Jag råkade radera flera viktiga videor från mitt SD-kort när jag försökte frigöra utrymme, och jag behöver hjälp att återställa dem snabbt. Kortet användes i min kamera, och jag är orolig att filerna kan vara borta för gott. Om någon vet det bästa sättet att återställa raderade videor från ett SD-kort eller vilken programvara som faktiskt fungerar, skulle jag verkligen uppskatta råden.
Att förlora en video du behövde känns dåligt varje gång. Jag gjorde det en gång med material från en familjehändelse, och det värsta misstaget hade varit att fortsätta använda kortet som om inget hade hänt.
Om ditt klipp försvann för att du raderade det, formaterade kortet eller om din kamera började ge kortfel, sluta skriva något till det. Just nu är ditt bästa drag att undvika att göra skadan värre.
Första steget, ta ut kortet
Ta ut minneskortet ur kameran.
Spela inte in mer video. Ta inga foton. Formatera inte kortet igen. Varje ny skrivning skär in i den gamla datan du vill få tillbaka.
Och ja, om din kamera låter dig ansluta via USB skulle jag ändå inte använda det för detta. Jag hade bättre tur med en vanlig kortläsare. Färre konstiga överföringsproblem.
Kontrollera om din dator fortfarande ser det
Sätt i kortet i en kortläsare och anslut det till din dator.
Om Windows visar kortet, även om det ser trasigt, oläsbart, RAW eller oallokerat ut, har återställningsprogramvara fortfarande något att arbeta med.
Om det inte visas i Utforskaren, öppna Diskhantering och titta där. Jag har sett kort dyka upp där även när Utforskaren beter sig som att de inte finns. Om Diskhantering ser det, är dina odds fortfarande ganska goda.
Vanliga återställningsverktyg missar mycket kameravideo
Det här är där folk slösar tid.
Många återställningsappar klarar foton, PDF-filer, office-filer och sådant ganska bra. Video från kameror är en annan röra. På många kort är materialet uppdelat i fragment över lagringen, ibland i ett stort antal separata delar. GoPros, drönare, dashcams, spegellösa kameror, actionkameror, de gör allt detta svårare.
Jag brukar hänvisa folk till Disk Drill när de förlorade filerna är kameravideor.
Den främsta anledningen är dess läge Advanced Camera Recovery. Det är byggt för att sätta ihop fragmenterat material igen i stället för att göra en lat headersökning och hoppas på det bästa. På kort från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashcams och liknande utrustning spelar detta roll.
Vad jag skulle göra
- Installera Disk Drill.
- Anslut det ursprungliga SD-kortet till din dator med en kortläsare.
- Öppna Disk Drill.
- Välj minneskortet från listan. Klicka på Search for lost data och välj sedan Advanced Camera Recovery.
- Låt skanningen bli klar. Avbryt den inte i förtid.
- Förhandsgranska det som hittas.
- Spara återställda videor någon annanstans.
Den sista delen är viktig. Återställ inte filer tillbaka till samma kort. Lägg dem på din interna enhet, en extern SSD eller någon annanstans.
När programvara fortfarande är vettig
Jag skulle prova programvara först om problemet ser logiskt ut, inte fysiskt. Saker som:
- Du raderade filerna av misstag.
- Kortet blev formaterat.
- Filsystemet blev skadat.
- Kortet visas, men filerna saknas eller är trasiga.
I de fallen ger återställningsprogram ofta resultat om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt.
När jag skulle sluta och lämna över det
Vissa tecken säger att du ska avsluta den hemmabaserade återställningsloopen.
- Kortet har synliga fysiska skador.
- Det blir snabbt varmt när du ansluter det.
- Din dator upptäcker det inte alls.
- Det fortsätter att kopplas från under skanningar.
- Kameran visar hårdvarurelaterade fel.
- Materialet är värt pengar, kundförtroende eller arbete du inte kan göra om.
Jag skulle inte fortsätta peta på ett kort i de fallen. Upprepade försök kan göra saker värre. Ett återställningslabb kanske kan läsa minneschippen direkt, vilket ligger långt bortom vanliga hemverktyg.
Om kortet fortfarande visas, sluta använda det och skanna det en gång, försiktigt. Om det inte gör det, eller om det börjar bete sig instabilt, skulle jag stanna där. Det räddade mig från att förvandla ett dåligt kort till ett dött.
Sluta använda SD-kortet. Den delen från @mikeappsreviewer stämmer helt.
En sak jag först skulle lägga till: skapa en avbild av kortet innan du skannar det. Jag skulle göra detta innan du försöker återställa om videorna är viktiga. En byte-för-byte-kopia ger dig en ren chans och håller originalet orört om kortet börjar bete sig konstigt. På Windows fungerar USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool bra. På Mac eller Linux fungerar dd om du vet vad du gör. Litet steg, stor vinst.
Kör sedan återställning på avbilden, inte på kortet, om din programvara stöder det. Disk Drill är ett bra val för raderade kameravideor, särskilt om kortet formaterades eller klippen blev fragmenterade.
Kontrollera också mapparna DCIM och PRIVATE efter dolda rester. Vissa kameror lämnar kvar sidofiler eller uppdelade klipp. Om du ser THM-, XML-, IDX- eller BDMV-filer, ta inte bort något av det.
Om videorna raderades idag och du inte skrev något nytt, är chanserna till återställning ganska goda. Om du fortsatte spela in efter raderingen, sjunker chanserna snabbt.
Om du vill ha en visuell genomgång täcker denna handledning för återställning av videor från SD-kort för raderade kamerafiler processen ganska bra.
Det viktigaste är att inte fortsätta testa slumpmässiga appar. Det är så folk gör en dålig situation värre.
Ta ut kortet och låt det vara. Den delen hade @mikeappsreviewer och @jeff rätt om.
Där jag inte riktigt håller med är att hoppa direkt till att prova en massa skanningar. Om videorna verkligen är viktiga skulle jag först kopiera allt som fortfarande syns normalt, och sedan kontrollera om din kamera skapade proxyfiler eller delade klipp. Många missar mappar utanför DCIM, särskilt på Sony-/Canon-/Panasonic-kort. Titta i PRIVATE, AVCHD, MP_ROOT, MISC och även dolda mappar. Ibland är den raderade videon egentligen bara ett försvunnet index och strömmen finns fortfarande kvar.
Prova också kortet i en annan kortläsare innan du antar att det är korruption. Billiga kortläsare är opålitliga som fan.
Om kortet går att läsa, så ja, använd Disk Drill och skanna efter raderade videofiler. Jag skulle sortera resultaten efter filtyp/storlek och leta efter klipp med rimliga längder i stället för att återställa varje slumpmässigt fragment. Sparar tid.
En sak till som folk glömmer: om din kamera har ett internt alternativ för återställ bilddatabas eller reparera kort, kör INTE det ännu. Ibland hjälper det, ibland skriver det över metadata som du behöver.
Om kortet klickar, kopplas från eller försvinner mitt under läsning, sluta hålla på med det. Då är det labb som gäller, inget skämt.
Relaterad läsning här också: Diskussion om återställning av video från SD-kort och tips för återställning av raderade filer
Jag skulle lägga till en sak som de andra bara nämnde lite kort: kontrollera om videorna faktiskt blev deleted av kamerans databas, och inte raderade från lagringen. På vissa Sony-, Panasonic- och Canon-kort går klipplistan sönder medan .MTS-, .MP4- eller .MOV-delarna fortfarande finns kvar där. Så innan full återställning, aktivera dolda filer på datorn och inspektera mappdjupet manuellt, inte bara den översta nivån.
Jag håller inte riktigt med om att göra för många testförhandsvisningar först. Förhandsvisningar kan misslyckas på fragmenterat material och få bra filer att se oåterställbara ut när de inte är det.
Disk Drill är ett rimligt val här, särskilt för kameramedier.
Fördelar:
- bra på att hitta raderade videofiler
- kan återställa från formaterade kort
- renare gränssnitt än många återställningsverktyg
Nackdelar:
- djupa skanningar kan ta ett tag
- förhandsvisning är inte alltid tillförlitlig för stora trasiga klipp
- bästa resultat beror mycket på om data har skrivits över
@jeff, @sognonotturno och @mikeappsreviewer har rätt om att sluta använda kortet omedelbart. Jag skulle bara tillägga: om kortet innehåller viktigt betalt arbete, hoppa över gör det själv-maratonet och gå direkt till ett labb utan fler läsningar om kortet verkar instabilt.