Återställ raderade APFS-filer efter att papperskorgen tömts, finns det något hopp?

Jag råkade tömma papperskorgen på min Mac och förlorade viktiga filer från en APFS-enhet. Jag har inte skrivit mycket ny data sedan dess, men jag är inte säker på om macOS-ögonblicksbilder, Time Machine eller återställningsprogram kan hjälpa. Vilka är de bästa sätten att återställa raderade APFS-filer på ett säkert sätt?

användare 1

Ja, det finns fortfarande en chans, men det beror egentligen på två saker: vilken typ av enhet det var och hur mycket enheten har använts sedan raderingen.

Det viktigaste är att sluta använda den enheten direkt. Installera inga återställningsappar på den, kopiera inget till den, kör inga städverktyg, och jag skulle även vänta med reparationer i Skivverktyg tills vidare. Allt som skriver till enheten kan skriva över den raderade data du försöker få tillbaka.

Om detta var en snabbformatering i Skivverktyg betyder det inte automatiskt att filerna är borta för alltid. En snabbformatering återställer vanligtvis filsystemets struktur i stället för att omedelbart radera varenda bit av den gamla datan. Om du inte har sparat särskilt mycket på den efteråt kan återställning fortfarande vara möjlig.

SSD:er är det svårare fallet, särskilt interna SSD:er i Mac. De flesta moderna Mac-datorer använder TRIM på den interna SSD:n, och när TRIM väl rensar de raderade blocken kan vanlig återställningsprogramvara inte återställa dem. Externa SSD:er är lite mindre förutsägbara eftersom TRIM beror på anslutningen och kapslingen. Vissa skickar vidare TRIM-kommandon, andra gör det inte. Så en extern SSD kan fortfarande gå att återställa om du slutar använda den tillräckligt snabbt.

Jag råkade ut för något liknande med en APFS-enhet efter att jag raderade en mapp och tömde Papperskorgen. Det som hjälpte mig mest var Disk Drill, men jag såg till att inte installera det på enheten jag försökte återställa från.

Det jag gjorde var i princip detta:

1. Installerade Disk Drill på en separat enhet.
  2. Anslöt APFS-enheten som hade de raderade filerna.
  3. Tillät full skivåtkomst när macOS bad om det.
  4. Skannade hela APFS-volymen, inte bara en liten mapp.
  5. Lät skanningen slutföras helt innan jag återställde något.
  6. Förhandsgranskade filerna först för att kontrollera att de faktiskt gick att öppna.
  7. Återställde filerna till en annan enhet.

Det användbara var att många av mappnamnen kom tillbaka intakta, så det var inte bara en gigantisk hög med slumpmässiga filnamn att sortera igenom efteråt.

Om du inte har en Time Machine-säkerhetskopia är återställningsprogramvara förmodligen det näst bästa att prova. Kontrollera också APFS-ögonblicksbilder innan du ger upp. macOS kan behålla lokala ögonblicksbilder även när din Time Machine-enhet inte är ansluten. De kanske finns eller inte finns i ditt fall, men det är värt att kontrollera.

Jag skulle spara Första hjälpen i Skivverktyg och andra reparationsförsök tills efter att du har återställt filerna du bryr dig om. Återställ först, fixa enheten senare. Den ordningen spelar roll.

Om enheten beter sig fysiskt dåligt, till exempel om den inte går att montera, fortsätter att kopplas från, klickar eller fryser vid varje skanning, skulle jag sluta med gör det själv-försök. Då är ett återställningslaboratorium säkrare. Många bra laboratorier gör en kostnadsfri bedömning och tar bara betalt om de återställer data, ofta kallat no data, no fee. Det kostar mer än programvara, men om enheten håller på att gå sönder är det den mindre riskfyllda vägen.

Var dessa filer fanns i iCloud Drive, Skrivbord eller Dokument spelar stor roll, eftersom att tömma Papperskorgen kanske inte är det enda stället att kontrollera. Innan du gör skanningar, kontrollera Senast raderade på iCloud.com och eventuell appspecifik papperskorg, särskilt för Bilder, Notes-exporter, Pages-filer osv. Det räddar inte vanliga lokala APFS-raderingar, men det är en snabb kontroll och det skriver inte till den skadade disken. Jag håller med de andra om att undvika installationer och reparationer på samma disk, men jag skulle vara försiktig med att hoppa direkt till en lång återställningsskanning om det finns en moln- eller ögonblicksbildskopia där. Om det verkligen bara fanns lokalt på en intern SSD, håll förväntningarna låga. Om det fanns på en extern APFS-hårddisk är oddsen mycket bättre.

Om filerna låg på din interna Mac SSD skulle jag se detta som en kapplöpning mot TRIM och bakgrundsskrivningar, inte som ett vanligt jobb för att återskapa raderade filer. Kontrollera först Time Machine/lokala ögonblicksbilder eftersom det är den renaste återställningen, men om inget finns där, stäng av den och skanna från en annan Mac eller en extern startkonfiguration i stället för att installera något på samma enhet.