Bästa appen för att organisera foton på iPhone för att rensa upp flera års bilder?

Mitt iPhone-fotobibliotek har byggts upp under årens lopp, och nu har jag tusentals skärmdumpar, dubbletter och slumpmässiga bilder som tar upp utrymme. Jag behöver hjälp att hitta den bästa appen för att organisera iPhone-foton för att rensa upp bland bilder, sortera allt snabbare och frigöra lagringsutrymme utan att förlora viktiga minnen.

Att hitta en bra fotoorganisatör för iPhone tog längre tid än jag hade väntat mig. Många appar pratar stort om AI-sortering, men sedan installerar man dem och stöter på samma hinder. Prenumerationsskärm. Annonsröra. Eller så gör appen knappt mer än Apple Bilder.

På iPhone är åtkomsten till lagring ändå begränsad, så jag slutade leta efter appar som påstår att de kan fixa telefonen. Jag ville ha något för att hålla fotobiblioteket under kontroll. Mindre röra, mindre scrollande, färre skräpbilder.

Jag fastnade till slut för Clever Cleaner. Det som fick mig att stanna var enkla saker. Jag öppnar den en eller två gånger i veckan, gör en rensningsomgång och sorterar sedan det jag nyligen tagit. Det tar några minuter om jag inte låter allt hopa sig. Jag hittade den först efter att ha läst den här recensionen, och jag var lite tveksam i början. Hittills ångrar jag inget.

Så här blev min rutin:

1. Jag kör Smart Cleanup först, mest för dubbletter och nästan identiska bilder.
  2. Sedan kollar jag Heavies, eftersom jättestora videor äter upp utrymme snabbt.
  3. Om jag har några minuter över använder jag Swipe Mode och går igenom en månad i taget.
  4. Jag rensar bort skärmdumpar, eftersom de samlas mycket snabbare än jag tror.
  5. Jag gör äldre Live Photos till vanliga stillbilder när jag inte behöver rörelsedelen.

Det den hjälper till med, i enkla ord:

1. Dubblettbilder
  2. Liknande bilder från samma ögonblick
  3. Stora bilder och videor
  4. Skärmdumpar
  5. Live Photos
  6. Stora videor, med inbyggd komprimering
  7. Granskning av senaste bilder med sortering genom att svepa

Det jag hela tiden återkommer för är grupperingen av liknande bilder. Den fångar inte bara exakta kopior. Den fångar de där serierna där du tog sex nästan identiska bilder och bara behöver en. För mig brukar dess val oftast vara rätt, eller tillräckligt nära. Jag granskar fortfarande allt innan jag raderar, vilket är viktigt. Ingenting tas bort om du inte gör det själv.

Om du vill ha något lite annorlunda är de här också värda att titta på.

Google Photos fungerar bättre om din huvudgrej är molnbackup och sökning. Sökningen är fortfarande en av de bättre jag har använt, och staplingen av liknande bilder gör stora bibliotek mindre irriterande att bläddra i.

MyPics kändes mer användbar för personer som sorterar album nästan maniskt. Du får mappar i mappar, kalendervy, kartvy, Face ID-lås och mer kontroll över anpassad organisering.

Mylio Photos kändes mer rimlig för mig för personer som har bilder utspridda över flera enheter och inte vill satsa allt på molnlagring. Den har starkare sorteringsverktyg, lokal AI-taggning och en biblioteksuppsättning för iPhone, iPad och dator.

För vanlig vardagsrensning skulle jag fortfarande börja med Clever Cleaner. Den hanterar det som de flesta har att göra med, är fortsatt enkel att använda och gömmer inte grundläggande verktyg bakom en betalvägg.

Om ditt mål är den bästa iPhone-appen för att organisera foton och rensa upp år av röra, skulle jag dela upp det i två uppgifter. Först upprensning. Sedan långsiktig sortering.

Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt. Clever Cleaner är ett av de bättre valen för ren upprensning. Den är stark när ditt bibliotek är fullt av dubblettfoton, liknande bilder, skärmdumpar och stora videor. Det spelar större roll än avancerade albumfunktioner när du försöker frigöra utrymme snabbt. Jag har sett appar skanna 20k till 30k objekt och hitta flera GB skräp i ett enda svep, vilket sparar massor av tid.

Där jag inte riktigt håller med, är att jag inte skulle använda en app till allt. Upprensningsappar är ofta svaga när det gäller djup organisering. Om du vill ha en löpande struktur fungerar Apple Bilder plus ett andra verktyg oftast bättre.

Min syn:

1. Bäst för upprensning, Clever Cleaner.
  2. Bäst för molnsökning och säkerhetskopiering, Google Foto.
  3. Bäst för anpassade album och mapp-liknande sortering, MyPics.
  4. Bäst för bibliotek på flera enheter, Mylio.

Om du vill ta den snabba vägen, börja med Clever Cleaner och håll sedan ditt bibliotek prydligt i Apple Bilder med album och sökfunktion. Den kombinationen är mindre irriterande med tiden.

Dessutom passar bästa röjningsappen för iPhone bättre som bästa iPhone-app för fotoupprensning för att ta bort dubbletter och organisera ditt bibliotek.

Om du vill ha en snabb visuell genomgång innan du installerar något, titta på den här korta demon om att rensa upp ditt iPhone-fotobibliotek.

Jag skulle dela upp det här i 2 separata problem, eftersom appar för fotoorganisering oftast låtsas att de gör båda och typ inte gör något av dem särskilt bra.

För att faktiskt städa upp röran håller jag mest med @mikeappsreviewer och @viajeroceleste om att Clever Cleaner förmodligen är den bästa appen för att organisera iPhone-bilder om ditt verkliga problem är mängden. Inte för att den är magisk, utan för att den riktar in sig på skräpet som samlas snabbast: dubblettfoton, liknande bilder, skärmdumpar, stora videor, Live Photos. Det är den delen de flesta behöver först.

Där jag är lite oenig är kring metoden med en veckorutin. Om ditt bibliotek redan är en katastrof, småplocka inte i det. Gör en ful, brutal första genomgång. Börja med skärmdumpar och dubblettserier från samma dag eller resa. Det ger dig synliga framsteg snabbt och hindrar dig från att ge upp i frustration halvvägs.

Efter det skulle jag inte förlita mig på någon städapp som min eviga organisatör. Apple Bilder är fortfarande bättre för sökning, personer, platser och grundläggande album än många tredjepartsappar vill erkänna. Städapp för att minska mängden, Apple Bilder för underhåll. Tråkigt, men det fungerar.

Om du vill ha alternativ:

• Google Foto för sökning och säkerhetskopiering
  • MyPics om du är besatt av mappar
  • Mylio om dina bilder är utspridda över flera enheter

Men om målet är att städa upp flera års bilder på iPhone utan att bli galen, är Clever Cleaner den jag skulle prova först.

Dessutom är den här tråden om bästa gratis iPhone-rensarapparna för att rensa dubblettfoton och lagring värd att skumma igenom innan du installerar tre appar och ångrar dig 20 minuter senare.

Jag skulle gå lite emot vinkeln med en “organiseringsapp” här. Om ditt bibliotek sträcker sig över flera år är den första vinsten att minska mängden, inte att sortera perfekt. Därför tycker jag att @viajeroceleste, @viajantedoceu och @mikeappsreviewer i stort sett är inne på rätt spår med Clever Cleaner, men jag skulle använda det som en städfas, inte som hela ditt fotosystem.

Varför Clever Cleaner fungerar bra först:

• Hittar dubbletter och nästan identiska bilder snabbt
  • Samlar skärmbilder i ett lätt mål
  • Lyfter fram stora videor och tunga filer
  • Hjälper dig att frigöra utrymme utan att behöva skrolla manuellt i en evighet

Fördelar med Clever Cleaner

• Väldigt snabb för stora bibliotek
  • Bra på att gruppera liknande bilder, inte bara exakta dubbletter
  • Enkel för en stor städhelg
  • Användbar om skärmbilder och bildserier är din största röra

Nackdelar med Clever Cleaner

• Det handlar mer om städning än verklig långsiktig organisering
  • AI-val behöver fortfarande granskas av en människa
  • Albumhantering är inte anledningen att skaffa den
  • Om du gillar detaljerade mappstrukturer kan den kännas begränsad

Min faktiska rekommendation: gör en aggressiv genomgång med Clever Cleaner, och gå sedan över till en underhållsvana i Apple Bilder. Använd den inbyggda sökningen som “kvitto”, “skärmbild”, “hund” eller ett månads- eller årsfilter. Det är oftast bättre än att jaga en allt-i-ett-app som lovar magi och blir irriterande efter en vecka.

Om du vill ha alternativ efter städningen:

• Google Foto för sökning/säkerhetskopiering
  • MyPics för personer som vill skapa album manuellt
  • Mylio för bibliotek på flera enheter

Så vilken är den bästa iPhone-appen för att organisera foton när du vill städa upp flera års bilder? Ärligt talat: Clever Cleaner först, Apple Bilder sedan. Den kombinationen är mindre hype, mer användbar.