Aanbevelingen nodig voor SD-kaartgegevensherstelsoftware voor beginners

Ik heb per ongeluk foto’s en een paar videobestanden van mijn SD-kaart verwijderd terwijl ik ze naar mijn laptop probeerde te verplaatsen, en nu kan ik ze nergens meer vinden. Ik ben nieuw met gegevensherstel en heb gebruiksvriendelijke SD-kaartherstelsoftware voor beginners nodig die veilig is, eenvoudig te gebruiken en echt werkt. Ik zou aanbevelingen voor de beste SD-kaarthersteltools om verwijderde bestanden te herstellen zonder het erger te maken enorm waarderen.

Ik heb dit meegemaakt, en het eerste wat ik zou zeggen is: doe het rustig aan en stop met iets naar de SD-kaart te schrijven. Wanneer bestanden worden verwijderd, verwijdert de kaart meestal de vermelding die naar het bestand wijst. De gegevens blijven vaak nog een tijdje staan, totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven. Als je nu meteen stopt met het gebruiken van de kaart, zijn je kansen nog steeds redelijk.

Wat ik eerst zou proberen

1. Disk Drill was het makkelijkst toen ik snel resultaat nodig had. Het vond verwijderde foto’s, videoclips, RAW-bestanden, en het hielp ook met een kaart die vreemd en half defect werd weergegeven. De indeling is eenvoudig, dus je hoeft niet met de app te worstelen terwijl je gestrest bent. De bestandsvoorbeeldfunctie hielp me om rommel te scheiden van de dingen die ik belangrijk vond. Het onderdeel dat ik het prettigst vond, was de ondersteuning voor opgebroken cameravideo, vooral van GoPro, DJI en mirrorless-apparatuur. Veel tools vallen daar door de mand. Het leest ook formaten zoals Canon CR2 en CR3, Sony ARW en Nikon NEF. Op Windows is er een gratis hersteliet van 100MB.
  2. UFS Explorer voelde meer als een tool voor mensen die knoppen en schakelaars willen. Ik zou het niet geven aan iemand die één grote knop herstellen wil. Toch is de scankwaliteit sterk, en het gaat beter om met beschadigde media dan veel eenvoudigere apps die ik heb geprobeerd. Als je kaart er slecht aan toe is, is deze het bekijken waard.
  3. Recuva is prima wanneer de klus klein en eenvoudig is. Als je een handvol JPG’s of MP4’s op Windows hebt verwijderd, doet het meestal zijn werk zonder veel gedoe. Ik zou er geen wonderen van verwachten bij lastigere gevallen of vreemde camerabestandstypen, maar voor basisherstel is het nog steeds nuttig.
  4. R-Photo is een van de betere gratis keuzes voor Windows als je hoofddoel is om media terug te krijgen. De miniatuurweergave bespaarde me tijd omdat ik niet blind hoefde te herstellen. Als je door veel verwijderde foto’s en clips gaat, is dat belangrijker dan mensen denken.

Eén fout die herstel verpest

Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde SD-kaart op. Ik heb mensen dit in paniek zien doen, en het vernielt precies de gegevens die ze probeerden terug te halen. Sla alles op je computerstation of op een andere externe schijf op.

Als de kaart instabiel is

Als de kaart de verbinding verbreekt, vastloopt, leesfouten geeft of vreemd doet, zou ik voorzichtig zijn met herhaalde scans. Een tool met ondersteuning voor een byte-voor-byte-back-up is veiliger. Maak eerst een image en werk dan vanaf de kopie in plaats van steeds opnieuw op de originele kaart te hameren. Deze gids legt het idee goed uit: schijfimage.

Korte versie

Stop met het gebruiken van de kaart. Plaats hem in een kaartlezer. Voer een scan uit met voorbeeldfunctie. Controleer wat er nog zichtbaar is voordat je iets anders doet. Als de kaart onstabiel lijkt, maak dan eerst een image. Ik zou daar beginnen.

Voor een beginner zou ik de lijst kort houden.

Disk Drill is de makkelijkste plek om te beginnen. De scanworkflow is eenvoudig, voorbeelden zijn duidelijk en het programma kan goed overweg met het herstellen van veelvoorkomende foto’s en video’s van SD-kaarten. Als je bestanden onlangs zijn verwijderd en je bent gestopt met het gebruiken van de kaart, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Ik ben het echter niet helemaal eens met @mikeappsreviewer over Recuva als eerste keuze. Het is prima voor eenvoudige JPG-bestanden, maar het voelt verouderd aan en mist vaker bestanden op camerakaarten.

Als je gratis opties wilt, probeer PhotoRec alleen als je geduldig bent. Het is goed in het vinden van bestanden, maar de interface is nogal ruw voor nieuwe gebruikers. DMDE is er nog een die het bekijken waard is. Het is niet mooi, maar het haalt vaak bestanden van kaarten die andere tools overslaan.

Kleine regel. Herstel naar je laptop, niet terug naar de SD-kaart. Mensen verpesten dit alll de tijd.

Als je eerst snel iets wilt lezen voordat je kiest, helpt deze korte gids: bekijk hoe Disk Drill verwijderde SD-kaartfoto’s en -video’s verwerkt.

Mijn volgorde voor beginners:

1. Disk Drill
  2. R-Photo
  3. DMDE
  4. PhotoRec

Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, stop dan en maak er eerst een image van. Anders loop je het risico het erger te maken.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @hoshikuzu, maar ik zou de lijst voor beginners een beetje aanpassen.

Als je de minst verwarrende optie wilt, is Disk Drill waarschijnlijk de beste software voor SD-kaartherstel voor beginners. De belangrijkste reden is dat je niet het gevoel krijgt dat je een diploma informatica nodig hebt alleen om een kaart te scannen. De voorbeeldweergave is ook superhandig, vooral als je echte foto’s probeert te onderscheiden van willekeurige herstelde rommel.

Dat gezegd hebbende, zou ik als beginner niet meteen voor PhotoRec gaan, tenzij je erg geduldig bent. Krachtig? Zeker. Gebruiksvriendelijk voor beginners? lol nee.

Mijn eenvoudige ranking zou zijn:

1. Disk Drill
    Beste combinatie van eenvoudige interface + degelijk herstel van foto’s en video’s

2. R-Photo
    Fijn als je iets gratis wilt dat gericht is op media

3. DMDE
    Beter dan mensen verwachten, maar niet echt vriendelijk

4. Recuva
    Prima voor eenvoudig verwijderde bestanden, maar inmiddels een beetje ouderwets

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat nog niet genoeg is benadrukt: soms zijn bestanden helemaal niet van de kaart verwijderd, maar verplaatst naar een vreemde verborgen map tijdens problemen bij het overzetten. Controleer vóór het scannen de kaart op je laptop terwijl verborgen bestanden zichtbaar zijn. Het klinkt dom, maar ik heb het zien gebeuren.

Als je ook meer meningen wilt specifiek over het herstellen van familieclips en camerabeelden, dan is deze thread nuttig: beste herstelopties voor verwijderde homevideo’s van een SD-kaart.

Korte versie: gebruik Disk Drill, herstel naar je laptop, niet naar de kaart, en blijf niet meer met de SD-kaart rommelen dan nodig is.

Ik zou dit opsplitsen in twee beginnersgevallen.

Geval 1: de kaart is gezond en er zijn alleen bestanden verwijderd

• Disk Drill is het makkelijkste startpunt.
    • Voordelen: overzichtelijke interface, voorbeelden zijn echt nuttig, goed met gangbare foto-/videoformaten, weinig stress voor beginners.
    • Nadelen: gratis herstel is beperkt op Windows, en diepe scans kunnen veel rommelige resultaten opleveren.
  • R-Photo is een sterke tweede keuze als je iets eenvoudigs en meer op media gericht wilt.
  • Ik ben iets minder overtuigd van Recuva dan @mikeappsreviewer. Voor USB-sticks prima. Voor SD-kaarten van camera’s kan het nogal wisselvallig zijn.

Geval 2: de kaart doet vreemd

• Als Verkenner vastloopt, de kaart verdwijnt of video’s half zijn overgezet, zou ik de makkelijke tools eerst overslaan en indien mogelijk een image van de kaart maken.
  • Daar wijk ik enigszins af van @hoshikuzu en @techchizkid. Gebruiksvriendelijkheid voor beginners is belangrijk, maar onstabiele kaarten kunnen snel erger worden, dus veiligheid is belangrijker dan de interface.

Nog iets extra’s dat niemand moet negeren: als dit belangrijke foto’s waren, controleer dan of je camera een nieuwe DCIM-map heeft aangemaakt en de bestanden in een andere genummerde submap staan. Dat gebeurt vaker dan mensen denken na onderbroken verplaatsingen.

Mijn beginnersvolgorde:

1. Disk Drill
  2. R-Photo
  3. Recuva alleen voor heel eenvoudige per ongeluk verwijderde bestanden
  4. DMDE alleen als je bereid bent iets bij te leren

De grote regel blijft hetzelfde: herstel naar de laptop, nooit terug naar de SD-kaart.