Welke software voor harde-schijfreparatie is het makkelijkst voor beginners?

Mijn externe harde schijf is begonnen met klikken en Windows blijft me vragen deze te scannen en te repareren. Ik maak me zorgen over het verlies van foto’s en documenten, maar ik ben niet erg technisch. Welke gebruiksvriendelijke software voor het repareren van harde schijven is veilig om te proberen voordat ik betaal voor gegevensherstel?

Als je maar met één tool wilt beginnen, zou ik waarschijnlijk kiezen voor Disk Drill. De belangrijkste reden is dat het herstel vooropstelt, en dat is erg belangrijk wanneer een schijf zich vreemd gedraagt. Veel reparatietools kunnen de situatie verergeren als de schijf al instabiel is, dus het is meestal slimmer om eerst de bestanden eraf te halen en je pas later zorgen te maken over het repareren van de schijf.

Disk Drill is ook vrij eenvoudig te gebruiken als je niet gewend bent om met defecte schijven te werken. Het werkt met externe harde schijven, USB-sticks, geheugenkaarten en interne schijven, dus je hoeft niet voor elk apparaat met een ander hulpprogramma te werken.

Voor de meeste beginners: Disk Drill

Dit is degene die ik als eerste zou proberen als Windows zegt dat de schijf geformatteerd moet worden, het bestandssysteem als RAW wordt weergegeven, bestanden zijn verdwenen of iets per ongeluk is verwijderd. Het voert snelle en diepe scans uit, laat je bestanden vooraf bekijken voordat je ze herstelt, en kan een schijfkopie maken zodat je niet steeds rechtstreeks een falende schijf opnieuw scant. Het toont ook S.M.A.R.T.-gezondheidsinformatie, wat je kan helpen bepalen of je te maken hebt met een software-/bestandssysteemprobleem of met iets ernstigers in de hardware.

Voordelen

1. Eenvoudig genoeg voor gebruikers die het voor het eerst doen.
  2. Geschikt voor verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-schijven en beschadigde schijven.
  3. Kan een schijfkopie maken voordat je bestanden herstelt.
  4. Bevat S.M.A.R.T.-bewaking.
  5. Met de gratis Windows-versie kun je tot 100 MB herstellen.

Nadelen

1. Het repareert geen partitietabellen of opstartsectoren.
  2. Voor serieus herstelwerk heb je de betaalde versie nodig.

Als je meer een complete schijftoolbox wilt: DiskGenius

DiskGenius is logischer wanneer het probleem verder gaat dan eenvoudig bestandsherstel. Het ondersteunt partitiebeheer, herstel van verloren partities, klonen, bestandsherstel en enkele basale reparatietaken. Het kan nuttig zijn als een partitie is verdwenen, het bestandssysteem beschadigd is, of als je de schijf wilt klonen voordat je iets wijzigt.

Het is niet zo gebruiksvriendelijk als Disk Drill, vooral niet als dit nieuw voor je is, maar het is nog steeds veel eenvoudiger dan proberen alles via de opdrachtregel te doen.

Voordelen

1. Bevat herstel-, partitiereparatie-, kloon- en back-uptools.
  2. Kan helpen verloren partities opnieuw op te bouwen.
  3. Ondersteunt RAID en virtuele schijven.
  4. Heeft schijfgezondheidscontroles en tests voor slechte sectoren.

Nadelen

1. Sommige van de betere geavanceerde functies zijn betaald.
  2. De interface kan in het begin wat overweldigend zijn.

Voor het testen van de schijfgezondheid: SeaTools

SeaTools is wat ik zou gebruiken wanneer je probeert uit te zoeken of de schijf zelf defect raakt. Het is gratis, voert korte en lange tests uit, controleert de S.M.A.R.T.-status en helpt hardwareproblemen te onderscheiden van bestandssysteemproblemen. Als er ook maar enige kans is dat de schijf fysieke problemen heeft, is dit een goede eerste controle voordat je reparaties gaat proberen.

Voordelen

1. Gratis.
  2. Basis- en uitgebreide diagnostiek zijn eenvoudig uit te voeren.
  3. Werkt met veel schijfmerken, niet alleen Seagate.
  4. Een verstandige eerste stap voordat je reparatiepogingen doet.

Nadelen

1. Het herstelt geen bestanden.
  2. Het repareert geen partities en brengt geen verloren gegevens terug.

Het enige wat ik niet zou doen, is een hele reeks reparatietools achter elkaar uitvoeren in de hoop dat er één werkt. Als er bestanden op de schijf staan die belangrijk voor je zijn, herstel ze dan of maak er eerst een back-up van. Zodra de gegevens veilig zijn, kun je kijken naar het repareren van logische problemen, ervan uitgaande dat de schijf als gezond wordt gecontroleerd.

Als de schijf tekenen van fysieke uitval vertoont, behandel die dan anders. Klikkende of schurende geluiden, pijnlijk trage leesacties, Windows dat vastloopt wanneer je de schijf opent, willekeurige verbrekingen van de verbinding, I/O-fouten of S.M.A.R.T.-waarschuwingen over opnieuw toegewezen of wachtende sectoren zijn allemaal slechte signalen. Blijf de schijf dan niet belasten met reparatiescans.

1. Kopieer of herstel de belangrijke bestanden zo snel mogelijk.
  2. Als de schijf instabiel is, maak dan een volledige schijfkopie voordat je iets anders doet.
  3. Vervang de schijf zodra je gegevens veilig zijn, want fysieke slijtage herstelt zichzelf niet.
  4. Als de schijf helemaal niet wordt gedetecteerd of vreemde mechanische geluiden maakt, sla de doe-het-zelftools dan over en neem contact op met een professionele datahersteldienst. Software kan defecte koppen, motoren of controllerboards niet repareren, maar een lab kan mogelijk de gegevens herstellen.

Koppel de schijf voorlopig los en klik in Windows niet op “scannen en herstellen” als die foto’s en documenten belangrijk zijn. Die melding klinkt onschuldig, maar kan wijzigingen aanbrengen in het bestandssysteem, en bij een klikkende schijf wil je juist minder veranderingen, niet meer.

Ik ben het eens met de algemene richting om iets als Disk Drill te gebruiken voordat je reparatietools probeert, maar ik zou voorzichtig zijn met het woord “herstellen” hier. Gebruiksvriendelijke software kan helpen bestanden terug te halen van een beschadigd bestandssysteem, verwijderde mappen of een schijf die Windows nog steeds kan lezen. Het kan geen schijf repareren die fysiek klikkende geluiden maakt. Voor een niet-technische gebruiker is de eenvoudigste veilige aanpak: sluit de schijf één keer aan, kijk of die verschijnt, herstel of kopieer de belangrijkste bestanden naar een andere schijf en stop daarna. Herstel bestanden niet terug naar dezelfde externe schijf.

Als het klikken constant en luid is, of als de schijf steeds de verbinding verbreekt, zou ik doe-het-zelfsoftware overslaan en een offerte aanvragen bij een herstelbedrijf voordat de schijf verder achteruitgaat. Als de schijf maar één of twee keer klikte en verder normaal zichtbaar is, dan is Disk Drill waarschijnlijk een van de meer gebruiksvriendelijke keuzes voor beginners, omdat het je begeleidt bij het scannen en bekijken van bestanden in plaats van je meteen te overladen met allerlei partitietools. Maar beschouw het in de eerste plaats als herstelsoftware, niet als een magische reparatieknop.

Sluit het niet om de paar minuten opnieuw aan om te zien of het vanzelf is opgelost. Dat herhaaldelijk opstarten is zwaar voor een defecte externe schijf, en het klikkende geluid is een aanwijzing dat dit misschien helemaal geen probleem is dat met reparatiesoftware kan worden opgelost. Als de schijf nog steeds wordt aangekoppeld, is Disk Drill de meest beginnersvriendelijke keuze, omdat het meer begeleiding biedt dan de tools voor partitieherstel, maar zorg eerst dat je een tweede schijf klaar hebt en herstel daarnaar, niet terug naar de defecte schijf. Als Windows vastloopt bij het openen van de schijf, de schijf verdwijnt, of het geklik doorgaat, stop dan en voer geen lange scans uit. Op dat moment is de makkelijkste optie waarschijnlijk geen software, maar het opvragen van een offerte voor gegevensherstel voordat doe-het-zelfpogingen van een herstelbare schijf iets maken dat nog erger is.