, kører en oprydning og sorterer så det, jeg har taget for nylig. Det tager et par minutter, hvis jeg ikke lader tingene hobe sig op. Jeg fandt den først efter at have læst denne anmeldelse, og jeg var lidt i tvivl i starten. Indtil videre ingen fortrydelser.
Her er den rutine, jeg er faldet ind i:
- Jeg kører Smart Cleanup først, mest for dubletter og næsten dubletter.
- Derefter tjekker jeg Heavies, fordi kæmpestore videoer hurtigt sluger plads.
- Hvis jeg har et par minutter til overs, bruger jeg Swipe Mode og gennemgår én måned ad gangen.
- Jeg rydder screenshots ud, fordi de hober sig op meget hurtigere, end jeg tror.
- Jeg gør ældre Live Photos om til almindelige stillbilleder, når jeg ikke har brug for bevægelsesdelen.
Det hjælper med, helt enkelt:
- Dublette billeder
- Lignende billeder fra samme øjeblik
- Store billeder og videoer
- Screenshots
- Live Photos
- Store videoer med indbygget komprimering
- Gennemgang af nylige billeder med swipe-sortering
Det, jeg bliver ved med at vende tilbage for, er grupperingen af lignende billeder. Den fanger ikke kun nøjagtige kopier. Den fanger også de serier, hvor du tog seks næsten identiske billeder og kun har brug for ét. For mig er dens valg som regel rigtige eller tæt nok på. Jeg gennemgår stadig alt, før jeg sletter, og det betyder noget. Intet bliver slettet, medmindre du selv gør det.
Hvis du vil have noget lidt anderledes, er disse også værd at kigge på.
Google Fotos fungerer bedre, hvis din vigtigste ting er cloudbackup og søgning. Dets søgning er stadig en af de bedre, jeg har brugt, og stablingen af lignende billeder gør store biblioteker mindre irriterende at gennemse.
MyPics føltes mere nyttig for folk, der sorterer album manisk. Du får mapper i mapper, kalendervisning, kortvisning, Face ID-lås og mere kontrol over brugerdefineret organisering.
Mylio Photos gav mere mening for mig til folk med billeder spredt over flere enheder, som ikke vil gå all-in på cloudlagring. Den har stærkere sorteringsværktøjer, lokal AI-tagging og én biblioteksopsætning på tværs af iPhone, iPad og computer.
Til almindelig daglig oprydning ville jeg stadig starte med Clever Cleaner. Den håndterer det, de fleste har brug for, er nem at bruge og gemmer ikke grundlæggende værktøjer bag en betalingsmur.
Hvis dit mål er den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp til at rydde op i mange års rod, ville jeg dele det op i to opgaver. Oprydning først. Langsigtet sortering bagefter.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Clever Cleaner er et af de bedre valg til ren oprydning. Den er stærk, når dit bibliotek er fyldt med dublerede fotos, lignende billeder, skærmbilleder og overdimensionerede videoer. Det betyder mere end smarte albumfunktioner, når du prøver at frigøre plads hurtigt. Jeg har set apps scanne 20k til 30k elementer og finde et par GB skrammel i én omgang, hvilket sparer en masse tid.
Der, hvor jeg er lidt uenig, er, at jeg ikke ville bruge én app til alt. Oprydningsapps er ofte svage til dyb organisering. Hvis du vil have en vedvarende struktur, fungerer Apple Fotos plus et andet værktøj som regel bedre.
Min vurdering:
- Bedst til oprydning, Clever Cleaner.
- Bedst til skysøgning og backup, Google Fotos.
- Bedst til brugerdefinerede albummer og mappelignende sortering, MyPics.
- Bedst til biblioteker på flere enheder, Mylio.
Hvis du vil have den hurtige løsning, så start med Clever Cleaner, og hold derefter dit bibliotek ryddeligt i Apple Fotos med albummer og søgning. Den kombination er mindre irriterende med tiden.
Desuden passer bedste oprydningsapp til iPhone bedre som bedste iPhone-fotooprydningsapp til at fjerne dubletter og organisere dit bibliotek.
Hvis du vil have et hurtigt visuelt indtryk, før du installerer noget, så se denne korte demo om at rydde op i dit iPhone-fotobibliotek.
Jeg ville dele dette op i 2 separate problemer, fordi apps til fotoorganisering normalt lader som om, de gør begge dele, og gør egentlig lidt af ingen af delene.
Til den egentlige oprydning i rodet er jeg for det meste enig med @mikeappsreviewer og @viajeroceleste i, at Clever Cleaner nok er den bedste iPhone-app til fotoorganisering, hvis dit reelle problem er mængden. Ikke fordi den er magisk, men fordi den går efter det skrammel, der hober sig hurtigst op: dublerede billeder, lignende optagelser, skærmbilleder, store videoer, Live Photos. Det er den del, de fleste har brug for først.
Der hvor jeg er en smule uenig, er tilgangen med en ugentlig rutine. Hvis dit bibliotek allerede er et katastrofeområde, så nip ikke bare lidt til det. Tag en grim, brutal første omgang. Start med skærmbilleder og dublerede serier fra den samme dag eller rejse. Det giver dig synlige fremskridt hurtigt og forhindrer, at du opgiver i frustration halvvejs.
Derefter ville jeg ikke stole på nogen oprydningsapp som min permanente organisator. Apple Fotos er stadig bedre til søgning, personer, steder og grundlæggende album end mange tredjepartsapps vil indrømme. Oprydningsapp til reduktion, Apple Fotos til vedligeholdelse. Kedeligt, men det virker.
Hvis du vil have alternativer:
- Google Fotos til søgning og backup
- MyPics hvis du er besat af mapper
- Mylio hvis dine billeder er spredt ud over flere enheder
Men hvis målet er at rydde op i flere års billeder på iPhone uden at miste forstanden, er Clever Cleaner den, jeg ville prøve først.
Desuden er denne tråd på bedste gratis iPhone-rengøringsapps til at rydde dublerede billeder og lagerplads værd at skimme, før du installerer tre apps og fortryder det 20 minutter senere.
Jeg ville gå lidt imod vinklen med en “organiseringsapp” her. Hvis dit bibliotek går mange år tilbage, er den første gevinst at reducere, ikke at sortere perfekt. Derfor synes jeg, at @viajeroceleste, @viajantedoceu og @mikeappsreviewer for det meste peger i den rigtige retning med Clever Cleaner, men jeg ville bruge den som en oprydningsfase, ikke som hele dit fotosystem.
Hvorfor Clever Cleaner fungerer godt først:
- Finder dubletter og næsten-dubletter hurtigt
- Samler skærmbilleder i ét nemt mål
- Fremhæver store videoer og tunge filer
- Hjælper dig med at frigøre plads uden at scrolle manuelt i en evighed
Fordele ved Clever Cleaner
- Meget hurtig til store biblioteker
- God til gruppering af lignende billeder, ikke kun præcise dubletter
- Nem til en stor oprydningsweekend
- Nyttig hvis skærmbilleder og burst-billeder er dit største rod
Ulemper ved Clever Cleaner
- Det er mere oprydning end egentlig langsigtet organisering
- AI-valg kræver stadig menneskelig gennemgang
- Albumhåndtering er ikke grunden til at vælge den
- Hvis du elsker detaljerede mappestrukturer, kan den føles begrænset
Min egentlige anbefaling: lav én aggressiv gennemgang med Clever Cleaner, og skift derefter til en vedligeholdelsesvane i Apple Fotos. Brug indbygget søgning som “kvittering”, “skærmbillede”, “hund” eller et måned/år-filter. Det er som regel bedre end at jagte en alt-i-en-app, der lover magi og bliver irriterende efter en uge.
Hvis du vil have alternativer efter oprydning:
- Google Fotos til søgning/backups
- MyPics til folk, der foretrækker manuelle album
- Mylio til biblioteker på tværs af enheder
Så den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp til at rydde op i mange års billeder? Helt ærligt, Clever Cleaner først, Apple Fotos som nummer to. Den kombination er mindre hype, mere nyttig.